807 met Mu stage in en op de kast

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BamiKanarieSoep

807 met Mu stage in en op de kast

Berichtdoor BamiKanarieSoep » zo 11 okt 2020, 12:01

Hierbij een update van mijn bouwproject, een 807 tetrode versterker in single ended configuratie met een mu stage stuurtrap. Ik heb twee circuits van Triode Dick gecombineerd. Ik wil vooral meer te weten komen over de werking van de Mu stage. Daarvoor heb ik al de nodige artikelen gevonden, het orginele artikel van Alan Kimmel (lastig te lezen... :( ) , en de bewerking van Peter Gelder, waar ik -nog ?- niet alles uithaal. T.D. beschrijft op zijn site erg summier de werking. Ik wil daarom met meten, en signalen volgen meer van de mu stage leren.
De stuur- en eindtrap zitten daartoe op gaatjes print, niet ideaal maar doordoor zijn de aansluitingen van de te meten onderdelen goed bereikbaar.
Bij het overzetten van de plank (met bijbehoren dradensoep) naar de kast maakte ik de onvermijdelijke kortsluiting :yeah: , met als resultaat drie kortgesloten zener diodes (die het tweede rooster op 250V brengen), en een rokende weerstand. Op dit moment heb ik er een spanningsdeler met elco erover ter vervanging ingezet. Dat werkt ook prima.
Als UGT's heb ik twee hele fraaie en zware Torroidy ringkernen. Ook de eindtrap is niet definitief. Ik heb verschillende eindbuizen op de plank om te testen/gebruiken.
De versterker klinkt, ook op mijn eenvoudige Sony test boxjes, echt verrassend goed. Dat had ik niet verwacht -zonder brom en ruis, helder, open, en enorm ruimtelijk. (nee, geen :lucht: )
Nog een paar plaatjes, groeten Herman :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: 807 met Mu stage in en op de kast

Berichtdoor Pjotr » zo 11 okt 2020, 12:45

Mooi werk! Mu-follower in een notendop: De bovenste buis fungeert als stroombron voor de onderste buis. Daarmee komt de load-line van de onderste buis horizontaal te liggen: Maximale versterking, minimale vervorming. Koppel je nu uit op de kathode van de bovenste buis dan fungeert die als kathodevolger en heb je daar een lage uitgangsimpedantie. Twee vliegen in 1 klap dus O:) Zie ook: http://www.valvewizard.co.uk/mufollower.html
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 11 okt 2020, 13:41

Leuk bezig, lekker ruim :D
Bromvrij, zo open en bloot, is een meevaller.
Had je de 807 ? Want met een 6L6 ben je van die top-aansliting af. Met de top van de 807 eraf gaat het schermrooster eraan.
Waar is de voeding :? Met die erbij zal de kast wel weer (on)redelijk vol worden.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

BamiKanarieSoep

Berichtdoor BamiKanarieSoep » zo 11 okt 2020, 14:03

Bedankt voor het artikel !

Anne, de 807 had ik nog, had idd al gelezen over de 'gevaarlijke' topaansluiting, ziet er overigens wel mooi uit. Het heeft mij ook verbaasd dat de versterker bromvrij is. De voeding heb ik in een aparte kast gebouwd.
Als gelijkrichter heb ik twee stuks PY88 diodes die het uitstekend doen (afgezien van de 9 watt/VA gloeivermogen).
Is er een reden dat je vrijwel nooit deze buizen als gelijkrichters ziet ? Het argument "niet praktisch, niet efficient, achterhaald" geldt naar mijn idee ook voor heel veel gangbare dubbel gelijkrichtbuizen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

democles

Berichtdoor democles » zo 11 okt 2020, 14:52

Leuke voeding :shock:

En dan dacht ik, dat ik al vrij grote dingen bouw,

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 11 okt 2020, 22:55

Lijkt een beetje op wat ik vroeger zag van Anne PAOJAT
Die gebruikte overal 19 inch 3HE voor dus een 10 watt mobilefoon ( autoradio formaat ) in 60 cm diep Rack
Je woont toch niet vlak bij Barend Hendriksen :lol:
shit draadje vergeten :oops:

BamiKanarieSoep

Berichtdoor BamiKanarieSoep » ma 12 okt 2020, 7:55

Nee, die ken ik niet ik zie wel een parallel met zenden : tot een tijd geleden verkocht de T.U. Eindhoven afgeschreven apparatuur ten behoeve van hun zendstation. Daar heb ik regelmatig spullen gekocht (ook nog voor het goede doel :wink: ) zoals bovenstaande 19'' kasten, en de PIO condensatoren. Ik vind het wel makkelijk, zo'n ruime behuizing zonder passen en meten :lol:

211audio

Berichtdoor 211audio » ma 12 okt 2020, 14:20

Als je van uitdagingen houdt: De Choke assisted mu-stage (Alan Kimmel). Met een bewerking als Single Ended Parafeed Versterker.
<klik>

BamiKanarieSoep

Berichtdoor BamiKanarieSoep » ma 12 okt 2020, 17:29

Interessant, maar ben nu nog bezig met de basics :relax:

(Poolse vriend Torroidy zal hier blij mee zijn :D

Terug naar “Versterkers”