KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

KT77 PP met long tail fasedraaier

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 12:05

Een nieuw project nadat het 8x el34 is komen stil te liggen, omdat mijn zwager voor langere tijd naar het buitenland is. Ik wil toch weer een nieuwe versterker bouwen en heb de keuze gemaakt om met een pp 2x kt 77 te gebruiken en de long tail fasedraaier wil ik graag uitgerust hebben met de 6SL7 en met een extra 6SL7 ervoor om evt. ook zwakkere ingangs signalen aan te sturen. Ik was er bij de el 84 achter gekomen dat ik met een Ipod (en waarschijnlijk ook platenspeler) vol uit moet sturen om een redelijk geluids niveau te krijgen.
Waarom de keuze voor deze 6sl7, omdat het oog ook wat wil, ik vind het mooier staan dan een ecc83(octal). Een ander ding is om de fasedraaier uit te rusten met een differtiaal schakeling, maar daar moeten jullie maar je mening over geven.
Het ontwerp van de kast moet ook een beetje design worden want het oog wil ook wat en ik heb dit keer de keuze gemaakt om met ringkern trafo’s van Amplimo te werken. Als volumeregelaar wordt er een ALPS27 met afstandbediening gebruikt, puur voor het gemak he.
Bart (One World Concepts) heeft het schema opgezet, en de buizen kt77 staan tot ong. 12watt in klasse A2 en daarna tot ong. 40watt in klasse B, bij een ruststroom van 65Ma maar er moeten nog wel wat aanpassingen aan komen waarschijnlijk. Ik wil ook met een autobias gaan werken, en omdat er een solidstate voeding komt ook een inschakelvertraging(indien nodig).
De voeding wordt gedaan met de Amplimo XN1887 , maar die is (nog) niet uitgetekend.

2x 115V prim.
330V 400mA
6.3V 3.5A
6.3V 3.5A
40V 0.1A
All voltages are under full ohmic load.
Regulation : approx. 8.5%

En de UGT 40PP6K0S
primary impedance 6000 Ω
secondary impedance 0 - 4 - 8 Ω
turns ratio 39 (4Ω) - 27.4 (8Ω)
UL-tap 35%
nominal power 40W
Ik zou zeggen brand los en laat horen wat er wel en niet kan, of niet verstandig is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door peterl op di 13 okt 2020, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

V4lve Lover

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Berichtdoor V4lve Lover » di 13 okt 2020, 12:40

Je zou voor de fasedraaier een DN2540 kunnen pakken en deze aan het negatief vast knopen, en dan een 2W weerstand van een paar Kohm in serie met de CCS om wat van de dissipatie uit de DN2540 te halen.

6SL7 ben ik niet heel erg kapot van, de rus 6N2P en 6N6P vind ik veel mooier, maar dat is puur op basis van een voorkeur voor noval.

met de 6SL7 haal je genoeg gain, maar je kan ook voor een voledig rus buizenbezetting gaan bestaand uit twee 6N2P(EV) of een combinatie 6N2P en 6N6P. het is dan slim om twee montagegaatjes M3 op 30mm uit elkaar rond de buisvoet te plaatsen om wat mech stress te verminderen.

Verder: ik zie dat je eagle gebruikt, stuur even een PM als je de belton buisvoeten library nodig hebt.

Ik zou de autobias piggyback op de print zetten, dan kan je altijd nog wijzigingen aanbrengen zonder dat je een gehele dure print hoeft te vervangen.

De inschakelvertraging zou ik dubbel combineren, een zwaar relais voor de AC van de hoogspanning en een klein reed relais om de voedingspanning van de autobias gelijktijdig in te schakelen. Ga je meerdere 555 gebruiken dan kan je door timing verschillen alsnog de boel opblazen.

Solid state voeding: Zou ik niet doen, maar een apparte voedingsprint met een 6080 serieregelaar is wel cool als je nog een winterseizoen versterker zoekt.

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 13:41

6SL7 ben ik niet heel erg kapot van, de rus 6N2P en 6N6P vind ik veel mooier, maar dat is puur op basis van een voorkeur voor noval.

met de 6SL7 haal je genoeg gain, maar je kan ook voor een voledig rus buizenbezetting gaan bestaand uit twee 6N2P(EV) of een combinatie 6N2P en 6N6P. het is dan slim om twee montagegaatjes M3 op 30mm uit elkaar rond de buisvoet te plaatsen om wat mech stress te verminderen.

Ik had al aangegeven dat ik graag voor een octal voet wou gaan ipv een noval, de 6sl7 is ook een optie.

Verder: ik zie dat je eagle gebruikt, stuur even een PM als je de belton buisvoeten library nodig hebt.

Ik heb het schema niet getekend maar Bart.

Solid state voeding: Zou ik niet doen, maar een aparte voedingsprint met een 6080 serieregelaar is wel cool als je nog een winterseizoen versterker zoekt.

Hoefde ook niet perse maar dan zit ik met de voeding.

Het schema wat ik zelf had was van Dalojan, Bart heeft het schema van [urlhttps://www.vtadiy.com/home/tube-amplifiers/il-primo-bis/[/url] gebruikt als basis en is daar vandaan begonnen met aanpassen, alleen heeft hij de voeding niet afgemaakt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 13 okt 2020, 14:08

Voor de fasedraaier de rus 6N8S (6H8C) gebruiken ? Is zoals een 6SN7, een octalvoet.
HS vertraging wel handig voor de elcos, wordt anders onbelast over 500V. Eenmaal belast toch nog iets van 430V dus dat worden 500V elcos.
Misschien een regelaar voor alles behalve de eindtrap ?
A2 bedrijf gaat niet met deze schakeling, kan geen roosterstroom leveren (hoeft ook niet).
Er is nog geen 30Vtop nodig uit de fasedraaier, die zou wel DC-gekoppeld kunnen aan de 6SL7.Hou je genoeg ruimte over onder de kathodes voor een stroombron.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 14:21

Anne, Wil je eens mee rekenen(tekenen) en kijken waar er fouten zitten(als die er zijn) en wat er aangepast moet worden.
Ik vertrouw op jouw rekenkunst :goeie:
Zoals je ziet heb ik de voedingstrafo en de ugt er al bij geplaatst om te rekenen. :wink:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 13 okt 2020, 14:29

De weerstanden R1 en R2 krijgen zeker nog een andere waarde i.v.m. de automatische biasregeling.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 14:39

douwebakker schreef:De weerstanden R1 en R2 krijgen zeker nog een andere waarde i.v.m. de automatische biasregeling.

Klopt Douwe, hij had die weerstanden er ingezet als meetwaarden, maar vond de bias print minder die er was. Volgens mij moet die toch gewoon voldoen?
Ook een aantal weestanden als TBD die nog uitgewerkt moeten worden, ook de waarde van volume potmeter ontbreekt nog.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 13 okt 2020, 14:50

peterl schreef:
douwebakker schreef:De weerstanden R1 en R2 krijgen zeker nog een andere waarde i.v.m. de automatische biasregeling.

peterl schreef:Klopt Douwe, hij had die weerstanden er ingezet als meetwaarden, maar vond de bias print minder die er was. Volgens mij moet die toch gewoon voldoen?
Ook een aantal weestanden als TBD die nog uitgewerkt moeten worden, ook de waarde van volume potmeter ontbreekt nog.

Je bedoelt die print van Bert toch? Ik heb er nog geen ervaring mee, maar er zijn meerdere die het met succes hebben toegepast. De werking van die regeling is simpel en waarom zou dat niet werken? Heb je er een verklaring voor gekregen?
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 15:03

Ja die print van Bert. Hij vond het een wat complex ontwerp en vond dat het simpeler en robuuster kon.
Maar ik denk dat ik wel voor die van Bert ga.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 13 okt 2020, 15:23

peterl schreef:Ja die print van Bert. Hij vond het een wat complex ontwerp en vond dat het simpeler en robuuster kon.
Maar ik denk dat ik wel voor die van Bert ga.

Verstandig is door de beste technici hier ontworpen o.a. Anne Pjotr MarcelG MTB Demo en Willy61
Met bestellen bij jlpcb is er een foutje gemaakt met de plaatjes op de print de 2N5401 staat precies omgekeerd getekend
Maar dat is geen bezwaar heb nog een tiental stereo printjes Bias automaat liggen
shit draadje vergeten :oops:

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 15:39

Ik zou graag een stereo printje van jou overnemen Bert. :wink:
Bij deze de voeding en wat er opzit, moet nog uitgewerkt worden, De basis was zo opgezet dat er geen smoorspoel in komt maar een zware weerstand. Qua ruimte onder de kast ook prettiger(als de brom daarmee binnen de preken blijft).
Laatst gewijzigd door peterl op di 13 okt 2020, 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 13 okt 2020, 15:50

peterl schreef:Ik zou graag een stereo printje van jou overnemen Bert. :wink:
Bij deze de voeding en wat er opzit, moet nog uitgewerkt worden, De basis was zo opgezet dat er geen smoorspoel in komt maar een zware weerstand. Qua ruimte onder de kast ook prettiger(als de brom daarmee binnen de preken blijft).

Waarom geen Graetz schakeling in de hoogspanning Peter? Scheelt brom en je belast de voeding gelijkmatiger.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 16:02

douwebakker schreef:

Waarom geen Graetz schakeling in de hoogspanning Peter? Scheelt brom en je belast de voeding gelijkmatiger.

Je hebt helemaal gelijk Douwe, maar mij ging het er om om dde basis van de trfo op te zetten, plak hem nog even in het vorige schema. :wink:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 13 okt 2020, 16:30

Eerst Amplimo en daarna Tubetown, nog geen voedingstrafo beslist ?
En is 't voor mono of stereo ?
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » di 13 okt 2020, 16:38

Ah!buis schreef:Eerst Amplimo en daarna Tubetown, nog geen voedingstrafo beslist ?
En is 't voor mono of stereo ?
Anne

Jazeker Ann, het is Amplimo, maar ik had een ander schema aangepst tot die van amplimo maar vergeten de oude weg te halen :oops:
Zou volgens de gegevens van Bart voldoende moeten zijn voor stereo.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 13 okt 2020, 16:53

Ligt al klaar voor je O:)
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 13 okt 2020, 22:57

peterl schreef:Anne, Wil je eens mee rekenen(tekenen) en kijken waar er fouten zitten(als die er zijn) en wat er aangepast moet worden.
Er zijn veel wegen naar Rome.Wat zitten spelen met de versterkerschakeling.De fasedraaier met de rus, minder versterking.Nog steeds flink veel, zonder tegenkoppeling is er maar 60mVtop nodig om uit te sturen.Maar met een octal buis is er niet veel keus.
Eerst gedacht 430k anodeweerstand voor de 6SL7 maar dat gaat wat te koste van de versterking in het hoog.En 270k gaat ook.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 14 okt 2020, 10:01

Mooi Anne,
Zie dat je al flink aan het rekenen bent geweest, dankjewel voor dat. :goeie:
Ik zie dat er soms gelijkspanning op de voorversterbuis wordt geplaatst, doen ze dit vanwege de brom?
En wat is het verschil tussen 6sl7gt(tung-sol) uitvoering en een gewone 6sl7(bijv. JJ) die ook van glas is? :think:
Is de gloeistroom niet aan/over de grens van de trafo? 2x3,5A 4x1,4A 2x0,6A 1x0,3A dan zou er op een 3,5 amp deel 3,4 en op het andere 3,7amp staan.
Hoeveel Kohm log. potmeter zou er voor moeten komen Anne, ik neem aan dat de ingang nog aangepast moet worden?
En is de gevoeligheid nu een stuk hoger dan bij de el84, want daar kwam ik met een Ipod wel te kort, moest de volume wel op 50% plaatsen om redelijk geluid te krijgen, voor de cd speler was het geen enkel probleem.

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 14 okt 2020, 11:11

Had je de buizen al liggen?
Een vriend van mij heeft een bijna nieuwe set van 4 liggen.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 14 okt 2020, 11:19

toetertje schreef:Had je de buizen al liggen?
Een vriend van mij heeft een bijna nieuwe set van 4 liggen.

De 4x kt77 heb ik al Toeter, maar bedankt voor het aanbod.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 14 okt 2020, 13:15

peterl schreef:Ik zie dat er soms gelijkspanning op de voorversterbuis wordt geplaatst, doen ze dit vanwege de brom?
Is niet echt nodig, met de tegenkoppeling zit de kathode niet onmiddelijk aan massa, kleine kans op brom.Als 't kan sluit dat wel een mogelijke brom uit.
En wat is het verschil tussen 6sl7gt(tung-sol) uitvoering en een gewone 6sl7(bijv. JJ) die ook van glas is?
Voor zover ik weet is het een verschil in buitenmaten, de GT zou dunner zijn.Er is ook een militaire WGT en een GTA met een voorgeschreven opwarmtijd vermoedelijk voor gloei in serievoeding.
Is de gloeistroom niet aan/over de grens van de trafo? 2x3,5A 4x1,4A 2x0,6A 1x0,3A dan zou er op een 3,5 amp deel 3,4 en op het andere 3,7amp staan.
Zal die Amplimo 's van dichter bekijken.
Hoeveel Kohm log. potmeter zou er voor moeten komen Anne, ik neem aan dat de ingang nog aangepast moet worden?
Komt niet zo nauw, wordt vaak 100k voor gebruikt.
En is de gevoeligheid nu een stuk hoger dan bij de el84, want daar kwam ik met een Ipod wel te kort, moest de volume wel op 50% plaatsen om redelijk geluid te krijgen, voor de cd speler was het geen enkel probleem.
50% met een logarithmisch verloop is ong 10% open, blijft er nog heel wat over.
Gevoeligheid is wel te verhogen door de ECC82 te vervangen door een 81, wel met andere kathodeweerstand.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 14 okt 2020, 13:16

Nog even een andere stroombron ipv de twee DN2540, hoeft niet afgeregeld.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 14 okt 2020, 15:41

Ah!buis schreef:Nog even een andere stroombron ipv de twee DN2540, hoeft niet afgeregeld.
Anne

Dat is mooi Anne, werkt makkelijker :wink:
Maar wat betreft de potmeter zeg je dus100k log?
En raad je wel aan de inschakel vertraging er tussen te bouwen?
En is het een probleem met de gloeispanning met deze trafo?

:lol: :lol:

Vandaag bezig geweest met de behuizing, vooral die alu 12mm bekasting met het hout er boven op, ben er achter gekomen dat glasparel stralen een erg mooi mat effect oplevert, mooier dan het rondgeschuurd, nadeel is wel dat krasjes er eerder zichtbaar op zijn, vlekken gelukkig niet.
Als je inzoomt kan je het verschil zien.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 14 okt 2020, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » wo 14 okt 2020, 16:07

Zou het wel doen,ook omdat je met de bias automaat gaat bouwen.
Met een HS vertraging schakelt het bias relais dan ook in.
En met een HS timer kun je ook makkelijker de beveiliging voor wegvallen van de negatieve bias spanning er bij zetten.
viewtopic.php?f=7&t=28945&start=25

peterl

Berichtdoor peterl » wo 14 okt 2020, 16:19

democles schreef:

Zou het wel doen,ook omdat je met de bias automaat gaat bouwen.
Met een HS vertraging schakelt het bias relais dan ook in.
En met een HS timer kun je ook makkelijker de beveiliging voor wegvallen van de negatieve bias spanning er bij zetten.
viewtopic.php?f=7&t=28945&start=25

Dat is de print van "V4lve Lover" Democles?

Terug naar “Versterkers”