'Audiofiele' zekeringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: 'Audiofiele' zekeringen

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 12:05

pappaleo schreef:
Zweitse schreef:Ik zou zeggen, grijp je kans. :mrgreen:
https://hifi.nl/tweedehands/10046119/or ... ingen.html

Toch mooi meegenomen dat ze al ingespeeld zijn. :goedzo:

Dat inspelen is in dit geval niet relevant. Dat is gebeurd bij de vorige eigenaar. En je weet ook niet inwat voor apparaat dat is gebeurd. De kans is erg klein dat dat een zelfde apparaat is als waar de nieuwe eigenaar er van gaat genieten. Bij een nieuwe eigenaar en op andere plaatsen moeten dit soort spullen ook altijd opnieuw inspelen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 02 okt 2020, 12:08

Pjotr schreef:
pappaleo schreef:
Zweitse schreef:Ik zou zeggen, grijp je kans. :mrgreen:
https://hifi.nl/tweedehands/10046119/or ... ingen.html

Toch mooi meegenomen dat ze al ingespeeld zijn. :goedzo:

Dat inspelen is in dit geval niet relevant. Dat is gebeurd bij de vorige eigenaar. En je weet ook niet inwat voor apparaat dat is gebeurd. De kans is erg klein dat dat een zelfde apparaat is als waar de nieuwe eigenaar er van gaat genieten. Bij een nieuwe eigenaar en op andere plaatsen moeten dit soort spullen ook altijd opnieuw inspelen.

Je maakt een grapje mag ik hopen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 12:12

Zekeringen zijn nou eenmaal geen speakers :sure: :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 02 okt 2020, 12:35

Walt schreef: zonde om hier klank potentieel te laten liggen.
Klinkende munt ? :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 02 okt 2020, 12:45

Ik heb een tijdje op Audiofreaks gezeten, en dan merk je dat sommige fora staan of vallen bij wie er regelmatig langs komen en posten. na jaren niet te zijn geweest vroeg ik wat advies / en of ervaringen omtrent usb dacjes. Het antwoord was dat vanaf een euri of 750 dat het zin had. Ik herinner me nog dat beginners advies vroegen voor een setje en dat dan leukje setjes voor elk budget op marktplaats bij elkaar werden gezocht.

Zelf ben ik wel een beetje technisch, maar behalve met wat boerenverstand, heb ik nul komma nul kennis van de theorie. Maar Circuits online is leuk om een een boormachine weer aan de praat te krijgen. Of zelfs een wasmachine. Fora zijn wat dat betreft een zegen voor de amateur. Met het delen en meedenken over, zijn reparaties van apparaten ook voor de amateur mogelijk, en zo wordt voorkomen dat alles maar direct bij het grof vuil belandt.

Maar voor je het weet denkt de omgeving dat je alles kan repareren. En komt met van alles aandragen. Zo kwam een makker met een hersenbeschadiging met wat sony speakertjes uit zo'n jaren 80 midisetje. Eentje deed het niet. Eigenlijk met ietwat tegenzin heb ik het dunne spaanplaten luidsprekertje opengehaald en een nieuw draadje aan de weergevers gezet. Ik had uit de tweede hands al een versterkertje voor hem op de kop getikt. Het geluid van die dingen was zo op het bureau verschrikkelijk. Maar bij hem kwamen ze met een spijkertje , een draadje vuilniszakdichtbinder en een schroefje in het luidsprekerkastje aan de muur. En de muur zorgde voor de bass respons. En die jongen was zo blij en als we dan met een aantal mensen een biertje dronken moest je erkennen dat het eigenlijk best wel goed klonk. Omdat de aanwezigen er van genoten.

Ik wil maar zeggen, met de goedkoopste vondsten is wat leuks best mogelijk. Vroeger werd er gesproken over het "blauwe forum" het meer elitaire publiek en navenante advertenties en verkoop praat. En "Het groene forum" waar ook vele draadjes ontstonden rond B. Gehakt die een heel geheimzinnige methode had om dingen beter te laten klinken. Versterkers door hem behandeld werden "gehakt" hehehe. Maar was het allemaal niet meer dan een goeroe en volgelingen die maar al te graag in iets willen geloven ? Zelf heb ik de centen niet voor al die ongein , dus dat maakt de keuze lekker makkelijk ;-p.

Maar als audiofiele zekeringen al op een zelf bouw forum moeten worden aangeprezen gaat het niet zo goed met de High End industrie... Mijn twee centjes hierover. :mrgreen:
In het land der blinden....

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » vr 02 okt 2020, 12:49

Als zoiets als een draadje van 20mm in een glazen buisje blijkbaar waarneembare sonische verschillen kan opleveren dan is het verder toch een hopeloze zaak? Dan leveren printbanen, type soldeertin, houders, stekerpluggen, de leads van passieve componenten en wat dies meer zij toch ook allemaal een bijdrage? En wat doe je dan? Alle componenten lossolderen en opnieuw bevestigen met ‘audiograde’ soldeertin? (zoveel ruimtelijker, alsof er een gordijn is weggetrokken). En wat doe je dan met alles voor de meter waar je geen vat op hebt? Moet Stedin ook audiograde zekeringen in de wijkcentrale gaan toepassen? Maakt het type opwekking nog uit? Is zonnestroom audiofieler dan stroom uit een gasturbine? Of is stroom uit een kerncentrale echt helemaal je van het?

ik kan mij best voorstellen dat de hele keten van netvoeding een issue kan zijn. Is het dan niet zinvoller om audioapparatuur te voeden vanuit een hele grote lithiumbatterij? Pure gelijkstroom zonder fratsen, dat scheelt! :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 12:55

I.i.g. komt vrijwel alle zonnestroom uit een switch mode convertor. Audiofiel gezien nou niet echt fris. Misschien op een enkele knappe freak na die zijn zonnestroom in accu's opslaat en zijn set voedt met de accu's. Maar dan nog is er dikke kans dat de laadregelaar een SMPS is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 02 okt 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 02 okt 2020, 12:57

Er zijn inderdaad mensen die hun DAC via een Lithium batterij voeden.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 okt 2020, 13:19

Splinter226 schreef:Maar als audiofiele zekeringen al op een zelf bouw forum moeten worden aangeprezen gaat het niet zo goed met de High End industrie... Mijn twee centjes hierover. :mrgreen:

Ik voel ruimte voor een topic over zelfbouwzekeringen. :-"
Mark Bakker

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 02 okt 2020, 13:28

markbakk schreef:
Splinter226 schreef:Maar als audiofiele zekeringen al op een zelf bouw forum moeten worden aangeprezen gaat het niet zo goed met de High End industrie... Mijn twee centjes hierover. :mrgreen:

Ik voel ruimte voor een topic over zelfbouwzekeringen. :-"
Ja, want er is nog geen versterker voorbij gekomen.En dit is toch de afdeling Versterkers :shock:
Anne

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 okt 2020, 13:31

[-X Neenee, dit ging over versterkerzekeringen. Dat zijn hele andere zekeringen dan die voor luidsprekers, DAC's of stofzuigers.
Mark Bakker

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 02 okt 2020, 14:04

markbakk schreef:[-X Neenee, dit ging over versterkerzekeringen. Dat zijn hele andere zekeringen dan die voor luidsprekers, DAC's of stofzuigers.
Ik denk dat het de verkopers worst zal zijn waar je ze, al of niet, voor gebruikt.Als 't maar verkoopt.
Zou er nog onderscheid gemaakt worden tussen snelle en trage of wat de max te onderbreken spanning mag zijn ? Of heeft de potentiele klant toch geen benul. :lol:
Anne

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 02 okt 2020, 14:07

Maar het inspelen van zekeringen is toch zeker wel relevant? Wat als je een tweedehands zekering overneemt van Marktplaats, en hem vervolgens andersom in je apparaat steekt?? #-o :-" :-"

Een moedige DHZer kan het zekering-‘effect’ misschien zonder veel kosten nabootsen door de zekeringhuider te draad-overbruggen? :hide:

BTW ik heb AHP zekeringen in mijn versterkeren ben er tevreden mee.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 14:11

markbakk schreef:[-X Neenee, dit ging over versterkerzekeringen. Dat zijn hele andere zekeringen dan die voor luidsprekers, DAC's of stofzuigers.

Nu drijven we wel heel erg af, stofzuigers? En verwar je daarbij nu niet zekeringen met koolborstels.

Overigens vind ik gebruikte 2e hands zekeringen een beetje tricky. Je weet niet hoe oud ze zijn en die dingen slijten. Zeker de trage.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 02 okt 2020, 14:23

Zekeringen in dat soort speakertjes ? Denk dat de investering daarvoor de totale kosten bijna zou overtreffen :rofl: Rest ging natuurlijk over het allooi van bepaalde types. En verschillende fora. Zouden ze het op circuits online durven aan te prijzen ? :think: :sure:

Maar een gouden draadje van koolstof borstelhouder naar de schakeling in de boormachine, daar snort tie toch echt een klasse hoger door hoor!. En dan zeg ik tegen de boormachine "want je bent het waard!" En voor t slapen gaan een nacht creme aanbrengen. Want alles om je heen wil weten hoeveel je om de dingen geeft. ;-*
Laatst gewijzigd door Splinter226 op vr 02 okt 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 02 okt 2020, 14:25

Ouwebok schreef:Een moedige DHZer kan het zekering-‘effect’ misschien zonder veel kosten nabootsen door de zekeringhuider te draad-overbruggen? :hide:
Nee, dat gaat niet, de ervaring is dan heel anders.
Eerst luister je onbevangen naar de muziek, maar met een draad over de zekering zit je met een benepen hart te wachten of er geen rook uit je versterker komt :shock: .
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 14:27

Ah!buis schreef:
Ouwebok schreef:Een moedige DHZer kan het zekering-‘effect’ misschien zonder veel kosten nabootsen door de zekeringhuider te draad-overbruggen? :hide:
Eerst luister je onbevangen naar de muziek, maar met een draad over de zekering zit je met een benepen hart te wachten of er geen rook uit je versterker komt :shock: .
Anne

Als het goed is hoef je daar nou juist niet op te wachten Anne............

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 02 okt 2020, 14:30

Ah!buis schreef:
Anne

Ja, maar dan is het wel gewijde rook. Incense zeg maar. Dat brengt je in nog extatischer staten...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 02 okt 2020, 14:39

Splinter226 schreef:
Eerst luister je onbevangen naar de muziek, maar met een draad over de zekering zit je met een benepen hart te wachten of er geen rook uit je versterker komt :shock:

Ja, maar dan is het wel gewijde rook. Incense zeg maar. Dat brengt je in nog extatischer staten...
Neeee ! dat draadje is veeeel te goedkoop :lol:
Anne

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 okt 2020, 15:12

Pjotr schreef:En verwar je daarbij nu niet zekeringen met koolborstels.

Wat moet een koolborstel nou in een versterker?

[edit]Sorry Walter, je draadje is gekaapt...
Mark Bakker

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 02 okt 2020, 15:14

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef:
Eerst luister je onbevangen naar de muziek, maar met een draad over de zekering zit je met een benepen hart te wachten of er geen rook uit je versterker komt :shock:

Neeee ! dat draadje is veeeel te goedkoop :lol:
Anne

Ik vergeet dat altijd
Inkopertje meneer Buis :D :D
Ik denk dat je al zat wachten op mn reactie O:)
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 okt 2020, 15:21

markbakk schreef:
Pjotr schreef:Nu drijven we wel heel erg af, stofzuigers? En verwar je daarbij nu niet zekeringen met koolborstels.

Wat moet een koolborstel nou in een versterker?

[edit]Sorry Walter, je draadje is gekaapt...

Ja dat bedoel ik. Ik begrijp dan ook dat jij naar stofzuigers luistert? Lijkt mij meer iets voor een apart draadje :goeie:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 02 okt 2020, 17:55

Jesus and the Mary Chain in de "new wave" jaren tachtig. Stofzuigermuziek ;-p

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 02 okt 2020, 17:59

Splinter226 schreef:Jesus and the Mary Chain in de "new wave" jaren tachtig. Stofzuigermuziek ;-p

:rock:
en ze kunenn t nog steeds, ik was hier bij en dat was :rock:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » vr 02 okt 2020, 18:09

Pjotr schreef:Overigens vind ik gebruikte 2e hands zekeringen een beetje tricky. Je weet niet hoe oud ze zijn en die dingen slijten. Zeker de trage.

Trage zekeringen verouderen juist langzamer, dat lijkt me toch een open deur. :roll:

Verder zou de zelfbouwer met wat lef even de zekeringen kunnen bypassen om het effect van de zekering te kunnen beluisteren. Ja is heel gevaarlijk...etc etc. :lol:
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Versterkers”