Lineaire voeding nodig

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gerrittube

Lineaire voeding nodig

Berichtdoor Gerrittube » wo 21 okt 2020, 20:30

Bij het (contactloos) meten van stoorsignalen is mij opgevallen dat veel voedingsadaptertjes (ook van m’n Steinberg UR242 geluidskaart) enorm veel stoorsignalen uitstralen. Op de spectrumanalyzer ziet het er vaak niet best uit.

Daarom wil ik het verschil eens meten (en horen) bij gebruik van een lineaire voeding (dus geen geschakelde voeding). Natuurlijk kan ik zelf zoiets bouwen, met een trafo, gelijkrichter, elco’s en een degelijke regelaar. Misschien is dat ook wel wat ik ga doen.

Ik vraag me alleen af of dit alle moeite waard is. Ik heb de speciale audio adapters van iFi gezien, maar die vind ik wel stevig aan de prijs (zo’n 59 euro). Het mag eventueel ook een zelfbouwkitje zijn, als het maar niet van ebay of aliexpress komt... Weet iemand een relatief low budget / doe het zelf alternatief? Ik heb maar 5 Volt met max. 1000 mA nodig.

Groeten, Gerrit

democles

Re: Lineaire voeding nodig

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 20:42

Bouw iets met een LT1085-CT regelaar, zou ik zeggen.

Of een Salas L-Pad voeding voor 5v.

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » wo 21 okt 2020, 20:47

Ik heb volgens mij nog printen liggen met een LT1084, dus die zou ik kunnen gebruiken. Maar met netfiltering, transformator, etc., zit ik dan toch met een “echte” voeding, die relatief veel ruimte inneemt. Wel zo degelijk natuurlijk, maar ik sta ook open voor andere alternatieven. Ik ga morgen mijn bakken met voedingen eens doorspitten, daar zit wellicht ook nog wat tussen wat ik kan gebruiken.

Groeten, Gerrit

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 21 okt 2020, 21:37

Hallo Gerrit, ik heb deze nog liggen (middelste print) als filament supply:
FS.jpg

Dit is met een LT1084, met Schottky diodes en een instelpotje om de uitgang te regelen. Laat maar horen als je er belangstelling voor hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 21 okt 2020, 21:53

Gerrittube schreef:Ik heb volgens mij nog printen liggen met een LT1084, dus die zou ik kunnen gebruiken. Maar met netfiltering, transformator, etc., zit ik dan toch met een “echte” voeding, die relatief veel ruimte inneemt. Wel zo degelijk natuurlijk, maar ik sta ook open voor andere alternatieven. Ik ga morgen mijn bakken met voedingen eens doorspitten, daar zit wellicht ook nog wat tussen wat ik kan gebruiken.

Groeten, Gerrit

Heb ooit een spectrum analyzer gebouwd op een grote print
Uitlezing op een scoop x ingang voor de tijdbasis en op eerste ingang de verticale
Dat met die 220 was fout
De Zender Omroep Brabant zit op de Televisie Toren in Roosendaal en is vanaf hier te zien
De hele FM band kwam de spectrum Analyzer binnen wandelen via de 220
Het ding in twee stukken gezaagd en alle DC lijnen met doorvoertjes in een blikken doos
En de voeding met 220 buiten de analijzer
En het probleem was opgelost en ik had een bruikbare spectrum analyzer.
Pas als er een antenne op de ingang werd aangesloten werden er signaaltjes zichtbaar
Gekozen voor die oplossing was dat je DC oneindig kan filteren , bij wijze van spreken
Je kan wel in de 220 filteren maar na het filter straalt die omroep weer in de trafo en de draden eraan
Dus bouw je voeding in een hf dicht doosje met de trafo en gelijkrichter erbuiten
Dus alleen DC In je HF dichte doos en DC uit
shit draadje vergeten :oops:

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » do 22 okt 2020, 21:25

Klinkt goed, ik heb nog printen liggen met de LT1084. Work in progress...

De gisteren gebouwde EMI sniffer werkt fantastisch. Mijn UR242 maakt het via de koptelefoonuitgang ook alle uitgestraalde zooi en brom prima hoorbaar.

Ook de HP laptop, docking station en voeding stralen enorm veel zooi uit. Ik ga dit eens vergelijken met een mini tower pc, met een degelijke metalen kast. Wordt vervolgd...

Groeten, Gerrit

Terug naar “Versterkers”