Dank je Anne dat je hier je kritische blik over hebt willen laten gaan.
Ik ben er nu niet meer zo zeker van of deze KT88 met CFB de investering waard is.
Voeding:
Als ik het vermogen dat ontwikkeld wordt in de weerstand nareken dan kom ik inderdaad op een stevige 6,7 Watt. Ik had altijd meegekregen dat je minimaal een verhouding 1:3 moet aanhouden. In dit geval een weerstand dus die zo'n 20 Watt kan verstoken.
De Zener wordt hier gebruikt als spanningsstabilisator (had ik geen idee van maar Google was hier mijn beste vriend) voor 100V. Voor de laatste 2 elco's wilde ik een dubbelelco van JJ (100uF + 100uF) inzetten die kan 500V aan,
De eerste elco wordt dan ook maar een JJ van 350UF ipv 320 uF , puur vanwege de beschikbaarheid bij de leverancier.
De mega elco van 10.000uF zou een eventuele stoorspanning moeten dempen volgens Floris. Hij geeft in zijn document wel aan dat de eventuele rimpelspanningen na buis 1 door de schakeling worden gecompenseerd. Als ik begrijpend lees dan leid ik hieruit af dat deze elco mag vervallen. Scheelt best wel in de portemonnee. Dus als dit kan zonder aan de kwaliteit van het geluid iets af te doen, ben ik hier niet rouwig om.
Qua trafo denk ik dat dit een standaard trafo van Amplimo is. Wellicht bedoelt voor een stereo uitvoering van een willekeurige versterker. Stel dat ik 2 voedingstrafo's weer door Toroidy laat wikkelen dan zou ik iets anders bestellen. Met de stromen die de buizen trekken denk ik dat een trafo met onderstaande specs voldoende moet zijn. Is het aan te raden om de gloeiwikkelingen nog te splitsen in een 4A (KT88) en een 2A (voor de E88CC, 12BH7-A)?
sec1: 0 - 290V / 300mA
sec2: 50V / 100mA
sec3: 3,15V - 0 - 3,15V / 6A
Versterker;
Tja hier weet ik even niet goed wat wijsheid is.
Floris heeft gekozen voor een zo hoog mogelijke stroom door de E88CC om de inwendige weerstand zo laag mogelijk te houden. Reden is, zo te lezen, om geen last van het Miller effect te hebben. Mijn gedachte is dat de hogere ingesteld stroom dan de levensduur van de buizen in voortrap en stuurtrap verkort (geen idee hoe kort dit dan wordt). Eventuele HF invloeden worden door die 10nF condensatortjes in de hoogspanning geblokkeerd. Klopt dit?
Die P2 trimpot draagt niet zoveel bij. Laat ik deze dan weg en verbind ik R8 en R9 dan aan elkaar? En moeten de waarden van R8 en R9 nog aangepast worden als P2 vervalt?
Dat instellen van de NRS met de weerstandkeuze van P3 en P4 en opbouw van dit deel van de schakeling komt op mij niet overtuigend over. Komt ook wel door de kritische noot van Anne, waar ik eigenlijk gezien zijn kennis waarde aan hecht.
Graag gooi ik bovenstaand verhaal van mij even in de groep

.