Bocama LA224B condensatoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: Bocama LA224B condensatoren

Berichtdoor OpaBert » wo 21 okt 2020, 22:10

democles schreef:Gebruik de laatste tijd deze PP/630v condensatoren.

https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... -volt.html

Zijn erg goedkoop :shock: ,maar klinken goed (gebruikt in de PhonoDude) en voelen degelijk aan.

Heb er de laatste tijd nogal veel doorgemeten,geen enkele met lekspanning,allen keurig 0.

Zijn wel niet axiaal maar hebben de pootjes lang genoeg.

Heb ze toevallig ook besteld om eens aan te meten
Zou beter moeten zijn Alleen de uitvoering is voor print bedoeld en niet voor point to point wiring
Dus draden oplengen zal wel iets vaker voorkomen
Heb ook wat messing buis van 1-1,5 mm alleen de binnenkant is erg vervuild en moeilijk schoon te maken
Dat is wel jammer maar prima om een wat langere afstand strak En recht te overbruggen
shit draadje vergeten :oops:

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 22:21

douwebakker schreef:De LA224B was destijds een versterker met goede prestaties, maar niet uitzonderlijk. Daarom lijkt het me ook niet nodig om er van die dure condensatoren in te zetten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ie daardoor beter gaat klinken.

Om de klank gaat het me ook helemaal niet. Ik vind het gewoon leuk om het ding te herstellen met onderdelen die passen bij de tijd waar de versterker uit komt. Maar mijn belangrijkste eisen zijn veiligheid en betrouwbaarheid, en het moet ook kwa prijs een beetje redelijk blijven. Als PIO's niet voor een redelijke prijs te krijgen zijn, dan gebruik ik ze niet. Maar niet geschoten is altijd mis...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 21 okt 2020, 22:35

Ik zag nog een discussie op CO : https://www.circuitsonline.net/forum/view/109797
Misschien heb je er wat aan.
Eigenwijs is ook wijs!

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 22:46

Russische condensatoren zouden een alternatief kunnen zijn, maar ook die gaan in de papieren lopen. Het begint er op te lijken dat het niet gaat lukken onder de 100 euro, dus PP gaat het worden.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

democles

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 23:54

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 22 okt 2020, 8:49

ja, aan die liep ik ook net te denken
mooi russich (sovjet?) spul
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

timpert

Berichtdoor timpert » do 22 okt 2020, 9:31

Die zijn inderdaad nog redelijk geprijsd. Alleen de 22 nF PIO heeft hij niet. Die is kennelijk voor gitaren gewild, en daar is de prijs bij andere verkopers ook naar! Ik kom er toch niet aan toe voor de kerstvakantie, dus een paar weken verzendtijd is geen probleem.
Laatst gewijzigd door timpert op do 22 okt 2020, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 okt 2020, 9:32

Henkjan schreef:ja, aan die liep ik ook net te denken
mooi russich (sovjet?) spul

Je kunt er zo een ruimtereis mee maken, ware het njet dat de overige periferie er niet zo geschikt voor is :D
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 22 okt 2020, 11:57

Als je iets uit dezelfde tijd zoekt kun je ook die Philips mosterd c-tjes overwegen. Die zijn haast niet kapot te krijgen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 okt 2020, 12:14

RobertD schreef:Als je iets uit dezelfde tijd zoekt kun je ook die Philips mosterd c-tjes overwegen. Die zijn haast niet kapot te krijgen.

Klopt, maar dat zijn polyester (Mylar) condensatoren. Zijn wat minder dan PP qua verliesfactor, al denk ik niet dat je enig verschil gaat horen O:) Overigens zit er wel enig verschil in constructie. De klassieke C is opgerold folie met aansluitingen alleen aan de uiteinden van de folie. Die hebben wat meer zelfinductie. Moderne C's zoals de Panasonics zijn ook opgerolde folie maar zijn de zijkanten voorzien van een metaallaag voor de aansluiting. Alle wikkelingen staan dan parallel in feite. Deze hebben een veel lagere zelfinductie.

timpert

Berichtdoor timpert » do 22 okt 2020, 13:01

De PIO's uit de Bocama hebben ook deze moderne, laag-inductieve constructie:
pio1.jpg

De folies steken aan weerszijden van de rol wat uit en zijn daar samen gewalst. Vervolgens steekt er een vorkje in voor het contact. Als je het mij vraagt een stuk mindere constructie dan tegenwoordig gebruikelijk is met een opgespoten contactlaag ("schoopage"). Ik denk dat polyester C's in alle opzichten superieur zijn aan deze PIO's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

democles

Berichtdoor democles » do 22 okt 2020, 17:39

Nog een dingetje als je alles gaat volstouwen met Russische PIO,s.

Om goed te klinken moeten ze 200 uur inbranden.
In het begin zal de versterker klinken zoals hij gaat klinken,daarna zul je ervaren dat de bas verdwijnt om later weer te komen na ettele uren spelen.
Dus wanhoop dan niet,heb geduld en het komt goed.

Met inbranden bedoel ik niet 200 uur de spanning er op zetten,maar in gebruik veranderen ze.

Zelf zou ik met zo,n versterker de pio,s in de voortrap vervangen door PP en bij de koppeling naar de eindbuizen pio,s.
Geeft een frisser totaal geluid.
PIO,s zijn voornamelijk goed in het MID. (stemmen) en overdaad schaad.

https://www.ebay.de/itm/4-pcs-0-022uF-0 ... 0005.m1851

timpert

Berichtdoor timpert » do 22 okt 2020, 18:58

daarna zul je ervaren dat de bas verdwijnt om later weer te komen

Heb je enig idee hoe dat kan gebeuren?

Als de bas echt verdwijnt dan kan dat komen door (tijdelijk) verhoogde lekstroom, waardoor de volgende trap roosterstroom gaat trekken en een lagere ingangsimpedantie krijgt. Maar dan moet het werkpunt ook duidelijk verschoven zijn. Heb je ooit vastgesteld dat zoiets optrad?

De 1600 V exemplaren had ik ook gezien, maar vrees dat die te dik zijn om op sommige plekken kwijt te kunnen.

democles

Berichtdoor democles » do 22 okt 2020, 21:22

Dit gemerkt bij de K75 en de K42Y PIO,s.
MBGO PIO.s hebben dat minder,maar zijn dan weer groter en rechthoekig.

In verschillende eindversterkers en voorversterkers en allemaal met hetzelfde ritueel.

Hoe dat komt is me een raadsel,dat het later weer goed komt weet ik nu ook. :D
In het begin wist ik dat niet en zo is menig versterker weer op de kop gegaan op zoek naar fouten,die er niet waren.
Enkel geduld kan je redden :lol:

Maar goed, doe er mee wat je wild,dit verhaal gaat weer de subjectieve kant op en daar houden de meeste forumleden niet van :?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 okt 2020, 21:27

Och als we straks een mooi objectief verslag mogen lezen van de muzikale indrukken van een test van beide condensatoren in een prachtig gereviseerde LA224B is dat toch alleen maar leerzaam en mooi :sure:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 22 okt 2020, 21:39

democles schreef:Dit gemerkt bij de K75 en de K42Y PIO,s.
MBGO PIO.s hebben dat minder,maar zijn dan weer groter en rechthoekig.

In verschillende eindversterkers en voorversterkers en allemaal met hetzelfde ritueel.

Hoe dat komt is me een raadsel,dat het later weer goed komt weet ik nu ook. :D
In het begin wist ik dat niet en zo is menig versterker weer op de kop gegaan op zoek naar fouten,die er niet waren.
Enkel geduld kan je redden :lol:

Maar goed, doe er mee wat je wild,dit verhaal gaat weer de subjectieve kant op en daar houden de meeste forumleden niet van :?

:lol: Ik kan daar inderdaad moeilijk mee ...... , weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen
Maar waardeer je werk en input nog steeds hoor Alleeen ben ik wel jaloers op jouw oren :oops:
Die zijn echt goed als je zulke dingen kan onderscheiden en ! nog de rust kan vinden omdat 200 uur te volgen ( in etappes natuurlijk)
maar Ik zit na 5 minuten al op mn stoel te draaien :lol:
En beweeg ik in mijn veel te kleine luister ruimte varieert ook de klank vooral in het laag
Dus vertel gerust wat je waarneemt , ondanks dat het misschien niet te meten is.
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » do 22 okt 2020, 22:51

Verwissel eens de eindcondensatoren door een PIO misschien dat je dan wat anders hoort als met de MKP,s. of niet :lol:
Daar had je toch wat van liggen :roll:

http://www.pentod.com/en/product/828/pi ... rrencyID=2

timpert

Berichtdoor timpert » vr 23 okt 2020, 10:43

Dat is een leuk adres, dank voor de tip!

timpert

Berichtdoor timpert » vr 23 okt 2020, 21:24

Geslaagd voor de condensatoren bij Pentod. Uiteindelijk loop je nog aardig leeg op de verzendkosten, maar de Russische C's zijn beter dan de reproductie PIO's met glas-metaal afdichting in plaats van een ingeklemde rubber pakking, en de totale prijs kwam toch aanmerkelijk lager uit dan als ik TAD condensatoren zou nemen. Ik ben benieuwd wanneer het pakje uit Bulgarije aankomt.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 23 okt 2020, 21:36

Ik had ook nog wel wat van die pio’s met glasparel sluitingen gehad voor je. Beetje afhankelijk van de waarde die je nodig hebt

democles

Berichtdoor democles » vr 23 okt 2020, 23:40

timpert schreef:Geslaagd voor de condensatoren bij Pentod. Uiteindelijk loop je nog aardig leeg op de verzendkosten, maar de Russische C's zijn beter dan de reproductie PIO's met glas-metaal afdichting in plaats van een ingeklemde rubber pakking, en de totale prijs kwam toch aanmerkelijk lager uit dan als ik TAD condensatoren zou nemen. Ik ben benieuwd wanneer het pakje uit Bulgarije aankomt.

Tja was even terughoudend om dit adres te posten.
Maar zoals je al zag zijn de meeste 22nF pio,s al weggekocht door het gitaar netwerk. :?
En ik heb wisselende dingen met Bulgaren.
De ene keer gaat het goed en de.............
Maar de prijs is een motivatie om het te proberen, :D

Heb een keer een partij verrotte buizen uit Bulgarije gehad,
Daar op gereageerd.
De verkoper heeft me toen een nieuwe partij gestuurd,met ook weer foute dingen.

Kreeg op het laatst een Email, of ik hem alstublieft zeer goed wou beoordelen,anders zou hij de wraak van zijn Baas niet overleven. :?
Rare jongens die Bulgaren :hide:

Maar ook een keer Russische pio,s besteld ,,top off the bill ,, en na 10 dagen lagen ze voor me :shock:

Tegenwoordig kijk ik met het bestellen van voormalig oostblok dingen eerst op de kaart.
Waar komt het vandaan,waar lagen de leger depo,s en fabrieken.

Voor het zelfde geld gebruik je onderdelen die in een sarcofaag van beton horen te liggen ergens bij Chernobyl :(

Meestal bestel ik onderdelen op Ebay,daar heb ik een kopers bescherming.
En hou een lijst bij van goeie verkopers.

timpert

Berichtdoor timpert » za 24 okt 2020, 9:53

Ach ja, wie niet waagt... En het bedrag is ook weer niet zodanig dat ik er wakker van lig als het fout gaat.

Bij Tonefactory heb ik de JJ elco's besteld, de 40mm klem die ze daar verkopen is netjes in stijl en past waarschijnlijk zo in de gaten die al in het chassis zitten. Als backup ook maar een tientje besteed aan PP condensatoren van Illinois.

timpert

Berichtdoor timpert » zo 01 nov 2020, 16:12

Condensatoren zijn aangekomen. Ziet er netjes uit, spulletjes waren prima verpakt. Alle condensatoren zijn binnen spec. Pentod.com kan dus op de groene lijst :D
pentod.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

democles

Berichtdoor democles » zo 01 nov 2020, 16:19

Leuk speelgoed :goedzo:

timpert

Berichtdoor timpert » di 03 nov 2020, 21:16

Ik heb net even de lekstroom van de Russische PIO's gemeten bij 300V. Alle condensatoren zaten binnen de 10 seconden onder de 5 nA (ja, nano-Ampere). Dat vind ik niet gek voor PIO's waarvan de oudsten al 47 jaar op de plank hebben gelegen!

Terug naar “Versterkers”