Bocama LA224B condensatoren

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

timpert

Bocama LA224B condensatoren

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 9:22

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden via Marktplaats een Bocama LA224B gekocht. Het ding verkeert nog in heel goede, onverpeste en werkende staat en zit momenteel in de originele (!) doos te wachten op een opfrisbeurt. De elco's hebben een wat lage capaciteit en gaan vervangen worden. De koppel-C's hebben een lekstroompje, dus die moeten ook worden vervangen. En de netbedrading bevalt me niet, dus die ga ik zo goed mogelijk opwaarderen om weer enigszins bij de tijd te komen kwa veiligheid. De ontstoorcondensator heb ik er meteen maar uitgeknipt, daar komt een Y1 condensator voor in de plaats.

De koppelcondensatoren zijn Nichicon CP-C condensatoren, en daarover kan ik geen info vinden on-line. Ik kan er natuurlijk gewoon PP condensatoren in zetten, die werken prima en zijn redelijk geprijsd. Maar ik blijf het liefst zo dicht mogelijk bij het origineel, dus ik zoek condensatoren van een vergelijkbaar type. Weet iemand wat voor soort condensator de CP-C is, en wat een beetje een betaalbaar alternatief daarvoor is?
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: Bocama LA224B condensatoren

Berichtdoor Olaf Markus » wo 21 okt 2020, 9:54

Elco's vervangen?!? Dat is helemaal niet nodig! :lol: (ik zal de meute even voor zijn. :sure: )
Nee, goed plan uiteraard, en heel hard nodig op deze leeftijd .
Zou je de koppel condensatoren die je zoekt op de foto kunnen zetten. Ik ben wel even benieuwd hoe deze er uit zien.
Ik heb vaak wel het één en ander liggen.
Welke capaciteit zoek je?
Laatst gewijzigd door Olaf Markus op wo 21 okt 2020, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

beijert

Berichtdoor beijert » wo 21 okt 2020, 9:59

NOS cp-c lijken me in ieder geval niet veel beter dan wat je er uit haalt.

Voor het oog kan je ze natuurlijk leeg halen en er wat moderns in stoppen.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 10:10

Olaf Markus schreef:Elco's vervangen?!? Dat is helemaal niet nodig! :lol: (ik zal de meute even voor zijn. :sure: )

En denk je dat dat helpt? :lagge:

Deze had je al gevonden? https://www.tubesandrecords.com/2018/11 ... cama-224b/
Kijk even bij deze club: https://www.tonefactory.nl/ en https://www.jukebox-revival.eu/index.php/ Zijn erg ervaren in het restaureren en hebben de goede spullen. Met elco's kan het vriezen en het kan dooien. W.d.b. zou ik er geen NOS in zetten. Tenzij ze nog als nieuw meten.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 21 okt 2020, 10:28

Er zijn genoeg vervangers op de markt hiervoor. Moderne condenators zijn wel veel kleiner dan de exemplaren Uit 1960, maar maakt dat nou wat uit? Ik zou in elk geval wel kiezen voor axiale uitvoeringen.
Eigenwijs is ook wijs!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 21 okt 2020, 10:30

timpert schreef:De koppelcondensatoren zijn Nichicon CP-C condensatoren, en daarover kan ik geen info vinden on-line. Ik kan er natuurlijk gewoon PP condensatoren in zetten, die werken prima en zijn redelijk geprijsd. Maar ik blijf het liefst zo dicht mogelijk bij het origineel, dus ik zoek condensatoren van een vergelijkbaar type. Weet iemand wat voor soort condensator de CP-C is, en wat een beetje een betaalbaar alternatief daarvoor is?

CP-C is ouwe poep, als je dat perse wilt ben je aangewezen op bv eBay, een radiomarkt, daar worden ze wel aangeboden. Maar om eerlijk te zijn, ik zou er gewoon PP in zetten, bv deze. Goed en goedkoop. Maar dat is je eigen keus natuurlijk :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 10:42

Die ouwe CP-C poep vergaat toch niet, i.t.t. elco's? PP kan natuurlijk maar is beslist wat anders.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 21 okt 2020, 10:57

Het maakt m.i. geen fluit uit, discussie is al zo vaak geweest, als iemand het wel hoort moet 'ie dat vooral doen. Ik besteed er geen tijd en geld meer aan in elk geval. Mijn oren kunnen ook niet zo goed zijn natuurlijk.
Ik denk ook inderdaad dat de koppel c's weinig te lijden hebben, en dat een overweging kan zijn om alleen de elco's te vervangen.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 11:01

NOS cp-c lijken me in ieder geval niet veel beter dan wat je er uit haalt.
Zeker niet, de lekkage wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat vocht in de loop der jaren langs de seals is binnengedrongen, en dat gebeurt even goed met NOS. Ik zoek dus iets moderns dat een beetje in de buurt komt van het oude spul.

Mijn LA224B zit in de doos, maar op https://www.tubesandrecords.com/2018/11/25/restoring-a-lafayette-bocama-224b/ zie je veel foto's, waarop de grijze CP-C's te zien zijn die ook in de mijne zitten. Ik heb een flauw vermoeden dat het PIO's zijn, maar zeker weten doe ik dat allerminst.

Ik heb 6 stuks 50 nF, 2 stuks 100 nF en 2 stuks 20 nF nodig. Dit zijn de originele waarden, waarschijnlijk zal ik met moderne condensatoren omhoog moeten afronden naar E6 waarden, dan wordt het dus 6 stuks 68 nF, 2 stuks 100 nF en 2 stuks 22 nF. ER zitten meer CP-C condensatoren in, maar dit zijn de enigen die DC moeten blokkeren en dus problemen kunnen geven bij lekkage.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 11:04

Die ouwe CP-C poep vergaat toch niet, i.t.t. elco's? PP kan natuurlijk maar is beslist wat anders.

Wel dus. Ze zijn elektrisch gaan lekken, waardoor de roosters niet meer op 0V t.o.v. massa staan. De roosters van de eindbuizen staan op ongeveer +0,3 tot +0,5 V. Voor de eindtrap niet meteen gevaarlijk, maar de phonotrapjes zijn aardig uit het lood getrokken door de lekkende C's. Als vervanging is PP de veiligste optie, maar het lijkt me leuker om er iets in te zetten dat dichter bij het origineel komt. Vooropgesteld dat zoiets nog gemaakt wordt natuurlijk. Ik had de vintage caps van TAD al gevonden bij tonefactory, maar die vind ik veel te duur.

De elco's worden vervangen door JJ elco's, die komen het dichtst bij het origineel.
Laatst gewijzigd door timpert op wo 21 okt 2020, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 11:13

Ok, je hebt een punt als er vocht in het spel is. Zelfde als met de MP van Rifa die toch te boek staan als zeer robuust. Overigens met koppel C's maakt 10% - 20% niet zo uit. Dus voor de 50nF kun je gerust 47nF nemen. Axiaal wordt nog wel gemaakt als je zou willen. Zoek maar een blommige uit: https://nl.farnell.com/w/c/passive-comp ... ial-leaded O:) En andres bij de LS-X-Over componenten zoeken. Maar dat gaat meestal niet verder dan 400V en zijn vrij fors van formaat. Moet dan maar passen...?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 21 okt 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 11:21

Ik dacht juist dat de Duitsers die Rifa MP's aanduidden als "Knallfrösche" omdat ze nogal eens spectaculair willen falen...

MKT en MKP is de terugvaloptie, voor het geval ik niks spannenders kan vinden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 11:27

timpert schreef:Ik dacht juist dat de Duitsers die Rifa MP's aanduidden als "Knallfrösche" omdat ze nogal eens spectaculair willen falen...

Klopt, na 40 jaar :D Maar dat is in vermogensapplicaties waar ze veel in gebruikt worden. Maar ook alleen in klimatologisch slechte omstandigheden bij b.v. motor drives. Ik heb ze veel gebruikt in thyristor ontstekingen en daar zijn ze onverslaanbaar.

democles

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 11:57

Gebruik de laatste tijd deze PP/630v condensatoren.

https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... -volt.html

Zijn erg goedkoop :shock: ,maar klinken goed (gebruikt in de PhonoDude) en voelen degelijk aan.

Heb er de laatste tijd nogal veel doorgemeten,geen enkele met lekspanning,allen keurig 0.

Zijn wel niet axiaal maar hebben de pootjes lang genoeg.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 12:04

Deze condensatoren zijn 50+ jaar oud. Zelfs bij normale luchtvochtigheid kan je problemen verwachten wanneer de afdichting van rubber is. Misschien dat ik er eens eentje uit elkaar moet peuteren om te zien wat er in zit.

Die Panasonic PP condensatoren (zo zien ze er in ieder geval wel uit) zijn inderdaad prima, en niet duur. Misschien moet ik gewoon wat minder piepen en zoiets gebruiken...

democles

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 12:09

Zijn van JB.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 12:14

Het zou me niks verbazen als dat de OEM is voor een heleboel "deftige" audio condensatoren.

Dit is ook nog netjes geprijsd: https://www.jukebox-revival.eu/index.php/capacitors/mkp-condensatoren-11/supreme-high-end-condensatoren/mkp-supreme-high-end-condensator-jpx-100-nf-0-1-uf-630-vdc.html

democles

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 12:30

Ja netjes.
Maar heb daar geen ervaring mee.
Wel met die zwarten van JB,die bevielen me niet,niet gefocust genoeg,meer een brij,vooral in het laag.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 15:49

Enig idee waardoor dat kwam?

democles

Berichtdoor democles » wo 21 okt 2020, 19:45

Geen idee,
Maar Genius schrijft er ook over en datzelfde ervoer ik ook.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 21:04

Ik heb er maar eens eentje opengepeuterd. Het zijn PIO's, en de afdichting is van rubber. De condensator die ik open heb gemaakt zou 20 nF moeten zijn, maar hij mat 26 nF bij 1 kHz. Een capaciteit die 30% groter is dan nominaal is ook voor folie-C's uit de jaren '60 te veel van het goede, en duidt op inwerking van vocht omdat de afdichting niet goed meer aflsuit. Exit alle CP-C condensatoren dus.

De condensator die ik heb opengemaakt zat op de positie die we nu Y condensator zouden noemen, en overbrugt daarmee de isolatiebarrière tussen het net en de secundaire zijde van de trafo. De opgegeven werkspanning is 400 V. Het verbaast me enigszins dat dat destijds werd geaccepteerd. De eisen waren minder stringent als nu, maar dit is toch wel heel matig, als je je bedenkt hoe dun het papiertje is dat tussen het net en je donder zit..

De vraag wordt nu dus: zijn er nog (betaalbare) modernere PIO's verkrijgbaar zonder lekstroom? Zo nee, dan ga ik voor PP condensatoren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 21:05

Zet er nou gewoon die Pana's in of een gerenommeerde uit het lijstje wat ik eerder gaf als je per se axiale wilt.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 21 okt 2020, 21:31

Dat is de optie voor als er geen 'correctere' condensator is voor een redelijke prijs. Dit komt heel erg in de buurt: https://www.tubeampdoctor.com/tad-vintage-oil-caps, maar ik vind het toch wat te gortig om 100 piek uit te geven aan een handje condensatoren...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 okt 2020, 21:53

Jawel maar met die Pana's en nieuwe elco's speelt ie sowieso weer goed. Kun je later altijd nog uit je bol met pio's en ander boutique spul.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 21 okt 2020, 22:08

De LA224B was destijds een versterker met goede prestaties, maar niet uitzonderlijk. Daarom lijkt het me ook niet nodig om er van die dure condensatoren in te zetten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ie daardoor beter gaat klinken.
Eigenwijs is ook wijs!

Terug naar “Versterkers”