Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Bias automaat

Berichtdoor Ah!buis » do 12 nov 2020, 14:49

Mooi zo :goedzo:
En niet meer vergeten, meten beinvloed de schakeling :wink:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » do 12 nov 2020, 16:46

Weet ik! Meten is niet altijd weten... Al kom je er al metende wel een keer achter wat er fout gaat.
Kortom: we moeten blijven leren en blijven nadenken.

Groeten, Gerrit

democles

Berichtdoor democles » do 12 nov 2020, 19:01

:goedzo:

Blij dat het hier goed gaat met de automaat.

Mooi werk Gerrit :D

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » wo 02 dec 2020, 20:57

Hierbij een update met de vorderingen tot nu toe.

Ik heb de bias-automaat uitgebreid met een digitale timer, zoals al aangekondigd. Deze is met behulp van dipswitches eenvoudig instelbaar, en ik denk dat ik ‘m op 60 seconden instel. Hierdoor kunnen de buizen rustig opwarmen voordat de negatieve spanning omlaag gebracht wordt.

De timer bestaat uit een zeer klein vierkant printje, met een 4 pins connector. Deze blijkt te passen op een floppy voedingsconnector, dus die heb ik op de bias-automaat gelijmd, zodat de timer eenvoudig op de bias-automaat past.

Deze timer heeft een OUT poort, die 0 Volt wordt na de ingestelde tijd. Hiervoor geeft deze bij benadering de voedingsspanning door. Ik heb hier een transistor achter gezet om de werking om te keren en de transistor geeft nu na de ingestelde tijd een spanning door. Ik heb hier een ledje aan gekoppeld, om de werking te kunnen zien en de uitgangsspanning gaat ia een serieweerstand naar de diode, die de referentiespanning geeft voor de bias-automaat. De uitbreiding met de transistorschakeling heb ik op de plaats van het relais kunnen plaatsen.

Dit lijkt allemaal goed te werken en ligt nu klaar om weer in de versterker in te bouwen.

Groeten, Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Versterkers”