KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

elpeewee

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor elpeewee » do 28 jan 2021, 20:07

:D WAF=Woman Acceptance Factor :D
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 20:16

elpeewee schreef::D WAF=Woman Acceptance Factor :D

:rofl: dat klopt helemaal, ze zij meteen ik vind deze wel mooier in de kamer staan bij de andere zwarte audio apparatuur. Ik heb gezegd dat ik 2 dikke glazen platen aan de muur wil maken waar ze beide onder elkaar op kunnen, als ik dan weer een nieuwe bouw gaat er 1 van de 2 weg. :lol:

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 18:13

Ik heb met arta 3 metingen gedaan en ben benieuwd waar die hoge ruiswaarde vandaan komt.
De eerste meting is de THD
De 2e meting de intermodulatie vervorming en
de 3e meting de frequentie response.
Graag wat toelichting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 18:23

Ziet er uit als oversturing van je geluidskaart? Zo'n constante trits harmonischen van de 1 kHz verwacht je niet bijeen buis. Probeer eens een fatsoenlijk meting te maken door de ingang en uitgang van je kaart met elkaar te verbinden. Sowieso niet meer uitsturen dan -6dB in Arta. Dan moet je sinus van 1 kHz ook op -6dB uitkomen als je alles goed hebt ingesteld. Verder lijkt er nogal wat 50 Hz brom te zien.

Zou sowieso met je sample rate omlaag: Naar 44.1 of 48. En hoe groter je FFT des te lager de ruis wordt. Verder kun je de windowing nog wat strakker zetten: Kaiser7 of Blackman4.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 18:44

Ik heb de uitgang met de ingang verbanden en daar gekalibreerd op 1v rms.
Sample rate naar 44.1 en fft max.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 19:55

Ziet er veel al beter uit :rock: Al staat op de foto fs nog op 192k... Zet ook je windowing nog wat strakker: Op Kaiser7 of Blackman4. Is dit nu een loopback via het Mennokastje of rechtstreeks met een gabalanceerde jack kabel op je 0404? Vind die 50 Hz nogal fors, die heb ik hier helemaal niet.

In feite is zo'n loop back meting een z.g.n. null meting. Een meting waartegen je straks een versterker o.i.d. kan gaan vergelijken.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 20:34

Dit is gebaseerd op links uit rechts in, zonder menno kastje maar een loop meting.
Die 50hz in deze meting had ik bij de eerste meting ook al toen, ik heb een monojack in beide zitten.

Bij de dummy heb ik wel de 2 zeners met de weerstanden tussen geplaats, daarom had ik ook 9db om 1w bij 8ohm te krijgen.
Krijg nu een heel ander beeld :think:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 21:15

Ziet er al beter uit maar dat is echt nog wel heel veel brom! :shock: Met gebalanceerde jacks (of stereo jack) moet dat echt helemaal weg zijn met een directe meting tussen line out en line in. Maar ook met een ongebalanceerde kabel mag het maar net boven de ruis uitkomen. Kan zijn dat de pluggen geen goed contact maken of de aarde van de kabel los zit. Pluggen kun je eventueel schoon poetsen met een schuursponsje.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 22:02

IK zal eens een gebalanceerde kabel maken, werk nu met mono stekkers.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 29 jan 2021, 22:27

Bij mono stekkers de nul van de speaker uitgang niet aansluiten op de meetkast maar wel op de dummyload natuurlijk.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 22:33

Kappa7 schreef:Bij mono stekkers de nul van de speaker uitgang niet aansluiten op de meetkast maar wel op de dummyload natuurlijk.

Laat Peter eerst maar eens een fatsoenlijke nul meting zonder brom voor elkaar hebben met een directie loop back meting tussen line in en line out op de EMU kaart. Als dat lukt pas verder zien. Dat is gewoon basistechniek om een beetje feeling te krijgen wat je aan het doen bent. Anders blijft je rondjes lopen hiermee.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 29 jan 2021, 22:37

Ook niet onbelangrijk natuurlijk maar ik geef enkel aan hoe ik van Menno heb geleerd hoe het kastje te gebruiken.
Dat is dan wel gebaseerd op ongebalanceerd meten.
Zelf heb ik ook nog een set van de Menno printen liggen en wil die kast ook nog bouwen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 22:42

Niet doen en bespaar je de kosten. Ik heb die PDF's in die link in het andere draadje over dat meetkastje even doorgenomen. Met alle respect voor Menno, behalve dat je er niks mee opschiet is het systematisch ook nog eens niet de juiste meetmanier met een fatsoenlijke geluidskaart. Dat kastje is leuk voor een standaard on-board kaartje.

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 10:15

Hoe ziet dit er uit, geen brom meer :D
Stereo in/uit in de loop.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 11:13

Afbeelding

Langzaamaan komen we er wel! Nu nog de ruisvloer omlaag. Met zoveel middelen moet die op ong -150dB uitkomen en dan de vervorming, die kan ook lager (Kaiser7 window). Vervorming is altijd een beetje niveau afhankelijk bij dit soort geluidskaarten. Bij het niveau van de sinus kun je een beetje spelen tussen -6dB en -10 dB in het instelvenster in ARTA voor minimale vervorming. Laat daar ook de dithering uit staan. Beste kun je de scaling in ARTA op dbFS zetten: Setup --> Spectrum scaling. Het volume op je kaart dan zo instellen dat de grootte van de 1kHz hetzelfde is als wat je ingesteld hebt voor de generator. Suc6, op die manier heb je je geluidskaart optimaal ingesteld voor minimale ruis en minimale vervorming.

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 12:12

Ik heb hem op -6db gezet, dittering uit en de rest aangepast en kom nu met mijn 1khz signaal vrijwel hetzelfde uit, krijg geen -150db!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 12:21

Mwah wel boven de 1kHz toch? Daaronder heb je de 1/f noise die er eigenlijk altijd is. Dit is wel wat je zo ongeveer van deze kaart kunt verwachten. Is beslist niet verkeerd. Je kunt misschien de sinus nog op -10dB zetten in ARTA voor nog wat minder vervorming. Maar dit is echt al heel netjes en meer dan goed genoeg om goed aan je versterker te meten!

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 15:07

ik kom nu bij het volgende probleem, als ik alle kabels aansluit en de voltmeter op de dummy op 1v zet met de volume van de versterker krijg ik iets van -23db, maar die kan ik niet tot 0 db opdraaien, dat haal ik niet. Ik heb wel de attenuator er tussen.
Volgens de gegevens die ik had zou ik hem eerst op 0dbv=1vrms moeten zetten en dan moet je hem calibreren met de ext. left preamp gain.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 15:21

Ja, als je 1V op de dummy hebt met de verzwakker er tussen is het wel logisch dat je op -20dB uit komt. Die verzwakker verzwakt immers 20dB. Waarmee meet je die 1V? Met een DVM? Die gaan meestal niet hoog, paar 100Hz.

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 15:24

Ik met met een DMM op de dummy
moet ik hem dan op de scoop zetten op ac RMS, is dat beter?
Maar ik bedoel ik kan de volume bijna vol uitdraaien en dan kom ik nog niet tot 1 db.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 15:32

Neu, als je hem bij ca. 200Hz meet gaat dat wel goed. Scoop kan natuurlijk sowieso. Staar je er ook niet blind op. Hoeft niet zo nauwkeurig. Je wilt uiteindelijk gewoon zien wat je versterker aan vervorming harmonische en/of brom produceert t.o.v. de 1 kHz. Zal even nadenken over een meetkabeltje waarmee je de EMU direct aan je dummy kunt knopen.

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 16:13

Ik gebruik nu een jack/mono rca adapter met een gesplitste rca kabel die naar de ingang van de versterker gaat enterug naar het rechter kanaal van de emu. en vanaf de dummy heb ik een mono jack in het linker ingangskanaal.
Het resultaat dat ik er nu uit krijg heeft veel brom op 50 en 100hz volgens mij.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 16:21

Is die brom van je versterker zelf of komt het elders vandaan? Is ie b.v. normaal ook duidelijk hoorbaar uit de speaker?

peterl

Berichtdoor peterl » za 30 jan 2021, 16:26

Nee niet hoorbaar in de speaker, ik had wat rca brom maar die heb ik vandaag verholpen door vanaf de ingang consequent de massa door te verbinden tot de ingang van de condensator.
Maar met de inwendige test van de geluidskaart was die brom weg, dus dan zou je verwachten dat het uit de kabels of de versterker komt.
Kan ik die attenuator er niet tussen uit halen als ik er niet meer dan 1v in stop, dan meet ik toch meet ik toch meteen goed, of is dat een te groot risico?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jan 2021, 17:40

Mwah met het uitgangsvermogen van je KT120 SE zul je niet snel je kaart opblazen :D Ik heb even een schemaatje gemaakt voor je met een omschakelbare verzwakking voor je geluidskaart. Zodat je ook op laag vermogen kunt meten. Je kunt het natuurlijk ook even voor -6dB zonder schakelaar in elkaar solderen met de 1K weerstanden en 4,7V zeners. Dan is zeker je kaart beschermd. Het is gebalanceerd uitgevoerd, dus van externe brom moet je nu i.i.g. geen last meer hebben.

Meet Jig Amplifierl.PNG

Terug naar “Versterkers”