KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 21:37

peterl schreef:
Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.
Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340 :lol:
Anne
:lol: Ja, Anne was je al voor Barry, maar mijn vraag was, als ik alles aan 1 zijde plaats hou ik dan nog wel de de doorsolderingen naar de onderzijde op de onderdelen? en ik ga dan toch nog kijken om de waarden er bij naast te zetten.

Jazeker, daar verandert niks aan. Bovenzijde componenten, onderzijde solderen, de gaten zijn doorgemetaliseerd, vloeit mooi door.
Waarden er bij naast zetten is een eigen keus, het is ongebruikelijk. Maar het is jou print he, jij bent de baas.

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 9:35

Kappa7 schreef:Je hebt nog best wel wat tekst over je koperbannen staan.
Kan op zich wel maar maakt het minder leesbaar.
Verder heb je de waarde van de componenten gegeven in het component zelf en het reverentie nummer weg gelaten.
Dat kan en is een keuze die je kunt maken, gebruikelijker is het om een reverentie nummer te laten zien maar naast het component.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nu niet meer kunt zien welk component waar zit en dat je nu ook de waarde niet meer kunt lezen zo dat het fout zoeken wat lastiger maakt.
Zal voor dit printje niet veel uit maken maar als het complexer wordt is het wel handig om te zien waar wat zit.

Goed nu de waarden er in en de reverentie er bij naast geplaatst, ook meteen geleerd om de grootte aan te passen van de tekst. :wink:
Krijg de referentie wel in blauw maar de value in grijs, wordt die dan wel zichtbaar met printen?

En een andere vraag, bij het plotten van de gerber, moet je daar ook specifiek nog de "generate drill files" bij doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 feb 2021, 9:49

Jazeker moet je apart een drill file genereren, anders weet de printbakker niet waar de gaten moeten komen. Dit moet je genereren:
Koper top
Koper bottom
Soldeermasker top
Soldeermasker bottom
Outline (op welke laag heb je die gelegd?)
Silkscreen top
En de drill file.

De Fab(rication) laag hoeft er niet bij.

Die tekst in koper linksboven gaat wegvallen door de koper pad rond het montage gat. Die zou ik of verplaatsen, of weghalen. En verder, hoe groot zijn je silk letters? Houd in gedachten dat deze minimaal 1mm hoog moeten zijn, anders wordt het niet leesbaar. Kun je bekijken door er simpelweg op te klikken, properties. Daar kun je ze ook groter maken indien nodig of gewenst.

Juist omdat je in KiCad veel parameters (on)zichtbaar kunt maken is het verstandig je output in een viewer te controleren voor je gaat bestellen. JLCPCB laat wel een afbeelding zien als je je Gerbers inleest, maar eerst goed bekijken in een aparte viewer is beter zodat je alle lagen afzonderlijk even kunt beoordelen. Bv Viewmate, kun je gewoon de gratis versie nemen: https://www.pentalogix.com/t/software-products/viewmate

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 9:54

Goed te weten Barry, dit geeft weer veel extra belangrijke info, ik had trouwens de referentie nrs in 0.7 gemaakt om passend te krijgen, ga ik dan weer terugzetten in 1.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 feb 2021, 9:58

Waar ga je bestellen, JPCPCB? Over het algemeen staan hun mogelijkheden wel op de site, over de tekst staat bv dit:
jlc_peter.JPG

Daar staat dat de minimale hoogte ook 0.8mm mag zijn, ipv de 1.0mm die ik vertelde, ik houd altijd 1.0mm aan.

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 10:03

Barry2001 schreef:Waar ga je bestellen, JPCPCB? Over het algemeen staan hun mogelijkheden wel op de site, over de tekst staat bv dit:
jlc_peter.JPG

Daar staat dat de minimale hoogte ook 0.8mm mag zijn, ipv de 1.0mm die ik vertelde, ik houd altijd 1.0mm aan.

Dan verander ik die in 0.8mm, ik heb bij jpcpcb een aantal bestellingen gedaan en dat bevalt goed, maar waren eerder kant en klare gerbers.
Ben dus benieuwd houe mijn voedingsprint er straks uitziet als die terugkomt, heb daar wel de drill gerber bijgedaan, afwachten maar.
Ik wist trouwens niet dat de tekst in koperlayer werd weergegeven, zie ik nu ook, ga ik zeker aanpassen, man wat leer ik hier ontzettend veel van. :goeie: :goeie: :goeie:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 feb 2021, 10:10

Daar zijn we een zelfbouw forum voor toch :D Vind het leuk om te zien dat je zo enthousiast bent en vooral doorzet, je hebt er best al wel wat tijd in zitten! Het is voor mij een kleine moeite wat input te leveren.

JLCPCB als leverancier heb ik ook niets dan goede ervaring mee: snel, goed, en goedkoop.

Puntjes die je nog zou kunnen controleren: aansluiting van de FET's, is die goed? gate/source/drain even checken met de datasheet. De FET is smd, dus moet je als je de Gerbers in een viewer bekijkt een soldeermasker opening zien op de padjes. Zit waarschijnlijk wel goed, toch even controleren (omdat het het enige smd component is naast alle through hole).

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 10:37

Goed bij de gerber kreeg ik wel erg veel info waarvan ik niet weet of ik wel of niet moet aanvinken.
Als het goed is,
is de koper top/bottom de F.Cu ebn B.cu.
soldeermasker F.paste en B.paste
outline staat nu op dwgs user??? moet ik die veranderen naar silkscreen top?
de silkscreens zijn dan F.silks en B.silks maar Bsilks zijn nu toch niet nodig, ik heb toch niets op de achterkant?
is de fabrication laag de F.Mask en B.Mask , hoeft dus niet?
De drill file is apart.
De general options, moet ik daar nog wat aanpassen?
En de default line width, waar moet ik die op plaatsen, ik heb als kleinste printbanen 1.2mm gebruikt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 feb 2021, 10:56

F.Cu en B.Cu zijn je koperlagen Top en Bottom, correct.

F.paste en B.paste is pastemask, wordt gebruikt om een soldeer pasta stencil te maken voor productie, die hoef jij niet te genereren. Dit is geen soldeermasker! Je moet daarvoor F.Mask en B.Mask hebben, dit is je soldeermasker.

Je outline is prima op de dwgs user laag. Het is maar een naam, als je die gegenereerd hebt kun je 'm renamen naar projectnaam_outline, dan snappen ze het wel. Dit heeft verder niets met silk te maken, ze willen een outline zien waarmee ze je printje mee uit kunnen frezen.

B.Silk kun je inderdaad weglaten.

General options:
Plot border en title block: niet aanvinken
Plot footprint values: niet aanvinken
Plot footprint references: wel aanvinken, anders word je reference designator niet zichtbaar in silk.
Die 2 Exclude opties kun je wel aanvinken.
Default line width mag op 1.2mm, maar ik geloof niet dat daar verder wat mee gedaan wordt.
Die itsems onder Gerber options kun je allemaal weglaten, niet aanvinken.

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 11:57

Barry, ik heb het gerber programma geïnstalleerd, maar kan ik niet alle bestanden in 1 keer importeren?
Ik heb nu het idee dat ik alles los moet importeren en in een kleur aan de linker zijde moet plaatsen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 feb 2021, 13:00

Dat klopt. Je doet Import - Gerber en dan zie je alle lagen in een eigen kleur. Met de knoppen er direct boven kun je alles uitzetten, en als je dan dubbelklikt op een laag kun je ze 1 voor 1 aan- en ook weer uitzetten. Die lagen bekijk je allemaal apart, of er staat dat je verwacht.
Drill: ga op de eerst volgende vrije laag staan, en doe Import - Drill&Rout. Die wordt dan zichtbaar.

peterl

Berichtdoor peterl » do 25 feb 2021, 15:01

Gelukt, goed dat ik het nakeek, want de values waren er niet, had ik niet aangevinkt in de general options. de references waren er wel. Rest is nu compleet, kan die weg naar China.

peterl

Berichtdoor peterl » za 27 feb 2021, 13:41

Ik heb de inschakel vertraging ook klaar als print, maar heb toch gekozen voor 1 relais met dubbel wissel(hoop dat dat goed is). Zien jullie nog verbeteringen in het aanleggen van de printbanen, ik heb er behoorlijk lang op zitten kijken om zo min mogelijk2e lagen te gebruiken.
Ik heb wel de spanning van de 2200u elco onder de 6.3VAC doorgelegd, weet niet of dat verstandig is of dat ik er beter een rode top baan van kan maken. Of zouden jullie liever voor soldeer aansluitingen kiezen dan voor schroef connectoren?

Anne ik heb omdat ik geen gebruik heb gemaakt van het 2e relais de waarden van de transistoren hetzelfde gelaten, alleen de elco aangepast, of hoefde dat ook niet?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 feb 2021, 21:06

peterl schreef:Anne ik heb omdat ik geen gebruik heb gemaakt van het 2e relais de waarden van de transistoren hetzelfde gelaten, alleen de elco aangepast, of hoefde dat ook niet?
Met twee relais zou de rimpel op die elco wat groot worden, vandaar dikker.Met één relais zou 't vermoedelijk niet hoeven (niet nagerekend).Maar te klein is niet goed en voordat ie echt te groot wordt moet je wel heel erg overdrijven.
Met beide spanningen op het relais, wel nazien of de spanning niet te hoog is voor zowel over de kontakten als tussen de twee schakelaars.
Printje is niet zoals ik 't zou doen.Spoorbreedte, afstanden, volgorde verbindingen. Maar komt hier niet zo nauw, zal wel gaan.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » za 27 feb 2021, 22:51

Dank je Anne, al doende leert men, en ja het zal zeker anders en beter kunnen, maar daar kan ik dan volgende keer weer aan werken.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » zo 28 feb 2021, 0:27

Mooie print Peter, maar waarom loopt de trace van de 2200 uF elco naar de gelijkrichter om de connector J3 heen? Heeft dat een reden?
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » zo 28 feb 2021, 9:36

Dat was mijn vraag ook, ik had ook een rode baan rechtstreeks kunnen trekken, heb de connectoren ook naar de andere kant verplaatst omdat de hoogspanning dan wat beter uit elkaar ligt. Is het ze beter?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 feb 2021, 11:07

Yep. Wat misschien mooier zou zijn, is R6, R7 en D5 180 graden roteren. Elco C4 kan dan naast C5, het montage gat kan weer naar de hoek, en je kunt dan de connectoren mooi uitlijnen tegenover elkaar. Het oog wil ook wat :D

Je vroeg het al eerder dacht ik, persoonlijk gebruik ik die schroefconnectoren nooit, zeker niet als het 2 polig is; trekken altijd scheef op de print als je ze een beetje strak aanschroeft, ben zowiezo meer een voorstander van solderen in een versterker tov schroeven. Wat je zelf wilt.

Welk type relais gebruik je? Ja HF115, maar er zijn verschillende uitvoeringen, oa 3.5 en 5mm steek. Misschien heb je het al gedaan, zou de aansluitingen / footprint goed controleren.
https://www.tme.eu/Document/2962d862af2 ... hf115f.pdf

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 feb 2021, 13:07

Nog even roet in 't eten komen gooien :twisted:
Bij logika ICs is het vanzelfsprekend dat de voeding ontkoppeld wordt.Dat staat vaak niet in het schema, ook hier dus niet.Is omdat stoorpulsen op de voeding de inwendige logika kunnen verstoren.
Komt er op neer een keramisch Ctje van bijv 47n tussen pin 8 en 16 zo dicht mogelijk bij de IC te zetten.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » zo 28 feb 2021, 13:17

Ah!buis schreef:Nog even roet in 't eten komen gooien :twisted:
Bij logika ICs is het vanzelfsprekend dat de voeding ontkoppeld wordt.Dat staat vaak niet in het schema, ook hier dus niet.Is omdat stoorpulsen op de voeding de inwendige logika kunnen verstoren.
Komt er op neer een keramisch Ctje van bijv 47n tussen pin 8 en 16 zo dicht mogelijk bij de IC te zetten.
Anne

Die plant ik er ook nog tussen en de aanpassing maak ik ook, maar hoe heet de platte dubbele soldeerverbinding ipv de connector?
Het relais is trouwens een 5mm versie en het schema ook, Barry. :wink:

peterl

Berichtdoor peterl » zo 28 feb 2021, 14:30

Aanpassingen gemaakt, c6 er tussen geplaatst en zag dat ik C4 er als elco in had staan. :oops:
Nu wil ik evt. nog de soldeer aansluiting maken, maar zoals ik aangaf kan ik die niet in Kicad vinden. Hieronder een tekening.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 feb 2021, 17:24

Faston bedoel je denk ik? Tsja, als 'ie er niet is moet je 'm even maken. Maar als je schroef wil gebruiken vooral doen he, ben er zelf niet zo van.

En het keramische c-tje die Anne noemde, je route dan eerst de spanning naar de C en daarna naar de pin 16 op 4020. Met elco's boeit het niet zo, met kleine waarden zoals 100nF (of 47nF, wat je gebruikt) wel.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 28 feb 2021, 17:35

Barry2001 schreef:Faston bedoel je denk ik? Tsja, als 'ie er niet is moet je 'm even maken. Maar als je schroef wil gebruiken vooral doen he, ben er zelf niet zo van.

En het keramische c-tje die Anne noemde, je route dan eerst de spanning naar de C en daarna naar de pin 16 op 4020. Met elco's boeit het niet zo, met kleine waarden zoals 100nF (of 47nF, wat je gebruikt) wel.

Dus ik moet er boven plaatsen bij pootje 16, wist ik niet maar doe ik, wat betreft de faston, ik bedoelde eigenlijk de aansluiting op de foto, maar weet niet of die beter is dan de connector.

peterl

Berichtdoor peterl » di 02 mar 2021, 19:52

ik was nog op het luidsprekerforum bezig waar ze aangeven dat b.v. bij een luidspreker heeft de woofer een gevoeligheid van 90 dB, maar na baffle step correctie houd je zo'n 86 dB over. Gevoeligheid wordt opgegeven bij 2,83 Vrms. Een 8 Ohm (theoretisch, zuiver resistief) speaker neemt dan 1 Watt vermogen op, een 4 Ohm speaker 2 Watt.
Kan ik dan ook de 4ohm uitgang van de versterker gebruiken met behoud van zelfde vermogen maar wel die 90db van de luidspreker?
Of is dat te gemakkelijk gedacht om dan maar een 4 ohm luidspreker te gebruiken?
En heeft dat geen invloed op mijn versterker en zijn eigenschappen?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 02 mar 2021, 22:39

Als je de versterker onderbelast (8Ω op 4Ω aansluiting) loopt ie eerder vast op de spanning en bij overbelasten (4Ω op 8Ω aansluiting) loopt de versterker vast op gebrek aan stroom.
In beid gevallen minder vermogen.
Wat het aansolderen van draden kan maar breekt makkelijk, na een paar keer buigen, af net na de soldering.
Wat ik deed is een gaatje in de print, paar mm van het soldeereilandje af, waar net de draad+isolatie doorpast. Draad erdoor en samen met de isolatie ombuigen richting kopereiland en solderen.
Anne

Terug naar “Versterkers”