KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor peterl » di 02 mar 2021, 22:49

Ah!buis schreef:Als je de versterker onderbelast (8Ω op 4Ω aansluiting) loopt ie eerder vast op de spanning en bij overbelasten (4Ω op 8Ω aansluiting) loopt de versterker vast op gebrek aan stroom.
In beid gevallen minder vermogen.
Wat het aansolderen van draden kan maar breekt makkelijk, na een paar keer buigen, af net na de soldering.
Wat ik deed is een gaatje in de print, paar mm van het soldeereilandje af, waar net de draad+isolatie doorpast. Draad erdoor en samen met de isolatie ombuigen richting kopereiland en solderen.
Anne

Ik begrijp je verhaal van de soldeeraansluiting Anne, heb ik in het verleden wel eens gedaan, werkt goed en veiliger voor de harde kern draden.

Wat betreft de uitgang bedoel ik wat anders; mijn UGT heeft een 4 en 8 ohm uitgang die ik nu beide met connectoren heb uitgerust.
Maakt het dan wat uit of ik een 4 ohm luidspreker op de 4ohm uitgang aansluit of een 8 ohm luidspreker op de 8ohm uitgang. heeft dat nog invloed op de versterker, ik hoop dat ik het zo duidelijker heb omschreven. :wink:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 02 mar 2021, 22:58

Dat maakt geen verschil.Misschien een heeel, klein beetje voordeel voor de 8Ω.Heeft meer windingen en daarmee een iets betere koppeling met de primaire.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 03 mar 2021, 16:15

Wat vervorming betreft scheelt dat wel. Als je een 8 ohm luidspreker aansluit op een 4 Ohm uitgang dan lever je vermogen in, maar krijg je meestal minder vervorming er voor terug. De luidspreker impedantie bepaalt de steilheid van de belastinglijn aan de primaire kant van de UGT. De belastinglijn wordt horizontaler in dit geval. Hoe steiler de lijn hoe meer vervorming. Dit zie je ook terug in de kleine buisjes. In het ideale geval wil men een horizontale lijn als belastinglijn. Daarom plaatst men stroombronnen aan de anode of kathode. Dan kom je aardig in de buurt van horizontaal. Maximale versterking en minimale vervorming.
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 03 mar 2021, 19:16

elpeewee schreef:Wat vervorming betreft scheelt dat wel. Als je een 8 ohm luidspreker aansluit op een 4 Ohm uitgang dan lever je vermogen in, maar krijg je meestal minder vervorming er voor terug. De luidspreker impedantie bepaalt de steilheid van de belastinglijn aan de primaire kant van de UGT. De belastinglijn wordt horizontaler in dit geval. Hoe steiler de lijn hoe meer vervorming. Dit zie je ook terug in de kleine buisjes. In het ideale geval wil men een horizontale lijn als belastinglijn. Daarom plaatst men stroombronnen aan de anode of kathode. Dan kom je aardig in de buurt van horizontaal. Maximale versterking en minimale vervorming.
Dat verhaal klopt wel voor voorversterkers.Maar bij eindversterkers wordt, met een hogere impedantie van de belasting, de vervorming meestal wel minder maar ook minder vermogen.
Als je je dan tot dat mindere vermogen beperkt in de oorspronkelijke toestand is daarbij de vervorming ook minder maar heb je nog wat reserve voor een piek.
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 03 mar 2021, 19:24

Wat betreft de uitgang bedoel ik wat anders; mijn UGT heeft een 4 en 8 ohm uitgang die ik nu beide met connectoren heb uitgerust.
Maakt het dan wat uit of ik een 4 ohm luidspreker op de 4ohm uitgang aansluit of een 8 ohm luidspreker op de 8ohm uitgang. heeft dat nog invloed op de versterker, ik hoop dat ik het zo duidelijker heb omschreven.

Ik had je vraag verkeerd begrepen. 4 Ohm op uitgang 4 Ohm of 8 Ohm op uitgang 8 Ohm maakt inderdaad zoals Anne zegt niet zo veel uit.

Maar als je genoeg vermogen hebt zou ik een 8 Ohm luidspreker op een 4 Ohm uitgang aansluiten. De primaire impedantie wordt dan 2x zo hoog. Je hebt dan iets minder vermogen maar daar merk je niks van. Je moet dan natuurlijk geen 8 Watt versterker nemen. Alhoewel meestal kom je niet verder dan 1 Watt, anders krijg je heel gauw last van de buren. :D. Ik heb het wel gedaan maar dat is een 2x 30Watter.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 05 mar 2021, 18:42

Vandaag heb ik de nieuwe versterkerkast binnengekregen voor de kt 150 met de dure ringkerntrafo's en de voeding op een print gebouwd en de Menno cell printjes te hebben aangepast. Valt dit onder ditzelfde topic of wordt dit een nieuw topic? De versterker gaat wel een 500 euro in prijs omhoog, maar de specs worden er allemaal net wat beter van volgens de metingen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 mar 2021, 18:46

Pas je toch de titel aan? En ga je hier door. Als je je eerste post aanpast kun je de titel aanpassen.
En even een foto plaatsen natuurlijk :D

peterl

Re: KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Berichtdoor peterl » vr 05 mar 2021, 18:59

Goed ik wilde dit keer niet weer een kast zelf bouwen dus gezocht naar een leuke kast die bij mijn maten passen en iets compacter is dan de huidige kast. Deze kastwanden en boden en deksel is van 3mm alu en het front en de achterzijde 6mm aluminium en volledig demonteerbaar met schroeven, ja ik weet het met zichtbare schroeven :lol: . zijkanten zijn mooi rond gemaakt.
breedte 320 * hoogte 80 * diepe 260MM zijn de maten. Het is eigenlijk een voorversterker kast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 mar 2021, 19:05

Mooie kast, ziet er degelijk uit. China? Kun je tegenwoordig voor weinig een degelijke kwalitatief goede kast kopen voor een prijs waar je het in materiaal alleen al nauwelijks voor kunt doen. Ok, beetje mazzel met de douane hebben.
(Luidspreker terminals nog even omdraaien :mrgreen: )

peterl

Berichtdoor peterl » vr 05 mar 2021, 19:11

Barry2001 schreef:Mooie kast, ziet er degelijk uit. China? Kun je tegenwoordig voor weinig een degelijke kwalitatief goede kast kopen voor een prijs waar je het in materiaal alleen al nauwelijks voor kunt doen. Ok, beetje mazzel met de douane hebben.
(Luidspreker terminals nog even omdraaien :mrgreen: )

Geluk met invoeren kan je vergeten, alles bij elkaar ben ik toch 130 euro kwijt voor de kast, incl alle connectoren en schakelaars(niet die nieuwe ALPS hoor) :lol: Maar als ik zelf bouw gaat het ook aardig die richting.
Mocht er nog iemand een niet buizenkast zoeken die heb ik nog voor een net prijsje liggen met koelribben langs de zijkant en 43brx11Hx38diep, met langs beide zijden koelribben.
Ja die terminals omdraaien kan maar vind het voor mijn gevoel zo vreemd als ze naast elkaar zitten ipv onder elkaar. komt omdat daar origineel ook cinch connectoren zaten.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 mar 2021, 19:26

Had met die CA kasten, 4 stuks, geen douanekosten, uit China. Maar heb het evengoed ook wel gehad, vandaar het geluk hebben.
Wat betreft die LS terminals, L en R staan ongelukkig. Normaal gesproken plaats je ze onder elkaar ipv naast. Kleinigheidje, blijft een mooie degelijke kast waar je met een gerust hart zwaar spul op kunt monteren.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 05 mar 2021, 19:31

Barry2001 schreef:Had met die CA kasten, 4 stuks, geen douanekosten, uit China. Maar heb het evengoed ook wel gehad, vandaar het geluk hebben.
Wat betreft die LS terminals, L en R staan ongelukkig. Normaal gesproken plaats je ze onder elkaar ipv naast.

Ik krab dat L er wel af en zet er met wrijfletters een nieuwe op aan de andere kant, is het opgelost. Ligt er waarschijnlijk ook aan met wie je het laat verzenden, DHL is dus waarschijnlijk altijd een probleem.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 mar 2021, 19:33

Ja prima toch. Het verzenden, lijkt wel random, ben er ook nog niet achter wanneer je wel en niet de sjaak bent :mrgreen:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 10 mar 2021, 11:04

Vandaag de de kast voorzien van de de buisvoeten en de koelgaten rond de buizen. Ook het subframe er onder gemonteerd.
Het voordeel van deze kast is dat je in principe de hele versterker kan bouwen en dan monteren in de kast, dat kon bij de vorige ontwerpen van de kast niet, als je wat vergeten was kon je er nooit meer bij.
Nu nog wachten tot de printen uit China komen, de voedingsprint is er inmiddels wel.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 10 mar 2021, 11:31

peterl schreef:Vandaag de de kast voorzien van de de buisvoeten en de koelgaten rond de buizen. Ook het subframe er onder gemonteerd.
Het voordeel van deze kast is dat je in principe de hele versterker kan bouwen en dan monteren in de kast, dat kon bij de vorige ontwerpen van de kast niet, als je wat vergeten was kon je er nooit meer bij.
Nu nog wachten tot de printen uit China komen, de voedingsprint is er inmiddels wel.

Mooi opgebouwd zo
Dat was ook mijn bedoeling met de Monobill 3 die kan ik straks uit elkaar nemen met wat inbus boutjes losdraaien
Ziet er goed uit Peter :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 10 mar 2021, 12:10

OpaBert schreef:
peterl schreef:Vandaag de de kast voorzien van de de buisvoeten en de koelgaten rond de buizen. Ook het subframe er onder gemonteerd.

Mooi opgebouwd zo
Dat was ook mijn bedoeling met de Monobill 3 die kan ik straks uit elkaar nemen met wat inbus boutjes losdraaien

Dat klopt Bert, zo heb jij hem ook gemaakt, deze is ook geheel uit elkaar te schroeven, voor achter met inbusboutjes en zijkanten en bodem en top verzonken schroefjes. je ziet helaas alleen die heel kleine schroefjes langs de zijkant maar dat vind ik minder erg.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 10 mar 2021, 14:13

peterl schreef:
OpaBert schreef:

Mooi opgebouwd zo

Dat klopt Bert, zo heb jij hem ook gemaakt, deze is ook geheel uit elkaar te schroeven, voor achter met inbusboutjes en zijkanten en bodem en top verzonken schroefjes. je ziet helaas alleen die heel kleine schroefjes langs de zijkant maar dat vind ik minder erg.

Schroeven mogen best te zien zijn Je kan een rvs inbus boutje op zwart ook juist op laten vallen :D
shit draadje vergeten :oops:

Spoc

Berichtdoor Spoc » wo 10 mar 2021, 15:29

Ziet er netjes uit zo Peter. :goedzo: Het opbouwen wordt wel eenvoudiger (en vaak toch ook goedkoper) met een kant en klaar chassis. Zit nu toch wel te dubben of ik Peter zijn voorbeeld volg of nog zelf aluminium aan elkaar ga lijmen. :think:
Groet, Bob
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

peterl

Berichtdoor peterl » wo 10 mar 2021, 16:17

Spoc schreef:Ziet er netjes uit zo Peter. :goedzo: Het opbouwen wordt wel eenvoudiger (en vaak toch ook goedkoper) met een kant en klaar chassis. Zit nu toch wel te dubben of ik Peter zijn voorbeeld volg of nog zelf aluminium aan elkaar ga lijmen. :think:
Groet, Bob

Ik heb er nog 1 te koop staan in aangeboden?
Geen idee of je daar wat mee kan.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=29590

peterl

Berichtdoor peterl » do 11 mar 2021, 18:27

Vandaag de voedingsprint in elkaar gesoldeerd maar de verbinding pootjes bij de mosfets zitten wel erg dicht bij elkaar, is dat een probleem?
Heb het originele format gebruikt voor een spanningsregelaar en de pootjes staan er ook ontspannen in. Het zier er iig wel veel strakker uit dan die experimenteer prints. Ik heb nog geen trafo om de voeding door te testen, maar kan dat ook met de spanning van de variac, of is dat niet aan te bevelen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 11 mar 2021, 19:43

peterl schreef:Vandaag de voedingsprint in elkaar gesoldeerd maar de verbinding pootjes bij de mosfets zitten wel erg dicht bij elkaar, is dat een probleem?
Voor de 120V loopt 't wel los, maar met bijna 400V zou het wel 's verkeerd kunnen gaan.Je kunt bijv. de print inzagen tussen de pootjes, zit er lucht tussen.Evt de spleten dan opvullen met wat kunststof schotjes (met druppeltje lijm).
Ik heb nog geen trafo om de voeding door te testen, maar kan dat ook met de spanning van de variac, of is dat niet aan te bevelen.
Zolang je de spanning niet te hoog opdraait :-"
Maar zonder belasting zegt 't verder niet veel.
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » do 11 mar 2021, 21:57

Mooie print Peter, het is niet allemaal rommel wat ze maken aan de andere kant van de wereld.

Het kan absoluut geen kwaad dat die pootjes zo dicht op elkaar zitten, want er staat maar een paar Volt tussen de pootjes, dus voor overslag hoef je niet bang voor te zijn.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 11 mar 2021, 22:48

elpeewee schreef:Het kan absoluut geen kwaad dat die pootjes zo dicht op elkaar zitten, want er staat maar een paar Volt tussen de pootjes, dus voor overslag hoef je niet bang voor te zijn.
Vergeet 't maar.Na inschakelen is de elco naar massa ontladen en staat de hele gelijkgerichte spanning tussen beide pootjes.Pas als de elco geladen raakt is er niet veel spanning meer.
Een vonkoverslag kan een geleidend spoor achterlaten, werkt de boel niet goed meer.Geen vertraagd opkomen meer.
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » vr 12 mar 2021, 9:42

Anne, je hebt helemaal gelijk. Daar had ik nog niet aan gedacht. Toch denk ik dat het wel mee zal vallen, anders had de fabrikant de pootjes wel wat verder uit elkaar gezet, toch?

peterl

Berichtdoor peterl » vr 12 mar 2021, 10:24

Ik heb geen risico genomen en tussen de pootjes een zaagsnede gemaakt en die geïsoleerd met een pvc strookje. Ik neem liever geen risico met deze spanning. Er zit echt geen mm tussen de soldeer eilandjes. :?
Een ander ding, ik had een Wattmeter besteld(je weet wel zo'n goedkoop ding dat je in het stopcontact steekt en daar weer de stekker in. Ik was wel nieuwsgierig wat een aantal apparaten doet aan stroom verbruik in huis. Maar het viel mij ontzettend mee wat de KT120 in class A verbruikt aan stroom, dit komt neer op 140Watt continu. Ik begreep dat class A versterker zulke energie slurpers zijn, waarschijnlijk t.o.v. de huidige versterkers dan wel.

Elpeewee, mooie website gemaakt over ARTA2 :goedzo:
Heb jij die KT150 versterker nog in gebruik of al gedemonteerd?

Terug naar “Versterkers”