Watt te kiezen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Watt te kiezen?

Berichtdoor pompebled » di 17 nov 2020, 12:24

Mijn toekomstige schoondochter luistert, tot afgrijzen van m'n zoon, naar een flatscreen via de ingebouwde speakertjes...
Op zijn aandringen heeft ze me gevraagd een bescheiden 2.1 systeempje te maken.

Budget is natuurlijk een overweging, dus ik heb een Chinese 2.1 versterkerprint gehaald: https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... 4c4dL4g7eQ
Werkt prima, nadat ik een aantal montage 'onvolkomenheden' gecorrigeerd had (schroeven voor het koellichaam dusdanig aangeknald dat de hele print rond stond. Liggende elko niet vastgezet ondanks de sleuven voor een tie-wrap).

De behuizing is een aluminium extrusieprofiel met 1,35mm dikke frontjes: https://nl.aliexpress.com/item/40001087 ... 4c4dL4g7eQ
Frontjes laten frezen en laseren in Appelscha, want het oog wil ook wat.

Als voeding heb ik de keuze tussen een 160VA 12V RKT:
12V 160VA .JPG
Na gelijkrichting een kleine 16V DC.

Of één of twee 80VA 18V RKT, met twee wordt het erg vol:
18V 2x 80VA.JPG
Na gelijkrichting 25V DC.

Ik heb getest met de 12V 160VA trafo, want die was beschikbaar en dat klinkt goed.
De 18V 80VA trafo's kwamen nét binnen, dus hoe dat klinkt weet ik (nog) niet.

Bij de data van het 2.1 bordtje zit een schema van voedingsspanning versus output:
Voeding vs. output.jpg
Met name de output van het gebrugde deel voor de sub laat een aanzienlijk verschil zien, hoe veel waarde moet ik hier aan hechten?

Oftewel:
- 160VA met een lagere output, maar voldoende stroom?
- 80VA met het maximale Voltage, maar met één trafo maar 4,4A?
- 2 x 80VA met meer stroom en een volle behuizing?

De inschakelvertraging is niet écht noodzakelijk, als je de versterker uitzet door de volumeknop helemaal naar links te draaien, dan schakel je de print stroomloos, maar blijft de voeding aan staan. Zet je de versterker uit met de schakelaar achterop, dan hoor je een lichte knerp uit de speakers, wanneer de voedingsspanning onderuit gaat.

Met het oog op waar de versterker straks komt te wonen, lijkt een in/uitschakelvertraging wenselijk, gezien de audiofiele achterstand en het feit dat kinderen de boel ook moeten kunnen bedienen, als ik de volumeknop als inschakelaar laat, kun je er op wachten dat een van de spruiten de knop voluit zet en vervolgens zich de tandjes schrikt en het hele huis wakker is. (Zo trof ik onze kinderen eens huilend achter de bank, nadat ze de versterker vóór het inschakelen driekwart opengezet hadden en vervolgens de TV, met twee Smacks hoorns was dat érg luid...)

Het plan is de versterker samen met de TV aan/uit te schakelen, dan hoeft er niet teveel nagedacht te worden.

Dus Watt zal ik er in 'Tetrissen'?

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 17 nov 2020, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Shearerhoorn is niet groot...

VintageHarry

Re: Watt te kiezen?

Berichtdoor VintageHarry » di 17 nov 2020, 13:22

Een kinderslot? ;)

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 17 nov 2020, 14:25

Voor een beetje bas is vermogen wel lekker, dus altijd voor het hoogst haalbare gaan.
Als je trouwens na gelijkrichting Volts AC over houdt dan gaat er iets niet goed :wink:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 17 nov 2020, 14:55

Shadow schreef:Voor een beetje bas is vermogen wel lekker, dus altijd voor het hoogst haalbare gaan.
Dat wordt dus proppen met 2 x 80VA parallel en de inschakelvertraging rechtop tegen de zijkant, of op pootjes boven de trafo's.
Ik zal eens kijken of ik hiermee weg kom, bromsgewijs...
Shadow schreef:Als je trouwens na gelijkrichting Volts AC over houdt dan gaat er iets niet goed :wink:
Dan doe je je best om er een goed gedocumenteerd topic van te maken, dan val je met zoiets weer door de mand...

Groeten, Jan.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 17 nov 2020, 15:18

Nou met 2x80VA ga je geen inschakelvertraging nodig hebben hoor...ik draai met 2x120VA nog zonder en dat gaat prima. Als de schakelaar die je wil gebruiken niet zwaar genoeg is kun je een relais erin zetten, maar inschakelvertraging zou ik niet doen in deze opzet.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 17 nov 2020, 22:12

Het gaat niet om de inschakelvertraging van de voeding, maar om het uitschakellawaai via de speakers dat de versterker genereert als de boel stroomloos gemaakt wordt.
De inschakelvertraging laat het relais direct afvallen als de stroom er af gaat zodat je het uitschakel geluid niet hoort.

Groeten, Jan.

democles

Berichtdoor democles » wo 18 nov 2020, 18:13

De inschakelvertraging laat het relais direct afvallen als de stroom er af gaat zodat je het uitschakel geluid niet hoort.

Dacht ik ook,maar werkt niet altijd.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 18 nov 2020, 20:56

democles schreef:

Dacht ik ook,maar werkt niet altijd.

Hoezo? Vertel...
Als de in/uitschakel/DC beveiligingsschakeling een eigen (AC) voeding heeft in de vorm van een eigen trafootje, of een eigen wikkeling van de voedingstrafo, zou het relais dat de luidsprekers schakelt sneller moeten afvallen dan dat de voedingsspanning voor de versterker inkakt.

De 200W eindtrap die de subwoofer onder mijn bureau van stroom voorziet, schakelt ook niet geruisloos uit, verre van.
Ik heb een eigen netvoeding die een relais bedient, dat de verbinding tussen de versterker en de subwoofer verbreekt, zodra de 230V er af gaat; omdat de versterker een forse voeding met grote capaciteit elko's heeft, valt het relais snel genoeg af om de uitschakelgeluiden van de versterker vóór te zijn.

Groeten, Jan.

democles

Berichtdoor democles » wo 18 nov 2020, 21:20

Vaak gehad dat bij het uitschakelen van een versterker, het afvallen van het mute relais te lang duurde om de uitschakelplop voor te zijn.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 18 nov 2020, 22:32

Bedoel je dan dat je gebruik maakt van de 'mute' aansluiting, die op diverse versterker bordjes beschikbaar zijn?
Om eerlijk te zijn, heb ik die nooit ergens anders voor gebruikt dan om tijdens het afspelen de versterker even te muten, omdat er gebeld werd of de telefoon ging.

De 'hardwired' versie, dus een apart bordje, met een relais voor elk versterkerkanaal, met een eigen AC voeding, is naar mijn ervaring, altijd de uitschakelplop vóór...

Groeten, Jan.

pompebled

Brom!

Berichtdoor pompebled » ma 23 nov 2020, 15:14

Ik heb de boel opgebouwd, zoals in de eerste foto, met één 160VA 12V RKT.

De gaten in het frontje waren precies op maat, maar de soldeerkunsten van de Chinese soldeerder niet, de uitlijning leek nergens op; soldeerbout aan en de potmeters die te hoog op hun pootjes stonden middels verhitten laten zakken.
De gaten in het front uit voorzorg een halve millimeter groter geboord, om spanning bij het monteren te voorkomen.

Nu gooiden de nokjes onder aan de potmeterbehuizingen roet in het eten; de print wordt omhoog getild als je de moertjes op het front aandraait...
Kniptang en vijltje maken de boel weer vlak zodat de print weer op z'n pootjes kan staan.

Na het aansluiten een setje speakers eraan en inschakelen; de inschakelvertraging voor de drie speakers, gevoed door een extra hulpwikkeling (kantklossen met massieve draad):
Resultaat kantklossen.JPG
Werkt als een tierelier, nadat de relais opkomen, genereert de versterker echter een brom over de beide stereo kanalen, waarschijnlijk ook de sub, maar die wordt vrij laag afgefiltert, dat hoor ik niet in een omgeving waar de bandpass sub onder het bureau staat met de PC er boven...

Ik heb deze opstelling vooraf met vliegende bedrading laten spelen, toe was de boel vrij van brom.
Gloeiende gloeiende...

Om uit te sluiten dat de voeding, of de (afgeschermde) signaalkabels verantwoordelijk is voor de brom heb ik de versterkerprint gevoed met een externe voeding die buiten de behuizing stond: brom.
Signaalkabels van de versterkerprint los: brom
Luidsprekers zonder tussenkomst van de inschakelvertragingsrelais rechtstreeks op de versterkerprint: brom.

Bij het rommelen in de behuizing viel me op, dat als ik het frontje beetpakte en een beetje bewoog (boutjes niet 100% vast), je dat hoorde over de speakers als storing, knetter. Dus frontje los van de versterkerprint; nog steeds brom, maar minder luid.
Zou het aantrekken van de moeren waar de potmeter vastgezet worden (handvast met dop tien) de zaak kunnen vernachelen?

Achter de potmeters zit een drietal IC's wat elkootjes en een leger smd componenten (zie foto OP); als ik daar met de versterker onder spanning, overheen ga met m'n vingertop, dan hoor je dat over de speakers, dit triggert ook een uitschakelreactie in de print, de versterker schakelt kortstondig uit, alsof je de volumeknop helemaal linksom hebt gedraaid (bij deze versterker kun je daar de print mee uitschakelen, de voeding blijft dan onder spanning).
Haal ik m'n vinger weg dan schakelt de versterker weer in.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat ik hieraan zou kunnen doen.
De smd componenten nalopen met een fijne soldeerbout punt?
Is dat doenlijk?
Welke temperatuur?

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 23 nov 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 nov 2020, 15:19

ff de multimeter pakken en zoeken wat er verbinding met je kast eeft
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 23 nov 2020, 15:59

Henkjan schreef:ff de multimeter pakken en zoeken wat er verbinding met je kast eeft

Als ik, met de multimeter op 'piepen', het koellichaam van de versterkerprint tegen de (kast) aarde meet, is de brom weg... Ook met een meetsnoertje tussen kast en koellichaam is de versterker bromvrij.

Het gebruikte stopcontact heeft geen randaarde.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 23 nov 2020, 17:08

So far so good; ik ga een verbinding maken tussen de kast en één van de boutjes die het koellichaam vasthoudt.

Ik heb de specs van de chip er op nagelezen en voor zover ik het begrijp heeft de TDA3116D2 uitgebreide beveiliging aan boord (tegen lieden zoals ik, neem ik aan...).
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa31 ... e.com%252F
Ondervoltage is daar één van, heb ik proefondervindelijk gemerkt; als je het volume opvoert, komt er een punt dat éérst de ene chip voor het stereo signaal ermee ophoudt, terwijl de gebrugde chip voor de sub nog door speelt.
Reduceer je het volume, dan komt het stereo signaal terug.

Daar ik maar een 160VA 12V trafo gebruik, meet ik zonder signaal op de versterker 15,7V DC, zodra het volume omhoog gaat daalt het voltage, bij 15,1V grijpt de beveiliging in.
Voor de ervaren forumleden natuurlijk gesneden koek, maar ik vind het interessant, dat je zoiets nu eens in werking kunt zien/horen/meten.

Ik zal de beide 18V 80VA trafo's eens op een plankje monteren en testen waar de grens ligt als ik 25V DC als voedingsspanning gebruik.

Groeten, Jan.

pompebled

Twee trafo's parallel?

Berichtdoor pompebled » ma 23 nov 2020, 22:03

Om voor bovenstaande test voldoende amperage te hebben zou ik twee 18V 80VA trafo's parallel willen schakelen, zodat ik 8,8A ter beschikking heb.
Kan dat?
Een korte test, onbelast, leverde twee trafo's op die snel warm werden...

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 23 nov 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 23 nov 2020, 22:17

Met slechts één keer 18V 80VA gebeurt er hetzelfde als bij het lagere Voltage, alleen is het voltage onbelast 25,6V en grijpt de beveiliging in zodra dat rond de 25V zakt, uiteraard bij een behoorlijk hoog (onvervormd) volume.

Met het dubbele amperage zou ik dus nóg luider moeten kunnen spelen vóórdat de beveiliging ingrijpt.

Waarom beide trafo's parallel geschakeld warm worden, moet iemand me even uitleggen.
Vereffeningsstromen?
Of maakt het uit hoe de primaire wikkelingen parallel aan de 230V hangen?

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 24 nov 2020, 11:31

pompebled schreef:Waarom beide trafo's parallel geschakeld warm worden, moet iemand me even uitleggen.
Vereffeningsstromen?

Ik heb het één en ander opgezocht en de uitleg in de PDF uit de link is overduidelijk (12.2):
http://slptech.be/Cursussen/ACmachines/ ... F%20wm.pdf

Maar, hoe meet ik dit?

Groeten, Jan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 nov 2020, 12:11

flinke leercurve in dit project Jan!
goed bezig.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 24 nov 2020, 13:22

pompebled schreef:
pompebled schreef:Waarom beide trafo's parallel geschakeld warm worden, moet iemand me even uitleggen.
Vereffeningsstromen?

Ik heb het één en ander opgezocht en de uitleg in de PDF uit de link is overduidelijk (12.2):
http://slptech.be/Cursussen/ACmachines/ ... F%20wm.pdf

Maar, hoe meet ik dit?
Is niet zo moeilijk.
Eén draad van de trafo aan een van de ander.Dan meten tussen de twee losse draden.Vindt je daar een hoge spanning (2x Vsec) dan één draad verwisselen.Dan zou er nul volt tussen de open draden kunnen staan, mogen dan aan elkaar.
Meet je dan nog een (kleine) spanning dan krijg je idd een vereffeningsstroom als je ze aan elkaar zet, niet doen.
Als je de 230V aansluiting van één trafo verwisseld moet ook één secundaire verwisseld.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pompebled

Leercurve...

Berichtdoor pompebled » di 24 nov 2020, 13:42

Goed, primaire aansluitingen omgedraaid en er worden geen trafo's meer warm.
Secundair leveren beide trafo's 19,5V, dus durfde ik het aan om ze op dezelfde manier als gisteren (kleur op kleur) parallel aan te sluiten en samen aan de gelijkrichter te hangen.

Na gelijkrichting meet ik 25,1V, met de versterker zover open gedraaid, dat de beveiliging nét niet ingrijpt, zakt het Voltage onder last tot 24,7V.
Ga ik luider, dan stopt eerst de stereo sectie ermee (die speelt aan 4 Ohm), krik ik de subwoofer (8 Ohm) op tot het niveau dat 'ie veel te luid is, dan kapt de hele versterker ermee tot het volume weer terug geschroefd is.

Voor de ruimte waar 'ie komt te spelen is het waarschijnlijk luid genoeg, dat gaan we uitproberen.

Wat ik me nog wel afvraag, is waarom de beveiliging nog steeds ingrijpt?
Qua Voltage zit ik aan het maximum, de maximale stroom die de trafo's kunnen leveren is samen 8,8A, da's 158VA.

Moet ik dan ruim boven de 200VA gaan zitten?
Ik heb nóg zo'n 18V 4,4A trafo liggen, die zou ik, om te testen, er ook nog bij aan kunnen knopen, maar dat raak ik nooit kwijt in de bestaande behuizing...

Groeten, Jan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 nov 2020, 13:47

is er soms ook een stroombeveiliging?

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 24 nov 2020, 14:05

Henkjan schreef:is er soms ook een stroombeveiliging?

Dan zou iemand die begrijpt wat er wordt gezegd in de PDF ernaar moeten kijken, dat gaat me overwegend boven de pet...

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 24 nov 2020, 14:35

Als de versterker met 15V nog werkt dan schakeld ie niet af op 24V met een hogere voedingsspanning.
Lijkt er veel meer op dat de max stroom bereikt wordt en afschakeld, harder wil ie niet.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 nov 2020, 16:06

op blz 7 van t TI pdf lees ik dat er een "overcurrent trip" is

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 24 nov 2020, 16:32

Ah!buis schreef:Als de versterker met 15V nog werkt dan schakelt ie niet af op 24V met een hogere voedingsspanning.
Lijkt er veel meer op dat de max stroom bereikt wordt en afschakelt, harder wil ie niet.

Hallo Anne,

De chip schakelt met de 160VA trafo en 15V DC eerder af dan met de 160VA 24V wat betreft volume.
Als ik je goed begrijp, zit er met 160VA niet meer in en zou ik naar 225VA (of meer) 24V moeten om de volume knop helemaal open te kunnen draaien zonder dat de beveiliging ingrijpt?

Ik zal eens kijken hoever ik met het huidige vermogen kom, jammer genoeg zijn de trafo's met meer vermogen niet alleen duurder, maar ook groter zodat het krap wordt in de huidige behuizing...

Groeten, Jan.

Terug naar “Versterkers”