KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Berichtdoor douwebakker » vr 13 nov 2020, 18:31

peterl schreef:
douwebakker schreef:Als eerts moet je je overtuigen dat de ul tap van de ugt hoort bj de anode aansluiting.

Er is er 1 verdraaid tov van de eerste keer aansluiten ivm gillen van de versterker, maar dat kan kloppen omdat ik de versterker in spiegelbeeld heb gebouwd en niet naast elkaar.
Je kunt toch wel zien welke anode aansluiting en ul tap bij elkaar horen?

Dan moet je de fase even uitdokteren. Je hebt geen 2 kanaals scoop dus doe het dan als volgt. Haal de tegenkoppel weestand los.

welke weerstand en aan welke kant bedoel je?
R20

Sluit een audio signaal van 1000Hz aan zodanig dat de uitgang spanning van de verserker 1V is t.o.v. Massa.

Ik neem aan op de rca ingang en 1V meten op de LS (is + en
Ja
Vervolgens meet je hetzelfde t.o.v het knooppunt 100ohm en de volgende kathode weerstand.

de 100ohm gaat van de ul tap naar rooster 4, dus daar is geen knooppunt?
en de 10ohm heeft wel een knooppunt op de ingang VC, bedoel je die?
Ik bedoel het knooppunt R19 R18

Is deze spanning iets groter dan 1V dan is de fase goed. Meet je een lagere spanning dan moet je de koppel condensators kruisen. Het is een beetje lastig uitleggen, maar het is een manier.

Waarom doe ik dit met de scoop en niet met de DMM omdat ik alleen die 1 volt moet meten?

Dit doe je niet met de scoop(mag wel) maar mer een wisselspanningsmeter.
Ik was er al even bang voor dat je het niet zou begrijpen en dat was natuurlijk ook zo. Het is ook niet zo gemakkelijk uit te leggen.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » vr 13 nov 2020, 19:13

Douwe, als ik 1kz op 1v afstel op de LS, en ik meet over R18 dan zakt mijn signaal in tot 0,5v
want dan zet ik 1 pen op knp R18/R19 en die ander pen blijft die op massa of zet ik die op het knp boven R18 en de kathode?
Want hoe ik ook meet ik krijg geen 1v op beide 6sn7 buizen.

Op de LS uitgang meet ik dan op de ene versterker exact ingesteld 1v, maar op de andere 0,8v
De kathode blijft dan weer op 0,565v op alle buizen.

P.s. ik heb R20 enC6 dan helemaal verwijderd dus geen tegenkoppeling meer, dat klopt neem ik aan?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 nov 2020, 19:28

De bedoeling is dat je over R19 meet. De weerstand hiervan is 100 ohm. Het kan gewoon niet dat je uitgang spanning 0,5 V zakt. Je meter is immers hoogohmig.
Want hoe ik ook meet ik krijg geen 1v op beide 6sn7 buizen.
wie zegt dat je daar 1V moet meten.

P.s. ik heb R20 enC6 dan helemaal verwijderd dus geen tegenkoppeling meer, dat klopt neem ik aan?
Ja.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » vr 13 nov 2020, 19:40

Als ik de ene meetpen op knp R18/R19 plaats en de andere meetpen op massa dan meet ik een paar tiende volt, en als ik de meetpen beweeg over het knp R18/R19 fluctueert hij wat maar nooit naar de 1v, wisselspanning.
Onderstaande meetpunten bedoel je toch?

ik heb R20 enC6 dan helemaal verwijderd dus geen tegenkoppeling meer, dat klopt neem ik aan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 nov 2020, 20:01

peterl schreef:Als ik de ene meetpen op knp R18/R19 plaats en de andere meetpen op massa dan meet ik een paar tiende volt, en als ik de meetpen beweeg over het knp R18/R19 fluctueert hij wat maar nooit naar de 1v, wisselspanning.
Onderstaande meetpunten bedoel je toch?

ik heb R20 enC6 dan helemaal verwijderd dus geen tegenkoppeling meer, dat klopt neem ik aan?
Die spanning zal een inderdaad een paar tiende Volt zijn. Moet wal stabiel zijn natuurlijk. Maar stel....... Je meet over R19 een spanning van 0.3V En je uitgang spanning op de luidspreker aansluiting is 1V dan kun je tussen het knooppunt R18 R19 en de luidspreker uitgang 2 waarden verwachten. namelijk 1.3V of 0.7V. Meet je 0.7 V dan moet je de fase omkeren. Meet je 1.3 V dan is de fase in orde. Je wilt immers het tegenkoppel signaal in tegenfase aanbieden.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » vr 13 nov 2020, 20:31

Hoe ik ook meet Douwe, ik krijg of als ik via de plusuitgang meet en dan op het knooppunt ong. 0,9v op beide plaatsen.
Als ik op massa van de LS meet en op de beide meetpunten zakt mijn spanning steeds verder weg tot vrijwel niets.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 nov 2020, 20:36

Dan mag je wel eens met de scoop kijken of er behalve het 1000Hz signaal ook nog ongewenste oscliiatie optreed.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » vr 13 nov 2020, 21:15

Als ik met de scoop en een 1khz sinus signaal werk dan krijg ik een sinus t/m de potmeter daarna is hij weg bij C5.
Vervolgens vind ik de sinus weer bij C1, C2 en de andere kant, er zit wel verschil in 1 buis van de grootte van het signaal.
Vervolgens meet ik het signaal weer bij de luidsprekers waar het aan de onder en bovenzijde iets breder is geworden.
Of moet ik met de blokgolf werken?
ik heb de roosters van de 6sn7 nog wel gekruist staan (per buis), moet ik die weer terug zetten naar normaal?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 nov 2020, 21:28

peterl schreef:ik heb de roosters van de 6sn7 nog wel gekruist staan (per buis), moet ik die weer terug zetten naar normaal?

Dat hangt af van de uitkomst van de meting.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 10:21

Douwe wat wil je precies horen?
ik heb er een 1 khz sinus signaal opgezet met 1v , zoals ik al zei blijft dit signaal tot de potmeter, daarna is het weg, ik pik het weer op bij de 12sn7 op de anode,s maar daar is het signaal gehalveerd, vervolgens pik ik het weer op op de anodes van de 6sn7 en daar is het signaal weer van dezelfde sterkte als in het begin, wel verschillend van grootte. bij de LS zijn de signalen vrijwel hetzelfde maar iets verschillend en de onder en bovenzijde van de sinus zijn iets dikker lijkt.
Er was een tijdje terug nog een vraag over de tegenkoppeling; als je die er op zet gaat de versterker een stuk harder spelen!
Laatst gewijzigd door peterl op za 14 nov 2020, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 10:55

peterl schreef:Douwe wat wil je precies horen?
ik heb er een 1 khz sinus signaal opgezet met 1v , zoals ik al zei blijft dit signaal tot de potmeter, daarna is het weg, ik pik het weer op bij de 12sn7 op de anode,s maar daar is het signaal gehalveerd, vervolgens pik ik het weer op op de anodes van de 6sn7 en daar is het signaal weer van dezelfde sterkte als in het begin, wel verschillend van grootte. bij de LS zijn de signalen vrijwel hetzelfde maar iets verschillend en de onder en bovenzijde van de sinus zijn wat wollig.

Ik probeerde je een methode aan te reiken die in staat stelt om te meten of de fase juist is. Die kan op verchillende manieren. Anne heeft hier al aangegeven dat je het ook kan horen als je de tegenkoppeling aansluit. Gaat de versterker zachter spelen dan is deze goed en gaat ie luider spelen of gillen dan moet je de fase omkeren. Ik weet wel dat mijn methode omslachtig is maar ik heb het zo voorgesteld om je even aan het denken te zetten.
Wat betreft je 1V signaal op de ingang. Het is helemaal niet de bedoeling om zoveel signaal op de ingang te zetten. 50 of 100 mV is ook voldoende. Je hebt de volumeregelaar bijna dicht moeten zetten.
Het was mijn bedoeling om de ingangspanning zodanig te kiezen dat er op de uitgang 1V uitkomt.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 11:03

Gaat de versterker zachter spelen dan is deze goed en gaat ie luider spelen of gillen dan moet je de fase omkeren.

Hij gaat veel harder spelen! Welke fase moet ik dan omdraaien?
Bedoel je de 2 roosters 1 en 4 van de 6sn7?

[quoteHet was mijn bedoeling om de ingangspanning zodanig te kiezen dat er op de uitgang 1V uitkomt.][/quote]
Dat had ik in eerste instantie ook gedaan, 1v op de LS, later heb ik 1v op de sinus gezet.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 11:21

Dat is een teken dat de fase niet klopt.
Je kunt de koppelcondensators C1 en C2 kruisen of de aansluitingen van de ugt kruisen. (zorg wel dat de Anode én de schermrooster aansluitingen bij elkaar horen)
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 11:45

Douwe, ik moest toch deze 2 draden verwisselen?
Want het resultaat blijft in geluid hetzelfde??
Dus harder spelen als ik de tegengkoppeling aansluit.
De roosters van de 6sn7 (pootje 1 en4)zitten ook nog steeds gekruist he, weet niet of je dat nog weet?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 12:00

peterl schreef:Douwe, ik moest toch deze 2 draden verwisselen?
Want het resultaat blijft in geluid hetzelfde??
Dus harder spelen als ik de tegengkoppeling aansluit.
De roosters van de 6sn7 (pootje 1 en4)zitten ook nog steeds gekruist he, weet niet of je dat nog weet?

Het maakt waar je kruist. Wat maar het gemakkelijkst is voor jou. Pootje 1 en 4 is ook prima.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 12:09

Ik heb nog eens door mijn versterker gekeken en zie dat inmiddels er van alles gekruist is waardoor het overzicht kompleet verdwenen is.
Ik zie dat alle ugt aansluitingen gekruist zitten (qua kleur), de 6sn7 heeft de anodes gekruist naar de c1 en c2, de roosters gekruist, zal ik eerst alles weer origineel terugzetten Douwe, werkt dat beter om met een schone lij te beginnen?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 12:23

peterl schreef:Ik heb nog eens door mijn versterker gekeken en zie dat inmiddels er van alles gekruist is waardoor het overzicht kompleet verdwenen is.
Ik zie dat alle ugt aansluitingen gekruist zitten (qua kleur), de 6sn7 heeft de anodes gekruist naar de c1 en c2, de roosters gekruist, zal ik eerst alles weer origineel terugzetten Douwe, werkt dat beter om met een schone lij te beginnen?

Als je ergens kruist en vervolgens nog ergens anders kruist dan is er in feite niets gebeurt. Zet inderdaad alles maar even terug in de originele staat. mocht het vervolgens nodig zijn om de fase te corrigeren dan hoeft dat maar op één plek.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 15:30

Ik heb alles vanaf het begin met de anodes en de roosters opnieuw opgebouwd zoals het zou moeten zitten, dat was meteen zonder fluittoon, want ik had vorige keer links en rechts van 1 kanaal omgewisseld. Dus hij werkte meteen, maar toen gaf de tegenkoppeling nog een hard geluid als ik die aansluit. heb daarna dus nu de c1 en C2 gewisseld en dat maakte niets uit,tegenkoppeling bleef hard.
Ik heb ook de spanningen nogmaals gemeten op de belangrijke punten in rood en de voeding van de 6sn7 klopt.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 15:37

peterl schreef:Ik heb alles vanaf het begin met de anodes en de roosters opnieuw opgebouwd zoals het zou moeten zitten, dat was meteen zonder fluittoon, want ik had vorige keer links en rechts van 1 kanaal omgewisseld. Dus hij werkte meteen, maar toen gaf de tegenkoppeling nog een hard geluid als ik die aansluit. heb daarna dus nu de c1 en C2 gewisseld en dat maakte niets uit,tegenkoppeling bleef hard.
Ik heb ook de spanningen nogmaals gemeten op de belangrijke punten in rood en de voeding van de 6sn7 klopt.

probeer het anders eens even om de tegenkoppeling (feedback) op de 4ohm aansluiting.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 16:12

heb ik gedaan Douwe, en het resultaat is hetzelfde.

14F8 ipv de 12SN7, ook niet duur.Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).

Is het wat om die er in te proberen, of zou dat niets uitmaken?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 16:42

peterl schreef:heb ik gedaan Douwe, en het resultaat is hetzelfde.

14F8 ipv de 12SN7, ook niet duur.Laat weer wat meer tegenkoppeling toe (iets boven 20dB).Wel een andere voet, loctal, en kathodeweerstand 1k8 (ipv 3k3).

Is het wat om die er in te proberen, of zou dat niets uitmaken?

Ik denk niet dat dat iets uitmaakt.Heb je al een RC netwerkje tussen de twee anoden geprobeert?
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 16:57

weerstand en c in serie) over de 2 anode's van de eindbuizen. Dan kun je vervolgens wellicht wat meer tegenkoppeling toelaten

wat voor waarde van weerstand en C, bedoel je dit?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 17:08

peterl schreef:
weerstand en c in serie) over de 2 anode's van de eindbuizen. Dan kun je vervolgens wellicht wat meer tegenkoppeling toelaten

wat voor waarde van weerstand en C, bedoel je dit?

bijvoorbeeld 10K en 1200pF
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 14 nov 2020, 17:29

Dat werkte niet, maar ik kwam achter iets anders, als ik 1 draad vast soldeerde van de tegenkoppeling en dan de andere aansloot, begon hij over 1 luidspreker te oscilleren, ik heb van dat kanaal de 2C's omgedraaid en toen was dat over maar als ik dan weer de tegenkoppeling er tegen aanhield ging het geluid ineens wel heel veel zachter. Is wel via de 4 ohm tegen gekoppelt.
Moet dat echt zoveel zachter klinken?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 17:36

Het klinkt echt veel zachter hoor. Afhankelijk natuurlijk og je 10 k of 2 k gebruikt
Eigenwijs is ook wijs!

Terug naar “Versterkers”