Layout verknoeid/veranderd?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Layout verknoeid/veranderd?

Berichtdoor pompebled » wo 30 sep 2020, 23:33

Goedenavond,

Ik heb al een aantal jaren dit soort lowpass filterprintjes in gebruik:
https://nl.aliexpress.com/item/33001552 ... web201603_
Deze heeft een gelijkrichting aan boord, andere ontwerpen hebben een gelijkgerichte voeding nodig:
https://nl.aliexpress.com/item/32819719 ... 5618%23985

Linker potmeter stel je de overname frequentie mee in, de rechter bepaald het volume.
Niks aan de hand, tot ik een paar nieuwe exemplaren bestelde, die de afgelopen weken binnen druppelden.

Zowel de oudere als de nieuwere versies gebruiken de NE5532P, één of twee, afhankelijk van welke voeding ze nodig hebben, maar de hartafstanden van de potmeters verschillen, evenals de afmetingen van de print.

Eenmaal geassembleerd, piece of cake, alles is voorbedrukt, en ingebouwd voor het eerst stroom er op.
Vreemd; de versie met dubbele stroomvoorziening laat een bizar regelgedrag van de linker potmeter horen, je hoort niet dat de overname frequentie verandert, wél verandert het geluid, alsof je met een kamfilter aan het klooien ben, bij gebrek aan een betere omschrijving.

De versie met de enkele voeding speelt goed, alleen daar is het regelen van de frequentie omgekeerd aan de oudere versies die ik heb, in plaats van dat linksom draaien de overname frequentie verlaagt, loopt 'ie juist op, bizar.

Daar ik zeker weet dat alle componenten op de goede plaats zitten (dubbel gechecked, weerstanden nagemeten vóór montage), snap ik niet hoe dit kan.
Heeft er iemand een silkscreen in spiegelbeeld belicht op de Chinese fabriek waardoor er printsporen verkeerd lopen?
Of heb ik een batch NE5532P die intern anders ingericht zijn?
Of is de layout vernacheld?

Het enige dat ik kan doen bij wijze van controle, is de NE5532P van de oudere printen wisselen met die van de nieuwe, maar gezien de aantallen van deze IC's lijkt het me onwaarschijnlijk, dat hier verschil in zal zitten.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Ah!buis

Re: Layout verknoeid/veranderd?

Berichtdoor Ah!buis » do 01 okt 2020, 11:17

Schema tekenen en kijken waar de verschillen zitten ?
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 01 okt 2020, 11:31

Hallo Anne,

Ik zal wat foto's maken van de verschillende printjes en ze hier laten zien.

Groeten, Jan.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 01 okt 2020, 14:36

Kan best dat het beter uitkwam om de potmeter 'verkeerd om' op de print te plaatsen, of dat er überhaupt niet naar is gekeken.

Aan foto's hebben we niet genoeg, je zal zelf het schema even moeten uittekenen.

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 02 okt 2020, 11:29

Chocomel schreef:Kan best dat het beter uitkwam om de potmeter 'verkeerd om' op de print te plaatsen, of dat er überhaupt niet naar is gekeken.

Dat was ook al door mij heen gegaan, gezien het feit dat wanneer je het weet en er nooit veel aan wordt gedraaid als de boel eenmaal is afgesteld, vind ik dat geen groot probleem, omdat de print werkt zoals 'ie bedoeld is.

De grotere print met de gelijkrichting aan boord vind ik wél een probleem, omdat de werking redelijk bizar is en niet tot een goed instelbare overname frequentie leidt.

Ik ben sinds augustus met pensioen, dus je zou zeggen dat ik meer tijd zou moeten hebben voor het tekenen van een paar schemaatjes. In de praktijk heb ik het nog nooit zo 'druk' gehad...

Groeten, Jan.

211audio

Berichtdoor 211audio » di 06 okt 2020, 14:29

Het zou deze kunnen zijn Jan:

Ne5532_filtro_grave_diagram.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 06 okt 2020, 16:04

Als dat idd het schema is dan klinkt de omschrijving van de fout alsof een van de lopers van P1 naar het verkeerde uiteinde verbonden is.
Op de fotos van de printen klopt 't wel maar zit wel verwisseld bij de twee.Bij de een lopers naar links verbonden en bij de ander naar rechts.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”