KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor Ah!buis » do 18 feb 2021, 13:18

peterl schreef:Ik had Q2 ook iets verder naar binnen staan omdat deze geen koeling hoeft, gaat maar weinig stroom door begreep ik. En ik weet niet of het voordelen bied om de elco er meteen onder te plaatsen, voor de ruimte maakt het toch niets uit?
Of komt het de banen ten goede, ivm de verbindingen?
Maakt idd niks uit.Ik vond het wat raar, extra ruimte voor de kleinste en de dikkere net op de rand bij een eigenlijk eenzelfde schakeling.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 feb 2021, 13:56

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:Als DRC geen fout geeft zit het er wel aan vast, dan zal het toch wel goed zitten.
Die library dat kan kloppen, als je een voorgebakken symbool van KiCad gebruikt kun je die niet editten. Wat je dan kunt doen is het symbool copieren naar een eigen library, dan kun je ermee doen wat je wilt.
Kan je, na veranderen, het symbool niet terug verplaatsen naar de Kicad library ?
Lukt nml wel met Window bestanden waar je niet aan mag.
Anne

Nee Anne, ik kan in de symbol editor de pootjes aanpassen en daar een andere naam geven maar kan hem dan niet opslaan, krijg geen toegang tot de lib. Volgens mij heeft KIKAD dat dicht getimmerd.
Als ik hem ergens anders opsla kan ik hem niet meer vinden, want kan alleen de originele lib openen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 14:15

Nee de voorgebakken libraries staan dicht. Eigenlijk ook wel goed, dan kun je ook niet (on)bewust wat om zeep helpen. Ik gebruik zelf die libraries helemaal niet, omdat ze niet altijd betrouwbaar zijn en ik zelf wil bepalen hoe een symbool of footprint er uit ziet. Maar goed, kan het ook aardig snel, kan me voorstellen dat als je er niet heel bedreven in bent je ze wel gebruikt. Als je het wel doet, altijd goed controleren aan de hand vd datasheet, staan fouten in!

Wat ik het makkelijkst vind, er zijn meerdere manieren, is de footprint editor openen van uit het KiCad hoofdmenu. Dan kies je File - New library. Die maak je aan, geef je een naam, Peter_footprint oid. Dan ga je naar Preferences - Manage Footprint Libraries en daar voeg je 'm toe, vanaf dan is íe beschikbaar.
Als je het partje hebt aangepast kun je 'm het beste een andere naam geven, dan weet je ook dat íe aangepast is tov de KiCad library. Die andere naam moet je dan uiteraard weer toekennen bij het 'Assign footprint to schematic symbol' knopje in je schema. Je zult daar ook zien dat de library die je net hebt aangemaakt daar ook bij staat. Oja, en ook weer even netlist maken en inlezen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 18 feb 2021, 14:45

Barry2001 schreef:Als je volgens de netlist het wel moet kunnen aansluiten en je kunt niet 'snappen' op de pin vh component staat je grid niet goed. Dat kan een probleem zijn, als je met een bepaalde grid de componenten geplaatst hebt moet je ook met die grid aansluiten, Je zou om te beginnen de grid wat groter (groffer) kunnen zetten, om te kijken of dat wel gaat.

Het schema staat off grid getekend en ik ben met zijn bestanden bezig geweest om het op het grid te krijgen maar was me uit eindelijk te veel werk.
Zonder grid moet je wel heel precies werken om de connectie goed te krijgen.
Als het mijn ontwerp zou zijn is het het makkelijkst om het grid weer op 50mils te zetten en daarna de componenten op het grid te plaatsen.
vervolgens zal je wel alle verbindingen op nieuw moeten maken.
Tis wel even wat werk maar maakt het wel betrouwbaarder om wat aan te passen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 14:55

Ah, ok. Off grid zal íe de kleinst mogelijke nemen, wat is dat 1/1000mm? Misschien nog wel kleiner. Dat verklaart idd waarom je niet kunt 'snappen'. Normaal gesproken kom je met je met een spoor in de buurt van de pin en dan pakt íe vanzelf. Als je echter het spoor toch aan de pad hebt hangen zal DRC het niet aanmerken als een no-connect en geen foutmelding geven.
Als je daar vanaf wilt is het inderdaad opnieuw beginnen, en dan met een grid die werkbaar is.

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 feb 2021, 18:51

Het is eindelijk gelukt(hoop ik) ik had het raster op 5.0mls staan ipv op 50mls, ik wist ook niet dat dat belangrijk was maar toen ik het had veranderd kon ik de nieuwe onderdelen er zo aanklikken, eerder moest ik heel goed vergroten en dan het rondje exact in het vakje leggen #-o
Ik had het verkeerde symbool voor de trafo gebruikt, nu was hij wel goed. Kan ik vanaf hier verder of zijn er nog fouten zichtbaar?
Anne, ik heb de elco er toch maar onder gemaakt om de diodes was meer ruimte gegeven.
`
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 feb 2021, 16:11

Is er ook nog een goed schema van een inschakelvertraging in omloop, werkend op gloeispanning, zodat ik geen extra trafo hoef te plaatsen?
Dan kan ik daar ook nog een printje voor maken en mee bestellen.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 19 feb 2021, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 19 feb 2021, 16:15

If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 feb 2021, 16:18

Die had ik gezien Henkjan, maar ik heb al een inschakelsysteem op een print zitten met de volume regeling, dus daarom wil ik juist iets hebben zonder voeding en waar ik een 2tal relais bij op kan maken.
Ik vond dit schema ergens, is dit wat om te gebruiken en kan ik daar een 2e relais achter plaatsen of moet die tor dan wat zwaarder worden?
Deze is ingesteld op 30sec.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 19 feb 2021, 20:58

Misschien is dit wat simpler om te maken.
Heb je ook geen externe voeding voor nodig.
Knipsel.JPG

http://dissident-audio.com/RegulHT/Regul.html

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 feb 2021, 21:21

Kappa7 schreef:Misschien is dit wat simpler om te maken.
Heb je ook geen externe voeding voor nodig.
Knipsel.JPG
http://dissident-audio.com/RegulHT/Regul.html

ik heb het even snel doorgelezen, maar is dit niet eenzelfde type schakeling die al in mijn versterker voeding zit, de spanning langzaam laten opkomen, en idg regelbaar met de weerstand. En waar komt hij dan te zitten meteen achter de gelijkspanning?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 19 feb 2021, 21:34

Zou kunnen dit zet je na de gelijkrichter en de elco.
Werkt ook mooi om de rimpel van de HS af te krijgen geloof ik.
Zou maar zo in de plaats kunnen komen van de voeding die je al hebt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 19 feb 2021, 21:49

Waarom die vertraging ? Met die namaak (mosfet) smoorspoelen komt de spanning al langzaam op.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » za 20 feb 2021, 9:57

Ah!buis schreef:Waarom die vertraging ? Met die namaak (mosfet) smoorspoelen komt de spanning al langzaam op.
Anne

Dat klopt Anne, heb ik ook zo gemeten, maar ik bedoelde meer om voor toekomstige versterkers zoiets te hebben.

Zoals ik al aangaf wil ik de versterker wat upgraden, en er 2x kt150 op plaatsen, omdat ze er mooi uitzie en omdat uit de meting bleek dat ze minder vervorming hadden.
Ook is mijn voedingsspanning erg laag en daarom wil ik een iets zwaardere trafo monteren, de 360v die ik zou moeten hebben is maar 326v en stop er nu 275v in. dus 1,2x versterking.
Kan ik met de kt150 mijn spanning en stroom verhogen, zonder (te veel)consequenties?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 20 feb 2021, 13:18

peterl schreef:
Ah!buis schreef:Waarom die vertraging ? Met die namaak (mosfet) smoorspoelen komt de spanning al langzaam op.
Anne

Dat klopt Anne, heb ik ook zo gemeten, maar ik bedoelde meer om voor toekomstige versterkers zoiets te hebben.
Aha, is niet voor dendeze :? Om er een tweede relais bij te zetten kan 't zo,
inschakelvertraging 6,3v. 30sec.jpg
Zoals ik al aangaf wil ik de versterker wat upgraden, en er 2x kt150 op plaatsen, omdat ze er mooi uitzie en omdat uit de meting bleek dat ze minder vervorming hadden.
Ook is mijn voedingsspanning erg laag en daarom wil ik een iets zwaardere trafo monteren, de 360v die ik zou moeten hebben is maar 326v en stop er nu 275v in. dus 1,2x versterking.
Kan ik met de kt150 mijn spanning en stroom verhogen, zonder (te veel)consequenties?
Ieder z'n smaak, ik vind die 150 maar een gekke druppel.
Om eenzelfde UGT te blijven gebruiken zou de stroom en de spanning in eenzelfde mate hoger moeten.
Er verandert niet zoveel.Een wat dikkere elco na de gelijkrichter en een zwaarder mosfet voor de "smoorspoel".Is niet dat de huidige fet de stroom niet aankan maar kan nogal heet worden tijdens de opstart, vraagt meer koeling.
Of het de moeite loont ? Je moet het vermogen al verdubbelen voor 3dB winst.
Anne

BamiKanarieSoep

Berichtdoor BamiKanarieSoep » za 20 feb 2021, 14:04

Hoi Peter, heb je een PB gestuurd
Groeten Herman

peterl

Berichtdoor peterl » za 20 feb 2021, 15:40

Wat ik nu voor probleem heb is om de stroom van 115mA constant te houden, deze zakt regelmatig weg naar 100mA, en ik weet niet waarom maar verdenk de voeding daarvan, dat deze te krap bemeten is, daarom dacht ik aan een zwaardere voeding en dan zou ik de voeding of naar 290VAC kunnen brengen of naar 330VAC, daarom vroeg ik ook wat ik dan met de stroom kan doen?
Wat betreft het schema wat je aanpaste Anne, Ik kan in Kicad niet het juiste schema vinden voor de 4060, er is wel een schema van de 4040 en de 4020, of maakt dat niet uit voor de tekening.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 20 feb 2021, 16:13

peterl schreef:Wat ik nu voor probleem heb is om de stroom van 115mA constant te houden, deze zakt regelmatig weg naar 100mA, en ik weet niet waarom maar verdenk de voeding daarvan, dat deze te krap bemeten is, daarom dacht ik aan een zwaardere voeding en dan zou ik de voeding of naar 290VAC kunnen brengen of naar 330VAC, daarom vroeg ik ook wat ik dan met de stroom kan doen?
Met buizen heb je nooit een erg stabiele instelling met een vaste -Vg.
Daarom zei ik in het begin al, wat primitief geen automatische instelling.Zelfs met gewoon een kathodeweerstand heb je een stabielere toestand.
Wat betreft het schema wat je aanpaste Anne, Ik kan in Kicad niet het juiste schema vinden voor de 4060, er is wel een schema van de 4040 en de 4020, of maakt dat niet uit voor de tekening.
De 4060 heeft een oscillator aan boord met aansluitingen die je bij de 4020 of 4040 niet zult vinden.
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » za 20 feb 2021, 21:35

Wat ik nu voor probleem heb is om de stroom van 115mA constant te houden, deze zakt regelmatig weg naar 100mA, en ik weet niet waarom maar verdenk de voeding daarvan, dat deze te krap bemeten is, daarom dacht ik aan een zwaardere voeding en dan zou ik de voeding of naar 290VAC kunnen brengen of naar 330VAC, daarom vroeg ik ook wat ik dan met de stroom kan doen?

Houd je er rekening mee dat als je de 330AC variant kiest, je ook de elco's moet vervangen naar een hogere spanningswaarde, en bij de 290 zit je op de grens. Want je moet er ongeveer 10% spanning bij optellen, want de waardes die de fabrikant opgeeft zijn spanningen onder volle belasting. Ik denk dat je beter de stroomwaardes van de wikkeling op moet hogen. Dus als ik een wikkeling heb die 200 mA mag leveren en ik gebruik ook 200mA kakt de spanning ongeveer10% in ten opzichte van de onbelaste spanning van de wikkeling. Als ik een wikkeling heb van 500 mA en ik gebruik 200 mA, dan zakt de spanning maar een paar procent. Misschien een andere manier van denken?

Versterkers starten meestal onbelast op, dus de volle spanning staan een korte tijd over de elco's
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » za 20 feb 2021, 21:44

Dat is dan beter, ik kan als volgende ringkern trafo naar 290v met 600mA, deze is 10 euro duurder.
Degene die er nu in zit is 275V 300mA, ik had gedacht dat dat genoeg was.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 20 feb 2021, 21:55

peterl schreef:Dat is dan beter, ik kan als volgende ringkern trafo naar 290v met 600mA, deze is 10 euro duurder.
Degene die er nu in zit is 275V 300mA, ik had gedacht dat dat genoeg was.

300mA is ruim voldoende voor één eindtrap, voor twee eigenlijk net wat te weinig.
Maar pas op, is misschien 10€ duurder, maar ook een stuk groter (past dat ?)
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » za 20 feb 2021, 22:01

Schermafbeelding 2021-02-20 215526.png

Ik denk dat je deze bedoelt? Regulation is hiervan 7%. Dus je moet 7% spanning erboven optellen als de trafo onbelast is. Dat gaat net goed als je 450 V elco's gebruik.
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » za 20 feb 2021, 22:05

Klopt, Anne.
Is 2 cm groter en 3mm hoger, Moet toch de voeding door de nieuwe print vervangen, dus dan kan ik ook wel iets ruimte maken, past wel onder het chassis. Je zei al dat de inschakelvertraging die ik hier heb ingebouwd niet nodig heb, dat scheelt dan weer aardig wat ruimte. :lol:
Ik heb alle elco's op 450V in de hoogspanning. En dat is de trafo die ik bedoel.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 21 feb 2021, 15:31

Wat is trouwens het verschil tussen de originele ALPS RK27112MC 100KAX2 en de ALPS RK27112MC 100KBX2
De ene is blauw en de andere zwart, maar zit daar nog verschil in de tolerantie of zo?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 21 feb 2021, 15:37

De A en de B in het typenr verwijst meestal naar een lineair of logarithmisch verloop.
Anne

Terug naar “Versterkers”