Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Berichtdoor toetertje » zo 24 jan 2021, 21:45

Maar, zit je dan met de nc500 en een paar redelijk gevoelige speakers, niet
allang ver boven verdraagbaar huiskamer level?

Walt

Berichtdoor Walt » ma 25 jan 2021, 7:09

20Hz is nauwelijks hoorbaar, dus nee. In films zul je zulke content wel tegen komen hoor.

Jeroen draait soms wel hard, nooit vernomen dat de NC500 daar moeite mee zou hebben. Met Marcus Miller moet je eerder bang zijn dat dan de konussen van de AT units om je oren vliegen... :lol:

Groetjes Walter

johan283

Berichtdoor johan283 » ma 25 jan 2021, 21:30

Pjotr schreef:Mwah, dit zijn vervormingscijfers die je met een beetje goede geluidskaart ook wel kunt meten. Zie het CA_MK1_V2 draadje ter vergelijk. Sander heeft het wel even gemeld hier maar hoe en wat dat moet hij verder zelf maar aangeven.

je bedoelt zeker de 1 kHz meting?
Dat geloof ik direct, maar zoń AP kan nog wel meer.

Voor een bandbreedte van 10 Hz- 20 kHz , heb je inderdaad aan goede geluidskaart voldoende :lol:
Audio is meet technisch niet zo hoogdravend , al denken vele audiofielen van wel

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 jan 2021, 21:37

Ohw, zeker en juist daarom. Die metingen zijn wel goed denk ik. Ik doelde op het resultaat van die metingen van de diverse versterkers. En dan slaat de ZBA-CA geen slecht figuur. Die staat gewoon vooraan :lol: Gaat mij om dit plaatje:

index.png

https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 jan 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

johan283

Berichtdoor johan283 » ma 25 jan 2021, 22:03

Pjotr schreef:Ohw, zeker en juist daarom. Die metingen zijn wel goed denk ik. Ik doelde op het resultaat van die metingen van de diverse versterkers. En dan slaat de ZBA-CA geen slecht figuur. Die staat gewoon vooraan :lol:

Inderdaad de ZBA-CA is gewoon een goed ontworpen versterker :goedzo:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 26 jan 2021, 13:06

Die metingen leren mij vooral dat ze aangeven dat de versterker in principe heel goed is. Op het gehoor vind ik de purifi een heel ander verhaal dan de NC400. Dus deze metingen vertellen slechts een deel van het verhaal. Het blijft nog altijd zo dat weergave van sinussen iets anders is dan muziekweergave.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 13:14

Dat is zeker zo Jeroen. Factoren als ruisvloer, PSRR, modulatie artefacten, dempingsfactor en nog zo wat doen ook een duit in het zakje en zie je niet terug in deze vervormingscijfers.

johan283

Berichtdoor johan283 » di 26 jan 2021, 20:56

Pjotr schreef:Dat is zeker zo Jeroen. Factoren als ruisvloer, PSRR, modulatie artefacten, dempingsfactor en nog zo wat doen ook een duit in het zakje en zie je niet terug in deze vervormingscijfers.

Daarmee geef je indirect aan dat "geluidskwaliteit" te objectiveren valt, iets waar veel audiofielen niet aan willen :roll:

De metingen die worden gedaan op de audiosience site zijn ook maar erg beperkt en e.e.a. zal ook afhangen van de "audio" keten. Maar een keten is net zo goed als de zwakste schakel.

johan283

Berichtdoor johan283 » di 26 jan 2021, 20:57

jeroen_d schreef:Die metingen leren mij vooral dat ze aangeven dat de versterker in principe heel goed is. Op het gehoor vind ik de purifi een heel ander verhaal dan de NC400. Dus deze metingen vertellen slechts een deel van het verhaal. Het blijft nog altijd zo dat weergave van sinussen iets anders is dan muziekweergave.

Het verschil zal volgens mij niet wereldschokkend zijn? Zal wel een heel subtiel verschil zijn :think:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 21:25

johan283 schreef:
Pjotr schreef:Dat is zeker zo Jeroen. Factoren als ruisvloer, PSRR, modulatie artefacten, dempingsfactor en nog zo wat doen ook een duit in het zakje en zie je niet terug in deze vervormingscijfers.

Daarmee geef je indirect aan dat "geluidskwaliteit" te objectiveren valt, iets waar veel audiofielen niet aan willen :roll:

De metingen die worden gedaan op de audiosience site zijn ook maar erg beperkt en e.e.a. zal ook afhangen van de "audio" keten. Maar een keten is net zo goed als de zwakste schakel.

Dat is maar heel beperkt omdat de "kwaliteit" van waargenomen geluid per definitie subjectief is. Wat voor de een met technisch goede oren totaal onhoorbaar is, blijkt voor een ander een gigantisch verschil te zijn... Er is dus duidelijk ook een groot individueel verschil in maatvoering van "kwaliteit". Dat maakt een vergelijk van individuele interpretatie al onmogelijk eigenlijk. Muziek is technisch gezien voor de apparatuur hoofdzakelijk ruis. Daar is heel lastig of eigenlijk niet kwalitatief aan te meten. Wat ik wel merk is dat de signaalkwaliteit van opgenomen muziek meestal voortreffelijk is en eigenlijk geen punt. Het wordt pas lastig als dat in een hoger vermogen omgezet moet worden met versterkers en speakers om het weer hoorbaar te krijgen. En daar wil je zo min mogelijk kwaliteitsverlies.

johan283

Berichtdoor johan283 » di 26 jan 2021, 21:41

inderdaad door het stukje subjectiviteit, blijft dit altijd een lastige discussie
en zal het afhangen van je eigen smaak en voorkeuren

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 27 jan 2021, 15:29

johan283 schreef:
jeroen_d schreef:Die metingen leren mij vooral dat ze aangeven dat de versterker in principe heel goed is. Op het gehoor vind ik de purifi een heel ander verhaal dan de NC400. Dus deze metingen vertellen slechts een deel van het verhaal. Het blijft nog altijd zo dat weergave van sinussen iets anders is dan muziekweergave.

Het verschil zal volgens mij niet wereldschokkend zijn? Zal wel een heel subtiel verschil zijn :think:

Als de versterkers ongeveer hetzelfde vermogen hebben dan zijn de verschillen niet wereldschokkend inderdaad. Zeker niet als je bij A/B vergelijk ook zorgvuldig het volume gelijk hebt getrokken. 1 dB extra volume laat elke goede versterker al snel beter klinken in direct vergelijk. Ook hier bleek dat weer, na gelijktrekken bleef het verschil positief uitvallen voor de purifi maar was minder duidelijk. Ook zag ik dat hij beter vlak loopt tot 20kHz dit geeft ook weer een subtiel verschil in beleving. Al met al, de ncore heeft de neiging wat saai te zijn, dit is echt anders bij de purifi.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 jan 2021, 16:15

Ik vind het sowieso lastig om versterkers te vergelijken zonder een A/B schakelinstallatie. Als je directe A/B vergelijk kan doen zal je zien dat de verschillen niet zo groot zijn.

Ik had hier een tijdje de MU1 van Grimm op bezoek en daarmee een A/B setup gemaakt met de RPI met DiggyBerry hat op mijn Fusion 567 speakers. De MU1 was de Roon server en de Pi als meelopende zone via het netwerk. De MU1 was aangesloten op de AES ingangen en de Pi via de SPDIF. Daardoor kon ik door het overschakelen tussen de ingangen op de Fusion plate amps een instantaan vergelijk doen. De MU1 heeft de mogelijkheid om de speciale oversamplingtechniek via de AES EBU uitgang er uit te poepen.

Wat was het resultaat?

1. Met de oversampling in de MU1 uitgeschakeld kon ik totaal geen verschil horen tussen de beide bronnen.
2. Met oversampling ingeschakeld was er een "nuance" verschil te horen.
3. Na random overschakelen tussen de ingangen was er geen conclusie te trekken naar welke bron ik zat te luisteren. Moest dan ook regelmatig naar de laptop lopen om te zien welke ingang nu geselecteerd was....
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 27 jan 2021, 17:31

@Gerhard,

Fijn dat A/B schakelen met gelijke nivo's, dan hoor je hoe je jezelf voor de gek kunt houden.
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 jan 2021, 19:32

En het is ontluisterend dat een apparaat van 10K niet eens duidelijk een Pi met een Hatje van 35 euro weg kan spelen:

https://www.amazon.com/HiFiBerry-Digi-S ... B0147RPBXC

En de bladen? Die heb ik echt onder mijn schoenzolen zitten:

file:///C:/Users/Gerhard/AppData/Local/Temp/201200-HFN-MU1-review.pdf
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 27 jan 2021, 19:42

Blijft zo wel appels met peren vergelijken. Geen idee wat up-samplen nou te maken heeft met het verschil tussen Purifi en NCore power versterkers :think: De verschillen tussen goede DAC's zijn doorgaans vele malen kleiner dan tussen goede eindversterkers.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 jan 2021, 19:48

.
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 03 feb 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 jan 2021, 19:55

Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 27 jan 2021, 19:57

ds23man schreef:Het gaat om de speciale techniek die Grimm heeft ontworpen qua reclocken en highpass filtering in een FPGA Peter. Hoop blabla, de hele audiofiele wereld tuint er in en ondertussen is Grimm gered qua financiele ondergang.

Zo werkt dat toch altijd in de high-end audio?
Mediocre is not my middle name.

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 27 jan 2021, 20:53

ds23man schreef:
En het is ontluisterend dat een apparaat van 10K niet eens duidelijk een Pi met een Hatje van 35 euro weg kan spelen:

Dit vind ik dan weer zorgelijk en schrik ik eigenlijk ook van , dat er dan geen echt duidelijk verschil is tussen een apparaat van 10k en iets van 35 euro.
Wat verklaart dat ernorme verschil dan :think: Betaal je dan voor het design ?

Dan heeft die Pi een enorm goed eprijs/kwaliteit verhouding :shock:

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 27 jan 2021, 21:00

ds23man schreef:Het gaat om de speciale techniek die Grimm heeft ontworpen qua reclocken en highpass filtering in een FPGA Peter. Hoop blabla, de hele audiofiele wereld tuint er in en ondertussen is Grimm gered qua financiele ondergang.

"Dat oversamplen doet Grimm Audio om de DAC chip in de converter te ontlasten en met minder moeite het digitale signaal om te laten zetten naar analoog. Met als gevolg een betere prestatie van elke willekeurige DAC."
Bron: https://hifi.nl/artikel/28607/Review-Gr ... orgen.html

Bovenstaande uitspraak snap ik niet :think:

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 27 jan 2021, 21:01

Topic ontspoort helemaal, moet eigenlijk over Ncore en de plop gaan :oops:

Walt

Berichtdoor Walt » wo 27 jan 2021, 21:16

Dat is waar, ben benieuwd of de plop nog verholpen wordt.

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 27 jan 2021, 21:22

Walt schreef:Dat is waar, ben benieuwd of de plop nog verholpen wordt.

Ja ergens op de helft pagina 5, verderop is TO niet meer happy met de sound van de Ncores

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 27 jan 2021, 21:23

johan283 schreef:
Walt schreef:Dat is waar, ben benieuwd of de plop nog verholpen wordt.

Ja ergens op de helft pagina 5? wordt een suggestie gedaan, verderop is TO niet meer happy met de sound van de Ncores

Terug naar “Versterkers”