Pjotr schreef:Nog even dat gedoe met die thermische weerstandsvervorming. Dat is nu typisch iets volkomen lineairs waarvan je goed de vervorming kunt simuleren in PSpice.
Het is per definitie niet lineair, anders zou het ook geen vervorming kunnen opleveren. Knap dat het je lukt om dynamische thermische effecten te simuleren!
Pjotr schreef:Resume, bij 100W in 4 ohm staat er een terugkoppelspanning van 1,41V_p op de inverterende ingang en dat veroorzaakt dan een 3e orde harminische van:
Bij 1kHz 2,5nV --> -175 dB
Bij 100Hz: 25nV --> -155 dB
Bij 20Hz: 125nV --> -141 dB
Hier kan ik toch niet echt wakker van liggen bij een praktische audio versterker.
Ik ook niet, maar ik lig ook niet wakker van -80 dB. Sander streeft inmiddels naar -160 dB, dan begint dit wel mee te spelen. Het hangt natuurlijk ook van de waarde van de weerstanden af, met 100 ohm heb je onder dezelfde aannames 20 dB meer vervorming.
Daarnaast vermoed ik dat de weerstand van de uitgang naar de inverterende ingang 19 keer zo veel vervorming produceert als je 'm niet uit een serieschakeling opbouwt. Er staat immers 19 keer zo veel spanning over bij dezelfde stroom, dus de temperatuurvariaties zijn 19 keer groter.
Ed Simon mat overigens bij 15,8 V, 1 kHz over zijn brugschakelingen derde harmonische vervormingen van onder andere:
-100 dB voor OHMITE 5 % 0,25 W koolcomposiet
-116 dB voor Vishay 1206 dikke film SMD
-119 dB voor KOA 5 % 0,25 W koolfilm
-132 dB voor Vishay 1206 25 ppm/K dunne film SMD
-136 dB voor Xicon 1 % 0,25 W metaalfilm
-164 dB voor Holco H4 0,25 W
-171 dB voor Dale RN65E S102 25 ppm/K militaire weerstanden
De vervorming met 15,8 V over zijn brug komt ongeveer overeen met dezelfde vervormingen bij 7,9 V effectief, 1 kHz over een enkele weerstand van 1 kohm.
Hij zag overigens een omgekeerde evenredigheid met
de wortel van de frequentie. Dat zou kunnen komen doordat de thermische capaciteit en de thermische weerstand gedistribueerd zijn. Ik weet dat bij thermische diffusieprocessen er vaak wortels van tijden, wortels van frequenties en wortels van de Laplace-variabele tevoorschijn komen, al weet ik niet precies waarom. Als je kijkt naar de thermische-impedantiegrafieken van vermogens-MOSFET's nemen die voor korte pulsen ook altijd met de wortel van de tijd toe.