Clone MUSICAL FIDELITY A1 Class A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

McBo

Clone MUSICAL FIDELITY A1 Class A

Berichtdoor McBo » wo 25 nov 2020, 13:14

Hallo zelfbouwers,
Ik heb bij de grote jongens in China (Alie) een MUSICAL FIDELITY A1 Class A versterkerboard aangeschaft en deze nu opgebouwd.

Voeding: Twee ringkern trafo's (had ik nog liggen) gekoppeld om de + en - 18V te verkrijgen. Deze gekoppeld aan een gelijkrichter met ELNA 20.000uF. De voeding wordt geschakeld via een softstart.
De eerste test verliep niet goed. Ik had namelijk een 50W ringkerntrafo gebruikt. Had gerekend met 2x 20W versterker maar even vergeten dat het klasse A is en dus veel meer vermogen slurpt. Daardoor dus de behuizing ook aan moeten passen aan de twee lossen trafo’s.

Versterker: 20 Watt klasse A met vaste ruststroom instelling.

Speaker beveiliging: Iedere uitgang is gekoppeld aan een speaker startvertraging en DC beveiliging.

Het geheel is in twee MDF behuizingen ondergebracht. De versterker behuizing is gemaakt met twee standaard koelprofielen. De Klasse A instelling zorgt voor een enorme warmteontwikkeling en ik heb al waarden gemeten van 91 graden celsius op de rand van de transistors. Daarom de versterker maar niet afgedekt. Ik ben heel benieuwd hoe lang ze het vol zullen houden. Ik laat de boel dus maar niet onbeheerd, spelend achter.
De klank is zoals te verwachten erg warm. In vergelijking met mijn Denon PMA-1500R is het nogal een verschil. Waar de Denon precies, hard en strak is, is de Klasse A vooral harmonieus en warm. 
Er is vrijwel geen brom o.i.d. hoorbaar wat mij zeer meevalt. Ik had een matige en brommende versterker verwacht maar het valt mij dus helemaal net tegen. Al met al een hele leuke versterker geworden waarbij het bouwen natuurlijk het meeste plezier heeft opgeleverd.

Gr. Ben

Class-A-amplifier-20W-6.jpg

Class-A-amplifier-20W-1.jpg

Class-A-amplifier-20W-2.jpg

Class-A-amplifier-20W-3.jpg

Class-A-amplifier-20W-4.jpg

Class-A-amplifier-20W-5.jpg

Class-A-amplifier-20W-7.jpg

Class-A-amplifier-20W-8.jpg

Class-A-amplifier-20W-9.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: Clone MUSICAL FIDELITY A1 Class A

Berichtdoor Pjotr » wo 25 nov 2020, 14:08

Wat een werk! Ziet er prachtig uit, TOP :goedzo:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Seed7

Berichtdoor Seed7 » wo 25 nov 2020, 14:22

Je hebt wel lef. Heet worden ze. Ik heb nog een ouwe gammele A100x. Die werd zo heet dat je spontaan fata morgana's zag.

In de A100 zit een ventilator om wat van de hitte kwijt te kunnen. Onder min Graaf eindtrap heb ik een tijd een dikke beuken snijplank met twee langzame ventilatoren gehad om wat te koelen. Als je de versterker op de voeding laat staan kan ik me dat ook wel in de deksel van de voeding voorstellen.

Cheers.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 nov 2020, 14:57

Ben wel benieuwd hoe heet de koelprofielen nu worden op de plaats van de eindtransistoren. De koeling is zo niet helemaal optimaal. De dwarsdoorsnede van dit profiel is niet erg groot waardoor er niet veel warmte naar de achterkant van de versterker vloeit en het profiel daar weinig mee doet om te koelen.

McBo

Berichtdoor McBo » wo 25 nov 2020, 16:12

Pjotr schreef:Ben wel benieuwd hoe heet de koelprofielen nu worden op de plaats van de eindtransistoren. De koeling is zo niet helemaal optimaal. De dwarsdoorsnede van dit profiel is niet erg groot waardoor er niet veel warmte naar de achterkant van de versterker vloeit en het profiel daar weinig mee doet om te koelen.

Ik had niet verwacht dat hij zo ontzettend warm zou worden. Vandaar de plek op de koelplaat. E.e.a. heeft mij wel weer geactiveerd om een nieuwe versie te maken. Grotere koeling en wellicht de KRELL clone als optie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 nov 2020, 20:40

Jawel maar waar het om gaat is dan dat de warmte niet zomaar van de ene kant naar de andere kant loopt en dus de kant waar de versterker zelf zit heter wordt. Om dat te voorkomen moet je de warmtebronnen netje verdelen over het koelprofiel zoals b.v. Krell hier doet:

Krell_KST100.GIF

Het koelprofiel werkt zo effectiever en blijft in zijn geheel koeler.

McBo

Berichtdoor McBo » wo 25 nov 2020, 21:56

Hebben jullie ervaring met de AliExpress versterker boards? En dan niet de 10 euro class d maar wat duurdere ab of a?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 25 nov 2020, 23:03

er zijn er nogal veel he? dat is een beetje vragen of ik Huppeldepup ken, die woont ook bij 010
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 26 nov 2020, 13:21

Henkjan schreef:er zijn er nogal veel he? dat is een beetje vragen of ik Huppeldepup ken, die woont ook bij 010

En? Ken je die? 8)

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 15:07

Henkjan schreef:er zijn er nogal veel he? dat is een beetje vragen of ik Huppeldepup ken, die woont ook bij 010

Ik zal bij de Clone Huppeldepupjes wat vóór- en achternamen en foto's zetten. Let op: Ze komen NIET uit 010!!!! :
- quad 405
Schermafbeelding 2020-11-26 om 15.02.02.jpg

- Marantz
Schermafbeelding 2020-11-26 om 15.02.45.jpg

Schermafbeelding 2020-11-26 om 15.03.00.jpg

-Krell KSA50
Schermafbeelding 2020-11-26 om 15.03.46.jpg

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 26 nov 2020, 16:02

Hallo McBo,

Ik speel ook met het idee om eens een klasse A van ome Ali te bouwen en kwam deze tegen:
https://www.aliexpress.com/item/4001333 ... 3tRgB&mp=1
Voorzien van meerslagenpotmeters om de ruststroom in te stellen.
Ook hier een 'vreemde' plaatsing van de eindtransistoren plus de waarschuwing dat de versterker erg warm kan worden...

Met opgebouwde versterkers kan ik (nog) niet dienen, ik heb wel een aantal klasse D eindtrappen als subwoofer versterker in gebruik: https://www.aliexpress.com/item/3260016 ... web201603_
Werkt als een tierelier.
En deze als stereo versterker: https://www.aliexpress.com/item/3250139 ... cH38e&mp=1
Hier heb ik nog weinig naar geluisterd want een plankje heeft niet zo'n hoge WAF in de huiskamer...

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

cool

Berichtdoor cool » do 26 nov 2020, 16:38

Bij je A1 zitten de eindtorren op de rand van de koelplaat. Als je de eindtrap ondersteboven plaatst heb je meer effect van de koeling als de luchtstroom ok is. Ook wat meer afstand tussen voeding en versterker helpt hierbij. Ook misschien de ruststroom wat milder instellen....
Loek

cool

Berichtdoor cool » do 26 nov 2020, 16:43

De KSA50 lijkt niet op de originele. En ga je hetzelfde probleem krijgen met deze versie. Hier zie ik ook weer dezelfde, wellicht fake, 2SC5200 en 2SA1943 torren met een kleinere chip erin. Dus ook een warmte probleem uiteindelijk.
Loek

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 17:14

pompebled schreef:Hallo McBo,

Ik speel ook met het idee om eens een klasse A van ome Ali te bouwen en kwam deze tegen:
https://www.aliexpress.com/item/4001333 ... 3tRgB&mp=1
Voorzien van meerslagenpotmeters om de ruststroom in te stellen.
Ook hier een 'vreemde' plaatsing van de eindtransistoren plus de waarschuwing dat de versterker erg warm kan worden...

Met opgebouwde versterkers kan ik (nog) niet dienen, ik heb wel een aantal klasse D eindtrappen als subwoofer versterker in gebruik: https://www.aliexpress.com/item/3260016 ... web201603_
Werkt als een tierelier.
En deze als stereo versterker: https://www.aliexpress.com/item/3250139 ... cH38e&mp=1
Hier heb ik nog weinig naar geluisterd want een plankje heeft niet zo'n hoge WAF in de huiskamer...

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Ik heb de afgelopen jaren ook al diverse Class d versterkers naar NL gehaald. Veelvuldig gebruikt voor portable speakers. Goede prijs/kwaliteit maar vaak zorgt de Bluetooth voor ergernissen. Schalt er ineens een chinees dat BLUETOOTH CONNECTED. Kan je meteen de speakers vernieuwen zo hard als dat gaat :lol:

De klasse A die je linkt heb ik een vergelijkbare versie van liggen. Vond m tegenvallen in geluid. Warmte wel weer beter te reguleren. Vraag mij ook af of de ontkoppel condensator (want volgens mij werkt deze met een enkele spanning) voor problemen kan zorgen.

Succes met uitzoeken/bestellen.

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 17:17

cool schreef:Bij je A1 zitten de eindtorren op de rand van de koelplaat. Als je de eindtrap ondersteboven plaatst heb je meer effect van de koeling als de luchtstroom ok is. Ook wat meer afstand tussen voeding en versterker helpt hierbij. Ook misschien de ruststroom wat milder instellen....

Mijn A1 kachel speelt inmiddels al enkele uren en weet de koude slaapkamer goed op te warmen. Het wordt alweer tijd om Een nieuwe Te bouwen :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 26 nov 2020, 17:26

Je had hem ook als het origineel na moeten bouwen. Had je aan 1 genoeg gehad als stoof :lol:

MF-A1.jpg

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 19:12

Pjotr schreef:Je had hem ook als het origineel na moeten bouwen. Had je aan 1 genoeg gehad als stoof :lol:

MF-A1.jpg

Wel knap gedaan met dat koellichaam. Ziet er uit als een U of vierkant aluminium.
unnamed.png

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 26 nov 2020, 21:46

McBo schreef:Hoi Jan,

De klasse A die je linkt heb ik een vergelijkbare versie van liggen. Vond 'm tegenvallen in geluid. Warmte wel weer beter te reguleren. Vraag mij ook af of de ontkoppel condensator (want volgens mij werkt deze met een enkele spanning) voor problemen kan zorgen.

Ik zie dat de versterkers die jij hebt gebruikt inderdaad een dubbele voedingsspanning hebben.
Waarom heeft het ontwerp waar ik naar link, maar een enkele voedingsspanning en waarom kan dat voor problemen zorgen?
Zoals je ziet weet ik er te weinig vanaf, om een goede keuze te maken (en te bestellen).

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 26 nov 2020, 22:04

Ik zal kort zijn, Ali=rommel, punt.
Mediocre is not my middle name.

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 22:17

SSassen schreef:Ik zal kort zijn, Ali=rommel, punt.

Ik zie het nut van deze reactie niet. Had graag willen lezen over je ervaring. Wat je hebt meegemaakt om tot deze conclusie te komen. Mag hopen dat je meer dan één versterker hebt geprobeerd.

McBo

Berichtdoor McBo » do 26 nov 2020, 22:26

pompebled schreef:
McBo schreef:Hoi Jan,

De klasse A die je linkt heb ik een vergelijkbare versie van liggen. Vond 'm tegenvallen in geluid. Warmte wel weer beter te reguleren. Vraag mij ook af of de ontkoppel condensator (want volgens mij werkt deze met een enkele spanning) voor problemen kan zorgen.

Ik zie dat de versterkers die jij hebt gebruikt inderdaad een dubbele voedingsspanning hebben.
Waarom heeft het ontwerp waar ik naar link, maar een enkele voedingsspanning en waarom kan dat voor problemen zorgen?
Zoals je ziet weet ik er te weinig vanaf, om een goede keuze te maken (en te bestellen).

Groeten, Jan.

Mijn kennis is ook niet meer zo geweldig wat betreft de daadwerkelijke versterker techniek. Ik denk dat Google de verschillende versterker principes goed kan uitleggen. https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... lassen.php

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 26 nov 2020, 22:34

McBo schreef:
SSassen schreef:Ik zal kort zijn, Ali=rommel, punt.

Ik zie het nut van deze reactie niet. Had graag willen lezen over je ervaring. Wat je hebt meegemaakt om tot deze conclusie te komen. Mag hopen dat je meer dan één versterker hebt geprobeerd.

Het nut van deze reactie is om dit soort kits in de juiste context te plaatsen, het is rommel, samengesteld uit de goedkoopste (vaak zelfs namaak) onderdelen verkrijgbaar op de Chinese markt.

Hoe ik dit weet? Ik ontwikkel als ingenieur in de (micro)elektronica al meer dan 20 jaar audio gerelateerde producten zowel hobbymatig als professioneel.
Mediocre is not my middle name.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 27 nov 2020, 9:23

Mag hopen dat je meer dan één versterker hebt geprobeerd.

Lol

Je kunt je sowieso afvragen waarom je een namaak Krell, Musical Fidelity, Marantz of Quad wilt bouwen. Een 405 doet rond de €250 op mp en de rest is ook volop voorhanden. Het loont meer om zo'n ouwe bak te reviseren met betrouwbare onderdelen, lijkt me.
Mark Bakker

McBo

Berichtdoor McBo » vr 27 nov 2020, 9:43

markbakk schreef:
Mag hopen dat je meer dan één versterker hebt geprobeerd.

Lol

Je kunt je sowieso afvragen waarom je een namaak Krell, Musical Fidelity, Marantz of Quad wilt bouwen. Een 405 doet rond de €250 op mp en de rest is ook volop voorhanden. Het loont meer om zo'n ouwe bak te reviseren met betrouwbare onderdelen, lijkt me.

8) Dat is zeker een optie maar dan moet de naam van de site ook weer aangepast worden. Reviseeraudio.nl is volgens mij nog beschikbaar :wink: :rock:

Ff zonder dollen. Voor mij is het Uitzoeken, uren dubben, prutsen, Zagen, verven, solderen en dan uittesten het leukste. Een bestaande versterker reviseren is leuk maar veel minder spannend.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 nov 2020, 11:14

Een tussenweg is ook mogelijk. een kale PCB aldaar bestellen, en bestukken met componenten die van leveranciers (EOO, Farnell, Mouser en degelijke) van hier geleverd worden.
Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat je kwalitatief goede componentjes in huis hebt.

Terug naar “Versterkers”