ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spoc

Re: Super Triode ST50 van Floris Paets

Berichtdoor Spoc » wo 23 dec 2020, 17:57

Dat doe je rap Anne! Dank voor het denkwerk. Was nieuwsgierig naar dat 6BQ7 buisje en of dit uberhaupt handig / nuttig is voor audio gebruik. Ik lees dat dit buisje wel vaker is ingezet ipv een ECC88, en tot volle tevredenheid van de gebruikers. Zag meteen al als eerste hit een post op DIYaudio uit maart 2014 over het gebruik van een 6BQ7 voor audio met een mooie reactie van ene Ketje 8) , inclusief wat schema's en calculatie.

Wat is het voordeel in het gebruik van de 6BQ7 ipv een E88CC?

Zo te lezen zijn ze 1op 1 uitwisselbaar. Hoe verkrijgbaar ze zijn heb ik nog niet uitgezocht, zag wel dat de NOS 6BQ7 een kwart van de prijs is van een E88CC. Dat voelt wel lekker, mits de verzendkosten dan niet tegenvallen.
Ik blijf toch ook een beetje Hollander (toen ik bij mijn Vlaamse collega's op bezoek was vroegen ze aan mij of ik wist hoe het koperdraad was uitgevonden; ik had uiteraard geen idee... Dat waren 2 Hollanders die vochten om een cent was het antwoord :lol: ) ok weer ff on-topic.

Groeten, Bob
Laatst gewijzigd door Spoc op wo 23 dec 2020, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

democles

Berichtdoor democles » wo 23 dec 2020, 19:05

Het voordeel van de 6N1P is de nog lagere prijs en de goede klank.
Dan ben je pas echt een Hollander :lol:

Spoc

Berichtdoor Spoc » wo 23 dec 2020, 19:39

:lol: Eens, let op, zo dadelijk post er geheid iemand dat weglaten nog veel goedkoper is :lol:

Geen idee waar ik op dit moment goed aan doe. Het leuke aan de wijzigingen op het schema is dat dit weer eens iets nieuws is. Zou alleen wel zuur zijn als het niet zo'n bloedstollend mooi paradepaardje wordt als die originele van Floris. Ben wel benieuwd waarom Anne voor de 6BQ7 heeft gekozen, kon er niet al te veel over vinden op het www (behalve voor het gebruik in VHF tuners oid).

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 dec 2020, 20:18

Spoc schreef:Ben wel benieuwd waarom Anne voor de 6BQ7 heeft gekozen, kon er niet al te veel over vinden op het www (behalve voor het gebruik in VHF tuners oid).
Overal wordt te pas en te onpas een ECC88 ingezet, wordt daardoor duur.
Er is in deze schakeling geen reden om die te gebruiken.Het moet een buis zijn die bij zo'n 50V nog goed werkt en, om dezelfde werking te blijven houden, een µ van rond 35.En dan kom je bij oa de 6BQ7(A), minder bekent wel goed te vinden.Was bedoelt als eerste buis, na de antenne, bij TV net zoals de 88.
Het schema aangepast om wat pijnpunten eruit te halen zonder er een andere versterker van te maken, zou 't zelf zo niet doen, ieder z'n smaak.
Nog wat vergeten, bij de zener staat nog 500mW, zou 1,3W moeten, bijv de 1N4085.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Spoc

Berichtdoor Spoc » wo 23 dec 2020, 20:37

Duidelijk Anne. Je geeft aan dat je het anders zou doen, doel je op de technische kant of op de audiofiele kant?

Net als Bert probeer ik het beetje bij beetje te leren / te begrijpen. Kost me nog wat moeite en inspanning maar dat is het mij zeker waard.
In je eerste reactie zei je al dat het je zou verbazen als deze schakeling de 50 W( sinus) zou halen. Niet dat ik daar op uit ben maar bij minder dan 30 w ga ik toch wel op mijn achterhoofd krabben.
Ik zag trouwens dat je de feedback erin had gezet met een weerstand van 1K. Is die feedback aan te raden denk je? Met CFB zou dit niet nodig moeten zijn had ik begrepen?

Bob
Laatst gewijzigd door Spoc op do 24 dec 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 dec 2020, 20:57

Ah!buis schreef:Het schema aangepast om wat pijnpunten eruit te halen zonder er een andere versterker van te maken, zou 't zelf zo niet doen, ieder z'n smaak.

Anne

Misschien dan een idee om uit te werken hoe jij het zou doen Anne? Eventueel doorbordurend op de CFB versterker van Bert?

In principe is het niet meer dan een Ultra lineare CFB (Cathode Feedback) balansversterker. Daarbij zal het goed aansturen van de eindbuizen het grootste kunstje zijn vermoed ik zo.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 dec 2020, 20:59

Spoc schreef:In je eerste reactie zei je al dat het je zou verbazen als deze schakeling de 50 W( sinus) zou halen. Niet dat ik daar op uit ben maar bij minder dan 30 w ga ik toch wel op mijn achterhoofd krabben.
Datablad geeft 70W uit met een voeding van 460V.Hier heb je 385V en daarmee krijg je iets van 45W.Vermogen evenredig met kwadraat van de spanning maar niet de hele voedingsspanning wordt gebruikt (blijft een deel over de buis).
Ik zag trouwens dat je de feedback erin had gezet met een weerstand van 1K. Is die feedback aan te raden denk je? Met CFB zou dit niet nodig moeten zijn had ik begrepen?
Met die 1k komt de gevoeligheid van de ingang op ong. 1Veff.Zonder is de versterker erg gevoelig (iets van ¼V) .En de kathode terugkoppeling vermindert de vervorming enkel van de eindtrap, Over het geheel pakt het ook de rest aan (ong 12dB tegenkoppeling).
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 dec 2020, 21:14

Pjotr schreef:Misschien dan een idee om uit te werken hoe jij het zou doen Anne? Eventueel doorbordurend op de CFB versterker van Bert?
Tja, Bob had een goed buikgevoel bij dit ding, om dan vanalles te veranderen :-s
In principe is het niet meer dan een Ultra lineare CFB (Cathode Feedback) balansversterker. Daarbij zal het goed aansturen van de eindbuizen het grootste kunstje zijn vermoed ik zo.
Is wel meer dan gewoon met een KT88 maar ook weer niet enorm.
Met de 385V voeding krijg je zo'n 330Vtop aan de anode en met 10% tegenkoppeling 33V op de kathode.Voor een ruststroom van 60mA is -45V nodig.Bij elkaar 78Vtop naar het stuurrooster.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 dec 2020, 21:28

Jawel, dat is zo Anne. Aan de andere kant is het leuke van hardwired buizen dat je e.e.a. vrij makkelijk veranderen/aanpassen kunt.

Spoc

Berichtdoor Spoc » wo 23 dec 2020, 21:33

Klopt wel wat Anne zegt. Ik was op zoek naar een versterker met een KT88 pp UL. Wat ik dan weer het leuke hieraan vind is dat ik deze versterker op het www vond die eens anders in elkaar stak. En dat schema met een CFB zie je niet veel. En om nu een PM Bill of Bert zijn CFB Bill na te bouwen is voor hier op het forum ook niet verrassend meer.
En met Anne zijn hulp durf ik wel in het diepe te springen. Mijn zeperd met mijn KT88SE heb ik na 2 jaar psychotherapie ook een plekje kunnen geven :roll:

Bob

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 dec 2020, 21:42

:goedzo: Dat gaat wel goed komen. Ben heel benieuwd wat het gaat worden!

Spoc

Re: Super Triode ST50 van Floris Paets (revisited by Ah!buis)

Berichtdoor Spoc » za 26 dec 2020, 23:07

Heren,
Ik denk dan januari een mooie maand is om eens bij Toroidy een paar trafo's voor dit project te bestellen. Ik zit nu even met de gedachte wat hier de beste keuze is. Toroidy heeft de PP-CFB UGT met de volgende primaire impedantie 4K; 5K en 6,6K. Mijn luidsprekers hebben een impedantie van 6 ohm.
Hou ik de in het schema aangegeven 4K aan of is hier wellicht een andere waarde passender?

Voor de voedingstrafo (mono) had ik onderstaand in gedachten;

sec1: 0 - 290V / 300mA
sec2: 50V / 100mA
sec3: 3,15V - 0 - 3,15V / 6A

Kerstgroeten, Bob

democles

Berichtdoor democles » za 26 dec 2020, 23:10

Ik zou eerst even Anne, afwachten voordat je trafo,s besteld.
En een extra 9v/2A aansluiting,om eventueel de voorbuis of fase buis op DC te kunnen gloeien.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 27 dec 2020, 10:13

Spoc schreef:Heren,
Ik denk dan januari een mooie maand is om eens bij Toroidy een paar trafo's voor dit project te bestellen. Ik zit nu even met de gedachte wat hier de beste keuze is. Toroidy heeft de PP-CFB UGT met de volgende primaire impedantie 4K; 5K en 6,6K. Mijn luidsprekers hebben een impedantie van 6 ohm.
Hou ik de in het schema aangegeven 4K aan of is hier wellicht een andere waarde passender?

Kerstgroeten, Bob

Je kan bij Torroidy elke trafo op maat bestellen voor niet veel meer prijs
En inderdaad Wacht af wat Anne er van maakt :rock:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 dec 2020, 12:27

Die 4k zit wel goed.Een 6Ω LS aan de 8Ω zetten, iets zwaardere belasting kan geen kwaad en die 6Ω is ook maar een benadering.
Er is wel iets raars met die UGTs uit Polen,
TGG-CFBxx00PP.png
Voor de verschillende Raa is de zelfinduktie en de gelijkstroomweerstand praktisch hetzelfde.
Zou het verschil zitten in de secundaire wikkeling, maar dan zou je verschillende lekzelfindukties verwachten en die zijn er ook nauwelijks :?
Ik weet niet wat die trafo van bij Menno kost, deze Pool is niet goedkoop met ruim 100€.
Voor muziek gaat 't, voor aangehouden tonen op vol vermogen is het te weinig, zou dan beter 400mA zijn.
En had je 't niet over twee gloeiwikkelingen ? Bijv 6,3V / 4A en 3,15V - 0 - 3,15V / 2A.
Niet dat het echt nodig is maar wel handig.
En er is ook nog de NTR380 trafo, geen ringkern, ook niet zo duur met 72€.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

krasser

Berichtdoor krasser » zo 27 dec 2020, 13:50

In het algemeen zal terugkoppeling van de secundair naar de spanningsversterker de dempingsfactor ten goede komen door het verlagen van de interne weerstand van de eindbuizen. Het corrigerende signaal wordt echter over de uitgangstranformator gevoerd waardoor een fasehoek ontstaat die van invloed is op de lagetonenstabiliteit van de versterker. Daar kan middels een filter invloed op worden uitgeoefend maar er is ook een andere mogelijkheid om de dempingsfactor te verhogen. Namelijk rechtstreeks terugkoppeling van de eindbuizen naar de spanningsversterker, die bij voorkeur met penthode buizen dient te worden uitgevoerd. Velen gebruiken liever de triode, maar voor 50x of meer versterking en een hoge uitgangsspanning is de penthode in het voordeel. Zonder meetapparatuur is diens optimale instelling echter niet te vinden, of je moet gebruik maken van reeds bewezen instellingen uit betrouwbare bron.

Om de buizen niet binnen de kortste keren op te branden stelt men in de regel niet meer dan 70% van het maximaal toegelaten vermogen in. Voor penthoden en tetroden streeft men naar de instelling die het midden houdt tussen laagste vervorming en hoogste vermogen. Dit zijn uitersten waarbij de gulden middenweg ongeveer VAK/IA bedraagt.

Dit zijn keuzen die vooraf goed overwogen moeten worden omdat al te grote afwijking resulteert in een suboptimaal resultaat. De insteek verandert wanneer het budget leidend is, of dient te worden uitgegaan van voorhanden spullen. Wanneer ik €500,- zou besteden aan mijn liefhebberij zou ik niet te licht denken over de gevolgen van deze keuze ;)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 dec 2020, 14:11

En wie is meneer Krasser?
Fusion Filterdesign

AatV

Berichtdoor AatV » zo 27 dec 2020, 14:49

ds23man schreef:En wie is meneer Krasser?

Van de loten? (en de open deuren..)

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 dec 2020, 14:55

AatV schreef:
ds23man schreef:En wie is meneer Krasser?

Van de loten? (en de open deuren..)

groet,
Aat

Of familie van Lodewijk ? :lol:
Anne

Spoc

Berichtdoor Spoc » zo 27 dec 2020, 15:34

De VDV-4070-pps-CFB van Menno kost maar liefst € 277,09 (per trafo) :shock:

Dat worden dus 2 stuks Poolse rakkers, TTG-CFB4000PP (4K Raa dus)

Voor de voedingstrafo hou ik dan wat ruimte aan. Beetje reserve kan geen kwaad.

sec1: 0 - 290V / 500mA
sec3: 3,15V - 0 - 3,15V / 4A (voor 2xKT88)
sec4: 3,15V - 0 - 3,15V / 2A (voor 1x 6BQ7, 1x12BH7A)

Ik gok dat deze ongeveer hetzelfde zullen kosten als mijn voedingstrafo van mijn EL84. Ik hou het wel bij de rondjes. Als Thomasz de gekleurde draadjes en de aanduiding van de fase goed verwerkt maak ik me geen zorgen. :)

Dit jaar besparen we op het oudejaarsvuurwerk en deze investering doet maar even pijn. Blijft toch een hobby. Er zijn liefhebbers die het veelvoud al uitgeven aan een paar meter exotische luidsprekerkabel...
Bob

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 dec 2020, 15:41

De aftakking op de gloei voor de eindbuizen heeft geen zin en bij de ander kan 't ook met twee weerstanden.Maakt de trafo minder duur.
Anne

democles

Berichtdoor democles » zo 27 dec 2020, 16:39

Nog iets om op te letten!!
Vraag gelijk of ze de aansluitkabels 30cm maken.
Anders worden het bij Toroidy vrij korte aansluitdraden. :lol:

Spoc

Berichtdoor Spoc » zo 27 dec 2020, 17:44

Bij mijn vorige UGT's waren de draden prima (inderdaad een cm 40-50) echter bij de voeding waren ze een stuk korter! Goede tip Peter!

krasser

Berichtdoor krasser » zo 27 dec 2020, 20:01

Je kiest toch voor UL? Ik hoop dat voldoende tegenkoppeling mogelijk gaat zijn... dit hangt af van de eigenschappen van de uitgang namelijk. Zonder voldoende demping krijg je van die holle, lubberende bassen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 27 dec 2020, 21:58

Die trafo van Torroidy met cfb zijn heel erg goed
En mooie strakke bas
shit draadje vergeten :oops:

Terug naar “Versterkers”