Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Composiet versterker MK1-V2

Berichtdoor Shadow » wo 10 mar 2021, 8:30

:goedzo:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 10 mar 2021, 8:41

Zien we daar een zelfbouw CD speler ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 10 mar 2021, 10:16

Ik zie een Quad 34, wat leuk.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 mar 2021, 10:31

Mooi :goedzo: Altijd weer een feest als het uiteindelijk lekker doet wat het doen moet na alle gezwoeg :mrgreen: Geniet er van!
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Klapmuts

Berichtdoor Klapmuts » wo 10 mar 2021, 11:12

ray5150 schreef:Zien we daar een zelfbouw CD speler ?

Idd heb ik zo'n 20 jaar geleden toen de kinderen nog klein waren gebouwd met als basis de Philips CD 723
Wel met andere print met nieuwe klok en dac.
IMG_20210219_090133.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 mar 2021, 22:45

De huidige versie van van de CA_V2.02 heeft een versterking van 20 (26dB). Dit is min of meer standaard. Voor volle uitsturing is daarmee 1V_rms benodigd. Echter veel DAC's leveren 2V_rms uit en oversturen daarmee de versterker bij max. uitsturing. Door 2 weerstanden te veranderen is de versterking terug te brengen tot 10 (20dB). Zodat met deze DAC's ook de volle dynamiek benut kan worden. Dit staat al op het schema aangegeven. Daartoe moeten R23 en R24 veranderd worden van 2K/0,1% naar 1K/0,1%. Deze extra weerstanden stonden nog niet op het bestellijstje bij Mouser. Ik heb dit aangepast zodat ze er nu wel op staan. Je kunt dan kiezen bij de montage wat voor jou het beste uit komt.

maat

Berichtdoor maat » ma 15 mar 2021, 0:32

Hallo beste mensen. Ik ben Maat (ook wel Eric), tot nu toe niet zo actief op dit forum (understatement), maar wel al lang meelezend.
Ik heb besloten om eindelijk een poging te gaan doen om deze versterker te gaan bouwen, als stereo eindversterker, of duo mono, dat weet ik nog niet. Dit weekend heb ik 2 printen bij Pjotr besteld, dus het is in gang gezet.

Nu ben ik ook bezig met de onderdelen te bestellen bij Mouser, uiteraard met de bestellijst van Pjotr (en de alternatieve onderdelen) maar er zijn aardig wat onderdelen bijgekomen die niet op voorraad zijn en waar ik dus alternatieven voor moet zoeken.

- R43 en R44: 10 ohm, 1%, 2 Watt Vishay/Dale weerstand 71-CPF210R000FKE14 en ook het alternatief 71-CCF02-J-10 zijn niet leverbaar voor augustus. De 3Watt is er wel, maar die is weer groter. Is er een ander alternatief?
- C21 en C22: EPCOS/TDK MKP condensator 2.0uF 450volts 10% 871-B32672P4205K000 is pas in oktober leverbaar. Een alternatief kan ik niet zo snel vinden. Iemand anders?

Verder zijn er nog een paar onderdelen die nu niet leverbaar zijn maar wel 'binnenkort' (april of mei) zoals de LM3886. Die bestel ik maar gewoon en hoop dat ze tegen die tijd komen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 9:54

Hallo Eric, welkom. Ik zal vanavond even de hele lijst doorlopen en evenwaardige alternatieven zoeken die momenteel wel op voorraad zijn. Zal dan ook het lijstje bijwerken. Die zijn vrijwel altijd wel te vinden. Dus wacht nog even met bestellen! Levertijden met Mouser lopen nu op naar 2 weken.

[edit]

Heb even gekeken maar de LM3886TF is zo te zien wel op voorraad: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Tex ... w7Ug%3D%3D Hij is onder verschillende Mouser bestelno. leverbaar zie ik.

Klapmuts

Berichtdoor Klapmuts » ma 15 mar 2021, 12:41

Zet ook de stekkertjes voor het aansluiten van het ingangs signaal en de jumpers erbij. Niet iedereen heeft dat standaard liggen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 12:53

Is wel een goede ja. Alleen is de keus daar zo idioot groot in dat dat wat lastig is. Valt meer onder de montage hardware. Zal het in het optionele lijstje zetten. Voor het jumpertje kun je gewoon een oud HDD jumpertje gebruiken. Al zit dat op de moderne er niet meer op. Zelf soldeer ik gewoon een stukje draad er op i.p.v. een pin headertje. De keuze wel of geen potmeter ligt meestal toch vast.

B.t.w. zie ik daar op jouw meesterwerken nu zo'n simpel levensgevaarlijk wippertje in de 230V zitten? :shock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 13:11

Op het optimum uit deze versterker te halen is het het beste om deze dual mono op te bouwen. Dus 2 geheel gescheiden versterkers al dan niet in een en dezelfde kast. Daar heb je dan 2 transformatoren voor nodig. 100VA - 120VA per kanaal is dan genoeg. Na wat overleg met https://sklep.toroidy.pl/en_US/index kunnen zij ook transformatoren 200VA - 250Va leveren met 4x 24V secundair. Voor een dual mono in 1 kast scheelt dat behoorlijk aan ruimte en je behoudt toch het voordeel van galvanische scheiding. Dat zijn dan wel specials en wordt de prijs ca. 30% hoger dan hun standaard stock lijst. Maar dan wel weer goedkoper dan 2 losse trafo's van vergelijkbaar halve VA vermogen ieder.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 15 mar 2021, 13:20

Pjotr schreef:.... Na wat overleg met https://sklep.toroidy.pl/en_US/index kunnen zij ook transformatoren 200VA - 250Va leveren met 4x 24V secundair. ...
goed idee, ff doorvragen als "van de plank" niet exact is wat je wil :goedzo:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

maat

Berichtdoor maat » ma 15 mar 2021, 17:06

Pjotr schreef:Hallo Eric, welkom. Ik zal vanavond even de hele lijst doorlopen en evenwaardige alternatieven zoeken die momenteel wel op voorraad zijn. Zal dan ook het lijstje bijwerken. Die zijn vrijwel altijd wel te vinden. Dus wacht nog even met bestellen! Levertijden met Mouser lopen nu op naar 2 weken.

[edit]

Heb even gekeken maar de LM3886TF is zo te zien wel op voorraad: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Tex ... w7Ug%3D%3D Hij is onder verschillende Mouser bestelno. leverbaar zie ik.

Ik zal even wachten met bestellen inderdaad. Fijn dat je nogmaals wilt bekijken welke alternatieven er zijn, voor mij is dat een heel gedoe omdat het voor mij voor het eerst is dat ik bij Mouser ga bestellen, en daarbij weet ik niet wat belangrijk is waar een alternatief aan moet voldoen (afmeting, waarde [hoeveel uF, ohm etc], of een andere eigenschap). Wordt dus zeer gewaardeerd!

maat

Berichtdoor maat » ma 15 mar 2021, 17:17

Pjotr schreef:De huidige versie van van de CA_V2.02 heeft een versterking van 20 (26dB). Dit is min of meer standaard. Voor volle uitsturing is daarmee 1V_rms benodigd. Echter veel DAC's leveren 2V_rms uit en oversturen daarmee de versterker bij max. uitsturing. Door 2 weerstanden te veranderen is de versterking terug te brengen tot 10 (20dB). Zodat met deze DAC's ook de volle dynamiek benut kan worden. Dit staat al op het schema aangegeven. Daartoe moeten R23 en R24 veranderd worden van 2K/0,1% naar 1K/0,1%. Deze extra weerstanden stonden nog niet op het bestellijstje bij Mouser. Ik heb dit aangepast zodat ze er nu wel op staan. Je kunt dan kiezen bij de montage wat voor jou het beste uit komt.

Ik ben in bezit van een Nad C658 voorversterker/streamer (https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2018/10/C658_eng_OM_v05.pdf) die ik wil gaan gebruiken om deze versterker aan te gaan sturen. De enige specificatie die ik kan vinden over de output is de volgende:

Maximum voltage output -IHF load:  >4.5 V (ref. 0.1 % THD)

Moet ik dan nog weer andere waarden voor R23 en R24 nemen?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 15 mar 2021, 17:23

Pjotr schreef:De huidige versie van van de CA_V2.02 heeft een versterking van 20 (26dB). Dit is min of meer standaard. Voor volle uitsturing is daarmee 1V_rms benodigd. Echter veel DAC's leveren 2V_rms uit en oversturen daarmee de versterker bij max. uitsturing. Door 2 weerstanden te veranderen is de versterking terug te brengen tot 10 (20dB). Zodat met deze DAC's ook de volle dynamiek benut kan worden. Dit staat al op het schema aangegeven. Daartoe moeten R23 en R24 veranderd worden van 2K/0,1% naar 1K/0,1%. Deze extra weerstanden stonden nog niet op het bestellijstje bij Mouser. Ik heb dit aangepast zodat ze er nu wel op staan. Je kunt dan kiezen bij de montage wat voor jou het beste uit komt.

Is iets dergelijks bij de vorige versie ook mogelijk, indien dit noodzakelijk mocht zijn ?
Indien dit al in een van de topics daarover al eerder ter sprake gekomen mocht zijn, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.

Even terzijde, ben ik de enigste die zich verbaasd over de enorme hoeveelheid plastic zakjes waarmee Mouser zijn zendingen verstuurt ?
Ben echt geen millieuridder, maar dit is toch ook niet al te best anno 2021...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 17:31

maat schreef:Ik ben in bezit van een Nad C658 voorversterker/streamer (https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2018/10/C658_eng_OM_v05.pdf) die ik wil gaan gebruiken om deze versterker aan te gaan sturen. De enige specificatie die ik kan vinden over de output is de volgende:

Maximum voltage output -IHF load:  >4.5 V (ref. 0.1 % THD)

Moet ik dan nog weer andere waarden voor R23 en R24 nemen?

Is erg vaag wat ze opgeven. Is niet uit op te maken wat het voorstelt. Foei, maar we zijn het gewend :roll: :D Ik zou vooralsnog de versterking van 10x aan houden en bezien hoe dat uit komt.

John P

Berichtdoor John P » ma 15 mar 2021, 17:44

Het is wel slim om die twee weerstandjes voor 20 dB versterking mee te bestellen. Ze zijn waarschijnlijk goedkoper als een extra portie verzendkosten.
Waar een weg is is ook een omweg.

Klapmuts

Berichtdoor Klapmuts » ma 15 mar 2021, 17:49

Pjotr schreef:B.t.w. zie ik daar op jouw meesterwerken nu zo'n simpel levensgevaarlijk wippertje in de 230V zitten? :shock:

IDD dacht dat dat wel kon ze zeggen 250V 3A, wilde er destijds een beetje een laboratorium uitstraling aan geven. De bedoeling was ook om zwarte krimplak te gebruiken maar de spuitbussen zwarte Wrinkle plus paint wilde niet wrinkellen zeg maar en de rode wel vandaar dat de apparaten nu rood zijn ipv zwart.
Heb wel vast gehouden aan de schakelaars.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 17:52

ray5150 schreef:

Is iets dergelijks bij de vorige versie ook mogelijk, indien dit noodzakelijk mocht zijn ?
Indien dit al in een van de topics daarover al eerder ter sprake gekomen mocht zijn, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.

Even terzijde, ben ik de enigste die zich verbaasd over de enorme hoeveelheid plastic zakjes waarmee Mouser zijn zendingen verstuurt ?
Ben echt geen millieuridder, maar dit is toch ook niet al te best anno 2021...

Nee, niet op deze manier. Met de nieuwe versie kun je vrij gemakkelijk de gain instellen omdat daar een discrete instrumentatieversterker aan de ingang zit. Sommigen wilden ook studio level van +18dBu (6.15V_rms) kunnen gebruiken. Je kunt bij versie-1 wel de ingang verzwakken door de ingangsweerstanden R10 en R15 aan te passen. Maak je die b.v. beide 2K dan heb je ook een gevoeligheid van 2V_rms. Je ingangsimpedantie wordt dan wel 4kohm. Maar dat moet voor de meeste DAC's en VV geen enkel probleem zijn.

Tja, die zakje had je eens genoemd :D Aan de andere kant wil je dat kleine grut toch ook weer terug kunnen vinden. Vind het al heel wat dat ze het per stuk leveren en niet b.v. minimaal 10 of 25. Dat is dan net zo goed verspilling in veel gevallen.

P.s. @JohnP:

Ze staan standaard nu op de aangepaste lijst extra.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 18:00

Klapmuts schreef:
Pjotr schreef:B.t.w. zie ik daar op jouw meesterwerken nu zo'n simpel levensgevaarlijk wippertje in de 230V zitten? :shock:

IDD dacht dat dat wel kon ze zeggen 250V 3A, wilde er destijds een beetje een laboratorium uitstraling aan geven. De bedoeling was ook om zwarte krimplak te gebruiken maar de spuitbussen zwarte Wrinkle plus paint wilde niet wrinkellen zeg maar en de rode wel vandaar dat de apparaten nu rood zijn ipv zwart.
Heb wel vast gehouden aan de schakelaars.

Doelde eigenlijk meer op deze discussie: viewtopic.php?f=7&t=29596 Dus m.b.t. veiligheid.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 mar 2021, 23:49

Er zijn toch wel heel wat componenten niet op voorraad op dit moment. Was nog een hele zoektocht. Hierbij een lijstje met gelijkwaardige alternatieven. Enige waar geen alternatief voor is is de montage clip voor de LM3886. Nu is die wel met een schroefje vast te zetten, het blijft echter beter om dat met zo'n veerclip te doen. Er is wel een clipje bij Farnell en RS te vinden, daar is ook de PBSS4041NZ wel leverbaar:
https://nl.farnell.com/nexperia/pbss404 ... 41nz%2C115

https://nl.rs-online.com/web/p/bipolar- ... s/8160699/
https://nl.rs-online.com/web/p/heatsink ... s/5040592/

Bij Farnell kun je niet particulier terecht en bij RS gelden minimum aantallen en een een minimum orderbedrag dacht ik voor particulieren. Maar als je er mee bekend bent doe er je voordeel mee.

Bestellijst Mouser Alternatieven 14-03-2021.txt

Zelf even de alternatieve nummers invoegen en de niet leverbare weg halen in de bestellijst bij Mouser.

maat

Berichtdoor maat » di 16 mar 2021, 12:54

Bedankt weer Pjotr! Ik sta op het punt te gaan bestellen...
Nog 1 vraagje: Voor de volgende panasonic condensatoren heb je de B-versies als alternatief opgegeven:

xxx 667-EEU-FR1E221 Panasonic elektrolytische condensatoren radiaal 25VDC 220uF 20%
--> 667-EEU-FR1E221B Panasonic elektrolytische condensatoren radiaal 25VDC 220uF 20%

xxx 667-EEU-FS1H151L Aluminium elektrolytische condensatoren radiaal 50VDC 150uF
--> 667-EEU-FS1H151LB Aluminium elektrolytische condensatoren radiaal 50VDC 150uF

Die B-versies hebben een steek van 5 mm ipv 3.5 mm (voor de niet-B versies). Gaat dit wel passen?

[Edit] Het lijkt erop dat het dezelfde condensatoren zijn, maar de B-versie is ge-taped, dus met een knikje in de draden (naar buiten) die recht te buigen zijn. De steek zal daarna 3.5 mm, en dus passend, zijn. Met dank aan Pjotr dat ik weer wat geleerd heb. :D
Zoiets als dit:
Screenshot 2021-03-16 at 14.27.10.png
Laatst gewijzigd door maat op di 16 mar 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 mar 2021, 14:02

Hmm bij Mouser staan ze allebei als 3,5mm in de uitgebreide product specificatie. Dacht dat de B versie alleen getaped was. Je hebt gelijk in de datasheet staat 5mm. Ik dacht dat er alleen een knikje in de draden zit wat je met een plat tangetje er zo uit drukt. I.g.g. niet proberen de draden tegen de rubber afsluiting te duwen. Zal er even verder naar kijken voor een alternatief. Zie https://industrial.panasonic.com/cdbs/w ... 152839.pdf Volgens dat document zit er een knikje in de draden.

Pansonic-B_suffixl.PNG

maat

Berichtdoor maat » di 16 mar 2021, 15:01

Panasonic zegt over de EEU-FR1E221:
Screenshot 2021-03-16 at 14.56.46.png

Screenshot 2021-03-16 at 14.48.18.png

die 3.5 is de pitch (3.5 mm) bij rechte draden, die 5.0 de pitch (5 mm) bij taping *B

En als note:
Screenshot 2021-03-16 at 14.42.14.png

Dat lees ik als: de B-versie is de taped versie die daarmee een 5 mm pitch heeft.
Dat is precies zoals ik het hierboven opschreef (naar aanleiding van jouw uitleg), volgens mij. Dus dat zou goed moeten gaan (=passend te maken door recht te buigen. We gaan het zien, ik heb inmiddels besteld.

[Edit] ik geloof dat jouw conclusie dezelfde als die van mij is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 mar 2021, 15:04

Mooi! Overigens knip de condensatoren los en trek ze niet zo van de tape af, wat ik sommige wel eens heb zien doen. Anders beschadig je de rubber afsluiting

Terug naar “Versterkers”