'Audiofiele' zekeringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: 'Audiofiele' zekeringen

Berichtdoor markbakk » do 01 okt 2020, 15:43

Ach, skepsis is niet sexy. Het gaat niet om het geloof ergens in. Waarover dan wel? Het Duits-Zwitserse duo Boy heeft een mooi nummer erover gemaakt. Maar dat zijn maar mijn twee centen. En eerlijk is eerlijk, ook deze post is een beetje een vraag om aandacht :-$
Mark Bakker

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 01 okt 2020, 15:50

[ Bekijk op youtube ]
Op welk nummer krijg dat verhaaltje te horen? :lol:
Leuke meiden, en dan bedoel ik ook het zingen 8)

Heeft ook wat weg van Suzanne Vega.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 01 okt 2020, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 15:56

Ok Hannesie, en vat vind je hiervan: https://www.youtube.com/watch?v=iBkNpJj ... rt_radio=1
Eigenwijs is ook wijs!

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 01 okt 2020, 16:00

Dat is meer het bekende werk, niet verkeerd, maar duidelijk een net ander genre.
Hans

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 16:26

Het zijn bijna allemaal covers inderdaad. Maar de kwaliteit van het geluid is altijd top.
Eigenwijs is ook wijs!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 okt 2020, 19:34

douwebakker schreef:Is het niet beter deze discusie te sluiten? De audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd worden door enige kennis. Hetzelfde fenomeen zie je ook bij luidsprekersnoer waar de signaal richting wordt aangegeven. Leveranciers en fabrikanten zouden hier niet in mee moeten gaan. Het is volksverlakkerij.

Ok, ik pas iets toe wat ik zelf niet kan verklaren hoe het werkt, ook nooit in heb geloofd voordat ik het hoorde, maar wel enthousiast over ben geworden ondanks dat ik het nog steeds niet begrijp.

Het zal vast kloppen dat de audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd woeden door enige kennis.

Als we het maar niet gaan omdraaien, namelijk dat als je zo'n zekering waardeert dat je dan in het hok van 'niet gehinderd door enige kennis' wordt geplaatst. Maar dat lijk je wel te bedoelen. Als dat zo is dan vind ik dat erg agressief.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

satefan

Berichtdoor satefan » do 01 okt 2020, 19:41

jeroen_d schreef:
douwebakker schreef:Is het niet beter deze discusie te sluiten? De audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd worden door enige kennis. Hetzelfde fenomeen zie je ook bij luidsprekersnoer waar de signaal richting wordt aangegeven. Leveranciers en fabrikanten zouden hier niet in mee moeten gaan. Het is volksverlakkerij.

Ok, ik pas iets toe wat ik zelf niet kan verklaren hoe het werkt, ook nooit in heb geloofd voordat ik het hoorde, maar wel enthousiast over ben geworden ondanks dat ik het nog steeds niet begrijp.

Het zal vast kloppen dat de audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd woeden door enige kennis.

Als we het maar niet gaan omdraaien, namelijk dat als je zo'n zekering waardeert dat je dan in het hok van 'niet gehinderd door enige kennis' wordt geplaatst. Maar dat lijk je wel te bedoelen. Als dat zo is dan vind ik dat erg agressief.

Je kan de stelling van Douwe ook best omdraaien eigenlijk. Mensen die er niet in geloven worden gehinderd door kennis.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 01 okt 2020, 19:47

Ik heb er geen moeite mee wanneer mensen enthousiast worden over iets, of blij worden van iets of waar ze gelukkig van worden.
Niks mis mee, we doen dat allemaal en dat kan ik ook heel goed respecteren of accepteren.
Op precies dezelfde manier dat ik mensen respecteer die in Jezus, God, Allah of andere goden/dingen geloven.
Sterker nog, het kan zelfs uiterst boeiende gesprekken en discussies opleveren!

Waar ik wel moeite mee heb, is dat er allerlei vreemde (pseudo)wetenschap bij wordt gehaald om dat gevoel vervolgens te gaan bewijzen.
Dan verwijs ik je toch even door naar de basisregels van hoe wetenschap werkt.
Belangrijk punt om te benadrukken, is dat ik het niet heb over wat nu waarheid is (of niet), maar hoe bv data verkregen wordt en de conclusies die gemaakt worden.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 20:08

jeroen_d schreef:

Ik onthoud me verder wel van commentaar. Het is duidelijk hoe ik er in sta. Om het steeds opnieuw te benadrukken heeft geen zin. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil als ze het maar niet aan anderen opdringen en die indruk krijg ik hier een beetje.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 01 okt 2020, 20:34

satefan schreef:Je kan de stelling van Douwe ook best omdraaien eigenlijk. Mensen die er niet in geloven worden gehinderd door kennis.
Da's een goeie, "gehinderd door kennis" daar heeft de handel ook zo'n last van.Hoe dommer klant hoe liever :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

dre

Berichtdoor dre » do 01 okt 2020, 20:42

Maar wie van jullie heeft ook daadwerkelijk de moeite genomen om het verschil te testen op een set met voldoende resolutie uiteraard?
Ga eens langs bij Jeroen,zo eng is hij niet! :mrgreen:

Ik hoorde wel degelijk verschil bij Jeroen thuis(Synergistic Research) en hier ook in de CA-amp.(Furutech zekering)
In mijn Eindversterker zitten ook 5 zekeringen,dus dat is zeker te gek.
Maar de prijzen van de Synergistic Research zekeringen vind ik wel behoorlijk fors,daarom heb ik ze (nog) niet.
Потому что это возможно!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 okt 2020, 21:06

Als het verschil "Bizar groot is" zoals Jeroen dat omschrijft en ik neem aan dat hij met bizar meer "erg" dan "buitensporig" bedoelt, dan lijkt mij de resolutie van het systeem niet zo relevant. Vind het zoeken naar verklaringen door sommigen hier ook niet erg spannend. Temeer daar de fabrikant/leverancier van de zekeringen daarvoor geen enkel, maar dan echt ook geen enkel substantieel aanknopingspunt geeft.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

dre

Berichtdoor dre » do 01 okt 2020, 21:16

Ik vond het verschil niet bizar groot,maar wel goed waar te nemen.
Zeker in zo'n set als Jeroen vind ik de zekering zijn geld wel waard,elke verbetering op dat niveau kost bijna altijd een meervoud .
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 01 okt 2020, 21:50

Voor de duidelijkheid Andre. Je gaat bij Jeroen op bezoek, gastvrij als hij is schenkt hij een kopje koffie dan wel thee in :mrgreen: Jullie gaan wat muziek luisteren, beetje aan de set / akoestiek wennen, en vervolgens ga je aandachtig naar 1 bepaald nummer luisteren. Hierna staat Jeroen op uit de comfortabele luisterpositie, en verwisseld de zekering aan de primaire kant van de trafo voor zo'n audiofiele zekering. Dat zelfde nummer luisteren jullie nog een keer, en dan hoor je een verbetering? Is dat het of anders?

dre

Berichtdoor dre » do 01 okt 2020, 22:28

Het ging iets anders,maar stel dat het iets wel zo als bovenstaand ging?
Wat klopt daar dan wel of niet aan?
Потому что это возможно!

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 okt 2020, 22:38

dre schreef:Maar wie van jullie heeft ook daadwerkelijk de moeite genomen om het verschil te testen op een set met voldoende resolutie uiteraard?

Ik geloof dat je (voor wat mij betreft) het niet begrijpt. Als je op zoek gaat naar ‘het verschil’, zul je het ook vinden.

Ik denk dat je, als je verschil waarneemt, daarna een hypothese moet opstellen. Die hypothese gaan we dan hier wel bespreken. En wat mij betreft halen we Occam’s scheermes erbij. :twisted:

Daarbij: als ik bij Jeroen ga luisteren met het plan géén verschil te gaan horen, hoor ik het ook niet. Zou ik dat nu moeten gaan doen om het hier vervolgens luidkeels te gaan verkondigen?
Mark Bakker

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 01 okt 2020, 22:44

dre schreef:Het ging iets anders,maar stel dat het iets wel zo als bovenstaand ging?

Nee zo bedoel ik het niet, wel of niet kloppen, maar ivm het voorstellen onder welke conditie je het verschil hoort. Ik kan het me gewoon niet voorstellen voor mezelf namelijk, mede door het gebrek aan tech onderbouwing, maar schat jullie (Jeroen en jij) analytisch luistervermogen wel hoog in. Vandaar.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 01 okt 2020, 22:48

One World Concepts schreef:.....
Waar ik wel moeite mee heb, is dat er allerlei vreemde (pseudo)wetenschap bij wordt gehaald ...
+1 tenenkrommend gewoon wat voor BS-bingo er meestal gedaan wordt bij het aanprijzen van dit soort tweaks, "quantum" lijkt daarbij bijna verplicht. er zijn gelukkig ook positieve uitzonderingen bij die eerlijk zeggen "we weten niet hoe, maar t werkt". ik durf de stelling wel aan dat dit voor een belangrijk deel mee speelt bij de weerstand die er is. bij mij in elk geval wel. het ontneemt me in elk geval de zin om er tijd en geld in te stoppen, ik heb gelukkig nog genoeg andere manieren om m'n set te verbeteren de komende ongeveer 37 jaar (en dat is dan alleen met waar ik de spullen al voor heb liggen).
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

dre

Berichtdoor dre » do 01 okt 2020, 23:08

Barry2001 schreef:
dre schreef:Het ging iets anders,maar stel dat het iets wel zo als bovenstaand ging?

Nee zo bedoel ik het niet, wel of niet kloppen, maar ivm het voorstellen onder welke conditie je het verschil hoort. Ik kan het me gewoon niet voorstellen voor mezelf namelijk, mede door het gebrek aan tech onderbouwing, maar schat jullie (Jeroen en jij) analytisch luistervermogen wel hoog in. Vandaar.

Ik kan het me ook nog steeds niet voorstellen.......
Maar als ik het thuis en bij Jeroen waarneem,met 2 verschillende soorten zekeringen.......
Dan vind ik dat er toch iets gebeurd,hoe goed of slecht dan ook.....

Maar genoeg:mijn mening heb ik gegeven,en wat jullie er mee doen moeten jullie zelf weten. :goedzo:
Потому что это возможно!

Fedde

Berichtdoor Fedde » do 01 okt 2020, 23:16

Barry2001 schreef:Voor de duidelijkheid Andre. Je gaat bij Jeroen op bezoek, gastvrij als hij is schenkt hij een kopje koffie dan wel thee in :mrgreen: Jullie gaan wat muziek luisteren, beetje aan de set / akoestiek wennen, en vervolgens ga je aandachtig naar 1 bepaald nummer luisteren. Hierna staat Jeroen op uit de comfortabele luisterpositie, en verwisseld de zekering aan de primaire kant van de trafo voor zo'n audiofiele zekering. Dat zelfde nummer luisteren jullie nog een keer, en dan hoor je een verbetering? Is dat het of anders?

Ik zou eerst wel even de spanning er af halen... anders wordt het sowieso een schokkende verandering... :-"
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 okt 2020, 23:31

Henkjan schreef:.......................ik heb gelukkig nog genoeg andere manieren om m'n set te verbeteren de komende ongeveer 37 jaar (en dat is dan alleen met waar ik de spullen al voor heb liggen).

Grappig dat je dat zegt. Dat hebben velen, dus dat zal de verkoop van zekering tweaks niet bevorderen i.d.d. Zelf vind ik het geen slimme insteek om zo'n voorraad aan te houden. Dat spul blijft je maar liggen aankijken, zo van "Wanneer ben in nou aan de beurt" :D En persoonlijk vind ik dat dan frustrerend. Daarom ben ik er lang geleden meer gestopt en hou alleen een voorraad ideeën aan. Die kosten veel minder en nemen nauwelijks plaats in. Plus dat met voortschrijdend inzicht ideeën zich nog wel eens willen wijzigen en/of aanpassen. Heb ik zin, en vooral de nodige tijd, om een idee daadwerkelijk op te pakken en te gaan verwezenlijken, pas dan ga ik spullen uitzoeken en aanschaffen er voor.

Ik denk ook dat het ook wel je hobby moet zijn om naar zekeringen e.d. te gaan luisteren. De meesten zullen dat niet zo hebben als Walt en meer dan genoeg andere dingen hebben om plezier aan te beleven.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 02 okt 2020, 11:02

Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 02 okt 2020, 11:09

Mijn hobby is toch vooral genieten van muziek, en dat op zo’n hoog mogelijke kwaliteit, als een zekering daarbij helpt mooi toch? Ik snap dat dit een zelfbouw forum is met de focus op speakers en versterkers, maar de randzaken hebben ook invloed, zonde om hier klank potentieel te laten liggen.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 02 okt 2020, 11:42

douwebakker schreef: Iedereen mag geloven wat hij of zij wil als ze het maar niet aan anderen opdringen en die indruk krijg ik hier een beetje.

Interessante opmerking, omdat dit ook precies hetgeen is wat jij doet.

Ik heb een paar jaar geleden mijn eindversterker voorzien van een Furutech zekering, en dat verschil was zeker waarneembaar. Ik wil niet zeggen een dag/nacht verschil, maar een stukje meer helderheid was duidelijk te horen. Ik heb dit later ook in mijn DAC getest met eenzelfde type zekering, maar daar hoorde ik geen wezenlijk verschil.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 02 okt 2020, 11:53

Zweitse schreef:Ik zou zeggen, grijp je kans. :mrgreen:
https://hifi.nl/tweedehands/10046119/or ... ingen.html

Toch mooi meegenomen dat ze al ingespeeld zijn. :goedzo:

Terug naar “Versterkers”