KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 11:58

Vwb de Alps twijfel ik maar hoe dan ook je wil je muziek ook aanzetten met je telefoon en ook welk nummer
Zal straks dat ding wat ik heb liggen op zoeken en een foto sturen

Ben benieuwd wat dat is Bert.

Ben al druk aan het boren met het chassis, ook weer een dubbel chassis gemaakt waar de buizen op komen zodat er geen schroeven in de boevenplaat zichtbaar zijn.

Is een rand met een gat van 35mm groot genoeg voor koeling rond de buizen?
Buisvoet is volgens mij 30mm.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 13:40

MarcelvdG schreef:Ik heb er nog eens naar gekeken en volgens mij heeft de stroombron een potentieel startprobleem. Als je begint met alle stromen op nul, moeten de lekstromen hem daaruit zien te trekken, en of dat gaat lukken hangt af van wat er het hardste lekt en hoeveel de hFE's inzakken bij erg lage stromen. De middelste transistoren vormen feitelijk een soort discreet opgebouwde thyristor die of wel, of niet ontstoken kan zijn.

Volgens mij kun je het oplossen met een grote weerstand (10 Mohm ofzo) tussen basis en collector van de middelste torren. Daarmee maak je helaas wel de differentiaalweerstand wat lager.
De rondgaande versterking is erg groot, is weinig nodig om 't op gang te krijgen.Maar idd, als er iets mis kan gaan zal 't ook ooit misgaan :( , een weerstandje erbij.
4mA.png
Maar ondertussen van gedacht verandert wegens beschikking over +12V :D
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » do 15 okt 2020, 13:56

De impedantie van de stroombron aan de kathodes heeft ook weer niet zoveel invloed op de schakeling, een twee torren stroombron is daar voldoende.

Bert hangt de stroombron in zijn versterker aan de -6.3V voor de voorbuizen dit heeft een klein voordeel : namelijk dat de long tailed pair ook met buizen die weinig negatief nodig hebben bruikbaar is.

Mocht je willen heb ik nog vier printjes voor de monobill3 beschikbaar.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 13:59

Er zit nog een haar in de boter :-$ Maar eerst nog 's de stroombron.
Tot nu toe een stroombron voorgesteld die op z'n eigen werkt, zonder hulpspanning.Die met de mosfet moet afgeregeld wegens de grote spreiding van de eigenschappen, heeft de bipolaire versie niet zo'n last van.
Maar nu dat de voeding ook +12V heeft kan die ook gebruikt voor de stroombron, maakt het eenvoudiger en ook niet af te regelen.
En nu de haar :lol:
Met de 6 of 12SL7 is de (spannings)versterking zo groot dat, om een handelbare ingangsgevoeligheid te krijgen (1Veff), er meer dan 40dB tegengekoppeld moet.Krijg je nooit stabiel.En minder tegenkoppelen met dan een verzwakker op de ingang is ook niet zo fraai.
Door de 12SL7 te vervangen door de 12SN7 (met aanpassing) komen we uit op een 16dB tegenkoppelen, wel zo kalm.
Oh ja, ook nog de schakelaar !
Is wel wat moeilijk met de grote startstroom van een ringkern trafo.Die schakelaar heet voor >4A en is dubbelpolig.Misschien de twee parallel zetten en maar één draad schakelen ?
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 14:23

als het om de inschakelstroom gaat heeft amplimo er 2x ntc tussen geschakeld, is dat een idee?

211audio

Berichtdoor 211audio » do 15 okt 2020, 14:40

OpaBert schreef:Ik heb hem ook liggen al 4 jaar
Het is eigenlijk overbodig om dat je volume met je streamer regelt
Dus niet zoeken waar je de afstand bediening hebt weg gelegd je pakt je telefoon of tablet

Dag Bert, mag ik vragen 'of' en 'hoe' dat de kwaliteit van de weergave beïnvloed? Bij mijn Squeezebox Touch is het een goede gewoonte om het output volume vast te zetten op 100%, omdat dit softwarematig in het digitale domein gebeurd. Mijn ervaring is, dat het regelen van het volume in de streamer zelf, ten koste gaat van de dynamiek. De volumeregeling doe ik dus altijd via de voorversterker (Alps).

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 15 okt 2020, 14:45

211audio schreef:
OpaBert schreef:Ik heb hem ook liggen al 4 jaar
Het is eigenlijk overbodig om dat je volume met je streamer regelt
Dus niet zoeken waar je de afstand bediening hebt weg gelegd je pakt je telefoon of tablet

Dag Bert, mag ik vragen 'of' en 'hoe' dat de kwaliteit van de weergave beïnvloed? Bij mijn Squeezebox Touch is het een goede gewoonte om het output volume vast te zetten op 100%, omdat dit softwarematig in het digitale domein gebeurd. Mijn ervaring is, dat de volumeregeling in de streamer zelf, ten koste gaat van de dynamiek. De volumeregeling doe ik dus altijd via de voorversterker.

Geen ideee Echt niet ik vond er elke keer weer een extra horde om mijn versterker af te bouwen
En met de Raspberry en Yamaha streamer staan ook bij alles vol open
Met de raspberry heeft me dat een paar keer verrast
Maar deze afb heeft nog nooit een audio signaal hier gehad
Ik heb dat ding van mij op Ebay gekocht
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 15 okt 2020, 15:07

peterl schreef:als het om de inschakelstroom gaat heeft amplimo er 2x ntc tussen geschakeld, is dat een idee?
Prima idee. Ook voor je automaten in de meterkast. Meestal zit er een B karakteristiek in en die willen er wel eens uit vliegen met deze trafo"s. Ondanks dat NTC setje blijft de schakelaar 2A aan de lichte kant.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 15:08

peterl schreef:als het om de inschakelstroom gaat heeft amplimo er 2x ntc tussen geschakeld, is dat een idee?
Lijkt me meer iets voor zwaarder werk en met meer konstant stroomgebruik.De trafo is maar iets van 200VA, 1A uit 't net bij vollast, worden die NTC misschien nauwelijks warm en komen niet aan een lage weerstand, blijven de spanningen in de versterker onder peil.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 15 okt 2020, 15:11

211audio schreef:
Dag Bert, mag ik vragen 'of' en 'hoe' dat de kwaliteit van de weergave beïnvloed? Bij mijn Squeezebox Touch is het een goede gewoonte om het output volume vast te zetten op 100%, omdat dit softwarematig in het digitale domein gebeurd. Mijn ervaring is, dat het regelen van het volume in de streamer zelf, ten koste gaat van de dynamiek. De volumeregeling doe ik dus altijd via de voorversterker (Alps).
Klopt, ben ik met je eens.
Eigenwijs is ook wijs!

211audio

Berichtdoor 211audio » do 15 okt 2020, 15:20

Bedankt voor de snelle reactie Bert en Douwe. :)

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 15:26

Ah!buis schreef:
Lijkt me meer iets voor zwaarder werk en met meer konstant stroomgebruik. De trafo is maar iets van 200VA, 1A uit 't net bij vollast, worden die NTC misschien nauwelijks warm en komen niet aan een lage weerstand, blijven de spanningen in de versterker onder peil.
Anne

Die ntc's hebben ze voor verschillende ringkerntrafo's deze is voor max.300VA, maar als jou het niets lijkt dan doen we het niet :wink:
Wat voor zekering zou je er dan tussen zetten, 1Amp traag of minder?

Ondanks dat NTC setje blijft de schakelaar 2A aan de lichte kant.

De schakelaar is 4A Douwe.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 15 okt 2020, 15:33

peterl schreef:De schakelaar is 4A Douwe.

Jan maar dan heb je een 4mm as. En je wil 6mm.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 15:42

Klopt, maar ik moet de draaiknoppen toch zelf maken op de draaibank, dus dat maakt dan iets minder uit.
De maten en vorm kan ik niet kopen. Er moet een dunnere borst aan komen omdat ik met het hout op het chassis zit.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 15 okt 2020, 15:55

peterl schreef:Klopt, maar ik moet de draaiknoppen toch zelf maken op de draaibank, dus dat maakt dan iets minder uit.
De maten en vorm kan ik niet kopen. Er moet een dunnere borst aan komen omdat ik met het hout op het chassis zit.

Miischien bestaan er verlopen van 4 naar 6 mm.
Deze: https://www.reichelt.nl/nl/nl/askoppeli ... l_10&nbc=1
Of deze: https://www.reichelt.nl/nl/nl/metalen-r ... ol_9&nbc=1
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 16:16

peterl schreef:Die ntc's hebben ze voor verschillende ringkerntrafo's deze is voor max.300VA, maar als jou het niets lijkt dan doen we het niet :wink:
Wat voor zekering zou je er dan tussen zetten, 1Amp traag of minder?
Zou 't maar met 1,5A doen, ik heb geen ervaring met ringkernen, ik denk dat 1A het niet houdt.
Met NTC voor de trafo ook al 's zoiets voorgestelt, NTC kortsluiten na gedane arbeid.
KalmIn230Vrel.jpg
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 16:22

ou 't maar met 1,5A doen, ik heb geen ervaring met ringkernen, ik denk dat 1A het niet houdt.
Met NTC voor de trafo ook al 's zoiets voorgestelt, NTC kortsluiten na gedane arbeid.
KalmIn230Vrel.jpg

Oja, het mooie daarvan is dat dat de ntc dan geen invloed meer heeft, moet ik daar nog een speciaal type van hebben?

Ik heb in de versterker nog even de potmeter met de 1meg weerstand getekend, klopt deze zo?
Laatst gewijzigd door peterl op vr 16 okt 2020, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 15 okt 2020, 16:33

Ah!buis schreef:Zou 't maar met 1,5A doen, ik heb geen ervaring met ringkernen, ik denk dat 1A het niet houdt.
Met NTC voor de trafo ook al 's zoiets voorgestelt, NTC kortsluiten na gedane arbeid. KalmIn230Vrel.jpg Anne

Amplimo adviseert 1A.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 16:41

peterl schreef:Oja, het mooie daarvan is dat dat de ntc dan geen invloed meer heeft, moet ik daar nog een speciaal type van hebben?
Je zou een CL-130 (GE) kunnen proberen, hoewel denk niet dat 't nodig is.
Ik heb in de versterker nog even de potmeter met de 1meg weerstand getekend, klopt deze zo?
Die 1M heeft daar geen zin, zit daar als er geen C tussen zit om te voorkomen dat het rooster even nergens aan zou zitten.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 16:55

douwebakker schreef:
Ah!buis schreef:Zou 't maar met 1,5A doen, ik heb geen ervaring met ringkernen, ik denk dat 1A het niet houdt.
Met NTC voor de trafo ook al 's zoiets voorgestelt, NTC kortsluiten na gedane arbeid. KalmIn230Vrel.jpg Anne

Amplimo adviseert 1A.

Duidelijk, heb ik over het hoofd gezien, bedankt.

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 22:07

voor de voeding moet een weerstand van 200ohm 25 watt worden toegepast, maakt het wat uit of ik er 2 van 100ohm in serie zet of is het beter er 1 te nemen die 220 ohm is, wat is verstandiger? Zijn van die aluminium blok weerstanden, moet deze trouwens een groot koelblok hebben of kan ik ze op een aluplaat van 200x350mm monteren waar ook de buizen op zijn gemonteerd.

Weerstand 25W 0,1 Ω 5% Dan 2 in serie
of Weerstand 25W 0,22 Ω 5%

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 15 okt 2020, 22:26

peterl schreef:voor de voeding moet een weerstand van 200ohm 25 watt worden toegepast, maakt het wat uit of ik er 2 van 100ohm in serie zet of is het beter er 1 te nemen die 220 ohm is, wat is verstandiger? Zijn van die aluminium blok weerstanden, moet deze trouwens een groot koelblok hebben of kan ik ze op een aluplaat van 200x350mm monteren waar ook de buizen op zijn gemonteerd.
Met twee 100Ω weerstanden, niet te dicht bij elkaar, zal het best gaan tegen de plaat. Er wordt dan "maar" zo'n 2x 5W verstookt, gaat niet met 5W weerstanden want dat geldt als je de weerstand op 25°C houdt, vandaar dikkere bijv twee van 12W ofzo.
Weerstand 25W 0,1 Ω 5% Dan 2 in serie
of Weerstand 25W 0,22 Ω 5%
0,1Ω en 0,22Ω is niet 100Ω en 220Ω !
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » do 15 okt 2020, 22:56

Oeps, dacht 0,2k maar dan heb ik geen keus en wordt het 2x 100ohm.

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 16 okt 2020, 9:37

Die aluminium huis weerstanden KAN je toepassen, maar let dan wel goed op de maximale werkspanning. en zet ze als het even kan in de negatieve kant van de voeding, dat maakt voor de filtering niks uit, maar hiermee houd je de werkspanning TOV ground lager.

Verder: Die NTC overbruggen is een mogelijkheid, maar dan kan je beter een vaste weerstand van 50R 50W pakken, en de trafo's daarmee opstarten.

Houd bij de secundaire van de ringkern er ook rekening mee dat de Peak current van de diodes niet overschreden wordt, eventueel kan je 10-47R in serie zetten met de wisselspanning om de piekstromen van de diodes wat te verminderen. Dan zijn de piekstromen door je relais ook ineenkeer een stuk kleiner bij opstarten.

Een kennis van mij gebruikte 8A 800V brugcellen met ringkernen van 500VA 230V in een voeding, daar gingen de brugcellen wel kapot door de piekstromen door de lage draadweerstand van de ringkernen.

Spoc

Berichtdoor Spoc » vr 16 okt 2020, 10:49

Voor mijn EL84 heb ik deze softstart (stond een draadje over op dit forum) gesoldeerd. Weet niet of het nodig was met een rinkern van 200VA, maar gezien de mogelijke inschakelstroom van een ringkern kan het geen kwaad (dacht ik).

softstart schema.png

Bob
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

Terug naar “Versterkers”