Gewichtige 6C33C-B stereo versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Piet1950

Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker

Berichtdoor Piet1950 » wo 02 dec 2020, 17:44

Inmiddels heb ik maar een filter in elkaar geknutseld. In elk kanaal zit een tweede orde laagdoorlaatfilter en een hoogdoorlaatfilter. Elk filter wordt verder vooraf gegaan door een all-pass filter. Door deze uitvoering loopt de fase van alle filters keurig in de pas. De beide laagdoorlaatfilters zijn op 2 punten met elkaar verbonden. Hierdoor wordt het laag gekoppeld, en wordt het midden/hoog gescheiden weergegeven. Inmiddels is de praktijkproef met de versterker goed geslaagd. Nu de definitieve uitvoering nog uitwerken. Zie het schemaatje van de knutselversie.
En voor degenen die voorstander zijn om de uitgangstrafo er maar uit te gooien, die snappen kennelijk het uitgangspunt voor deze versterker en de uitdaging nog steeds niet.

Piet

koppelfilter.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » do 28 jan 2021, 12:38

Inmiddels heb ik de nodige experimenten met de versterker achter de rug. Dit was leerzaam en interessant, maar het heeft helaas niet geleid tot een oplossing, die voor mij acceptabel is.

Een passief filter geeft teveel verzwakking, zodat de gevoeligheid van de versterker te gering wordt. Bovendien is een passief filter omvangrijk, zodat het niet mooi binnen de bestaande versterker in te bouwen is.

Een alternatief is een actief filter, en daarin heb ik wel een zeer goed werkende schakeling uitgeprobeerd. Dit werkte stabiel en is compact te bouwen. Maar zo'n schakeling bevat echter totaal twee viervoudige OpAmp's. Ik heb in eerste instantie de onderdelen voor deze schakeling besteld, en reeds een compact printje ontworpen. Echter, bij nader inzien vond ik toch, dat er dan teveel silicium in de audio-weg van de versterker komt te zitten. Ik heb dus uiteindelijk toch maar besloten om plan B uit te voeren.
Dat betekent, dat de stereo trafo verwijderd is. En deze is vervangen door in totaal 4 ringkern trafo's. Dus elk kanaal heeft nu 2 uitgangstrafo's. Deze staan primair parallel en secundair in serie. Zowel elektrisch als mechanisch was dit op deze manier netjes op te lossen en in te bouwen in de bestaande versterker. Deze versterker werkt inmiddels, en heeft vanzelfsprekend ook voor het laag een goede kanaalscheiding.

De stereo trafo staat nu op de plank, maar zal in een later stadium toch weer gebruikt gaan worden. Maar dan in een geheel met buizen uitgevoerde schakeling, waarbij ik beter rekening zal kunnen houden met de bijzondere eigenschappen. Dit traject was op zich leerzaam, maar heeft met deze stereo trafo nog niet tot een gewenst goed resultaat geleid. Dus wordt vervolgd.

Piet

onderzijde nieuw 1.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 28 jan 2021, 12:41

Net opgelost zo Piet, m'n complimenten!
Mediocre is not my middle name.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 28 jan 2021, 14:37

't Is er dan toch van gekomen O:) nu heb je twee circlos met 6C33 :D
Is er nog een reden, behalve misschien beschikbaarheid en afmetingen, om twee 230/24V 50VA in te zetten ipv eentje van 230/48 100VA ?
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » do 28 jan 2021, 15:13

Voor de duidelijkheid: de trafo's zijn 30W amplimo lijntrafo's LT0304, en geen voedingstrafo's. Primair 4 Ohm, secundair 50/70/100V. Ik heb ze gewoon andersom gebruikt. En mechanisch pasten deze het beste in de beschikbare ruimte, zodat de bodemplaat er ook nog op past.

Piet

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 28 jan 2021, 15:57

Piet1950 schreef:Voor de duidelijkheid: de trafo's zijn 30W amplimo lijntrafo's LT0304, en geen voedingstrafo's. Primair 4 Ohm, secundair 50/70/100V. Ik heb ze gewoon andersom gebruikt. En mechanisch pasten deze het beste in de beschikbare ruimte, zodat de bodemplaat er ook nog op past.
Oh, lijntrafos :o 100V voor 150Vpiek moet net kunnen.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”