KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 17:51

Ik heb nog 4 x 4,3v zeners, dat zal toch geen probleem zijn neem ik aan?
Ga ik morgen in elkaar solderen. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 18:04

Nope geen probleem, je kunt waarschijnlijk net niet bij volle uitsturing meten met de 6 dB verzwakking. Maar zeker wel bij 1W. Dat zie je vanzelf wel aan het vervormingsplaatje, dat vliegt de pan uit met clippen door de zeners of de versterker zelf. Succes!
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 13:54

Pjotr, ik heb de 6db er tussen gebouwd en als ik 1 volt meet bij de dummy meet ik achter het printje 0,425v. daarbij lees ik dan -12dbv of -15dbvs uit. Is het dan de bedoeling dat ik de volume tot 0 db opdraai want dan komt mijn spanning achter de zeners ook dik boven de 1v uit?
Ik weet niet hoeveel de ingang kan hebben van de geluidskaart.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 14:11

Printje? Welk printje? Of zitten daar de zeners op? Foto? Het is de bedoeling dat je de jackplug rechtstreeks in de line in van je geluidskaart stopt. En je versterker rechtstreeks op de line out van je kaart. Er zitten rode "clip" leds op je kaart, die mogen net niet gaan branden. Dus tot zover kun je het volume opdraaien en/of je kaart terugdraaien. Met de 4,3V zeners er in kun je de kaart iig niet opblazen. Beste is om in Arta de 1kHz "naald" tussen de -6dB en -10dB te houden voor zover mogelijk.

Vergeet die 1V, Je meet normaliter bij 1W, dat is 2,83V_Rms in 8 ohm en 2V RMS in 4 ohm. Dat moet lukken met de 6 dB verszwakker. Of bij vol vermogen tegen clippen van de versterker. Dan heb je waarschijnlijk de 20 dB verzwakker nodig. Als je DVM rms kan meten check dan even de specificaties tot welke frequenties dat gaat. Een goedkope kan meestal tot 500Hz, de duurdere kunnen wel tot 100kHz gaan.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 14:39

Ik had de dioden en weerstanden even op een klein printje gebouwd na de dummy.
Dit is de laatste uitkomst op 6,6db
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 14:55

Ah zo. Neem aan dat dat de uitgang van je versterker is? Dat ziet er heel netjes uit Al snap ik die rare ruiskrul bij 20 kHz niet. Kan een artefact in de UGT zijn (iets van resonantie). Bij hoeveel volt op je dummy is dit nu? Wat je nog kunt bekijken hoeveel brom je nog hebt met een kortsluitplugje op de ingang van je versterker (100 ohm in een cinchplugje).

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 15:21

ik kreeg 2,05v op de dummy Pjotr. Die 100R waar wil je die op plaatsen, op het linkse kanaal of over de cinch die van geluidskaart komt(rechts kanaal).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 15:32

Das mooi. Die 100 ohm is een testweerstand op de ingang van je versterker in een "kortsluitplugje", dus i.p.v. een bron. Dan kun je goed zien en horen wat de resterende ruis en brom van je versterker is. Ben dan ook wel benieuwd of de bult rond de 18kHz verandert.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » zo 31 jan 2021, 15:54

Wat een gepruts. Dit zit allemaal al ingebouwd in het Arta kastje. Gemak dient de mens. :relax:
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 16:06

elpeewee schreef:Wat een gepruts. Dit zit allemaal al ingebouwd in het Arta kastje. Gemak dient de mens. :relax:

En zo'n Arta kastje is geen gepruts? :lol: Dan moet je dat nog maar eens goed gaan bestuderen voordat je zo'n one-liner er uit gooit... :roll:

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 16:40

Ik heb de weerstand er over heen gezet maar zonder verandering in de grafiek.
Daarna dacht ik laat ik l en r eens omgooien en de uitgang ook ivm de attuator, kwam geen 1000khz toon. de buis vond dat niet leuk als de cinch er voor de helft inzat, kleurde van binnen en maakte ook een ander geluid. :roll:
Ik heb nog wel de frequentie response gedaan met pink noise.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 17:03

Met de cinch er half in zul je wel een hele dikke brom gehad hebben... Dat hoor je dan weer niet met een ballastweerstand :? Nee als je geen bron aansluit krijg je ook geen 1000Hz toon, lijkt mij wel logisch :D Daarom alleen dat 100 ohm weerstandje over de ingang, dan zie/hoor je wat de versterker zelf ruist en bromt. Vind het resultaat erg erg mooi uitzien. Als ie zo klinkt dan lijkt het mij een hele fijne versterker :rock:

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 17:12

Dank je, hij gaat nog op de testbank bij hans en dan met 1 andere UGT(high end).
Maar dit is toch nog niet met 1 watt uitgangsvermogen gemeten bij 8 ohm?
En de THD die er staat is die zo laag, of zie ik een aantal dingen nog niet goed?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 17:25

Op dat lage vermogen kan die lage vervorming best kloppen. Maar met jouw geluidskaart moet je hem wel flink verder uit kunnen sturen als je de line meetingangen helemaal naar links draait. Hoeveel volt rms meet je dan op je dummie als je het volume op de versterker tot -6dB in het spectrumplaatje op draait?

peterl

Berichtdoor peterl » zo 31 jan 2021, 17:48

ik meet bij -6db 2,05vrms.
Ik heb de KT77 versterker er ook even bij gehaald en daar zie ik in mindere mate dezelfde afwijking rond de 20khz.
Het grappige is dat bij d kt120 je de 1khz toon in de buis hoort, bij de kt77 blijft de buis stil.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 jan 2021, 18:05

Grappig :D

peterl schreef:ik meet bij -6db 2,05vrms.

En heb je dan het volume op je versterker helemaal open? Volgens mij levert die EMU0404 2V_rms bij maximale uitsturing. Dus bij -6dB digitaal (Arta instelling) hou je 1V_rms over. Kan wat weinig zijn voor een buizen eindversterker. Alhoewel...

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » ma 01 feb 2021, 15:41

Dat klopt dus volgens mij niet. Dat moet +6dBV zijn bij 2Vrms. Ergens gaat er wat fout.
Dat verklaart ook de te lage ruisvloer. De specs van de 0404 geven een SNR van -117dB en op het plaatje zit je op -130dB. Het geheel moet 12dB omhoog.
Laatst gewijzigd door elpeewee op ma 01 feb 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 feb 2021, 15:47

Hij heeft in Arta het volume digitaal op -6dB staan. Dan is de vervorming van de kaart lager dan op 0dB. En met de schaal van de frequentieplot is dB(FS) heb je op -6dB ook van de AD de minste vervorming. Wat de volten dan zijn hangt af van de volume potmeter op de audiokaart en de versterker. De totale transfer is zo 0dB.

Hoe de laatste plot gedaan is weet ik niet, dat staat er niet bij. Neem aan dat dat Peter zijn eerdere metingen zijn.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 01 feb 2021, 17:07

De laatste plot met dezelfde instellingen zijn van de andere versterker met de KT77 in PP ook uitgestuurd tot dezelfde waarde -6db.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 feb 2021, 17:23

Dan kun je het beste de spectrum resolutie op db(FS) laten anders is het verwarrend. En de schaal zo instellen dat je ook de 1 kHz piek ziet dus b.v. van 0dB bovenaan tot -150dB onderaan. Meet ook eens met een sample rate van 96kHz. Dan krijgen we wat beter te zien hoe die ruisbobbel op 18kHz er verder uit ziet.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 01 feb 2021, 19:24

ik heb nog 2 metingen gedaan, 1 met 44100 khz en 1.35v op de dummy.
en 1x met 96000 khz met ongeveer dezelfde spanning. Moet ik het vermogen nog verder opdraaien?
Dit gaat trouwens over de KT77, waarvan de laatste meting ook was, er zit wel een vreemde hik bij 350hz.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 feb 2021, 19:37

Als je bij 96kHz meet dan loopt het frequentieplaatje door tot 48kHz, dan moet je dat ook wel laten zien hè door de frequentieschaal aan te passen :D Zo te zien valt die hobbel bij de KT77 wel mee en is het iets raars bij de KT120.

Ja bij welke spanningen meet je? Dat hangt er vanaf van welk vermogen je het resultaat wilt hebben. Zo'n beetje standaard is 50mW, 1W en maximaal vermogen. Bij Arta kun je commentaar bij het plaatje voegen. Zou dan i.i.g vermelden bij welke weerstandswaarde van de dummie je gemeten hebt en de waarde van de rms spanning op de dummie. En voor later is het ook wel handig de naam van je versterker er bij te zetten.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » ma 01 feb 2021, 20:19

Dan kun je het beste de spectrum resolutie op db(FS) laten anders is het verwarrend

Spectrum scaling moet op dB (v, spl) en niet op dBFS. FS=Full Scale

Referentie dBFS is 0dB=clipping punt bij digitale apparatuur. Dit gebruik je en heb je gebruikt bij het calibreren van Arta. Om het maximale uitsturingsniveau te bepalen.

Om versterkers te meten gebruik je de "dB (V,spl) schaalverdeling" met als referentie 0dbV=1V. Hierdoor krijg je dus +6dBV=2V en +9dBV=2,81V

Als daardoor de vervorming iets toeneemt dan is dat maar zo. Je weet anders niet wat je meet. Hier komt dan ook de 0404 om de hoek kijken met vervormingscijfers met 3 nullen achter de komma. Ik haal dat niet met mijn SB x-fi sbx. Ik kom niet verder dan 0,0037% THD.

arta 0.png

peterl

Berichtdoor peterl » ma 01 feb 2021, 20:30

Maar ik heb nu de demping bij de dummy -6db verzwakker, de arta stuurt 1v uit en in de arta software is ook nog -6db ingesteld, waar kom ik dan op uit wat ik moet aflezen in db bij 1watt?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 feb 2021, 22:28

elpeewee schreef:
Dan kun je het beste de spectrum resolutie op db(FS) laten anders is het verwarrend

Spectrum scaling moet op dB (v, spl) en niet op dBFS. FS=Full Scale

Referentie dBFS is 0dB=clipping punt bij digitale apparatuur. Dit gebruik je en heb je gebruikt bij het calibreren van Arta. Om het maximale uitsturingsniveau te bepalen.

Om versterkers te meten gebruik je de "dB (V,spl) schaalverdeling" met als referentie 0dbV=1V. Hierdoor krijg je dus +6dBV=2V en +9dBV=2,81V

Als daardoor de vervorming iets toeneemt dan is dat maar zo. Je weet anders niet wat je meet. Hier komt dan ook de 0404 om de hoek kijken met vervormingscijfers met 3 nullen achter de komma. Ik haal dat niet met mijn SB x-fi sbx. Ik kom niet verder dan 0,0037% THD.

arta 0.png

Mwah, dat zijn allemaal geen wetmatigheden. 'Tis maar hoe je het bekijkt. Belangrijker is om te begrijpen wat je aan het doen bent. Dan maakt het verder niets uit. Het gaat er uiteindelijk om dat je weet hoeveel spanning er op je dummieweerstand staat zodat het uitgangsvermogen bekend is. En dat kun je het beste bepalen met een DVM met rms mogelijkheid. En verder zitten er niet voor niks volumeregelaars op je versterker en audiokaart. Maar dat is alleen belangrijk voor de vermogensbepaling. Voor de rest is het de verdeling van de harmonischen en vervorming waar Arta nuttig voor kan zijn.

Met Arta zelf kalibreren blijf je aan de gang. De stand van de volumeregelaars is nooit hetzelfde. Een goede DVM is handiger.

Terug naar “Versterkers”