Gelijkrichters Huckepack?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Gelijkrichters Huckepack?

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 13:33

Yup de wat duurdere Brymen meters kunnen dat aangeven. Elco van 10uF - 47uF in serie met een weerstand van 10K. Dat zal dat DC leren! :D Afhankelijk van de meter meet je dan ergens tussen de gemiddelde waarde en RMS waarde van de rimpel. Niet heel nauwkeurig maar het geeft wel een indicatie van de orde van grootte.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 28 sep 2020, 21:33

Trouwens, toch nog heel eventjes terug naar Meanwell.
Ik zag laatst dat Felder ze ook gebruikt.
Dat noem ik toch behoorlijk professionele apparaten die ook in een niet al te lieve omgeving staan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 sep 2020, 21:53

Blijft gewoon middelmaat in de goedkope klasse. Voor de hobby niks mis mee verder. Overigens ken ik ook een een bedrijf wat professionele mixers maakte :rock: Zat in Amsterdam: D&R heette dat. Denk dat Snoekie het ook nog wel kent... Kwam daar nog wel eens over de vloer in de jaren '80. Maar als meneer de directeur goedkoop een partijtje surplus/dump elco's op de kop kon tikken ging dat er gewoon in hoor.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 07 okt 2020, 21:35

Mijn vraag is nu, is die twee volt extra het resultaat van het feit dat er zonder belasting is gemeten, of kan het een rimpelspanning zijn waar ik straks hoorbaar last mee krijg?
Hoe kom ik hier achter (afgezien van de boel opbouwen en luisteren)

Hallo Jan,

Die 2 Volt extra is er om de spanning te compenseren als de trafo belast gaat worden.De wikkeling heeft namelijk ook een bepaalde weerstand. Dat moet gecompenseerd worden. Dus de 18 Volt is dus de spanning die de trafo moet leveren onder volle belasting bij 230V AC, in dit geval 4,44 A. Heeft dus niks met de rimpelspanning te maken.

In de datasheet van Amplimo staat ook dat de regulation 10% is. Je moet dus 10% van 18V optellen bij een onbelaste trafo. Zo kun je het ook zien. Zit je dus inderdaad rond de 20 Volt onbelast. Fluctuaties van het net niet meegerekend.

Gr. elpeewee
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bad sound kills good music

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 09 okt 2020, 22:21

Update, de enkelvoudige opbouw met 2x 4700uF 50V elko's die de https://nl.aliexpress.com/item/4000696426824.html print van stroom voorziet, speelt inmiddels al een weekje, tot genoegen van mijn dochter.

De Huckepack versie in een behuizing met twee trafo's, twee gelijkrichters, een aparte trafo 12v AC voor de inschakelvertraging van de subwoofer versterker, een 230V inschakelvertraging voor één van de RKT's (om de zekering te sparen) en een 7812 om de lowpass schakeling te voeden, heeft momenteel te lijden onder een brom, waarschijnlijk een bekabelingsfout mijnerzijds, want dezelfde opstelling met twee schakelende voedingen was muisstil (tot de voedingen zélf begonnen te piepen).
Daar moet ik nog aan het fout zoeken...

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

pompebled

Wurk om 'e nocht?

Berichtdoor pompebled » ma 12 okt 2020, 15:51

pompebled schreef:De Huckepack versie in een behuizing met twee trafo's, twee gelijkrichters, een aparte trafo 12v AC voor de inschakelvertraging van de subwoofer versterker, een 230V inschakelvertraging voor één van de RKT's (om de zekering te sparen) en een 7812 om de lowpass schakeling te voeden, heeft momenteel te lijden onder een brom, waarschijnlijk een bekabelingsfout mijnerzijds, want dezelfde opstelling met twee schakelende voedingen was muisstil (tot de voedingen zélf begonnen te piepen).
Daar moet ik nog aan het fout zoeken...

Dat bleek dus een slechte massaverbinding van de tulpkabel met het ingangssignaal te zijn, opgelost met enig buigwerk om de verbinding weer permanent te maken.

Ik had alles al losgehaald en was begonnen met de voedingen één voor een opnieuw aan te sluiten, de subwoofer als eerste. Toen die weer zou moeten werken, heb ik een andere versterker (met eigen voeding) voor het stereo signaal genomen en toen ik daar stroom op zetten bromde het weer dat het een lust was, toen kwam ik er achter dat het aan de kabel lag...

Goed, de resterende aansluitingen weer gedaan, gecontroleerd en stroom erop. Alles speelt weer naar behoren.

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 12 okt 2020, 16:10

Was niet helemaal voor niks, je hebt je niet te houven vervelen :mrgreen:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 12 okt 2020, 21:11

Hallo Anne,

Vervelen is nou juist hetgeen waar ik absoluut geen last van heb...

Groeten, Jan.

Terug naar “Versterkers”