Algemene vragen over de werking van buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: EL84 PP UL bouwen

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 11:30

Klopt Bert, we hebben allemaal andere ideeën, en we hebben hier zeer vakkundige mensen die het kunnen uitwerken, niets dan lof daarvoor, :goeie: maar soms wil je zelf ook wel weten hoe iets werkt of wat er achter zit.
Heb je je nieuwe trafo's al binnen?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 01 okt 2020, 11:31

peterl schreef:Dank je, weer wat duidelijker, en natuurlijk komen daar dan weer nieuwe vragen bij. Hoop dat jullie daar nog niet moe van worden. :?
https://www.vtadiy.com/loadline-calculators/loadline-calculator/

Ik heb de calculator gevonden en heb daar een KT77 in PP UL in geplaatst(wil ik waarschijnlijk gaan gebruiken voor nieuw project, nee niet dat el34 gedoe :hide: ), willen jullie eens kijken of dit kan wat ik doe. ik heb door de stroom te verhogen de class A lijn naar 14,5 watt getrokken en het eindvermogen komt hiermee in class B op 43watt.
Is dit mogelijk en/of heeft dit consequenties? en wat voor?
Wat kan je door de headroom aan te passen regelen?
Origineel stond hij op 400v met 60 ma en levert dan 10,8w class A, en 36w class B, is dat merkbaar tijdens het luisteren???? :think:
Klopt het volgens dit verhaal dan als je de spanning verlaagd (bijv. 350v)en stroom verhoogd (bijv. 80ma) dat je langer in class A blijft?
Ik zie hier ook dat de UltraLinear tap (%) in deze berekening geen invloed heeft op de lijnen, want hier staat 43% maar wat als je nu naar 35% gaat(bijv ringkern Amplimo)?

Hebben we met 400 volt over een EL84 ?
Dat mag niet op een el84 de limiet is (300 )volt 330 zie ik ook in commerciële versterker
En ik heb de trafo,s maar ben gewoon te moe
shit draadje vergeten :oops:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 13:19

Hij heeft het toch over een KT77?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 14:42

peterl schreef:Dank je, weer wat duidelijker, en natuurlijk komen daar dan weer nieuwe vragen bij. Hoop dat jullie daar nog niet moe van worden. :?
https://www.vtadiy.com/loadline-calculators/loadline-calculator/

Ik heb de calculator gevonden en heb daar een KT77 in PP UL in geplaatst(wil ik waarschijnlijk gaan gebruiken voor nieuw project, nee niet dat el34 gedoe :hide: ), willen jullie eens kijken of dit kan wat ik doe. ik heb door de stroom te verhogen de class A lijn naar 14,5 watt getrokken en het eindvermogen komt hiermee in class B op 43watt.
Is dit mogelijk en/of heeft dit consequenties? en wat voor?
Wat kan je door de headroom aan te passen regelen?
Origineel stond hij op 400v met 60 ma en levert dan 10,8w class A, en 36w class B, is dat merkbaar tijdens het luisteren???? :think:
Klopt het volgens dit verhaal dan als je de spanning verlaagd (bijv. 350v)en stroom verhoogd (bijv. 80ma) dat je langer in class A blijft?
Ik zie hier ook dat de UltraLinear tap (%) in deze berekening geen invloed heeft op de lijnen, want hier staat 43% maar wat als je nu naar 35% gaat(bijv ringkern Amplimo)?

Ja, dat verhaal klopt in principe dat wanneer je spanning verlaagd en stroom verhoogt, je langer in Klasse-A blijft staan.
Dat heeft een beetje met de "vorm" van je maximale vermogen dissipatie te maken (om het maar even visueel uit te leggen)
Door de spanning te verlagen ligt die lijn hoger.

Wel moet je heel goed de maximale stroom van de buis en trafo in de gaten houden.
Dit is dan ook gelijk het compromis.

Is het merkbaar? Sja beetje lastig te zeggen. Vergeet niet dat het gehoor logaritmisch werkt.
Een verdubbeling in vermogen levert dus maar 3dB winst op.(10*log )
Dan zie je ineens dat de transitie iedere keer maar heel klein is.
(qua versterker zou je dan eigenlijk ook maar een veelvoud van 2^N hoeven hebben, dus 2,4,8,16,32, 64 Watt, daartussen zijn de stappen nmlk wel erg klein)

UL heeft invloed over de vorm van de lijnen, daardoor veranderd de linkerkant (ik noem dat altijd maar de nul lijn)
Vandaar dat wel je maximaal vermogen veranderd, maar niet vermogen voor Klasse-A

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 okt 2020, 14:48

peterl schreef:Origineel stond hij op 400v met 60 ma en levert dan 10,8w class A, en 36w class B, is dat merkbaar tijdens het luisteren???? :think:
Met lagere spanning gaat het te bereiken vermogen naar beneden.Met verhogen van de ruststroom blijft de versterker tot een groter vermogen in klasseA, neemt het rendement af en het verbruik dus toe, alles wordt heter (buizen, voeding, weerstanden).
Elke andere tap en elke andere voedingsspanning geeft een andere grafiek Va/Ia.
Om uit te zoeken tot waar je kunt uitsturen (voor het bepalen van de Raa) uitrekenen wat de Vg2 wordt met Vg1=0 en dan de pentode grafiek vinden (aanpassen) voor die Vg2.
De instelling voor de ruststroom kun je vinden bij de triode grafiek, in rust zijn Va en Vg2 bij UL gelijk.
Ondertussen bezig geweest de balans belastingslijn voor de twee buizen in een tekening te zetten.
Een instelling en grafiek genomen die het niet te lastig maakt, geen echte versterker.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 15:00

Ah!buis schreef:
peterl schreef:Origineel stond hij op 400v met 60 ma en levert dan 10,8w class A, en 36w class B, is dat merkbaar tijdens het luisteren???? :think:
Met lagere spanning gaat het te bereiken vermogen naar beneden.Met verhogen van de ruststroom blijft de versterker tot een groter vermogen in klasseA, neemt het rendement af en het verbruik dus toe, alles wordt heter (buizen, voeding, weerstanden).
Anne

Dat is inderdaad ook nog goed om te weten.
Er loopt nu natuurlijk continu een stroom

Als je echt graag een Klass-A zou willen ontwerpen, zou ik dan ook buizen uitkiezen die wel wat(t) kunnen hebben.
Vandaar dat ik ook begon bij een 6550, een 7581A is hiervoor ook een mooie buis (35W versie van een 6L6)
Neem in elk geval een buis die ruim bemeten is.

dus sowieso geen B7G achtige of andere kleine buizen pakken
(EL90, equivalent aan een 6V6 maar een stuk kleiner, maar daar red je zulk soort vermogen niet mee, enkel als voorbeeld)

Met 350V en 80mA loopt er al 350*0.08 = 28W per buis non-stop weg te stoken.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op do 01 okt 2020, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 15:05

Trouwens, misschien hierover maar even een nieuw topic beginnen?
Ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is met "EL84" in de titel.
In principe is dit meer een algemene vraag over de werking van buizenversterkers

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 01 okt 2020, 15:09

Ik denk nog steeds dat we het over een el84 gaat hoor :wink:

peterl

Algemene vragen over de werking van buizenversterkers

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 15:12

Bij deze aangemaakt en het vervolg op de laatste pagina's van http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=28922&start=425

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: Algemene vragen over de werking van buizenversterkers

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 15:13

Misschien even een modje vragen om de vorige berichten te verhuizen (dat kan met dat uitroepteken) ?

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 15:14

Doen we, bedankt.

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 15:15

Bert, ik denk dat Bart daar wel een punt heeft want het is natuurlijk best wel een onderwerp over algemene versterker kennis.
Ik heb een nieuwe topic aan gemaakt waar het vervolg hierop kan plaatsvinden.

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 15:44

Anne, Ik begreep dat bij triode de spanning van de buis dus 400v en met een ruststroom van 60ma heeft.
Ik heb jou grafiek deel bijgekleurd om wat duidelijk te krijgen, de blauwe lijnen zijn in dit geval de class B lijnen, en de rode dot waar hij over gaat van A naar B?
Om uit te zoeken tot waar je kunt uitsturen (voor het bepalen van de Raa) uitrekenen wat de Vg2 wordt met Vg1=0 en dan de pentode grafiek vinden (aanpassen) voor die Vg2.
De instelling voor de ruststroom kun je vinden bij de triode grafiek, in rust zijn Va en Vg2 bij UL gelijk.
Ondertussen bezig geweest de balans belastingslijn voor de twee buizen in een tekening te zetten.

Dit gaat me boven mijn pet als ik dit lees. :?
Wat betreft het gehoor maakt het dus niet veel uit of je in 10w class A werkt of 15 watt Class A, begrijp ik?
Wat betreft vol class A daar zie ik wel van af Bart, zal combi worden denk ik. KT77 van JJ is erg prettig geprijsd. :wink:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 16:01

peterl schreef:Anne, Ik begreep dat bij triode de spanning van de buis dus 400v en met een ruststroom van 60ma heeft.
Ik heb jou grafiek deel bijgekleurd om wat duidelijk te krijgen, de blauwe lijnen zijn in dit geval de class B lijnen, en de rode dot waar hij over gaat van A naar B?

Dit gaat me boven mijn pet als ik dit lees. :?
Wat betreft het gehoor maakt het dus niet veel uit of je in 10w class A werkt of 15 watt Class A, begrijp ik?
Wat betreft vol class A daar zie ik wel van af Bart, zal combi worden denk ik. KT77 van JJ is erg prettig geprijsd. :wink:

Eventueel scheelt 10W vs 15W een beetje in vervorming.
Het maximale uitgerekende vermogen is meestal wel op zo'n 5-10% THD
Een beetje afhankelijk van de buis, instelling, etc en of je eventueel terugkoppeling gaat toepassen.

Ik hanteer zelf heel grofweg 75-80% van dat vermogen als muzikaal bruikbaar.
(dat is echt natte vinger schatting hoor!)
Ik denk dan ook meer vanuit het idee hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben.
Maargoed, dat komt misschien omdat ik over het algemeen werk vanuit gebruiker/klant eisen.

De praktijk is vaak eerder wat je toevallig hebt liggen of waar je toevallig aan kan komen qua budget ed.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 okt 2020, 16:07

Zo dus,
AB.png
de dunne lijnen zijn hulplijnen om de helling van B te tekenen.De overneem punten zitten op de 0mA van de andere buis.
Wat het vermogen betreft, er zijn verliezen die je zo niet ziet zoals de gelijkstroom weerstand van de trafowikkelingen en geen 100% koppeling tussen de wikkelingen en ijzerverliezen.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 01 okt 2020, 17:48

Ik vind mezelf ontzettend dom
Anne ik bewonder je kennis steeds meer Maar ik kan er geen slocola van maken
Ik leg het tegen mezelf uit :oops:
De dunne lijnen zijn hulplijnen Om de helling B te tekenen
Een lijntje van 160 volt naar 50 volt bij 100 mA
Dat is onder hetzelfde
Dan krijgen we dikke rode lijn
Overname op 0 volt
Is 220 volt PP wisselspanning of wel 220/2=110x0.7 volt 77 volt bij een stroom van 100 mA
Is 7,7 Watt Dat is bij de verste niet wat ik zou verwachten (12 watt ) bij een EL84
:-s

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 17:59

Bert, we zijn inmiddels over een KT77 aan het praten n.a.v. het linkje dat ik er op had gezet van de calculator.

de dunne lijnen zijn hulplijnen om de helling van B te tekenen.De overneem punten zitten op de 0mA van de andere buis.
Wat het vermogen betreft, er zijn verliezen die je zo niet ziet zoals de gelijkstroom weerstand van de trafowikkelingen en geen 100% koppeling tussen de wikkelingen en ijzerverliezen.
Anne

Dat begrijp ik Anne, en logisch dat er nog veel variabelen zijn in dit verhaal.

De kreet "headroom" stond ook in dat wordt die nu gebruikt om het nuttige vermogen van het vervormende vermogen af te halen?
Of is dat het vermogen wat je gebruikt in huis en wat er dan nog verder overblijft?
het werd trouwens zo verwoord. Out. headroom (+/-V):

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 17:59

Je kunt het (rms) vermogen uitrekenen met P = (HT-Vmin) * Ipeak / 2
HT = spanning anode-kathode
Vmin = waar de grafiek 0 lijn kruist
Ipeak is de stroom bij de kruising.

Let er even op dat spanning hier (in de grafiek) maar 160V is!!!
Dus 7,7W ziet er best prima uit voor een EL84!!
(je komt ook op die waarde met deze formule)
Laatst gewijzigd door One World Concepts op do 01 okt 2020, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 18:02

peterl schreef:Bert, we zijn inmiddels over een KT77 aan het praten n.a.v. het linkje dat ik er op had gezet van de calculator.

Anne

Dat begrijp ik Anne, en logisch dat er nog veel variabelen zijn in dit verhaal.

De kreet "headroom" stond ook in dat wordt die nu gebruikt om het nuttige vermogen van het vervormende vermogen af te halen?
Of is dat het vermogen wat je gebruikt in huis en wat er dan nog verder overblijft?
het werd trouwens zo verwoord. Out. headroom (+/-V):

Je doelt nu weer naar die website, headroom is een beetje ongelukkig gekozen woord naar mijn mening.
Giuseppe Amato (de maker van de website), antwoord het zelf met; "It is the output voltage swing."

Het lijkt me even verstandig om specifiek even aan te geven dat het ineens over die website gaat.
De term "headroom" is niet echt standaard namelijk.
Het wordt op de website enkel gebruikt om te kijken hoe groot de vervorming is bij een bepaald uitgangsspanning van de versterker (aan de primaire kant)

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 18:17

One World Concepts schreef:Je kunt het (rms) vermogen uitrekenen met P = (HT-Vmin) * Ipeak / 2

Kijk met de berekening er bij wordt het duidelijk, dus rms is 3,85w?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 18:26

peterl schreef:
One World Concepts schreef:Je kunt het (rms) vermogen uitrekenen met P = (HT-Vmin) * Ipeak / 2

Kijk met de berekening er bij wordt het duidelijk, dus rms is 3,85w?

Nee, die 7,7W is rms
Prms= (160 - 35) * 0.117 / 2 = 7.3W

Vermogen Klass-A is dan;
Prms_A = (160 - 53) * 0.1 / 2 = 5.4W

Van het totale vermogen is dan 5.4/7.3 * 100 = 74% in Klasse-A

Even een kleine uitleg misschien.
Je totale "voltage swing" is dus van Vpiek = Va - Vmin (dus waar Vg 0 is).
De rms waarde is dan natuurlijk * 0.707

Dus eigenlijk P = Vrms * Irms = Vpiek * 0.707 * Ipiek * 0.707 = Vpiek * Ipiek / 2
of in andere woorden (Va - Vmin) * Ipeak / 2

Sorry voor het geknoei met namen, mensen gebruiken overal weer andere benamingen.

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 18:43

Nee, die 7,7W is rms

Vermogen Klass-A is dan;

Hier begrijp ik weer iets niet, waar haal je die Vmin 35 vandaan? :shock:
De Ipeak zie ik nu terug als de uitloper van de B lijn waar die ophoud(117ma), neem aan dat dat klopt.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 18:47

peterl schreef:
Nee, die 7,7W is rms

Vermogen Klass-A is dan;

Hier begrijp ik weer iets niet, waar haal je die Vmin 35 vandaan? :shock:
De Ipeak zie ik nu terug als de uitloper van de B lijn waar die ophoud(117ma), neem aan dat dat klopt.

peterl

Berichtdoor peterl » do 01 okt 2020, 18:56

Ach zo, die B lijn zit op die 35v, je moet het maar weten hoor :roll:
Weet je alleen met een grafiek kom je er zo 1,2,3 niet uit hoor.
Je hebt echt die informatie nodig om dat te begrijpen, waar het vandaan gehaald wordt.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 19:09

peterl schreef:Ach zo, die B lijn zit op die 35v, je moet het maar weten hoor :roll:
Weet je alleen met een grafiek kom je er zo 1,2,3 niet uit hoor.
Je hebt echt die informatie nodig om dat te begrijpen, waar het vandaan gehaald wordt.

En we bekijken nog maar 1 geval.
Zodra je de voedingsspanning en schermrooster spanning veranderd, is alles weer anders.

Vandaar dat ik liever die website met de calculator/simulatie gebruik.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op do 01 okt 2020, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Versterkers”