Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gerrittube

Re: Bias automaat

Berichtdoor Gerrittube » di 03 nov 2020, 19:45

Vandaag de print van opaBert ontvangen en van onderdelen voorzien. Laatste paar dingen zet ik er morgen of overmorgen op, zodra Conrad het ontbrekende spul levert.

De connectors zijn to te zien een soort Fastons? Zo te zien 4.8 mm x 0.8 mm?

Wordt vervolgd!

Groeten, Gerrit

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 13:55

Hierbij een korte uiteenzetting van mijn bevindingen tot dusver.

Ik heb de print ontvangen en opgebouwd met 1N4448 dioden voor D1 t/m D5. Vref over D5 = 0,623 Volt. Voor R3, R8, R13 en R18 heb ik 1K weerstanden gebruikt i.v.m. de relatief hoge negatieve spanning (zo'n 100 Volt). De print lijkt te werken en regelt actief.

Ik heb een testopstelling met een KT150 buis in UL-schakeling. Mijn metingen staan in de tabel:

bias_metingen.jpg

Ik gebruik hierbij een geregelde voeding met een vaste spanning. Voor een (gewenste) kathodestroom van 100 mA zou je volgens mijn berekeningen een weerstand van 6.23 Ohm nodig hebben. Daarom ben ik begonnen met een weerstand van 6.6 Ohm. De metingen corresponderen echter niet met de berekening.

Ik heb de metingen ook even in een grafiek gezet om te kijken of de regeling lineair werkt.

bias automaat grafiek.png

De kathodestroom volgt nagenoeg een lineaire lijn, dus de regeling werkt consequent. Dat is keurig zoals verwacht. De minimale knik bij 4.4 Ohm kan te maken hebben met het opwarmen van de buis, dit duurt zo'n 2 minuten. Misschien heb ik deze ene meting net iets te vroeg gemaakt.

Ik vraag me af hoe het kan dat de metingen afwijken van hetgeen ik vooraf berekend heb. Hoe kan dit?

Groeten, Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 nov 2020, 14:19

Er is duidelijk iets niet in orde. De automaat regelt de stroom in de buis naar Vref over de kathodeweerstand.
De spanning over D5 is idd de Vref en die is dus 623mV (beetje hoger dan wat Bert had, niet erg) en die zou je dus ook over de kathodeweerstand moeten vinden.
Je krijgt nu,
6,6 x 52,2 = 345mV
4,4 x 65 = 286mV
2,2 x 84,1 = 185mV
1 x103 = 103mV
Dat is niet allen veel te laag maar allemaal verschillen ??
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 15:02

Ik heb mijn aantekeningen niet bij de hand, maar ik heb ook de spanning over de kathodeweerstand gemeten. Deze zakte volgens mij van 0,53 V naar 0,45 V (van 6.6 naar 1 Ohm).

De gebruikte weerstanden zijn zeker weten 2.2 Ohm per stuk c.q. 1 Ohm. Alles gecontroleerd voor de metingen, met 1 Watt resp. 5 Watt vermogen.

Hoe hoger de kathodestroom, hoe lager de negatieve roosterspanning. Dit volgt ook een rechte lijn (van zo’n -85 volt tot zo’n -74 volt) als ik het me goed herinner.

Ik kan zo ook geen verklaring vinden.

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 10 nov 2020, 15:32

Is je schermrooster spanning wel hoog genoeg?
Eigenwijs is ook wijs!

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 15:49

De buis staat via de uitgangstransfomator in UL geconfigureerd, net als de Anode krijg het schermrooster dus ook zo’n 600 Volt. Tussen de uitgangstrafo en het schermrooster zit nog wel een weerstand van 1K2.

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 10 nov 2020, 16:47

Hoe hoog is je referentie spanning op de bias automaat?
Eigenwijs is ook wijs!

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 17:10

Hallo Douwe, precies 623 mV gemeten over D5.

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 10 nov 2020, 17:28

Raar hoor. Als je kathodespanning lager is dan die 0.623V zou de roosterspanning minder negatief moeten worden. Ik zou even 3 van de 4 eindbuizen er af halen en dan eerst met een buis erop meten. Als het dan misgaat gaat er in elk geval niet zo veel stuk. Meet daarvan de kathodespanning en de negatieve roosterspanning. Weet je trouwens wel zeker dat de buizen voldoende emissie hebben?
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » di 10 nov 2020, 17:30

Gerrit,maak even een foto van de automaat!
Even na gezocht welke 5 diodes het beste waren ,1N4150
Deze waren het beste en gaven iets van 0,58v V-ref.
Waar heb je de massa van het printje aan verbonden?

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 18:19

De massa van het printje zit aan de massa van de voeding en is verbonden met de audio aarde. De voeding is afkomstig van m’n audioamp.eu bias regelaar. Ik gebruik daarvan de +15 V en de negatieve spanning. Deze staat op zo’n -100 volt ingesteld. De +15 volt gaat via een serieweerstand van 220 Ohm naar de bias automaat (t.b.v. de 78L05).

Ik ga zo de tweede buis even aansluiten en meten met een ander kanaal van de bias automaat ter vergelijking. Ik zal dan ook een foto maken.

Wordt vervolgd!

Groeten, Gerrit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 nov 2020, 18:36

democles schreef:Gerrit,maak even een foto van de automaat!
Even na gezocht welke 5 diodes het beste waren ,1N4150
Deze waren het beste en gaven iets van 0,58v V-ref.
Waar heb je de massa van het printje aan verbonden?
De 1N4150 was eerste keus wegens de kleinste tolerantie op de doorlaatspanning.Met een andere diode kan het zijn dat de Vref wat meer van de 0,6V afwijkt, doet verder aan de werking niets af.
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 19:16

Zojuist heb ik de tweede buis met deze automaat getest, ditmaal met een andere uitgang (dus andere rooster- en kathode-aansluitingen). Met 5 digitale multimeters hou ik alles in de gaten.

Hierbij de gemeten spanningen:

bias automaat metingen 2.png

Deze uitgang van de automaat werkt dus met een deze tweede buis ongeveer hetzelfde als de 1e buis met de 1e uitgang.

bias automaat foto.jpg

Wanneer alle 5 dioden gelijk zijn zou het niet veel uit mogen maken welk type je hebt. Ik heb ze speciaal hiervoor besteld bij en ze zaten nog keurig met de kartonstrips aan elkaar.

De negatieve spanning vanuit de voeding is zo'n 110 Volt. Als regelaar gebruik ik de LT1014DN uitvoering. Het witte draadje op de foto is om de referentiespanning via een niet gebruikt relaisprintspoor naar de aansluiting links boven te koppelen. De +15 Volt komt zogezegd via de 220 Ohm weerstand bij de 78L05 terecht. Twee 100 nF ontkoppelcondensatoren zitten aan de soldeerzijde van de print, direct bij de spanningsregelaar.

Wanneer de buis nog koud is gaat de regelaar naar een heel lage spanning. Hierdoor trekt de buis zodra deze wel opwarmt kortstondig eigenlijk te veel stroom (met een piek van 140 mA), de regelaar kan de roosterspanning dus niet snel genoeg ophogen. Hier moet ik nog iets voor verzinnen, wellicht i.c.m. het laten wegvallen van de referentiespanning?

De automaat regelt dus wel, maar waarom zoals het nu gaat? En kan het kwaad?

Groeten, Gerrit

democles

Berichtdoor democles » di 10 nov 2020, 19:54

Wanneer de buis nog koud is gaat de regelaar naar een heel lage spanning. Hierdoor trekt de buis zodra deze wel opwarmt kortstondig eigenlijk te veel stroom (met een piek van 140 mA

Daarom was de regelaar bedoeld pas te werken als de buizen via de HS vertraging al even voorgegloeid waren zonder dat er HS op stond.
Het HS relais schakeld dan tegelijk met de automaat relais,de automaat begint altijd met maximaal negatief te geven en gaat pas regelen als de V-ref diode niet meer overbrucht is door het automaat relais.

Wanneer alle 5 dioden gelijk zijn zou het niet veel uit mogen maken welk type je hebt. Ik heb ze speciaal hiervoor besteld bij en ze zaten nog keurig met de kartonstrips aan elkaar.

Ondanks dat ze nog op hetzelfde kartonnetje zaten is dat geen garantie dat ze gelijk zijn.
Ik had er toen 5 geselecteerd uit een berg van 40 stuks,en ja die zaten ook aan hetzelfde kartonnetje :lol:
Laatst gewijzigd door democles op di 10 nov 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 10 nov 2020, 20:25

Ik snap waarvoor het HS relais bedoeld is. Daarom heb ik deze aansluiting ook naar zo’n faston connector geleid. Ik moet alleen nog een geschikt relais contact van mijn eigen inschakelautomaat hiervoor opzoeken. Dat komt wel zodra de bias automaat goed werkt.

Ik heb verder nog niet kunnen meten wat betreft eventuele oscillaties en/of ruis. Dat was immers het probleem met mijn vorige bias automaat. Ik ben niet zo bang voor ruis vanuit deze regelaar. Bij andere appicaties met zeners kon ik ze met m’n draadloze sniffer duidelijk horen ruisen (en zien ook op de spectrumanalyzer).

Dat de diodes gematched zouden moeten worden was mij niet bekend.Ik ga liever niet meer met de dioden aan het sleutelen, vervangen lijkt me lastig, omdat de gaatjes in de print niet gemakkelijk herbruikbaar zijn en de spoortjes best wel kwetsbaar lijken.

Groeten, Gerrit

democles

Berichtdoor democles » di 10 nov 2020, 20:30

diodes matchen zal wel niet zo nodig zijn als ik gedaan heb.
Laatst gewijzigd door democles op di 10 nov 2020, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 10 nov 2020, 20:41

Gerrittube schreef:Dat de diodes gematched zouden moeten worden was mij niet bekend.Ik ga liever niet meer met de dioden aan het sleutelen, vervangen lijkt me lastig, omdat de gaatjes in de print niet gemakkelijk herbruikbaar zijn en de spoortjes best wel kwetsbaar lijken.
Hoeft niet hoor, maakt voor de werking niks uit.Om de instelling te behouden bij grote uitsturing (klasseB) moeten de diodes wel zoveel mogelijk gelijk zijn.Bij gewoon gebruik (muziek) merk je weinig van een verschil.
Anne

democles

Berichtdoor democles » wo 11 nov 2020, 1:43

Het droog testen van de automaat,dus zonder buizen ,stond hier.

viewtopic.php?f=7&t=9507&start=500

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » wo 11 nov 2020, 14:24

Ik ben er vandaag weer flink mee aan het testen geweest en heb de vermoedelijke oorzaak gevonden. Mijn multimeters hebben in het mA bereik zoveel inwendige weerstand dat de regelaar hierop reageert, omdat deze weerstand in serie met de kathodeweerstand staat. Wanneer ik de kathodespanning - zonder amperemeters - vergelijk met de referentiespanning, dan is deze tot op enkele millivolts gelijk. So far so good!

Ook met beide buizen gelijktijdig gaat het goed, beide buizen geven ook weer op een paar millivolt na dezelfde kathodespanning te zien.

Ik heb een timer besteld, die na een instelbaar aantal seconden (m.b.v. dipswitches op de andere kant van het printje) een poortje hoog maakt. Deze kan dan de vRef diode voeden.
timer.png

Deze kan dan op de ruimte voor het relais komen. Het printje is nog geen 2 x 2 cm. Dank voor al het meedenken en de gestuurde informatie; we zijn op de goede weg!

Groeten, Gerrit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 11 nov 2020, 14:26

De automaat werkt goed :D kijk maar,
Vk-IkRk.png
Besluit, er is een verliesweerstand tussen de kathodeweerstand(en) en de massa van om en nabij 3,75Ω :(
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 11 nov 2020, 14:34

Gerrittube schreef:Ik ben er vandaag weer flink mee aan het testen geweest en heb de vermoedelijke oorzaak gevonden. Mijn multimeters hebben in het mA bereik zoveel inwendige weerstand dat de regelaar hierop reageert, omdat deze weerstand in serie met de kathodeweerstand staat. Wanneer ik de kathodespanning - zonder amperemeters - vergelijk met de referentiespanning, dan is deze tot op enkele millivolts gelijk. So far so good!

Ook met beide buizen gelijktijdig gaat het goed, beide buizen geven ook weer op een paar millivolt na dezelfde kathodespanning te zien.

Ik heb een timer besteld, die na een instelbaar aantal seconden (m.b.v. dipswitches op de andere kant van het printje) een poortje hoog maakt. Deze kan dan de vRef diode voeden.
timer.png
Deze kan dan op de ruimte voor het relais komen. Het printje is nog geen 2 x 2 cm. Dank voor al het meedenken en de gestuurde informatie; we zijn op de goede weg!

Groeten, Gerrit
Dus je had een stroommeter in serie met de kathodeweerstand :shock: Ja dan klopt er niks meer van, de inwedige weerstand van die meter is dus 3,75Ω !
Vref via een logikapoort kan als die ook echt laag is in de uit-toestand, dus niet zevend.
Zou ook nog met een opto-coupler kunnen met de led (via serieweerstand) op de +HS.
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » wo 11 nov 2020, 16:57

Hoi Anne,

Voordeel van het timerprintje is dat deze een eigen timer heeft. Ik denk dat ik ‘m op 2 minuten zet, onafhankelijk van de voedingstimer, die op 30 seconden staat en dus voor de eindbuizen te snel gaat.

Groeten, Gerrit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 11 nov 2020, 18:18

Gerrittube schreef:Hoi Anne,

Voordeel van het timerprintje is dat deze een eigen timer heeft. Ik denk dat ik ‘m op 2 minuten zet, onafhankelijk van de voedingstimer, die op 30 seconden staat en dus voor de eindbuizen te snel gaat.
Ik weet niet welke eindbuizen (schema ?), vermoedelijk een KTxxx.Na 30 seconde zijn die warm zat om de HS in te schakelen. 2 minuten is wel errug lang :(
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » wo 11 nov 2020, 19:07

Anne, het gaat om de KT150. Na 30 seconden opwarmen gebeurt er nog maar bar weinig en de bias automaat probeert dan juist heel veel stroom in een nog niet goed opgewarmde buis te pompen. Misschien kan het wel met 60 seconden, ik ga het testen zodra de timer binnen is uit het verre oosten.

Vooralsnog kan ik dit nog wel handmatig schakelen, net zoals het relais dat schakelt.

Groeten, Gerrit

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » do 12 nov 2020, 14:24

Vandaag e.e.a. uitgebreid getest met de signaalgenerator, oscilloscoop en spectrum analyser. Zo te zien is alles stabiel en zie ik nu geen vreemde oscillaties meer (bij de vorige bias automaat van audioamp.eu was dat wel het geval). Ik zie niets vreemds op het scherm verschijnen en ook mijn audio sniffer toont geen onverwachte pieken of bulten bij het rondgaan in de versterker. De gemeten THD is zelfs iets lager geworden, omdat het audio signaal nu ook letter schoner is.

De volgende stap wordt hetgeen waar alles voor bedoeld is, nl. het luisteren van muziek. Dat is iets voor vanavond of morgen...

Groeten, Gerrit

Terug naar “Versterkers”