wel/niet bouwen 8x el34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

wel/niet bouwen 8x el34

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 15:50

Zoals ik in mijn vorig topic el84 al aangaf heeft mijn zwager nog een 8x el34 aan onderdelen liggen(is hij bij elkaar aan het zoeken) Dit is een ontwerp uit de radio buletin 1987/88 een ontwerp van V/d Veen en levert 16/100 watt klasse A/B. (Ontwerp al gevonden)
Nu gaf Anne al aan dat hij daar niet zo weg van is(voor mij zijn 2 eindbuizen per kanaal ook voldoende) maar dat het wel mogelijk is evt. met een bias automaat. Ik zou hem dan liever helemaal in klasse A zetten als dat kan.
ik dacht ook aan het feit dat deze UGT helaas niet zomaar voor een ander ontwerp te gebruiken is omdat hij 1/2 kohm is met 4/8 ohm aan de andere zijde. het type dat hij heeft(nog op zolder :lol: ) is de XC462 die 100 watt is in ringkern van Amplimo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 16:02

De vraag is, hoeveel vermogen heb je nodig? ;)

Het zou ook niet direct mijn keuze zijn, maar goed je hebt de spullen al liggen.
"Vroegah" matchte ze de buisjes gewoon een beetje en gingen ze er gewoon voor.

Persoonlijk zou ik ook een of andere bias automaat circuitje gebruiken.
Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld, en er zijn vele smaken mogelijk.
Ik vind 500 ohm ook vrij laag voor een PPP EL34 ?
Dat zit doorgaans meer richting de 3k
Bij lage spanningen eventueel naar 1,5k voor PPP

Of bedoel je met 8x EL34 per kant? Dus ehm PPP_PP ?

Je kunt de UGT uiteraard ook voor 8-16ohm gebruiken, dan zit je al op 1kohm

peterl

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 16:16

Dit is het schema van de UGT met de aansluitingen en weerstand.
En het hoeft voor mij zeker niet zoveel te zijn voor een huiskamer, maar als er een andere mogelijkheid is met deze UGT's dan hoor ik dat ook graag.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 16:39

peterl schreef:Dit is het schema van de UGT met de aansluitingen en weerstand.
En het hoeft voor mij zeker niet zoveel te zijn voor een huiskamer, maar als er een andere mogelijkheid is met deze UGT's dan hoor ik dat ook graag.

Daar staat dat de prim imp 2 x 1k is, dus een Raa van 2k.
Dat lijkt er idd een betere waarde dan 500 ohm.

Eventueel kun je die dus nog gebruiken op 4k op 4-8ohm + 16ohm.

Dat is hoe dan ook prima te gebruiken voor heel wat buisjes.
Moet het perse die EL34 zijn?

peterl

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 16:49

One World Concepts schreef:

Hoezo kan je die dan gebruiken op 4K als hij 2 K is?
Ik wil wel 8 ohm overhouden voor de luidsprekers, en theoretisch mogen het ander buizen zijn.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 17:21

peterl schreef:
One World Concepts schreef:

Hoezo kan je die dan gebruiken op 4K als hij 2 K is?
Ik wil wel 8 ohm overhouden voor de luidsprekers, en theoretisch mogen het ander buizen zijn.

Als je hogere "speaker" impedantie op dezelfde secundaire wikkeling gebruikt, gaat de (reflected) primaire impedantie (gezien vanuit de buis) omhoog.
Hier kun je wat meer lezen; https://radioremembered.org/outimp.htm

Op deze manier kun je dus wat schalen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 24 sep 2020, 17:38

Je krijgt natuurlijk een mis aanpassing maar daar zou ik me niet zo druk over maken. Aan de andere kant wat let je om toch kwartetten in de eindtrap te gebruiken. Eventueel met de KT77 (uitwisselbaar met EL34). Je moet je ook niet te bang laten maken door Anne. Met een goeie bias regeling kan er niet zoveel fout gaan.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 18:40

Je vroeg toen naar de voeding Douwe, dat zou deze dan zijn.
Wat bedoelde Anne met elke buis is 4Kohm hoe komt hij dan bij 1.
Normaal met 2x el34 zie ik toch vaak 6k of 6,5k

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 24 sep 2020, 19:04

Ik ben ook niet zo weg van dit ontwerp. Het is complexer, duurder en moeilijker dan een project met 2 x el34 per kanaal. Wel veel herrie, maar daar staat dan weer tegenover dat je weergavekwaliteit minder is. Hoeveel ampère slokt Deze machine in bedrijf op? Het zal ook niet misselijk zijn.

Ik weet hoe verleidelijk het is om uit te gaan van spullen die je hebt liggen of makkelijk kan krijgen (doe ik zelf ook), maar soms is het beter om er een nachtje over te slapen :wink:

Maar laat je niet tegenhouden, het is jouw project!

Mvg, Paul

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 24 sep 2020, 19:10

Hoi Peter. Ik zie dat de voeding te krap is voor 8xEL34. De gloeistroom pr buis is 1.5 A Dat is al 12 A. Daarbij komen je voorversterker buisjes nog overheen. Hij is dus alleen voor 1 kanaal geschikt. Bovendien is hij primair 220V. De netspanning is tegenwoordig 230V.
Een gangbare impedantie voor 2 EL34 ers is 3400 a 4000 ohm. Zou je daar een kwartet hebben, dus buizen parallel dan staan de impedanties van de buizen ook parallel en krijg je dus 1700 a 2000 ohm. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de voeding spanning. Hoe hoger de voeding spanning des te hoger ook de impedantie. Omdat je de buis zodanig moet instellen dat de maximale anode dissipatie niet wordt overschreden zul je de stroom daarop moeten aanpassen. Dus hogere spanning dan lagere stroom.
Eigenwijs is ook wijs!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 24 sep 2020, 19:12

[quote="Pcdg" daar staat dan weer tegenover dat je weergavekwaliteit minder is.
Mvg, Paul[/quote]
Waar baseer je dat op Paul?
Eigenwijs is ook wijs!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 19:21

Het hangt natuurlijk allemaal wel een beetje af van de voedingsspanning.
EL34 met 3-3.5k gaat prima, vaak genoeg gedaan, maar dat is dan wel met 300-380Vdc max ofzo.
Ga je boven de 400V dan moet je wel richting de 6-8k oid.
Of dus buizen parallel gaan zetten idd.

Om wat ruimte te hebben op de gloei, zou je 6L6 of iets dergelijks kunnen nemen, die zijn iets "zuiniger".

Persoonlijk denk ik dat PP KT88 of equivalent op 4K wel een mooi resultaat kan opleveren.
Of KT120, maar dat wordt wel een duur grapje 8)

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 24 sep 2020, 19:30

douwebakker schreef:[quote="Pcdg" daar staat dan weer tegenover dat je weergavekwaliteit minder is.
Mvg, Paul

Waar baseer je dat op Paul?[/quote]

Tja, dat was een gevaarlijke. Niet op eigen waarneming, maar op ervaringen van derden. Ik hoor vaak dat push-pulp parallel minder strak klinkt en dat kwaliteit en vermogen een trade-off vormen.

Wie weet valt het heel erg mee, maar het blijft een complexere schakeling dan pp natuurlijk.

peterl

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 19:39

Volgens mij had hij het er over dat er 4 trafo's zijn, dus 2x voeding en 2x UGT, dan zou het verhaal wel kloppen.
ik doe het volledige schema met berekeningen er ook bij, kunnen jullie je over buigen.
Ik hoopte dat je anders met die uitgangstrafo's een versterker kon bouwen zonder parallel schakeling en met andere buizen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 19:52

Pcdg schreef:Tja, dat was een gevaarlijke. Niet op eigen waarneming, maar op ervaringen van derden. Ik hoor vaak dat push-pulp parallel minder strak klinkt en dat kwaliteit en vermogen een trade-off vormen.

Wie weet valt het heel erg mee, maar het blijft een complexere schakeling dan pp natuurlijk.

Bijzonder, misschien is dat ervaring met erg slecht gematchte buizen?
Parallel push-pull is soms wel een beetje gedoe
[/quote]

peterl schreef:Volgens mij had hij het er over dat er 4 trafo's zijn, dus 2x voeding en 2x UGT, dan zou het verhaal wel kloppen.
ik doe het volledige schema met berekeningen er ook bij, kunnen jullie je over buigen.
Ik hoopte dat je anders met die uitgangstrafo's een versterker kon bouwen zonder parallel schakeling en met andere buizen.

In het schema zien we idd dat het fixed bias is waarbij handmatig te bias per buis wordt ingesteld.

Het document laat ook duidelijk 1 versterker zien, dus idd 1 trafo + UGT per kanaal.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 24 sep 2020, 20:07

Als je 2 mono eindversterkers maakt blijft het een beetje handelbaar. Je hoeft het ook niet op printen te doen zoals in de beschrijvin. De montage op dezelfde wijze als je EL84PP is goed te doen. Je hebt dan 2 bias printjes nodig per eindtrap. Ik zou in elke eindtrap een extra trafo 230/12V (30VA) opnemen om de 220V voeding op 230v te laten werken.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 sep 2020, 20:19

Met de hoger genoemde voedingstrafo krijg je iets van 450V en daarmee kan je met de UGT en 4x EL34 100W krijgen.Voor stereo is dan een tweede voedingstrafo nodig.
De UGT anders afsluiten om een hogere Raa te krijgen kan maar gaat ten koste van het laag.
Hier nog de gegevens van de XC462.
En met een automaat die iedere buis afzonderlijk regelt moet de instelling wel stabiel blijven.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » do 24 sep 2020, 20:32

Kan je hem dan niet helemaal in klasse A zetten, wat moet je met 100watt doen??
Wat zou je daar aan over houden dan in klasse A?
En laten we eerst maar eens wachten tot de handel hier is.
Maar zijn er geen andere buizen die wel geschikt zijn voor deze impedantie, alhoewel het natuurlijk zonder is van die UGT's
Volgens mij zijn dat toch niet erg slechte?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 20:36

Ah!buis schreef:Met de hoger genoemde voedingstrafo krijg je iets van 450V en daarmee kan je met de UGT en 4x EL34 100W krijgen.Voor stereo is dan een tweede voedingstrafo nodig.
De UGT anders afsluiten om een hogere Raa te krijgen kan maar gaat ten koste van het laag.
Hier nog de gegevens van de XC462.
En met een automaat die iedere buis afzonderlijk regelt moet de instelling wel stabiel blijven.
Anne

Dat is eerder 2.5k en geen 2k. Dat scheelt toch weer een beetje.
-3dB ligt nu op 0,5Hz ofzo.
Zelfs een orde van grootte meer zou ik voor tekenen als dat het laag zou moeten kosten.
Feit is wel dat je met 5k en hoop meer mogelijkheden hebt.
Zeker als je beseft dat 100W niet eens helemaal nodig is (dus je hebt wat reserves)
Laatst gewijzigd door One World Concepts op do 24 sep 2020, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 24 sep 2020, 20:41

peterl schreef:Volgens mij had hij het er over dat er 4 trafo's zijn, dus 2x voeding en 2x UGT, dan zou het verhaal wel kloppen.

Ik zou geen El84 parallel of welke buis dan ook doen
Er is zoveel keus dat er met wat rekenwerk en inventieve tijd best een andere buis op past
Anne heeft je daar ook al over geadviseerd
Maar als jij 8 x El84 hebt
Ga daar eens met de voedingstrafo en wat weerstanden eens voor je zelf uit zoeken hoe het zit met gelijkheid van je buizen
Buizenboek erbij Daar staat al een applicatie in getekend en alle max waardes en gebruikers waarden
En niet op 1 punt maar bijvoorbeeld op 5 punten En daar voor iedere buis een belasting lijn invullen
( Ik heb het zo gedaan in mn eigenbouw testertje )
Voeding spanning ca 300 volt
Schermrooster via een 2K ? weerstand op de anode ( wel zorgen dat je niet de Schermrooster dissipatie overschrijd)
En een regelbaar voeding -10-30 volt op het negatief
Wel stop weerstanden gebruiken 1K in serie G1 en G2 !
En een meet weerstand 10 ohm in de Anode waarover je de stroom kan meten , In de kathode kan ook maar dan moet je er de stroom naar Schermrooster er af trekken
Als je dan het negatief op 4 waarden instelt zonder dat je de 12 Watt overschrijd :!:
En dat bij alle buizen doet weet je meteen of je Buizen nog goed zijn
En of de buizen op meerdere punten ook gelijk zijn
Ik denk dat dat de vervorming bepaalt en of een buis zich het apelazerus werkt en de ander geen flikker uit voert :evil:
Ik vind dat leuk om te doen En is leerzaam O:)
En Hier op het forum is Kennis genoeg daarover Anne Pjotr Douwe GeertJan Piet1950
Daar kan je je vragen opmerkingen aan kwijt Daar is het forum Geweldig in O:)
shit draadje vergeten :oops:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 20:46

OpaBert schreef:

Ik zou geen El84 parallel of welke buis dan ook doen
Er is zoveel keus dat er met wat rekenwerk en inventieve tijd best een andere buis op past
Anne heeft je daar ook al over geadviseerd
Maar als jij 8 x El84 hebt
Ga daar eens met de voedingstrafo en wat weerstanden eens voor je zelf uit zoeken hoe het zit met gelijkheid van je buizen
Buizenboek erbij Daar staat al een applicatie in getekend en alle max waardes en gebruikers waarden
En niet op 1 punt maar bijvoorbeeld op 5 punten En daar voor iedere buis een belasting lijn invullen
( Ik heb het zo gedaan in mn eigenbouw testertje )
Voeding spanning ca 300 volt
Schermrooster via een 2K ? weerstand op de anode ( wel zorgen dat je niet de Schermrooster dissipatie overschrijd)
En een regelbaar voeding -10-30 volt op het negatief
Wel stop weerstanden gebruiken 1K in serie G1 en G2 !
En een meet weerstand 10 ohm in de Anode waarover je de stroom kan meten , In de kathode kan ook maar dan moet je er de stroom naar Schermrooster er af trekken
Als je dan het negatief op 4 waarden instelt zonder dat je de 12 Watt overschrijd :!:
En dat bij alle buizen doet weet je meteen of je Buizen nog goed zijn
En of de buizen op meerdere punten ook gelijk zijn
Ik denk dat dat de vervorming bepaalt en of een buis zich het apelazerus werkt en de ander geen flikker uit voert :evil:
Ik vind dat leuk om te doen En is leerzaam O:)
En Hier op het forum is Kennis genoeg daarover Anne Pjotr Douwe GeertJan Piet1950
Daar kan je je vragen opmerkingen aan kwijt Daar is het forum Geweldig in O:)

Je komt nog steeds best vaak PPP EL84 gitaar versterkers tegen.
Vroeger ook wel wat hifi versterker ed.

Ik heb het altijd een rare keuze gevonden. Het maakt het circuit altijd een beetje awkward en lastig.
Met 2xEL34 kun je in de meeste gevallen hetzelfde resultaat bereiken.
In sommige gevallen zijn zelfs 2x6L6 te gebruiken.

Enige reden die ik heb kunnen bedenken, is puur persoonlijke smaak, of anders gewoon kostprijs.

Als een zelfbouw project zou ik er niet zo snel voor gaan tenzij je echt toevallig alle onderdelen zelf hebt.

Kleine tip trouwens tussendoor; https://www.vtadiy.com/loadline-calcula ... alculator/

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 sep 2020, 21:42

peterl schreef:Kan je hem dan niet helemaal in klasse A zetten, wat moet je met 100watt doen??
Wat zou je daar aan over houden dan in klasse A?
De voedingstrafo is daar niet geschikt voor.
Met een voeding van 300V min verlies kathodeweerstand en gelijkstroomweerstand UGT hou je iets van 270V over.En dan ruststroom 90mA geeft het max wat er in de buis mag opgestookt (25W).270V bij 90mA vraagt een belasting van 220/90=2k44 (verondersteld 50V laagste waarde op de buis) en de helft voor 2 buizen, dus 1k22 wat overeen komt met de UGT.Een buis geeft dan 220x90/2=~10W, met 4 buizen krijg je dan 40W in klasseA.
Hogere voeding (bestaande trafo) verplicht lagere ruststroom en dan hogere belastingsimpedantie en dat komt dan weer niet overeen met de UGT tenzij met andere belasting langs de LS-kant.Moet dan wel in UL, anders is de schermroosterspanning wat erg hoog, wordt 't minder dan 10W per buis.
Maar zijn er geen andere buizen die wel geschikt zijn voor deze impedantie, alhoewel het natuurlijk zonder is van die UGT's.
Met 2x KT150 komt het in de buurt maar eigenlijk ook niet geschikt.Om de schermroosterspanning in UL binnen de perken te houden is de 33% tap te weinig.Kan wel zonder UL maar dan met aparte voeding voor de schermroosters.
Heel mooie buis waar het wel mee kan is de YL1350, erg duur, voor iets van 75€ per stuk bij de Wuestens.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 24 sep 2020, 22:59

Anne kan hij niks met die 6c33c ? Of is dat ook teveel van het goede ? :(
shit draadje vergeten :oops:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 24 sep 2020, 23:09

OpaBert schreef:Anne kan hij niks met die 6c33c ? Of is dat ook teveel van het goede ? :(

Daar zat ik ook net naar te kijken.
Beetje simuleren, maar lijkt prima te kunnen, niet de meest efficiënte buis natuurlijk en hij heeft nogal wat gloeistroom nodig.
Dus daarmee red je het dan weer niet.

Een 6550 is ook best prima, maar zoals allemaal op 4-5k.
Ik zie nog steeds niet waarom dat laatste zo'n enorm probleem is.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 25 sep 2020, 12:20

Zag dat 6c33c best wel een dikke 6 amp gebruikt.
Vanmorgen eens wat gelezen over klasse a ab e b met triodes en penthodes.
Ik begrijp nu ook dat het niet veel oplevert als je 2 triodes in balans plaatst, en dat het rendement bij dezelfde spanning van een penthode 4x hoger ligt dan dat van een triode.
Maar die berekeningen die er op losgelaten worden daar duizelt het van voor mij. Stond ook nog mooi stukje in over parallel schakelen en de voor en nadelen die dat oplevert. Anne gaf al aan dat dat dan erg goed moet worden geregeld(autobias) omdat de buizen elkaar sterk kunnen beïnvloeden.
Ik las ook een mooi stuk over overgang van klasse a naar klasse b maar vraag mij af of je dat kunt beïnvloeden door langer in A te blijven of dat dat niet mogelijk is.
Die calculator is mooi maar dan moet je wel weten waar je precies mee bezig bent, en dan moet ik me daar eerst verder in verdiepen.
https://www.vtadiy.com/loadline-calcula ... alculator/

Terug naar “Versterkers”