'Audiofiele' zekeringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: 'Audiofiele' zekeringen

Berichtdoor jvenema » wo 30 sep 2020, 22:35

Ah!buis schreef:
jvenema schreef: Ik vraag alleen of er een soort van uitleg is van de manier waarop het dan zou werken.
Er is geen technische uitleg waarom het zou werken, moet je voor bij zieleknijpers zijn.
Als ze aankomen met het wegwerken van de weerstand van de zekering is het duidelijk dat het geleuter is.
Anne

Een andere weerstand vind ik ook een lastig verhaal met de SMPS erachter die met een regellus de spanning geregeld en daardoor redelijk onafhankelijk is van de weerstand van een zekering of spanningsfluctuaties van het net. Maar zullen we gewoon op een uitleg wachten? Zoals gezegd het "kan niet verhaal" is wel redelijk belicht ;-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 30 sep 2020, 22:35

Fedde schreef:Ik ben van mening dat je ook af en toe kurken uit wijnflessen moet halen... of uit... :beer:
+1, klinkt alles ook beter :proost:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 sep 2020, 22:41

jvenema schreef:
Ah!buis schreef:
jvenema schreef: Ik vraag alleen of er een soort van uitleg is van de manier waarop het dan zou werken.
Er is geen technische uitleg waarom het zou werken, moet je voor bij zieleknijpers zijn.
Als ze aankomen met het wegwerken van de weerstand van de zekering is het duidelijk dat het geleuter is.
Anne

Een andere weerstand vind ik ook een lastig verhaal met de SMPS erachter die met een regellus de spanning geregeld en daardoor redelijk onafhankelijk is van de weerstand van een zekering of spanningsfluctuaties van het net. Maar zullen we gewoon op een uitleg wachten? Zoals gezegd het "kan niet verhaal" is wel redelijk belicht ;-)

Het is het ultiem haalbare op het gebied van passieve Quantum Inductieve Koppeling.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 30 sep 2020, 22:43

jvenema schreef:Een andere weerstand vind ik ook een lastig verhaal met de SMPS erachter die met een regellus de spanning geregeld en daardoor redelijk onafhankelijk is van de weerstand van een zekering of spanningsfluctuaties van het net.
Een zekering zet je niet in een regellus, zekering door, slaat de boel op hol.
Maar zullen we gewoon op een uitleg wachten?
Sint-Juttemis ? :sure:
Zoals gezegd het "kan niet verhaal" is wel redelijk belicht ;-)
Redelijkheid :lol:
Anne

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 sep 2020, 22:45

Fedde schreef:Kwa werking van deze audiofiele zekeringen kan ik me alleen een lagere (of hogere?) weerstand of inductie voorstellen. En verder lijkt het me wel belangrijk dat het contact met de zekeringhouder goed is...

Iets van inductie heb ik ook ergens tussen marketing blabla gelezen, dat is op zich een beetje raar omdat er ook vaak in voedingen een spoel in serie wordt opgenomen om HF zooi te buiten te houden.

Dus het kan dan zomaar voorkomen dat iemand iets met speciale kabels en/of netfilters aan de gang gaat omdat dat beter is, waarbij juist inductie toegevoegd word en vervolgens een zekering gebruikt, omdat die een lage inductie heeft?

Dat een netfilter die wat HF zut weg drukt, eventueel een positief effect zou kunnen hebben, dat kan ik niet uitsluiten, ook een beetje afhankelijk van hoe gevoelig je spullen daarvoor zijn.

Aan de andere kant als de HF zooi flink minder is als de HF van je SMPS of je class D die ook HF zut aanmaken, dan wordt het verhaal al weer wat lastiger.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 sep 2020, 22:50

Ah!buis schreef:Een zekering zet je niet in een regellus, zekering door, slaat de boel op hol.

Ik zeg nergens dat de zekering in een regellus zit!
In het oorspronkelijke voorbeeld, zat er achter de beruchte zekering een SMPS voeding. Die heeft wel een regellus. Mocht de ingangs spanning wat lager zijn door de hogere weerstand dan heeft dat vanwege de regellus erna geen effect op de uiteindelijke spanning uit de SMPS. Net zoals spanningsfluctuaties van het net zelf vanwege de regellus niet echt een effect zullen hebben.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 30 sep 2020, 22:52

Ah!buis schreef:Ach, "mundus vult decipi, ergo decipiatur" en ze genieten er ook nog van :lol:
Anne

Klopt. Kijk maar naar onze plandemie.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 30 sep 2020, 23:02

jvenema schreef:
Ah!buis schreef:Een zekering zet je niet in een regellus, zekering door, slaat de boel op hol.

Ik zeg nergens dat de zekering in een regellus zit!
In het oorspronkelijke voorbeeld, zat er achter de beruchte zekering een SMPS voeding. Die heeft wel een regellus. Mocht de ingangs spanning wat lager zijn door de hogere weerstand dan heeft dat vanwege de regellus erna geen effect op de uiteindelijke spanning uit de SMPS. Net zoals spanningsfluctuaties van het net zelf vanwege de regellus niet echt een effect zullen hebben.
Als je met praatjes over de zekering over een regellus begint zou 't toch iets met die lus te maken moeten hebben :think:
Weerstand van netsnoer, stekkers, zekering voor een geregelde voeding mag geen hinder zijn anders deugt de voeding niet.
Anne

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » wo 30 sep 2020, 23:03

Walt schreef:Ik zet het in de kalender vandaar, volgende maand Duelund bypasses en daarna weer eens Bybees denk ik... :mrgreen:

Beetje sadistisch lijkt Walt wel om de zaak periodiek zo op te willen naaien.
Ik heb het idee dat hij ook niet in wondermiddeltjes gelooft maar op deze manier z'n frustraties
over diverse miskopen wil afreageren op mensen die hier gevoelig voor zijn.

vriendelijke groeten,

Paul
(die liever niet in de maling wordt genomen).
Zelf maken is leuker.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 sep 2020, 23:07

Ik vind het altijd wel vermakelijk

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 30 sep 2020, 23:09

Ik doelde meer op RC filter effecten, niet op spanningsval. Er wordt bv in voedingen soms een weerstand na de brug gestopt om samen met de ingangscondensator HF te filteren. Nog steeds geen goede reden voor een audiofiele zekering, maar ik probeer iig mee te denken... :hide:
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 sep 2020, 23:38

pappaleo schreef:Ik vind het altijd wel vermakelijk

Jawel. Maar ook wel een beetje zorgelijk dat hij nu uit zijn eigen "3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77" draadje is ontsnapt en bij Leonidas in weet te trekken. Nu kan dat weinig kwaad m.i. maar de andere draadjes :think: of een serie geheel nieuwe draadjes zoals dit...
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 01 okt 2020, 0:20

:rofl: Heel kwalijk, :sure: :^o
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 01 okt 2020, 7:22

Laten we dit draadje maar in Walts draadje plakken.
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » do 01 okt 2020, 8:56

Ik heb nu de Lindemann 850 versterker weer in gebruik, blijken daar maar liefst 5 zekeringen in te zitten! :shock:

Gelukkig zijn dat standaard vanuit de fabriek al AHP dus geen rotzooi maar SR Blue of Orange wat zou dat nog brengen... nou ja voorlopig niet, geld is op.

De Blue fuses was zeker 1 van de beste, zo niet de beste, tweak hier. Meestal zijn de effecten van tweaks erg subtiel, de SR Blue is een zwaargewicht! Als de orange nog beter is, man o man.

Wel grappig, Jeroen vond mijn Hex altijd wat ‘hees’ klinken, nu ineens niet meer, enige verschil: er zit nu SR Blue in!

Groetjes Walter

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 01 okt 2020, 9:01

Ah!buis schreef:Als je met praatjes over de zekering over een regellus begint zou 't toch iets met die lus te maken moeten hebben :think:
Weerstand van netsnoer, stekkers, zekering voor een geregelde voeding mag geen hinder zijn anders deugt de voeding niet.
Anne

Hoe jij van achter ineens in ga lezen snap ik niet :think:
Ik zeg juist door wat erachter zit (met zijn regellus, die verder niets met de zekering zelf te maken heeft, zit er tenslotte achter) dat zelf als de weerstand hoog zou zijn, dat daar geen invloed van merkbaar moet zijn.

Ik denk dat we het feitelijk eens zijn, maar je wil iets anders lezen lijkt het wel.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 01 okt 2020, 9:15

Is het niet beter deze discusie te sluiten? De audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd worden door enige kennis. Hetzelfde fenomeen zie je ook bij luidsprekersnoer waar de signaal richting wordt aangegeven. Leveranciers en fabrikanten zouden hier niet in mee moeten gaan. Het is volksverlakkerij.
Eigenwijs is ook wijs!

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 01 okt 2020, 9:22

Walt schreef:Ik heb nu de Lindemann 850 versterker weer in gebruik, blijken daar maar liefst 5 zekeringen in te zitten! :shock:

Gelukkig zijn dat standaard vanuit de fabriek al AHP dus geen rotzooi maar SR Blue of Orange wat zou dat nog brengen... nou ja voorlopig niet, geld is op.

De Blue fuses was zeker 1 van de beste, zo niet de beste, tweak hier. Meestal zijn de effecten van tweaks erg subtiel, de SR Blue is een zwaargewicht! Als de orange nog beter is, man o man.

Wel grappig, Jeroen vond mijn Hex altijd wat ‘hees’ klinken, nu ineens niet meer, enige verschil: er zit nu SR Blue in!

Groetjes Walter

De vraag is dus of je het kan objectiveren? Als de verschillen zo duidelijk zijn, is er dan iets anders dan het oor om het verschil objectief zichtbaar te maken. En als duidelijk is waar het verschil zit, is er dan ook een uitleg?

Velen hier zijn verbaast hoe het zou kunnen werken. Na een zekering zit er een voeding en in geval met een SMPS zit hier een regellus in, waarvan het de bedoeling is om variaties die ervoor gebeuren ongedaan te maken. Zou die regellus dan niet goed werken? Maar vervolgens zou de feedback in de versterker zelf (wat dus feitelijk ook een regellus is) wel weer werken. Op het eerste gezicht komt dat vreemd over.

Andere onderdelen eerder in de keten dan de eindversterker hebben vaak een spannings regellaar om een zo gelijkmatige mogelijke voedingsspanning te maken. Komt daar dan storing doorheen? wat is dat dan voor storing en hoe kan een andere zekering of iets dergelijks dit dan veranderen?

Walt

Berichtdoor Walt » do 01 okt 2020, 9:24

Als wereldwijd velen verschil horen met audio grade fuses, zou dat echt allemaal inbeelding zijn? Heb je zelf al eens ermee getest? Bijv. de SR zekeringen kun je na 30 dagen terug sturen als ze niet bevallen. Dat er geen sterke logische of technische verklaring is hoe het kan werken, is dat echt zo’n struikelblok om eens iets zelf te testen. Het lijkt soms wel of mensen bang zijn om wel verbeteringen waar te gaan nemen.

Groetjes Walter

satefan

Berichtdoor satefan » do 01 okt 2020, 9:28

douwebakker schreef:De audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd worden door enige kennis.

:beer: - nu nog popcorn
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Walt

Berichtdoor Walt » do 01 okt 2020, 9:30

@jvenema:

Misschien zijn er wel meetbare verschillen, maar weten we nog niet goed hoe deze te meten.

Kijk eens naar de Purifi klasse D versterker, toch weer een verbetering van de NCore klasse D. De NCore meet nagenoeg perfect, dit zou niet beter kunnen. Bruno kreeg echter toch vaak te horen dat mensen een klasse A beter vonden klinken. Na lang onderzoek bleek er toch iets niet goed te gaan met het kernmateriaal van de spoelen, wat hoewel eigenlijk nauwelijks meetbaar, toch het geluid nagatief beinvloed. Hier zie je maar hoe bizar gevoelig ons gehoor is. In de purifi is dit weer verbeterd door nog meer tegenkoppeling.

Persoonlijk denk ik dat Henri van der Heide zijn theorie over structuurinformatie ook een verklaring kan zijn, echter ook hier geen bewijzen en weinig uitleg te vinden.

Gr. Walter

satefan

Berichtdoor satefan » do 01 okt 2020, 9:43

Ik denk dat de argwaan van velen, inzake dit soort 'eureka-oplossingen', komt omdat mensen moeite hebben met de superlatieven en subjectieve termen als 'klinkt veel beter' en 'enorme stap vooruit', zonder dat er duidelijk is wat er dan zoveel beter is en wat de enorme stap vooruit is. Argumenten als 'velen anderen horen het ook, dus het moet wel kloppen' blijven lastig. Het blijft vaak (niet altijd!) wat vaag allemaal.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 01 okt 2020, 9:47

Walt schreef:Als wereldwijd velen verschil horen met audio grade fuses, zou dat echt allemaal inbeelding zijn? Heb je zelf al eens ermee getest? Bijv. de SR zekeringen kun je na 30 dagen terug sturen als ze niet bevallen. Dat er geen sterke logische of technische verklaring is hoe het kan werken, is dat echt zo’n struikelblok om eens iets zelf te testen. Het lijkt soms wel of mensen bang zijn om wel verbeteringen waar te gaan nemen.

Groetjes Walter

Er wordt her en der zelfs gesproken over grote verschillen, dan moet dat toch te objectiveren zijn? Placebo effect is een bewezen iets, is het zo vreemd om te proberen om dat uit te sluiten? Er zijn ook heel veel mensen die geloven dat de aarde plat is, het feit dat er een redelijke grote groep mensen is die dat geloofd, maakt het nog niet waar.

Als je weet hoe iets werkt, dan kan je er ook iets mee, dan kan je ook gericht verdere verbeteringen gaan aanbrengen. Misschien blijkt dan dat hetzelfde, of zelfs meer, bereikt kan worden op een andere manier.

Als iets werkt, maar je weet niet hoe, dan doe je jezelf tekort. Ik kom uit de software en dan heb je wel eens bugs en soms zijn die lastig. Dan blijkt de bug niet meer voor te komen met een bepaalde verandering maar je snapt niet hoe. Dat geeft dan geen fijn gevoel, is het probleem echt opgelost, of is het alleen maar iets verschoven en komt het op een andere manier toch terug.

Mijn ervaring is dat zo'n "oplossing" die je niet kan verklaren zelden een echte oplossing is, de bug komt dan gewoon weer terug in een iets ander scenario.

Je mag gerust een verschil ervaren, maar als het is te objectiveren dan wordt het interessant en willen we dat verhaal graag horen.

beijert

Berichtdoor beijert » do 01 okt 2020, 10:18

De één denkt zeker te weten dat God bestaat en kan hem zelfs voelen, de ander geloofd in magische zekeringen.

Ieder z'n ding maar ik hou het graag bij feiten.
Mark

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 01 okt 2020, 11:27

satefan schreef:
douwebakker schreef:De audiofiele zekeringen worden omarmt door mensen die niet gehinderd worden door enige kennis.

:beer: - nu nog popcorn

Zo vroeg op de dag neem ik :bakkie:
Stroopwafeltje erbij :mrgreen:

Terug naar “Versterkers”