KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor Pjotr » ma 01 feb 2021, 22:40

peterl schreef:Maar ik heb nu de demping bij de dummy -6db verzwakker, de arta stuurt 1v uit en in de arta software is ook nog -6db ingesteld, waar kom ik dan op uit wat ik moet aflezen in db bij 1watt?

Dan moet er op je dummieweerstand een RMS spanning staan van U = wortel(P x R) Voor 8 ohm is dat 2,83V en voor 4 ohm 2V bij 1 watt. Je stelt dat gewoon in met de volume regelaar op je versterker. Met de regelaar op je audiokaart stel je dan de 1kHz in op -6db(FS) That's it.

Meeste goedkope DVM's zijn goed bij 50Hz of 100Hz. De duurdere meestal tot 100kHz. Je kunt je DVM checken door de uitgang van de geluidskaart te meten bij 100Hz en bij 1kHz, Dan zie je of en hoeveel je DVM afwijkt bij 1kHz.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » di 02 feb 2021, 17:53

Mwah, dat zijn allemaal geen wetmatigheden. 'Tis maar hoe je het bekijkt. Belangrijker is om te begrijpen wat je aan het doen bent. Dan maakt het verder niets uit. Het gaat er uiteindelijk om dat je weet hoeveel spanning er op je dummieweerstand staat zodat het uitgangsvermogen bekend is. En dat kun je het beste bepalen met een DVM met rms mogelijkheid. En verder zitten er niet voor niks volumeregelaars op je versterker en audiokaart. Maar dat is alleen belangrijk voor de vermogensbepaling. Voor de rest is het de verdeling van de harmonischen en vervorming waar Arta nuttig voor kan zijn.

Met Arta zelf kalibreren blijf je aan de gang. De stand van de volumeregelaars is nooit hetzelfde. Een goede DVM is handiger.

Dat is natuurlijk onzin. Je kunt veel meer met Arta dan alleen vervorming meten. Je kunt de bv. de hoeveelheid versterking meten aan een versterker. De stabiliteit van de versterker, instort gedrag van de UGT’s. Je kunt Phono versterkers meten zonder dat je een anti-riaa filter hoeft te bouwen. Maar dan moet Arta wel goed ingesteld zijn anders krijg je onzin metingen.
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » za 06 feb 2021, 16:26

Vandaag bij Hans in Neede(Amplimo) langs geweest en een aantal uren aan het meten geweest met de KT120.
Wat opviel was de enorm lage rimpel van ongeveer 5mv over de hoogspanning, wat zeker te doen heeft met de solidstate voeding met de fet schakeling. Dat had hij zelf ook niet verwacht en wil deze schakeling zelf ook vaker gaan toepassen. :wink:
De UGT was zeker beter dan verwacht, we hebben hem eerst onder 1 watt getest en daarna met 5Watt om een belasting te kunnen zien in lage frequenties. De ugt heeft bij -3db 13Hz zonder vervorming en 30 KHz als max.
We hebben ook nog de KT120 vervangen voor een KT 150 en daar kwam zonder aanpassing nog 2W RMS meer uit.(maar het gezicht wil ook wel wat). Daarna hebben we de high end SE ringkern UGT van Hans (De amplimo) er achter gezet en die gaat tot ong 45Khz door voor hij instort, en naar beneden blijf hij langer in een vlakke lijn doorlopen, maar dan stort hij ook in bij ong. 13Hz. Uiteindelijk hebben we hem nog even achter wat xanadu speakers gehangen en dat klonk wel echt goed hoor, een stuk mooier dan mijn B&W. Ik heb i.i.g. weer veel geleerd hoe je met de scoop kan meten, en hoop dat straks beter te kunnen toepassen. Was een leerzaam dagje.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 06 feb 2021, 21:29

Leuk om te doen.
Wat dat betreft zie je dat de kwaliteit van een goede transformator toch wel uitmaakt in het uiteindelijke resultaat.
Tis in elk geval wel leuk dat Hans zo de tijd voor een dergelijk experiment neemt.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 19:40

Ik wil mijn KT120 upgraden tot KT150 en de voeding op een print zetten omdat er toch wat professioneler uitziet en stabieler staat.
Maar ik krijg iets niet voor elkaar, aan de rechter zijde zit een extra 9v voeding enik kan daar de draden niet op de juist plaats krijgen, ik wil de 4 buitenste contacten gebruiken ven de voeding maar de witte lijnen geven wat anders aan, kan ik die witte lijnnen weghalen en vervangen door de 220v en 9v aansluitdraden?
Dit is voor de eerste keer dat ik me KiKAD werk en ben hier een week mee bezig geweest, met veel hulp van Kappa7, veel dank daarvoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 feb 2021, 19:45

Die witte lijnen zijn guidelines en komen uit je netlist, en die genereer je vanuit je schema. Dus als je dit in je schema aanpast, een netlist genereert en die inleest in je layout kun je ze wel aansluiten.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 19:51

Dat klinkt allemaal eenvoudig Barry :lol: Maar zo is het niet voor mij, ik heb het schema deze week wel 5x herbouwd en de print hetzelfde omdat ik de voedingslijnen te dun had, de connectoren te klein, of de zekering vergeten had. Maar al doende leert men. Dat ze uit mijn netlist komen klopt, ze zijn aangemaakt door de trafo en de aansluitingen, maar als ik die laat zien lijkt het toch goed?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 feb 2021, 19:56

Schema is goed, ik denk dat je niet de juiste pinnen van het schemasymbool gekoppeld hebt aan de footprint. Kun je de pinnummers van het trafosymbool in je schema zichtbaar maken? Dan wordt het wel duidelijk.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 feb 2021, 20:05

Dit zichtbaar maken is als volgt het eenvoudigst: ga op het trafoschemasymbool staan, RMB, properties, edit with library editor. In de library editor klik je de pinnen aan en dan kun je aanvinken dat je de nummers zichtbaar wilt hebben. Daarna het schema symbool updaten en voila.

Je kunt natuurlijk ook alleen op de pin in het schema klikken, dan zie je ook welk nummer er aan hangt, maar alleen het moment dat je op de pin 'staat'.

Over het algemeen, zorg dat je pinnummers zichtbaar hebt in je schema, dan wordt het veel inzichtelijker wat waar aanhangt. Voor en C en R boeit dat natuurlijk niet, maar met name ic's, transistoren en hier dus trafo :D

Maar gaat dat allemaal goed, die hoge spanningen zo dicht naast elkaar op een schoefterminal? en bij de ingang, bij de diodes?

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 20:19

Er staan bij de trafo als je er op klikt gewoon aan 1 zijde nr 1 en 2 en aan de andere zijde 3 en 4 en dat is ook zoals hij hem heeft aangesloten.
Maar ik dacht(en verwachte) dat hij 1 en 5 en 6 en 10 zou aansluiten.
De andere methode werkt niet ik kreeg de volgende melding en daarna was mijn schema verdwenen. :shock:
Heb ik inmiddels weer terug :yeah:
Een andere vraag, moet ik op de plaats waar de rode en groene draad bij elkaar komen bij b.v. een elco neg een VIA hebben, of hoeft dat niet?
En als je in zijn geheel naar de print kijkt, klopt de opbouw en banen dan een beetje?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 17 feb 2021, 21:01

C6 zit alleen aan de -120V uitgang, de rest niet. Er ontbreekt een verbindingspunt in het schema.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 21:14

Ik zie het, maar hoe kan dat dan?
Is het niet zo dat het schema overgenomen wordt met de aansluitingen, Anne?
En kan ik die net c5 pad2 dan aan de -120v leggen?

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 feb 2021, 21:18

De layout is op zich goed. De positief boven en negatief beneden. Ik ken kicad voor de rest niet, maar als rode traces bv. op de toplaag zitten en de groene op de onderkant heb je geen via nodig. Wat mij meer zorgen baart is dat de ac voeding te dicht in de buurt zit van de gelijkstroom schakeling. Dat kan wel eens een brom gaan opleveren die de gelijkstroomschakeling oppikt.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 21:26

elpeewee schreef:De layout is op zich goed. De positief boven en negatief beneden. Ik ken kicad voor de rest niet, maar als rode traces bv. op de toplaag zitten en de groene op de onderkant heb je geen via nodig. Wat mij meer zorgen baart is dat de ac voeding te dicht in de buurt zit van de gelijkstroom schakeling. Dat kan wel eens een brom gaan opleveren die de gelijkstroomschakeling oppikt.

In de huidige schakeling zit dat voedinkje ook meteen naast de grote voeding maar er zit daar wel 2 cm tussen en geeft geen enkel probleem.
Of zou je dat dan ook een paar cm opschuiven?
Rood is idd de toplayer en groen de bottom layer.
Hoe kan ik een verbinding maken tussen die baan en die weerstand, want ik krijg dat niet voor elkaar.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 feb 2021, 21:38

Dan heeft het zich al bewezen dat de ac voeding geen brom oplevert. Zou ik dan gewoon laten zitten. Het is altijd beetje een gok waar je de componenten plaatst en/of het geen invloed op elkaar heeft.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 17 feb 2021, 21:40

peterl schreef:Hoe kan ik een verbinding maken tussen die baan en die weerstand, want ik krijg dat niet voor elkaar.
In het schema veranderen.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 17 feb 2021, 21:41

Je kunt alleen verbindingen vanuit de netlist maken Peter.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 feb 2021, 22:16

Ok, dat wist ik niet, ga ik proberen, bedankt.

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 feb 2021, 11:24

Ik had gemerkt hoe nauwkeurig je moet werken met de onderdelen op de banen aansluiten, was net niet goed en dan krijg je dus ook geen goede verbindingen op de print. Inmiddels is het -120v gedeelte aangepast en werkend(zo lijkt het). Hij geeft nu netjes aan op de printbanen de -120v. maar ik zit nog met die trafo hoe ik dat voor elkaar krijg. ik heb er nu wel banen naar toe getrokken maar die zijn niet goed volgens het net.

Ik zie nog iets verontrustends, de rode draad loopt wel erg dicht langs de 220v aansluiting van de trafo, moet deze iets verleggen lijkt me. :shock:

Ik heb nog even de trafo verplaatst en de connectoren, daardoor is ook de rode draad verder van de 220v gekomen.
Laatst gewijzigd door peterl op do 18 feb 2021, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 11:41

Als je volgens de netlist het wel moet kunnen aansluiten en je kunt niet 'snappen' op de pin vh component staat je grid niet goed. Dat kan een probleem zijn, als je met een bepaalde grid de componenten geplaatst hebt moet je ook met die grid aansluiten, Je zou om te beginnen de grid wat groter (groffer) kunnen zetten, om te kijken of dat wel gaat. Je kunt overigens een Design Rule Check doen he, dan zie je wat er wel en niet aangesloten is. Dat is het lieveheersbeestje symbool in je menu balk. Treffend symbool :mrgreen: Daar kun je op unconnected items klikken, dan komt er een marker in je layout te staan wat niet aangesloten is, maar misschien had je dat al gevonden.

Ja bij de trafo, zit toch nog iets niet goed in de koppeling schema symbool / footprint. Kloppen de pinnummers in het schema symbool met die vd footprint?

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 feb 2021, 11:54

Je kunt overigens een Design Rule Check doen he, dan zie je wat er wel en niet aangesloten is. Dat is het lieveheersbeestje symbool in je menu balk :mrgreen: Daar kun je op unconnected items klikken, dan komt er een marker in je layout te staan wat niet aangesloten is, maar misschien had je dat al gevonden.

Ja die heb ik veelvuldig gebruikt maar gaf deze fout niet aan.

De pin nummers kloppen met het schema symbool 1,2,3,4. maar ik kan ze niet wijzigen, krijg geen toegang tot de lib.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 feb 2021, 12:15

Als DRC geen fout geeft zit het er wel aan vast, dan zal het toch wel goed zitten.
Die library dat kan kloppen, als je een voorgebakken symbool van KiCad gebruikt kun je die niet editten. Wat je dan kunt doen is het symbool copieren naar een eigen library, dan kun je ermee doen wat je wilt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 18 feb 2021, 12:20

Het ziet er idd naar uit dat de trafo, volgens Kicad, de 230V en 9V aansluitingen aan dezelfde kant hebben.Klopt dus niet.
Nog iets, je hebt Q1 op de rand gezet (handig voor een koelplaatje naast de print) en Q2 verder van de rand.
Gevolg, er is plaats voor C2 maar niet voor C6 ! Nu is C6 normaal dunner dan C2 (lagere spanning) zodat eerder C2 opzij moet om te passen.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 feb 2021, 12:48

Ah!buis schreef:Het ziet er idd naar uit dat de trafo, volgens Kicad, de 230V en 9V aansluitingen aan dezelfde kant hebben.Klopt dus niet.
Nog iets, je hebt Q1 op de rand gezet (handig voor een koelplaatje naast de print) en Q2 verder van de rand.
Gevolg, er is plaats voor C2 maar niet voor C6 ! Nu is C6 normaal dunner dan C2 (lagere spanning) zodat eerder C2 opzij moet om te passen.
Anne

Dat klopt Anne, maar voor het gemak had ik alle 10uf elco's op 450v staan, Reichelt had op dat moment geen 10uf 160v, zodoende.
Ik had Q2 ook iets verder naar binnen staan omdat deze geen koeling hoeft, gaat maar weinig stroom door begreep ik. En ik weet niet of het voordelen bied om de elco er meteen onder te plaatsen, voor de ruimte maakt het toch niets uit?
Of komt het de banen ten goede, ivm de verbindingen?

Barry2001 schreef:Als DRC geen fout geeft zit het er wel aan vast, dan zal het toch wel goed zitten.
Die library dat kan kloppen, als je een voorgebakken symbool van KiCad gebruikt kun je die niet editten. Wat je dan kunt doen is het symbool copieren naar een eigen library, dan kun je ermee doen wat je wilt.

Dat ga ik dan proberen, kijken of dat werk, Barry.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 18 feb 2021, 13:12

Barry2001 schreef:Als DRC geen fout geeft zit het er wel aan vast, dan zal het toch wel goed zitten.
Kan je, na veranderen, het symbool niet terug verplaatsen naar de Kicad library ?
Lukt nml wel met Window bestanden waar je niet aan mag.
Anne

Terug naar “Versterkers”