ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spoc

ST88A Super Triode versterker door Ah!buis

Berichtdoor Spoc » zo 20 dec 2020, 20:31

Omdat ik nu de smaak te pakken heb gekregen doe ik een voorzichtige aanloop naar een volgend project.
Toch iets met een KT88 denk ik dan. Monoblokjes, om het sjouwbaar te houden :wink: .
En goed nabouwbaar. Ik kwam deze versterker tegen en daar kreeg ik wel buikgevoel bij.

ST50 versterker.jpg

ST50 voeding.jpg

En de beschrijving kon ik tot op zekere hoogte nog volgen. Zit nog wel met wat vraagtekens maar daar heb ik dan jullie ervaring en kennis bij nodig om die weg te nemen. En dan komt dit vast goed.

TS-2007_50_Watt_Super_Triode_door_Floris_Paetz.pdf

Eens even toetsen of een voedingstrafo laten wikkelen door Toroidy wellicht wat lager in prijs is dan de Amplimo. En dan maar eens starten met het sprokkelen van de onderdeeltjes. Kost nog even wat tijd.

En de kast... ik denk satijnglans Candy Burple met zwart... :think:

Groet, Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Spoc op vr 01 jan 2021, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

Zweitse

Re: Super Triode ST50 van Floris Paets

Berichtdoor Zweitse » zo 20 dec 2020, 22:01

Dit ga ik even volgen. :mrgreen:
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 20 dec 2020, 22:13

Spoc schreef:Omdat ik nu de smaak te pakken heb gekregen doe ik een voorzichtige aanloop naar een volgend project.
Toch iets met een KT88 denk ik dan. Monoblokjes, om het sjouwbaar te houden :wink: .
En goed nabouwbaar. Ik kwam deze versterker tegen en daar kreeg ik wel buikgevoel bij.

ST50 versterker.jpg

ST50 voeding.jpg

En de beschrijving kon ik tot op zekere hoogte nog volgen. Zit nog wel met wat vraagtekens maar daar heb ik dan jullie ervaring en kennis bij nodig om die weg te nemen. En dan komt dit vast goed.

TS-2007_50_Watt_Super_Triode_door_Floris_Paetz.pdf

Eens even toetsen of een voedingstrafo laten wikkelen door Toroidy wellicht wat lager in prijs is dan de Amplimo. En dan maar eens starten met het sprokkelen van de onderdeeltjes. Kost nog even wat tijd.

En de kast... ik denk satijnglans Candy Burple met zwart... :think:

Groet, Bob

Hoi Bob er staat ook --Hier--een super triode op
viewtopic.php?f=7&t=25026&hilit=PM+bil
Een paar jaartje geleden gebouwd
Nu zou ik er een AutoBias in zetten het zijn ook 2 monoblokken met trafo,s van Torroidy
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 dec 2020, 22:25

Leuk project! Waarom heet dat ding eigenlijk super "triode" Bert? Het blijft een lokaal tegengekoppelde penthode toch?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 20 dec 2020, 22:34

Pjotr schreef:Leuk project! Waarom heet dat ding eigenlijk super "triode" Bert? Het blijft een lokaal tegengekoppelde penthode toch?

Die naam heeft Menno van der veen eraan gegeven
-HIER- schrijft hij over de eigenschappen
Ik kan het Nederlandse document niet zo snel vinden Dat is er ook

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 dec 2020, 22:45

Hmm ja, de Menno verzint wel meer wat maar dit is toch niet zijn bedenksel. Heb dit al veel eerder in de jaren '70 gezien in een Amerikaans schemaboek. Dat is zo'n boek boordevol met een grote collectie standaard en niet standaard schema's van diverse fabrikanten, maar dan zonder verdere uitleg.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 20 dec 2020, 23:03

Wil je perse met ringkern werken Bob of mogen het ook Bloktrafo's zijn, wat is het vermogen wat hier uit komt, 50watt?
Ik zou het persoonlijk op 1 chassis zetten, maar dat is mij mening.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/voedingstrafo-s/324/6n606-voedingstrafo-voor-buizenversterkers-222va.html
Voeding ringkern is niet zo duur bij Hans, en kan je mooi wegbouwen onder het chassis.

democles

Berichtdoor democles » ma 21 dec 2020, 3:24

Verkijk je niet op het gewicht van een KT88 push pull versterker.
Mono blokken werkt het fijnste.
Gewicht verdeelt en weinig overspraak tussen de twee versterker delen door de gescheiden voedingen.

Nadeel,twee voedingstrafo,s en je moet alles dubbel bouwen.

Voor mij,ik denk niet dat ik ooit nog weer een geïntegreerde buizen eindversterker bouw.
Liever monoblokken. :lol:

Spoc

Berichtdoor Spoc » ma 21 dec 2020, 10:24

Me2, ik hou het bij de ringkernen van Toroidy. De Amplimo 6N606 zag ik ook, qua prijs vond ik het passend. Meeste kosten gaan toch in het ijzer zitten.
Bij Toroidy zie ik setje 4K-PP-CFB UGT's voor een soepele prijs.

Floris gaf aan dat de eerste weerstand in de voeding beter weggelaten kon worden. Ik hou daarvan, hoe minder hoe beter. Echter vroeg ik mij af of ik dan ook rücksichtslos de 220K ook kan weglaten. Oftewel alles in het rode ovaal weg.
Kan iemand aangeven wat de rol is van die 220k weerstand?

ST50 voeding -a.jpg

Als ik een eerste poging in PSUD doe dan ziet dat er zo uit. Vermits ik dit correct heb gedaan lijkt het erop dat de 2 weerstanden na S2 weg kunnen.

ST50 sim.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 21 dec 2020, 10:32

De functie van de 220k weerstand is dat íe bedoelt is als 'bleeder' . Dus om je elco's leeg te laten lopen als de spanning eraf gaat, stukje veiligheid.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 dec 2020, 11:11

Spoc schreef:Floris gaf aan dat de eerste weerstand in de voeding beter weggelaten kon worden. Ik hou daarvan, hoe minder hoe beter.

Dat is net als met je eigen eten en drinken, dat weet je pas als je het uitgeprobeerd hebt... :sure: Die 15 ohm dempt de laadstroompieken van de eerste elco. Dat doet de DC weerstand van de trafo ook. Dus of het wat uitmaakt klankmatig, kun je alleen met zelf uitproberen te weten komen.

Spoc

Berichtdoor Spoc » ma 21 dec 2020, 11:33

Thanx heren, weer wat geleerd! Vroeger speelde ik in een rockband dat is ietwat ten koste gegaan van mijn gehoor. :rock: Ben bang dat ik het klankmatige verschil er niet meer uit haal.
En als je de grens van de 50 passeert begint volgens mij alles te slijten. :lol: Maar zo te lezen hebben beide weerstanden zeker nut. Die paar volt die je inlevert maakt het verschil dan ook niet.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 dec 2020, 13:44

Zo, op m'n gemak dat spul bekeken, houdt niet over :(
Om met de voeding te beginnen.
10k/6W is veel te weinig minstens het dubbel.
Een elco van 100V over een zener van 100V is op het randje.
Als je de versterker aanzet met S2 gesloten of de ECC88 maakt slecht kontakt (of zit er niet in) gaat de zener in rook op.
De twee 100Ω van de gloei naar 2 =100V mag niet voor de ECC88 (max 50V).
En die rare 10mF bij de negatieve voeding nergens goed voor.
600mA wikkeling hoge spanning voor een versterker van 40W nogal overdreven.
Dan de versterker.
De eerste trap rond een ECC88 lijkt wel voor video bedoeld, zo grote stroom en kleine weerstanden.
En ook niks voorzien om HF buiten te houden.
Geen voorzienig om de negatieve spanning niet weg te laten vallen bij de eindbuizen mocht de trimpot slecht (geen) kontakt maken.Ook een veel te groot regelbereik om makkelijk in te stellen.
En het zou me verwonderen als je de 50W (sinus) haalt.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Spoc

Berichtdoor Spoc » di 22 dec 2020, 10:05

Dank je Anne dat je hier je kritische blik over hebt willen laten gaan.
Ik ben er nu niet meer zo zeker van of deze KT88 met CFB de investering waard is.

Voeding:
Als ik het vermogen dat ontwikkeld wordt in de weerstand nareken dan kom ik inderdaad op een stevige 6,7 Watt. Ik had altijd meegekregen dat je minimaal een verhouding 1:3 moet aanhouden. In dit geval een weerstand dus die zo'n 20 Watt kan verstoken.
De Zener wordt hier gebruikt als spanningsstabilisator (had ik geen idee van maar Google was hier mijn beste vriend) voor 100V. Voor de laatste 2 elco's wilde ik een dubbelelco van JJ (100uF + 100uF) inzetten die kan 500V aan,
De eerste elco wordt dan ook maar een JJ van 350UF ipv 320 uF , puur vanwege de beschikbaarheid bij de leverancier.

De mega elco van 10.000uF zou een eventuele stoorspanning moeten dempen volgens Floris. Hij geeft in zijn document wel aan dat de eventuele rimpelspanningen na buis 1 door de schakeling worden gecompenseerd. Als ik begrijpend lees dan leid ik hieruit af dat deze elco mag vervallen. Scheelt best wel in de portemonnee. Dus als dit kan zonder aan de kwaliteit van het geluid iets af te doen, ben ik hier niet rouwig om.

Qua trafo denk ik dat dit een standaard trafo van Amplimo is. Wellicht bedoelt voor een stereo uitvoering van een willekeurige versterker. Stel dat ik 2 voedingstrafo's weer door Toroidy laat wikkelen dan zou ik iets anders bestellen. Met de stromen die de buizen trekken denk ik dat een trafo met onderstaande specs voldoende moet zijn. Is het aan te raden om de gloeiwikkelingen nog te splitsen in een 4A (KT88) en een 2A (voor de E88CC, 12BH7-A)?

sec1: 0 - 290V / 300mA
sec2: 50V / 100mA
sec3: 3,15V - 0 - 3,15V / 6A

Versterker;
Tja hier weet ik even niet goed wat wijsheid is.
Floris heeft gekozen voor een zo hoog mogelijke stroom door de E88CC om de inwendige weerstand zo laag mogelijk te houden. Reden is, zo te lezen, om geen last van het Miller effect te hebben. Mijn gedachte is dat de hogere ingesteld stroom dan de levensduur van de buizen in voortrap en stuurtrap verkort (geen idee hoe kort dit dan wordt). Eventuele HF invloeden worden door die 10nF condensatortjes in de hoogspanning geblokkeerd. Klopt dit?

Die P2 trimpot draagt niet zoveel bij. Laat ik deze dan weg en verbind ik R8 en R9 dan aan elkaar? En moeten de waarden van R8 en R9 nog aangepast worden als P2 vervalt?
Dat instellen van de NRS met de weerstandkeuze van P3 en P4 en opbouw van dit deel van de schakeling komt op mij niet overtuigend over. Komt ook wel door de kritische noot van Anne, waar ik eigenlijk gezien zijn kennis waarde aan hecht.

Graag gooi ik bovenstaand verhaal van mij even in de groep :-k.
Laatst gewijzigd door Spoc op di 22 dec 2020, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 22 dec 2020, 10:17

Die Floris P. lijkt mij anders wel een deskundig iemand. Hij zal toch niet zomaar iets publiceren.

https://www.linkedin.com/in/florispaets ... bdomain=nl

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 22 dec 2020, 10:44

Leeuwarden schreef:Die Floris P. lijkt mij anders wel een deskundig iemand. Hij zal toch niet zomaar iets publiceren.

https://www.linkedin.com/in/florispaets ... bdomain=nl

Triode Dick heeft in de Annastacia ook een of 2 dingen zitten die niet klopten
Nu is TD echt mijn Inspiratie geweest om een en ander met buizen te gaan bouwen
Anne Buis heeft zich over mij ontfermt en nog een paar anders had het misschien met rook signalen geëindigd :lol:
Maar ondertussen een paar prachtig klinkende versterkers samen met hun gebouwd :D zit nu naar mn EL12 versterker te luisteren
Deze klinkt anders dan de super triode Maar nog steeds een heerlijk buizen geluid :rock:
En ook ik heb een flinke gehoor schade maar Wil er geen transistor doos voor ruilen O:)
Dus wat ik wilde zeggen dat de beste breister ook wel eens een steek laat vallen .
Behalve Anne :hide: :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 10:50

En dan is het voorbeeld nog wel gebreid onder supervisie van De Groote Meesterbreier Menno himself :mrgreen: Maar goed, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... zeker niet op het terrein waar iedereen deskundig is, en dan vooral op zijn eigen(wijze) manier.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 22 dec 2020, 12:29

Pjotr schreef:En dan is het voorbeeld nog wel gebreid onder supervisie van De Groote Meesterbreier Menno himself :mrgreen: Maar goed, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... zeker niet op het terrein waar iedereen deskundig is, en dan vooral op zijn eigen(wijze) manier.

Lekker is dat eigenwijze Vaar dikwijls mee met de wijsheid van Jou en Anne Demo Willy61 niet te vergeten en laatste ook Douwe
En vergeet Marcel JanGeert en Ik vergeet er nog een paar en Alleen al buizen techniek en beetje met transistors bezig geweest hier
manwat zit hier een Knowhow :shock:
Ik heb het al meer geschreven
Het is een Super forum met bekwame en aardige mensen :D
Maar ik stop met stroop smeren , maar ik meen het echt , :goeie: :goeie:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 22 dec 2020, 12:48

Pjotr schreef:En dan is het voorbeeld nog wel gebreid onder supervisie van De Groote Meesterbreier Menno himself :mrgreen: Maar goed, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... zeker niet op het terrein waar iedereen deskundig is, en dan vooral op zijn eigen(wijze) manier.

Zekers, maar wat is nu heel zwart/wit je mening over het ontwerp in de eerste post? Wel of niet 1 op 1 nabouwen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 13:05

Mwah, gewoon nabouwen onder Anne's supervisie! Bert is dan wel heel complimenteus naar iedereen maar meerdere kapiteins op 1 schip gaat hiermee niet werken.

democles

Berichtdoor democles » di 22 dec 2020, 13:08

Ik zou een ander schema zoeken.
Mogelijkheden genoeg ,met minder haken en ogen dan dit schema.
Als je kijkt naar de voeding,de negatieve spanningsvoorziening en de zener,beetje prut!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 dec 2020, 13:20

Jawel, maar het gaat om de kathode terugkoppeling van de eindbuizen hier die het wat bijzonderder maakt. Heb jij dan wel een goed schema daar mee?

democles

Berichtdoor democles » di 22 dec 2020, 13:21

Volgens mij heeft Bert dat ook gebruikt,die CFB.
Misschien daar wat meer naar kijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 22 dec 2020, 15:23

democles schreef:Volgens mij heeft Bert dat ook gebruikt,die CFB.
Misschien daar wat meer naar kijken.

Klopt Een tweetal extra wikkelingen in de kathode,s eindbuizen hier is het schema
En met hulp van Anne en Demo gebouwd O:)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 22 dec 2020, 17:18

Vanmiddag wat bezig geweest.Dit is wat ik er van maak.
ST50a versterker.jpg
ST50a voeding.jpg
Voor die 6BZ7 zou ook een 6BQ7 kunnen of ook een 6N1P.Hoewel die laatste niet helemaal duidelijk is wegens nogal grove grafiek.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”