KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 17:39

Maar maakt het ook wat uit of hij op de 4 ohm of 8 ohm teruggekoppeld wordt?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 17:43

peterl schreef:Maar maakt het ook wat uit of hij op de 4 ohm of 8 ohm teruggekoppeld wordt?

Welnee dat maakt niet uit. Op de 4 ohm aansluiting is de spanning wat lager en zou je de tegenkoppelweerstand ook lager moeten maken om dezelfde tegenkoppeling te bereiken.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 18:58

Goed weer op 8 ohm aangesloten en de spanning blijft nu stabiel op de kathode, maar niet meer dan 0,05v
op de weerstand R6 staat ook maar -1v.
Ik heb ook het idee dat er maar weinig vermogen overblijft nu, heb dat nog niet gemeten.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 19:08

Ik zie geen R6 in jouw schema.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 19:15

De bias ingang Douwe R5 en R6 330K.
Wat is het met die spanningen, zijn die goed of veel te laag, de automaat loopt i.i.g. niet meer op tot rare waarden.
En het vermogen dat er nu uitkomt is denk ik nog geen 10 watt, vanaf 5v wordt hij microfonisch.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 20:25

Dan staat het spul nu weer te oscileren zeker?
Haal de eindbuizen van het rechter kanaal er maar even af en concentreer je op het linker kanaal. Pas als dat in orde is kun je met het rechter aan de slag.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 21:01

Erg vreemd Douwe, eerst linker kanaal alleen was perfect ook de 0,6v goed, toen rechter kanaal alleen nadat ik de 2 C's had verwisseld perfect en de 0,6v goed, en toen samen weer oscilleren(volgens mij rechter kanaal). Rechter kanaal 2 C's teruggezet en daarna was de spanning van de 0,6v niet meer stabiel(te hoog).

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 21:06

Misschien toch de bedrading die wat oppikt. Zet het maar even aan de kant Peter. Drink een glas en ontspan maar even. Er komen nog meer dagen en dan kun je met een frisse blik weer verder.
Eigenwijs is ook wijs!

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 15 nov 2020, 9:32

Heb je de secundaire zijde van de uitgangstrafo wel aan massa gelegd?

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 11:14

RobertD schreef:Heb je de secundaire zijde van de uitgangstrafo wel aan massa gelegd?

Ja, ik heb de zwarte(-) uitgangsdraden aan massa gelegd, niet met de LS connector maar met een losse draad.

Vanmorgen flink aan het meten geweest en nog een foutje ontdekt, zag dat de 2N5551 verkeerd om zat, heb ze nagemeten maar waren nog heel en omgedraaid.
Daarna gespeeld met de weerstand van de feedback, als ik die verhoog tot 6K8 blijft alles stabiel op 0,57v daaronder loopt de spanning op tot 1v of meer. Geluid wordt nog steeds zachter als de tegenkoppeling aangesloten wordt.
Nu werkt theoretisch alles maar de kanaal scheiding is weg als de tegenkoppeling er op zit, als ik dan een rca stekker lostrek blijft het signaal over beide speakers komen. Als ik de tegenkoppeling er af haal is de kanaalscheiding goed.
Ik heb nu alleen nog op 1 versterker de C 1 en C2 gekruist, terug zetten geeft oscillatie.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 11:35

peterl schreef:
RobertD schreef:Heb je de secundaire zijde van de uitgangstrafo wel aan massa gelegd?

Ja, ik heb de zwarte(-) uitgangsdraden aan massa gelegd, niet met de LS connector maar met een losse draad.

Vanmorgen flink aan het meten geweest en nog een foutje ontdekt, zag dat de 2N5551 verkeerd om zat, heb ze nagemeten maar waren nog heel en omgedraaid.
Daarna gespeeld met de weerstand van de feedback, als ik die verhoog tot 6K8 blijft alles stabiel op 0,57v daaronder loopt de spanning op tot 1v of meer. Geluid wordt nog steeds zachter als de tegenkoppeling aangesloten wordt.
Nu werkt theoretisch alles maar de kanaal scheiding is weg als de tegenkoppeling er op zit, als ik dan een rca stekker lostrek blijft het signaal over beide speakers komen. Als ik de tegenkoppeling er af haal is de kanaalscheiding goed.
Ik heb nu alleen nog op 1 versterker de C 1 en C2 gekruist, terug zetten geeft oscillatie.

Zou ik toch even kijken of je de tegenkoppeling van het linker kanaal niet op de rechter heb zitten, en omgekeerd.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 nov 2020, 14:07

Ik dacht zo, niet mee moeien, Douwe gaat lekker en twee door elkaar maakt de verwarring nog groter.
Maar 't is wel een toestand, zou al de tweede omgekeerde transistor zijn en nu ook nog de terugkoppeling.
Maar ja, met al die verwisselingen, een meer of minder :sure: :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 14:14

Ah!buis schreef:Ik dacht zo, niet mee moeien, Douwe gaat lekker en twee door elkaar maakt de verwarring nog groter.
Maar 't is wel een toestand, zou al de tweede omgekeerde transistor zijn en nu ook nog de terugkoppeling.
Anne

Dacht al Anne, even teruggetrokken, :lol: maar het schiet nog niet op, alhoewel er wel wat foutjes uitgekomen zijn.
Ik wil straks nog de LS connector rechtstreeks aan massa leggen, heb het nu met een draadje gedaan.

Zou ik toch even kijken of je de tegenkoppeling van het linker kanaal niet op de rechter heb zitten, en omgekeerd.

Dat is eigenlijk niet mogelijk Douwe, links en rechts zijn volledig gescheiden.
Maar wat de tegenkoppeling met de 2 versterkers samen kan doen vind ik vreemd omdat ze toch gescheiden zijn.
Of er moet toch bij de tegenkoppeling nog wat oscilleren waardoor het linker en rechter kanaal mengen.
Maar hoe kan ik dat meten.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 15:18

peterl schreef:
Ah!buis schreef:Ik dacht zo, niet mee moeien, Douwe gaat lekker en twee door elkaar maakt de verwarring nog groter.
Anne

Dacht al Anne, even teruggetrokken, :lol: maar het schiet nog niet op, alhoewel er wel wat foutjes uitgekomen zijn.
Ik wil straks nog de LS connector rechtstreeks aan massa leggen, heb het nu met een draadje gedaan.

Dat is eigenlijk niet mogelijk Douwe, links en rechts zijn volledig gescheiden.
Maar wat de tegenkoppeling met de 2 versterkers samen kan doen vind ik vreemd omdat ze toch gescheiden zijn.
Of er moet toch bij de tegenkoppeling nog wat oscilleren waardoor het linker en rechter kanaal mengen.
Maar hoe kan ik dat meten.

Oh maar dat kan zomaar hoor. Je gebruikt een gezamelijk buisje in de ingang. En hoe verklaar je anders dat je op beide uitgangen geluid hebt als je maar 1 ingang gebruikt? Bovendien zou het me niets verbazen dat de fase van de twee kanalen verschillen. Ik bedoel het niet negatief hoor, maar wat jij meemaakt met één versterker heb ik nog nooit meegemaakt.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 16:01

Ahumm, het kon dus wel degelijk dat de tegenkoppeling gekruist zit, R18 en C8 zaten met pootje 3 en pootje 6 gekruist. :oops: :oops:

Ik heb inmiddels wel alle aansluitingen van de weerstanden korter op de buis gezet en de 2 draden van de 12sn7 afgeschermd naar de 6sn7.

De tegenkoppeling terug gebracht naar 2K met condensator en blijft stabiel :goeie:
Ik heb wel het idee dat er niet veel vermogen uitkomt, maar heb hem alleen met de telefoon aangestuurd.
De signalen blijven nu ook gescheiden., dank je Douwe voor het belachelijke idee waarvan ik dacht, hoe kan je die nu verkeerd aansluiten :roll:

Ik heb nog even het max vermogen gemeten wat ik kon aansturen met de computer op 1khz, dat is 15V dus zo'n 28 Watt.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 17:39

Dan is het nu klaar zeker?
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 18:02

Weet ik niet, of ben je het inmiddels helemaal zat Douwe? :lol:
Of wil je graag nog een aantal dingen doortesten? :hide:
Hij heeft vanmiddag 30min gespeeld zonder problemen en de 0,6v wordt erg snel ingesteld, enkele sec.
Ik heb de scoop op de uitgang gehad en signalen zijn vrijwel hetzelfde.

Worden alle buizen normaal even blauw, want ik heb 1 buis die iets minder blauw is, als ik de spanningen en de sinus op de buizen meet zijn de waarden wel gelijk.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 18:20

peterl schreef:Weet ik niet, of ben je het inmiddels helemaal zat Douwe? :lol:
Of wil je graag nog een aantal dingen doortesten? :hide:
Hij heeft vanmiddag 30min gespeeld zonder problemen en de 0,6v wordt erg snel ingesteld, enkele sec.
Ik heb de scoop op de uitgang gehad en signalen zijn vrijwel hetzelfde.

Worden alle buizen normaal even blauw, want ik heb 1 buis die iets minder blauw is, als ik de spanningen en de sinus op de buizen meet zijn de waarden wel gelijk.

Ik ben het niet zat hoor Peter. Fijn voor je dat ie speelt, en dat blauwe daar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Je kunt eventueel deze buis even verwisselen met een andere en kijken of het mindere blau ook meeverhuist. Dan weet je dat het aan de buis ligt of aan de schakeling.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 nov 2020, 18:56

Bravo, dat heb je met Douwe mooi voor elkaar gekregen :goeie: .
Dat van geluid uit de verkeerde versterker wist ik nog niet.En de verwisseling bij de kathode voorversterker zou ik ook niet zo vlug aan gedacht hebben, ik ga er nog teveel van uit dat dat vanzelfsprekend niet zo moet, zoiets dat doe je niet :sure: .
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 19:48

Douwe gaf ook aan dat hij nooit zoveel problemen heeft gehad met een versterker, maar hij vergeet wel dat hij (denk ik) zijn hele leven in de elektronica heeft gezeten.
Ik ben docent textiel en doe dit voor de hobby dus dan gaat er nog wel eens iets mis(blijkt). :lol:
En ik heb de buis omgedraaid en het ligt aan de buis dat hij minder blauw wordt. :wink:
Morgen komen er nog wat foto's van het complete apparaat. :rock:

En natuurlijk iedereen bedankt met het bijdragen van ideeën en oplossingen, :goeie: :goeie:
Met name Anne en Douwe, voor het geduldig :roll: helpen :lol:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 19:56

peterl schreef:Douwe gaf ook aan dat hij nooit zoveel problemen heeft gehad met een versterker, maar hij vergeet wel dat hij (denk ik) zijn hele leven in de elektronica heeft gezeten.
Ik ben docent textiel en doe dit voor de hobby dus dan gaat er nog wel eens iets mis(blijkt). :lol:
En ik heb de buis omgedraaid en het ligt aan de buis dat hij minder blauw wordt. :wink:
Morgen komen er nog wat foto's van het complete apparaat. :rock:

En natuurlijk iedereen bedankt met het bijdragen van ideeën en oplossingen, :goeie: :goeie:
Met name Anne en Douwe, voor het geduldig :roll: helpen :lol:

Maar ik neem het je niet kwalijk dat je fouten maakt hoor Peter. Het zegt helemaal niets over je intilegentie. Het is mij ook allemaal geleerd op een eerder moment natuurlijk. En.. van fouten leer je het meest.

Edit. Zou nog even een eenvoudige meting kunnen doen Peter?
Sluit even een 400Hz signaal aan op de linker en rechter ingang. Stel het volume zo in dat aan de uitgang 5 V staat. Vervolgens moet je even de spanning meten tussen de twee 8 ohm aansluitingen. Is deze spanning nagenoeg 0V dan is het in orde. Is de spanning 10V dan is er nog iets niet in orde met de fase. Ik ga er van uit dat het in orde is, maar je weet maar nooit.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » zo 15 nov 2020, 20:25

Edit. Zou nog even een eenvoudige meting kunnen doen Peter?
Sluit even een 400Hz signaal aan op de linker en rechter ingang. Stel het volume zo in dat aan de uitgang 5 V staat. Vervolgens moet je even de spanning meten tussen de twee 8 ohm aansluitingen. Is deze spanning nagenoeg 0V dan is het in orde. Is de spanning 10V dan is er nog iets niet in orde met de fase. Ik ga er van uit dat het in orde is, maar je weet maar nooit.

Bedoel je tussen de 2 plussen van de LS Douwe, en dan wisselspanning neem ik aan?
Ga ik morgen doen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 15 nov 2020, 20:38

Precies, dat bedoel ik.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » ma 16 nov 2020, 9:39

Meting gedaan Douwe, en ik kreeg iets van 0,1v over de plus met 400hz.
Ook nog even de sensor verplaatst zodat ik nu een groter bereik met de afstandsbediening heb en ik heb het bodem rooster gemonteerd. Hier nog wat foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 16 nov 2020, 10:07

Al met al en prachtig resultaat Peter. Het klinkt ook vast goed denk ik. Heel goed dat je peperforeerde plaat voor de bodum hebt gebruikt. Je kan trots op jezelf zijn.
Eigenwijs is ook wijs!

Terug naar “Versterkers”