TDA8954TH

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

TDA8954TH

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 12:43

Onder het motto: 'beter een versterker te veel dan te weinig', kwam dit bordje gisteren binnen:
https://www.banggood.com/XH-M253-420W-M ... rehouse=CN

De boel zit netjes in elkaar, alleen het koellichaam zit zonder warmtegeleidende pasta alleen met veerdruk op de chip, daar komt nog wat pasta tussen, dus.
Geen pasta.JPG

De data van de verkoper(s), je vind deze bordjes overal, heeft het over 24-0-24V voeding, de gelijkrichter is een GBU808 en de elko's zijn 2200uF 50V.

Als ik kijk naar de data van de chip: https://nl.farnell.com/nxp/tda8954th-n1 ... dp/2890032 dan is er sprake van een voedingsspanning tot 42,5V.

Wat is de beperkende factor?
- De 8A van de gebruikte gelijkrichter?
- Het bescheiden koellichaam?
- de 50V elko's?

Met een hogere voltage gaat de stroom naar beneden dacht ik. Hoe bereken je de maximale VA bij een dubbele voeding? 24 x 8 =192VA en dat keer 2, maakt 384VA, wat aardig de 420W van de data benadert.

Of bekijk ik het verkeerd?

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Ah!buis

Re: TDA8954TH

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 14:42

Zo te zien geen koeling voor de diodebrug :( dwz geen 8A maar max 3,5A.
Met 2x24V~ heb je dan rond 65V= en met 3,5A een vermogen van 225W.Zeg dat er 200W overblijft wegens rendement versterker.Ruim voldoende voor 2x65W bij 8Ω maar niet in brug (240W).
Zal voor muziek nog wel kunnen maar niet te lang vol vermogen.
Voor de trafo, met 3,5A gelijkgericht, doe er maar de helft bij voor wisselstroom dwz 5,3A. En bij 48V is dat dan een 250VA trafo.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 15:05

Hallo Anne,

Bedankt voor je reactie!
De diodebrug is voorzien van een boring, dus daar kan ik een koellichaam aan vast bouten, zodat die z'n temperatuur kwijt kan.

De versterker is in brug geschakeld, dus een geen stereo versie, BTL in 8Ω...

Ik maak eerst een proefopstelling met één 225VA trafo, secundair 2 x 12V AC, dan zit ik wel aan de ondergrens, maar kan ik in ieder geval testen of alles naar behoren werkt.

Ik heb er nog eentje, dus die kan ik later in serie zetten om 24-0-24V te krijgen.
Hoever zou ik qua vermogen komen met twee keer 225VA?

Dan vraag ik me nog steeds af waarom de verkoper maximaal 24-0-24V aangeeft terwijl de chip volgens de datasheet tot 42,5-0-42,5V aan kan.

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 15:18

pompebled schreef:Ik maak eerst een proefopstelling met één 225VA trafo, secundair 2 x 12V AC, dan zit ik wel aan de ondergrens, maar kan ik in ieder geval testen of alles naar behoren werkt.

Ik heb er nog eentje, dus die kan ik later in serie zetten om 24-0-24V te krijgen.
Hoever zou ik qua vermogen komen met twee keer 225VA?
Dan heb je 450VA ter beschikking, kun je ruwweg de helft aan uitgangsvermogen mee krijgen, dus 225W.Met 8Ω in brug op 2x24V~ kom je op 240W.
Scheelt niet zoveel, moet wel kunnen.
Dan vraag ik me nog steeds af waarom de verkoper maximaal 24-0-24V aangeeft terwijl de chip volgens de datasheet tot 42,5-0-42,5V aan kan.
Hogere spanning betekend meer stroom en de gelijkrichter zit al op de grens qua stroom (spanning is geen belet).
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 15:28

Aha, dus mocht ik met een hoger voltage willen werken, moet ik de diodebrug vervangen voor een zwaardere.

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 15:31

pompebled schreef:Aha, dus mocht ik met een hoger voltage willen werken, moet ik de brugcel vervangen voor een zwaardere.
Of koelen :wink:
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 15:42

Plaatje laden lukt niet.Niet via "bijlagen" en ook niet slepen ???
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 16:41

Plaatje te groot?

Computer opnieuw opstarten en nog eens proberen?

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 18:43

Toch gelijk maar de dubbele trafo versie op een plankje opgebouwd, die staat net een paar minuten te spelen aan mijn bandpass subwoofer (8Ω).
Ik meet 25,3 - 0 - 25,3 V onder last op de versterkerprint.

De bruggelijkrichter wordt 31°C, het koellichaam op de versterkerchip zit inmiddels op 47°C.

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 20:35

pompebled schreef:Plaatje te groot?
Computer opnieuw opstarten en nog eens proberen?
Ook al gedaan, niet groot.
Kan 'm ook niet in de tekst zetten, optie ontbreekt :(

Nog 's reset en lijkt te gaan :think:
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 12 nov 2020, 21:57

Bedankt Anne,

Ik zal er morgen eens een koelvlak aan bouten en kijken hoe dat gaat.
Voorlopig is het koellichaam op de chip stabiel net onder de 50°C, die zit er vlak bij en zal dus ook afstralen naar de brugcel.

Groeten, Jan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 13 nov 2020, 17:13

Kweenie hoor, als ik een toepassing zou hebben waarin een vermogen van een Watt of 300 zou omgaan of nodig zou hebben, zou ik toch naar iets anders uitkijken naar iets dat wat vertrouwenswekkender is dan een printje van 8,50...

Wat niet wil zeggen dat ik een beetje experimenteren met dit soort dingetjes wil afkeuren.

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 13 nov 2020, 18:41

ray5150 schreef:Wat niet wil zeggen dat ik een beetje experimenteren met dit soort dingetjes wil afkeuren.

Dat is voor mij nou net de lol, en met de hulp van het forum steek ik weer wat op.

Deze €8,50 is erg stil; volledig opengedraaid hoor ik niks uit de luidsprekers als er niks speelt.
Als versterker voor mijn sub is de 12uur stand van de low pass filterprint al voldoende voor een adequate ondersteuning van de satellieten.

Er zit inmiddels een koellichaampje van 40 x 45 met ribben van 6,5 mm, op de brugcel, die blijft permanent op 30°C hangen.

De temperatuur van de chip kijk ik nog een poosje aan, 50°C is warm aan je vinger, maar niet voor elektronica, er staat hier ook al jaren een IRS2092 te spelen en die wordt ook rond de 50°C: https://nl.aliexpress.com/item/40010802 ... web201603_
De 200 Watter is destijds uitgezocht om de ringkern trafo van 35-0-35V aan werk te helpen, binnen de betaalbare printjes is er niet zoveel keus...

Deze TDA8954TH heb ik uitgezocht omdat daar nog trafo's voor had liggen, ik zal wel wat foto's van het plankje plaatsen; optisch gezien trekken de beide 225VA trafo's meer de aandacht dan het kleine versterkerprintje.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » zo 15 nov 2020, 13:18

Zoals beloofd een paar foto's van het potente plankje.
De twee 225VA trafo's zijn niet te missen:
top.JPG

Low pass filter en versterker met extra koeling op de gelijkrichterbrug:
low pass & amp.JPG

Met luxe schakelaar i.p.v. domweg de stekker in het stopcontact steken:
Side .JPG

Bij normaal volume blijft de chip rond de 50°C hangen, heeft het zin om hier een groter koellichaam op te monteren?
Een kleine fan is ook een optie, maar vanwege het extra geluid niet mijn favoriet.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 02 dec 2020, 23:39

Piccolo update;
De versie met de twee rkt's is 'niet te tillen', dus getest met twee SMSD voedingen van 24V DC elk in serie.
Da's een stuk lichter en uiteraard ook een stuk zachter, met minder warmteontwikkeling, 40°C op de chip.

De gelijkrichter overgeslagen en plus en min rechtstreeks aan de elko's gesoldeerd.
Helaas trekt de versterker het nu niet meer tegen de fronts in de huiskamer.
Dus de trafo's er weer aan.
Misschien later een schakelende voeding +35 0 -35V uit China, eentje met extra 15V en 12V output voor de voorversterker en een low noise fan op het koellichaam.
https://nl.aliexpress.com/item/32855001 ... iCIbz&mp=1

Groeten, Jan.

pompebled

Uitschakelartefact.

Berichtdoor pompebled » ma 07 dec 2020, 17:25

Het inschakelen van deze chip gaat geluidloos, het uitschakelen niet.
Ik heb dit in de plankje versie opgelost door er een DC-beveiligingsprintje met relais tussen te zetten met een eigen voeding; de speakers komen nu vertraagd op en vallen direct af als ik de versterker uitzet.

Nu heb ik gehoord/gelezen, dat klasse D versterkers niet zonder belasting mogen worden geschakeld; de chip zou er schade van kunnen oplopen.
Ik weet er te weinig van om te kunnen beoordelen of dit het geval is. Mijn klasse D bouwsels tot 100W, die uitschakelgeluiden maken, heb ik allemaal van een relais printje voorzien en ze spelen allemaal nog...

Nu zit er op de print een aantal soldeer eilandjes met het bijschrift 'standby' en 'mute', zonder dat daar zichtbaar iets aan gesoldeerd is.
Ik heb de pdf erop doorgelezen en begrijp wat deze functies inhouden, maar begrijp eerlijk gezegd niet hoe je ze inschakelt, gebruikt.
https://nl.farnell.com/nxp/tda8954th-n1 ... dp/2890032

Kan ik de mute functie gebruiken om het uitschakelartefact te voorkomen door de mute in te schakelen terwijl de voedingsspanning via een uitschakelvertraging een fractie later wordt uitgeschakeld?

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 07 dec 2020, 19:16

Staat eea in het datablad, blz 6 & 7.
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 07 dec 2020, 21:39

Hallo Anne,

Zover was ik ook al gekomen, maar ik heb geen idee hoe je dit implementeert...

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 12 dec 2020, 11:55

Het inschakelen van de mute en standby functie blijkt eenvoudig te zijn; er staat 5V DC over de soldeereilandjes en als je ze verbindt met een schakelaartje, is de betreffende functie actief.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het verschil tussen mute en standby is; als ik de versterkervoeding uitschakel met één van beide functies ingeschakeld, ben ik van de uitschakelplof af. Ook als ik de voeding inschakel met de mute functie aan, is er geen inschakelgeluid via de speaker te horen. So far so good.

Nu nog een schakeling bedenken die dit automatisch doet, als ik de boel in/uitschakel, ideeën?

Het inschakelen is wel te horen in de trafo (deng...), NTC(s) ervoor?
Ook bromt de trafo heel licht, gemonteerd op een plank wordt dit nog versterkt, die wordt straks dus gedempt gemonteerd. Na een avond spelen is de trafo nét merkbaar warm.
De trafo in kwestie is inmiddels een 500VA exemplaar met vier secundaire wikkelingen van 12V, die heb ik twee aan twee in serie gezet, de resulterende 24 0 24V~ gelijkgericht met een aparte gelijkrichter print met 4 x 10000uF.
https://nl.aliexpress.com/item/40001663 ... 4c4dct9P2h
Ik heb de onboard 8A gelijkrichter van de versterkerprint gehaald en de aansluitingen van een draadbrug voorzien.
De 32 0 32 V= aan de bestaande klemmen aangesloten.

Groeten, Jan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 12 dec 2020, 12:40

over die anti-plop schakeling : zie Toetertje zn plop topic, daar heeft Anne e.e.a. voorgesteld
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

democles

Berichtdoor democles » za 12 dec 2020, 19:01

-----
Laatst gewijzigd door democles op za 12 dec 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 12 dec 2020, 19:16

Bedoel je de schakeling onder op pagina 6 van dit topic?
viewtopic.php?f=7&t=29300&start=125

Het is niet dat ik moeilijk wil doen met 'anti plop bedenksels', maar ik weet gewoon niet hoe ik de mute en/of standby functie kan inzetten om uitschakelgeluiden te elimineren zonder meerdere schakelaars in de goede volgorde te bedienen.
De boel staat nu nog op een plankje, midden onder de 230 schakelaar rechts daarvan de blauwe mini schakelaars voor mute (links) en standby
TDA7498 32 0 32 0 V= .JPG

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 dec 2020, 19:20

De anti-plop bij Toetertje is voor de Hypex, aansluiting naar de + is mute, bij dit IC is het naar massa is mute, net omgekeerd.
Met de "mode" pin van die TDA aan +5 is alles aan.Zakt de spanning naar de helft (2,5V) dan verdwijnt het geluid aan de uitgang (mute) en nog lager stop ook de eindversterker er mee (standby).
Om een inschakel-plop te voorkomen komt de "mode" langzaam op na inschakelen door er een condensator naar massa aan te zetten.
Als je dan bij uitschakelen de plop wil vermijden moet die "mode" als de wiedeweerga weer naar massa. Maar de C tegen de inschakel-plop zit dan in de weg.
Om daar iets aan te doen moet eerst duidelijk zijn wat er op de print zit tegen de inschakel-plop, evt die C eruit en door hulpschakeling vervangen.
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 12 dec 2020, 22:49

Ah!buis schreef:De anti-plop bij Toetertje is voor de Hypex, aansluiting naar de + is mute, bij dit IC is het naar massa is mute, net omgekeerd.

Hallo Anne,
Ik lees mee in het Hypex topic, dus ik realiseerde me al dat de oplossing die je daar aandraagt, niet 1:1 over te zetten is.
Ah!buis schreef:Met de "mode" pin van die TDA aan +5 is alles aan.Zakt de spanning naar de helft (2,5V) dan verdwijnt het geluid aan de uitgang (mute) en nog lager stop ook de eindversterker er mee (standby).

Op de TDA print zitten twee paar soldeereilandjes (Mute en Standby) waar ik +5V meet tussen beide eilandjes.
Ik heb twee mini schakelaartjes gebruikt om 'mute' en 'standby' te kunnen bedienen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het verschil tussen mute en standby is; als ik de versterkervoeding uitschakel met één van beide functies ingeschakeld, ben ik van de uitschakelplof af. Ook als ik de voeding inschakel met de mute functie aan, is er geen inschakelgeluid via de speaker te horen.

Ah!buis schreef:Om een inschakel-plop te voorkomen komt de "mode" langzaam op na inschakelen door er een condensator naar massa aan te zetten.
Als je dan bij uitschakelen de plop wil vermijden moet die "mode" als de wiedeweerga weer naar massa. Maar de C tegen de inschakel-plop zit dan in de weg.
Om daar iets aan te doen moet eerst duidelijk zijn wat er op de print zit tegen de inschakel-plop, evt die C eruit en door hulpschakeling vervangen.

Ik neem aan dat je met 'mode' mute bedoelt.

Ik had bedacht om een relais met een uitschakelvertraging te gebruiken, dat de voedingsspanning lang genoeg ingeschakeld houdt, terwijl een ander relais de mute functie bedient. Als het goed is heb ik dan geen uitschakelplop, want dat werkt dan op dezelfde manier als wanneer ik de schakelaars met de hand zou bedienen.
Nadeel is dat er permanent een voeding blijft aan staan om de relais van stroom te voorzien, da's niet erg groen...

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 dec 2020, 23:31

pompebled schreef:Op de TDA print zitten twee paar soldeereilandjes (Mute en Standby) waar ik +5V meet tussen beide eilandjes.
Ik heb twee mini schakelaartjes gebruikt om 'mute' en 'standby' te kunnen bedienen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat het verschil tussen mute en standby is;
had ik toch al verteld :o
Ah!buis schreef:Met de "mode" pin van die TDA aan +5 is alles aan.Zakt de spanning naar de helft (2,5V) dan verdwijnt het geluid aan de uitgang (mute) en nog lager stop ook de eindversterker er mee (standby).
pompebled schreef: als ik de versterkervoeding uitschakel met één van beide functies ingeschakeld, ben ik van de uitschakelplof af. Ook als ik de voeding inschakel met de mute functie aan, is er geen inschakelgeluid via de speaker te horen.
Waar zitten die schakelaars aan, is er een derde soldeereiland?
Ah!buis schreef:Om een inschakel-plop te voorkomen komt de "mode" langzaam op na inschakelen door er een condensator naar massa aan te zetten.

Ik neem aan dat je met 'mode' mute bedoelt.
Nee, het IC kent enkel een "mode" aansluiting, geen "mute" of "standby"
Anne

Terug naar “Versterkers”