KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor peterl » zo 21 feb 2021, 15:43

Ah!buis schreef:De A en de B in het typenr verwijst meestal naar een lineair of logarithmisch verloop.
Anne

Dat zie ik nu ook Anne, maar wat is dan het verschil tussen de zwarte en de blauwe?
Is de blauwe soms de oude versie en de zwarte de nieuwe, of zit er meer verschil in?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 21 feb 2021, 18:49

Hoezo ? Heb je blauwe en/of zwarte met A en/of B ? Ik had begrepen dat de letter bij de kleur hoort :?
Om het verschil te meten, potmeter halfweg draaien en dan de weerstand loper naar beide andere aansluiting meten. Zijn die twee weerstanden ongeveer gelijk dan is het een lineaire.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » zo 21 feb 2021, 18:59

Ah!buis schreef:Hoezo ? Heb je blauwe en/of zwarte met A en/of B ? Ik had begrepen dat de letter bij de kleur hoort :?
Om het verschil te meten, potmeter halfweg draaien en dan de weerstand loper naar beide andere aansluiting meten. Zijn die twee weerstanden ongeveer gelijk dan is het een lineaire.
Anne

Dan is dat wat lastig te zien op de plaatjes Anne, maar wel duidelijk, de blauwe is dus de LOG versie, ik dacht dat er ook nog verschillende kleuren in dezelfde typen waren, maar daar vergis ik me dus in. Thanks.

molekuul

Berichtdoor molekuul » zo 21 feb 2021, 19:08

Het type A is een logaritmische potmeter. Het lijkt idd dat de zwarte versie nieuw zijn. Tenminste als deze ook 27mm zijn.

Hier kun je de specsheet vinden
https://tech.alpsalpine.com/prod/e/pdf/ ... /rk271.pdf

Sommige plaatjes lijken blauw, andere zwart.

peterl

Berichtdoor peterl » di 23 feb 2021, 19:39

Ik ben het menno printje aan het updaten omdat er bepaalde onderdelen bij op kunnen die er anders maar een beetje naast hangen, nu zoek ik in kicad de footprint van deze 22sl potmeter, maar ik vind hem niet onder de potmeters, weet iemand zo hoe dit ding wordt genoemd?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/precisiepotentiometer-25-snelheden-staand-5-0-kilo-ohm-64w-5-0k-p2706.html?&nbc=1&trstct=lsbght_sldr::23114

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 23 feb 2021, 21:47

Hoi Peter, je kunt een nieuw component aanmaken. Of maak gebruik van een de pinheader_3x1_vertikaal
Eigenwijs is ook wijs!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 24 feb 2021, 0:47

Ik haal vaak ook mijn componenten hier vandaan.
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/k ... cad-en.htm
http://smisioto.no-ip.org/elettronica/k ... istors.jpg
Wel goed controleren of je pinout met je symbool overeen komt, soms zitten de nummers omgedraaid.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 7:19

3 pinnen op een rij met 2.54mm afstand. De volgorde van die pinnen mag je ook nog eens zelf kiezen, mits het overeenkomt met je schemasymbool. Veel simpeler wordt wen footprint niet, teken je toch zelf even? Werkt erg handig in KiCad, 4e symbool hoofdmenu, footprint editor.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 9:08

Ik had nu even de pin-header 3x1 gebruikt, zelfde maten. Nieuw maken nog niet geprobeerd maar staat op het to do lijstje.
Ik heb nog een vraag over de teksten bij de onderdelen, ik plaats in de tekening de waarden netjes in de weerstand en zie dat ze vervolgens bij de printopbouw op andere plaatsen staan, kan ik die daar ook nog wijzigen of had ik dat in de tekening moeten doen?
En ze komen ook in het blauw zichtbaar, hoe kan ik dat verwijderen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 9:33

Ja printheader kan ook hoor, komt op hetzelfde neer. Even oppassen dat het met de breedte goed gaat, maar dat zal wel lukken.

Die teksten, je hebt silkscreen (blauw) en Fab(rication) in grijs. Silkscreen kun je op de print laten afdrukken, Fabrication is alleen om bv een assembly tekening te maken.
Als je erop dubbelklijkt kun je aangeven of je ze wel of niet zichtbaar wilt laten zijn, je kunt ze verplaatsen door als je in het menu op de pijl staat RMB en dan Move klikt.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 11:05

Bedankt George en Barry, ben weer veel wijzer geworden, zouden jullie zo nog wat aanpassen aan mijn aanpassing?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 24 feb 2021, 12:27

peterl schreef:Ik had nu even de pin-header 3x1 gebruikt, zelfde maten. Nieuw maken nog niet geprobeerd maar staat op het to do lijstje.

Hoi Peter, een nieuw component maken lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Tenminste voor mij dan. Het tekenen van het symbool en van de footprint gaat me wel goed af maar om deze dan op de juiste manier in de bibliotheek te krijgen lukt me niet. Het niet goed beheersen van het Engels is hier een van de oorzaken van. Mocht het jou in de toekomst wel lukken dan zou ik graag van je willen weten hoe.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 12:53

Ik heb al wel een nieuwe bieb aangemaakt Douwe en daar een (bestaand)onderdeel ingestopt, maar ik laat het weten als het helemaal werkt en ik er zelf 1 kan ontwerpen en opslaan.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 13:03

Barry2001 schreef:Nee de voorgebakken libraries staan dicht. Eigenlijk ook wel goed, dan kun je ook niet (on)bewust wat om zeep helpen. Ik gebruik zelf die libraries helemaal niet, omdat ze niet altijd betrouwbaar zijn en ik zelf wil bepalen hoe een symbool of footprint er uit ziet. Maar goed, kan het ook aardig snel, kan me voorstellen dat als je er niet heel bedreven in bent je ze wel gebruikt. Als je het wel doet, altijd goed controleren aan de hand vd datasheet, staan fouten in!

Wat ik het makkelijkst vind, er zijn meerdere manieren, is de footprint editor openen van uit het KiCad hoofdmenu. Dan kies je File - New library. Die maak je aan, geef je een naam, Peter_footprint oid. Dan ga je naar Preferences - Manage Footprint Libraries en daar voeg je 'm toe, vanaf dan is íe beschikbaar.
Als je het partje hebt aangepast kun je 'm het beste een andere naam geven, dan weet je ook dat íe aangepast is tov de KiCad library. Die andere naam moet je dan uiteraard weer toekennen bij het 'Assign footprint to schematic symbol' knopje in je schema. Je zult daar ook zien dat de library die je net hebt aangemaakt daar ook bij staat. Oja, en ook weer even netlist maken en inlezen.

Heb je bovenstaande al geprobeerd Douwe, ik heb zo een nieuwe lib aangemaakt en kan daar nu het bestandje in wegschrijven. en werkt. :yeah:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 24 feb 2021, 13:44

Dank voor je bericht Peter. Ik ga er vanmiddag even mee (voor de zoveelste keer) aan de slag. Het gaat bij mij steeds mis met die library maneger.
Ik heb vorig jaar ook al een boek van elektuur aan geschaft. “Kicad like a pro” , maar ben verre van professional.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 24 feb 2021, 15:16

Lijkt me handiger om de tekst naast de onderdelen te zetten anders zie je er, met de onderdelen erop, niks meer van.
Ook nog even gespeeld met de printtekening, eenzijdig gemaakt :D
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 24 feb 2021, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 15:39

Ah!buis schreef:Lijkt me handiger om de tekst naast de onderdelen te zetten anders zie je er, met de onderdelen erop, niks meer van.
Ook nog even gespeeld met de printtekening, eenzijdig gemaakt :D
Anne

Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?
Maar is het dan een probleem als de onderdelen er eenmaal opzitten dat je het niet meer kunt zien, of is dat meer als je iets wil doormeten zodat je kan zien wat er hoort te zitten. Zie dat de tekst soms lastig naast de onderdelen te krijgen is.

douwebakker schreef:Dank voor je bericht Peter. Ik ga er vanmiddag even mee (voor de zoveelste keer) aan de slag. Het gaat bij mij steeds mis met die library maneger.
Ik heb vorig jaar ook al een boek van elektuur aan geschaft. “Kicad like a pro” , maar ben verre van professional.
Douwe

Succes Douwe, als het niet lukt zal ik proberen het duidelijker te omschrijven.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 24 feb 2021, 16:04

peterl schreef:Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?
Och ja, maakt niet zoveel uit.Ik heb altijd de neiging om draadbruggen te willen vermijden voor zelfgebakken eenzijdige printen.
Maar is het dan een probleem als de onderdelen er eenmaal opzitten dat je het niet meer kunt zien, of is dat meer als je iets wil doormeten zodat je kan zien wat er hoort te zitten. Zie dat de tekst soms lastig naast de onderdelen te krijgen is.
Voorkomt zoeken en fouten als er iets mis gaat.Maar idd met alles dicht op elkaar blijft er niet veel plaats voor tekst.
Printtekening van even terug nog wat verandert, kan nog een weerstand bij :idea:
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 17:55

Ah!buis schreef:
peterl schreef:Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?
Och ja, maakt niet zoveel uit.Ik heb altijd de neiging om draadbruggen te willen vermijden voor zelfgebakken eenzijdige printen.
Voorkomt zoeken en fouten als er iets mis gaat.Maar idd met alles dicht op elkaar blijft er niet veel plaats voor tekst.
Printtekening van even terug nog wat verandert, kan nog een weerstand bij :idea:
Anne

Ik had er wel aan gedacht maar had zoiets van wel of niet, die kan er zeker prima bij op, is nog ruimte. Bedankt Anne, neem ik mee zo. :goedzo:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 19:10

Oke, ik heb de laatste weerstand er ook bij opgezet, maar de radnest wilde een andere richting op en daar had ik nog niet mee gehandeld. :think:
Uiteindelijk gevonden dat je de netdraden naar een ander pad kunt leiden en dan kan je hem er wel netjes opleggen. Weer wat geleerd, wordt er al steeds handiger in na anderhalve week en zeker 20 uur prutsen. kreeg nog wel wat foutmeldingen maar volgens mij zijn die niet belangrijk. dat sommige banen te dicht bij andere banen liggen , maar dat komt omdat ik eerst van 2mm tracks en 2mm clearance was uitgegaan volgens het Menno printje. Maar volgens mij bijt dit elkaar toch niet?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 24 feb 2021, 20:50

Je hebt nog best wel wat tekst over je koperbannen staan.
Kan op zich wel maar maakt het minder leesbaar.
Verder heb je de waarde van de componenten gegeven in het component zelf en het reverentie nummer weg gelaten.
Dat kan en is een keuze die je kunt maken, gebruikelijker is het om een reverentie nummer te laten zien maar naast het component.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nu niet meer kunt zien welk component waar zit en dat je nu ook de waarde niet meer kunt lezen zo dat het fout zoeken wat lastiger maakt.
Zal voor dit printje niet veel uit maken maar als het complexer wordt is het wel handig om te zien waar wat zit.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 20:57

+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 24 feb 2021, 21:19

Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.
Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340 :lol:
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 24 feb 2021, 21:26

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.
Anne
:lol: Ja, Anne was je al voor Barry, maar mijn vraag was, als ik alles aan 1 zijde plaats hou ik dan nog wel de de doorsolderingen naar de onderzijde op de onderdelen? en ik ga dan toch nog kijken om de waarden er bij naast te zetten.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 24 feb 2021, 21:34

Ah!buis schreef:
Anne

Ah, ik zag alleen het laatste plaatje :D alle eer naar u :lol:

Terug naar “Versterkers”