Ingangstrafo's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

roderickvd

Ingangstrafo's

Berichtdoor roderickvd » zo 15 nov 2020, 14:20

Ik ben druk doende de materiaallijst samen te stellen voor een 2-board β22, een koptelefoonversterker van AMB. De input zal in eerste instantie komen van een HiFiBerry DAC2 Pro. Na de β22 plan ik een TPA BuffaloIIIsePRO DAC te bouwen als bron met Mercury I/V stage.

Al met al plan ik een ongebalanceerde setup. De β22-borden accepteren een input + ground, ongebalanceerd dus (tenzij ik vier borden bouw en dat is niet het plan). De DAC2 Pro heeft ongebalanceerde outputs. En ik heb nog een prima RCA-RCA interlink liggen van Hypex. Dus ook die Buffalo in de toekomst is het wel praktisch om die ongebalanceerd uit te doen.

Om ongebalanceerd toch een optimale CMRR te halen plan ik ingangstrafo's te gebruiken. Een hoop over gelezen en nu voor 't eerst toe te passen. Ik kom uit op een trafo met hoge impedantie, 10K:10K, 1:1 windingen met uiteraard een zo vlak mogelijke respons van 20 Hz - 20 kHz en lage THD. In een Faraday behuizing, capaciteit ~100 pF. Line level is 2,1 Vrms oftewel circa 8,7 dBu.

Nu komt 't, welke en waar goed te verkrijgen? De Jensen JT-11P-1 bijvoorbeeld ziet er goed uit, maar lijkt in Nederland niet op de plank voorhanden. Hier en daar lees ik ook Lundahl LL1690 of LL1540 als alternatief, of CineMag CMMI-15/15B, toch met heel andere impedantie en capaciteit. Eveneens niet zomaar in Nederland te vinden. Wordt 't dan toch eBay of importeren uit de VS?

Alle hulp van harte welkom voor deze ingangstrafo-newbie, wat zijn geschikte en verkrijgbare componenten?

douwebakker

Re: Ingangstrafo's

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 15:34

Bijvoorbeeld TM41 van amplimo
Eigenwijs is ook wijs!

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 15 nov 2020, 15:45

Onzin, niet aan beginnen, dit is echt zoeken naar problemen die er niet zijn. Zorg voor nette aarding en een ordentelijke lay-out van de bedrading in elk apparaat en je bent klaar, daar heb je geen trafo voor nodig, da’s simpelweg een oplossing voor als je het hiervoor genoemde niet op orde hebt.
Mediocre is not my middle name.

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » zo 15 nov 2020, 21:42

@Sander, bedankt voor de challenge. Soms is het even nodig uit de verkokering getrokken te worden. Even terug naar de rekentafel en wat blijkt, ook natuurkundig heb je gewoon gelijk :-) Langere toelichting:

Ten eerste geen enkele discussie over de nut en noodzaak van een goede aarding en layout t.b.v. minimale instraling en ruis. Ik kwam over een andere as op 't pad van CMRR, namelijk die van dynamic range. Want ook met goede aarding en layout zullen er bij een ongebalanceerde verbinding lekstromen voeren van de bron naar de ontvanger.

Intuïtief weet je dat dit als dit allemaal wel meevalt. Immers zijn bron en ontvanger aangesloten op dezelfde wandcontactdoos (sterker nog: ik bouw een aparte behuizing met alle voedingen, vanaf daar met DC naar aparte behuizingen voor de versterker en DAC). En tussen beide zit een degelijke interlink van maar 75 cm. En ook uit ervaring natuurlijk. In mijn vorige build, een stereo Hypex UcD, had ik immers nul hoorbare ruis met deze kabel, ook met het volume helemaal open maar de DAC uit. Dus betrap ik mezelf op audiofiele verkokering: zou het tóch beter klinken als we de dynamic range nog een paar dB op kunnen krikken, door ook de ruis nog verder omlaag te duwen, ook al zit die ruis onder het gehoorniveau?

Even snel rekenen dan. Meet ik de weerstand van de screen op de Hypex interlink met mijn goedkope multimeter, dan twijfelt-ie tussen de 0,0 en 0,1 Ω. Meer resolutie heeft hij niet. Hij neigt meer naar de 0,0 dan de 0,1; maar goed, laten we 't op 0,05 Ω houden. Dan de theoretische lekstroom. Die mag niet meer zijn dan 0,75 mA. Dat lijkt me dan ook meteen worst case, want dat bouwen wij wel netter toch?

Dynamic range = 20 log ( U(signaal) / U(ruis) ) = 20 log ( 2,1 / (0,00075 * 0,05) ) = 95 dB. Slechts één dB onder de 96 dB van 16-bit CD-kwaliteit. Met een lager line level wordt het wel minder rooskleurig: 90 dB @ pro-level 1,228 Vrms; 79 dB @ consumer-level 0,316 Vrms. Zie hier het idee om ingangstrafo's te gebruiken ter verbetering van de dynamic range.

Maar je hebt gelijk... bij 2,1 Vrms geen issue. En de rekensom is gevoelig voor verbeteringen in de (worst-case) lekstroom en weerstand van 't kabelscherm. Beide door de helft en ook op 0,316 Vrms zit je al op 90 dB en bij 2,1 Vrms op 107 dB.

Moraal van 't verhaal, ik zal in dit geval geen ingangstrafo's toepassen en ben een les wijzer.

@Douwe evengoed dank voor die suggestie! Die komt qua specs inderdaad mooi overeen. En even los van de ingangstrafo's zie ik ook dat ze spanningstrafo's hebben t.b.v. de lineaire voeding. Zat bij Conrad nog te turen naar de Sedlbauer ringkerntrafo's en ga die van Amplimo ook zeker eens bekijken. Weet je toevallig of die ook met bevestigingsschijven worden geleverd?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 22:52

roderickvd schreef:Weet je toevallig of die ook met bevestigingsschijven worden geleverd?

worden gewoon meegeleverd.
Eigenwijs is ook wijs!

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » zo 22 nov 2020, 16:32

Voor degene die een keer een ingangstrafo nodig heeft, dan kan ik de PLI-03 van Palmer aanbevelen. Ik heb deze net op de kop kunnen tikken. En deze is echt recht tussen 20Hz en 20kHz. Impedantie 10kOhm en overzetverhouding 1:1. Maximale spanning 2Veff.
Ik heb de inductie gemeten, en deze is ongeveer 85H. Verder is de gemeten vervorming bij 2Veff <0,1% tussen 50Hz en 20kHz. Bij 2Veff en 20Hz is dit opgelopen tot ongeveer 0,2%.

Piet

palmer-pli-03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 22 nov 2020, 19:03

bedankt voor de tip

vervorming in t laag valt toch in t niet bij de luidspreker vervorming.. wat voor harmonischen is die vervorming eigenlijk? 2e of hogere orde?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » ma 23 nov 2020, 21:50

wat voor harmonischen is die vervorming eigenlijk? 2e of hogere orde?

Ik heb nog wat gemeten met mijn scoop. Die heeft ook een Fourier analyse functie, maar daarvan is de resolutie onvoldoende.
Ik denk zelf voornamelijk oneven harmonischen. Als een signaal symmetrisch vervormd overheersen de oneven harmonischen.

Piet

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 24 nov 2020, 11:05

Piet1950 schreef:
wat voor harmonischen is die vervorming eigenlijk? 2e of hogere orde?

Ik heb nog wat gemeten met mijn scoop. Die heeft ook een Fourier analyse functie, maar daarvan is de resolutie onvoldoende.
Ik denk zelf voornamelijk oneven harmonischen. Als een signaal symmetrisch vervormd overheersen de oneven harmonischen.

Lijkt er inderdaad op: https://www.audiosciencereview.com/foru ... box.17266/

Terug naar “Versterkers”