tips voor keuze 12AX7 - betaalbare - buisjes ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

tips voor keuze 12AX7 - betaalbare - buisjes ?

Berichtdoor Splinter226 » ma 21 sep 2020, 18:24

Tips voor keuze 12AX7 - betaalbare - buisjes ?

Op Tone factory en Jukebox Revival staan vaak klinkende beschrijvingen. Maar vaak gericht op gitaarversterkers en hun positie en effect daarin.

Welke gain moet je voor een hifi versterker hebben, bijvoorbeeld ?

Hoewel budget voor mij een issue is, hoor ik ook graag andere meningen.

Wat raden jullie aan ?

Wat bij mij is blijven hangen naar eerdere zoektochten online naar dit onderwerp was JJ ECC83s En voor phono de sovtek 12AX7 LPS....
In het land der blinden....

douwebakker

Re: tips voor keuze 12AX7 - betaalbare - buisjes ?

Berichtdoor douwebakker » ma 21 sep 2020, 18:53

Ik ben mij bewust dat ik mij op glad ijs begeef maar ik denk dat de klankmatige eigenschappen tussen de vele merken met het zelfde type elkaar niet zo veel ontlopen. Er is een heel leger met audiofielen die zweren bij een bepaald merk of type. Liefst old stock. Ik heb dat niet, maar daar moet ik bij vermelden dat ik ook niet alles hoor. De instelling van de buis bepaald in hoofdzaak en klankverschil. De versterking hangt helemaal af van je eisen. Peterl heeft bijvoorbeeld een versterker gebouwd met een lage gevoeligheid. Ik zou die niet willen maar hij is er heel tevreden mee. Ben je bekend met het rekenen aan buizen? En hoe je de gegevens uit de karakteristieken kan halen?
Eigenwijs is ook wijs!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 21 sep 2020, 19:03

Je zou op Ebay eens kunnen kijken naar de 6N2P, dat is de Russische versie van de ECC83 / 12AX7.
Die heb je al voor een Euro of 3 tot 5, excl. verzendkosten.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 21 sep 2020, 19:47

-Re Douwe ; nope ik ben niet behept met een rekenknobbel ;-) En de eigenschappen worden in de shops dus veelal voor gitaarversterkers beschreven. Voor effecten en specifieke posities...
-Re Ray. Ja van die russen, daar heb ik wat van liggen. Goed dat je t zegt. Misschien moeten die maar eens ingezet.

In mijn LA224B zitten wat golden lions. Ooit eens in een versterker meegeleverd. Maar zaten ook weer aan ECC81AT tussen... Omdat het er twee waren zullen ze wel in de phono trap hebben gezeten. Eentje bleek wel erg te ruisen. Kwam ik achter in een simpele EL84 SE en door van buis te wisselen... Dan ooit eens dom geweest en met een vochtige doek buizen schoongemaakt. Weg opschrift. lol.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 21 sep 2020, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 21 sep 2020, 19:55

Splinter226 schreef:-Re Douwe ; nope ik ben niet behept met een rekenknobbel ;-) En de eigenschappen worden in de shops dus veelal voor gitaarversterkers beschreven. Voor effecten en specifieke posities...
-Re Ray. Ja van die russen, daar heb ik wat van liggen. Goed dat je t zegt. Misschien moeten die maar eens ingezet.

Nou dat is helemaal niet erg hoor. Je kunt ook prima nabouwen van een schema wat iemand anders als een heeft berekend. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens op de site van triode dick. Hij doet soms wel eens wat te lyrisch over bepaalde buizen en condensatoren naar mijn zin, maar technisch klopt het verder wel. Je steekt er altijd wat van op. Ook de info van Menno van der Veen kan ik je aanbevelen. Ik heb er een aantal boeken van maar je vind op het internet ook veel info.
Eigenwijs is ook wijs!

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 21 sep 2020, 20:10

Ik ken die sites wel, maar er ontbreken vaak wat details in het verhaal . Forum hier staat daar toch ook vol van hehehe. Heb eentje van DHT Rob nagebouwd, en die doet het met een aanpassing van Abuis nog steeds perfect, maar mist het trapje om plaatjes te draaien. Heb nog de Philips uitgangen liggen uit het instapverhaal, Dus dat is het winter / lockdown plan ;-) Voor het ECL82 projectje wat nog steeds af moet heb ik de buizen al. Enkel de condensatoren bestellen. Voedings trafo voor de EL84 SE en dan heb ik het meeste wel in huis... Moet het doen als 't even kan, want anders stel ik het weer uit.. Lastig met de buizen is de slijtage, Maar Ray schudde me ff wakker; de voorversterker buisjes heb ik al. Enkel aanschaffen wat noodzakelijk is ;-p Tnx. ;-) Dank voor de input.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op ma 21 sep 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

jwvanwijngaarden

Berichtdoor jwvanwijngaarden » ma 21 sep 2020, 20:45

Een voorzichtige bijdrage van mijn kant. Twee jaar geleden heb ik een phonotrap EAR 834 gebouwd. Via Aliexpress zo'n print besteld, en gebouwd met onderdelen die ik nog had liggen uit een ver verleden, en wat ik niet had bijgekocht. Omdat ik het praktisch en betaalbaar wilde houden heb ik geen "freaky" onderdelen gebruikt. Voor mij was het ook door u genoemde buisje van JJ type ECC83S daarom een passende keus, met als achterliggende gedachte: eerst maar eens zien hoe het speelt, duurder kan altijd nog. Ik ben, op basis van mijn -beperkte- ervaring erg verguld met het resultaat van het project met deze buisjes. Ook nu, twee jaar verder, spelen deze buisjes nog steeds prima, ik voel geen enkele behoefte om op zoek te gaan naar andere. Terzijde: een vergelijkbare ervaring heb ik met de koppel c-tjes. Ik kocht bij Jukebox-Revival c-tjes van JB, en ook die zijn voor heel redelijk geld werkelijk prima. Ik heb overigens geen relatie met dit bedrijf, anders dan dat ik er een paar keer heb besteld.

satefan

Berichtdoor satefan » di 22 sep 2020, 9:28

Ik heb volgens mij ergens in de oude doos nog 3 12ax7 buisjes liggen. Voor het bedrag voor de verzending zijn ze van jou. Ze liggen er al 10 jaar denk ik, ik weet niet eens meer welk merk het is. Ik zal ze in de loop van de dag eens proberen te vinden.

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » di 22 sep 2020, 11:08

Ik heb allerlei soorten ECC83's in mijn zelfbouw versterkers toegepast, maar ik heb nooit verschillen in klank kunnen horen. Ik heb daarbij uitsluitend mijn eigen oren kunnen gebruiken.... Ook bij vervormingsmetingen heb ik ook geen verschil kunnen vaststellen.
Wat anderen horen, of menen te horen, dat is hun eigen (subjectieve) waarneming. En die is altijd persoonlijk. Natuurlijk kan er verschil in de (productie) kwaliteit van de buizen zijn. En in de uitvoering van de mechanisch constructie. Dus buizen voor gitaarversterkers, die onderworpen worden aan een hoog geluids- en trillingsniveau, hebben een stevige constructie nodig. En ook in de voorversterker van een HiFi versterker is microfonie bestendigheid belangrijk. Maar buizen met dezelfde karakteristieken, geven altijd hetzelfde resultaat. Als dat niet zo is, deugd er iets niet aan het ontwerp.
Op de foto enkele ECC83/12AX7 buisjes. Ik "hoor" geen verschillen. Er is een STR voor gitaarversterkers, en dan de bekende Philips en de (beroemde of beruchte) Telefunken. De ene is overigens met ruitje, en de ander zonder. Maar in mijn versterkers klinken ze allemaal, uiteraard, erg goed. Maar, zoals reeds aangegeven, gebaseerd op mijn oren en mijn vervormingsmeter. En omdat ik de versterkers zelf ontworpen en gebouwd heb, ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld....

Piet

ECC83.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 22 sep 2020, 12:24

Piet1950 schreef:Ik heb allerlei soorten ECC83's in mijn zelfbouw versterkers toegepast, maar ik heb nooit verschillen in klank kunnen horen. Ik heb daarbij uitsluitend mijn eigen oren kunnen gebruiken.... Ook bij vervormingsmetingen heb ik ook geen verschil kunnen vaststellen.
Wat anderen horen, of menen te horen, dat is hun eigen (subjectieve) waarneming. En die is altijd persoonlijk. Natuurlijk kan er verschil in de (productie) kwaliteit van de buizen zijn. En in de uitvoering van de mechanisch constructie. Dus buizen voor gitaarversterkers, die onderworpen worden aan een hoog geluids- en trillingsniveau, hebben een stevige constructie nodig. En ook in de voorversterker van een HiFi versterker is microfonie bestendigheid belangrijk. Maar buizen met dezelfde karakteristieken, geven altijd hetzelfde resultaat. Als dat niet zo is, deugd er iets niet aan het ontwerp.
Op de foto enkele ECC83/12AX7 buisjes. Ik "hoor" geen verschillen. Er is een STR voor gitaarversterkers, en dan de bekende Philips en de (beroemde of beruchte) Telefunken. De ene is overigens met ruitje, en de ander zonder. Maar in mijn versterkers klinken ze allemaal, uiteraard, erg goed. Maar, zoals reeds aangegeven, gebaseerd op mijn oren en mijn vervormingsmeter. En omdat ik de versterkers zelf ontworpen en gebouwd heb, ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld....

Piet

ECC83.JPG

+1
shit draadje vergeten :oops:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 23 sep 2020, 16:34

Nog een tip voor zelfbouwers. In plaats van ECC83 kan je ook per kanaal 2 van de 7 pins EBC90 of EBC91 buisjes plaatsen. De 90 heeft een mu van 100 en de 91 van 70 (zoals bij de 5157). Dioden leg je aan massa en klaar. Ik heb ze bij Wim de Rotte gezien voor 3 eurp p.s. dan ben je voor zes euro per kanaal klaar.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 23 sep 2020, 16:51

Misschien is het een beetje een knuppel in een hok vol met kippen gooien, maar over het algemeen zijn de toleranties met buizen zo hoog, dat je eerder naar productie-toleranties zit te luisteren.
Zeker als ze al een paar jaar meegaan.

Als het budget beperkt is, neem ik vaak gewoon de Russische buisjes.
De pin-out is iets anders, wel even rekening mee houden.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 23 sep 2020, 17:27

Pcdg schreef:Nog een tip voor zelfbouwers. In plaats van ECC83 kan je ook per kanaal 2 van de 7 pins EBC90 of EBC91 buisjes plaatsen. De 90 heeft een mu van 100 en de 91 van 70 (zoals bij de 5157). Dioden leg je aan massa en klaar. Ik heb ze bij Wim de Rotte gezien voor 3 eurp p.s. dan ben je voor zes euro per kanaal klaar.

Goed idee Paul, je staat er niet zo gauw bij stil maar de EBC91 is inderdaad identiek met een ECC83. De 90 heeft trouwens een mu van 70 en de 91 heeft 100 maar dat even terzijde.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 23 sep 2020, 17:34

Oh ja, ik had het omgedraaid :lol:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 23 sep 2020, 18:11

douwebakker schreef:
Pcdg schreef:Nog een tip voor zelfbouwers. In plaats van ECC83 kan je ook per kanaal 2 van de 7 pins EBC90 of EBC91 buisjes plaatsen. De 90 heeft een mu van 100 en de 91 van 70 (zoals bij de 5157). Dioden leg je aan massa en klaar. Ik heb ze bij Wim de Rotte gezien voor 3 eurp p.s. dan ben je voor zes euro per kanaal klaar.

Goed idee Paul, je staat er niet zo gauw bij stil maar de EBC91 is inderdaad identiek met een ECC83. De 90 heeft trouwens een mu van 70 en de 91 heeft 100 maar dat even terzijde.

Dat is wel een dubbele diode-triode.

Je hebt dus wel een triode minder.
Wat dus meer ruimte kost en extra gloeistroom.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 23 sep 2020, 18:33

Soms gebruik je slechts de helft, en dan is het een prima oplossing. Ook voor de scheiding van linker en rechter kanaal kan het een uitkomst zijn, maar je hebt gelijk, je hebt wel meer gloeistroom.
Eigenwijs is ook wijs!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 23 sep 2020, 18:56

douwebakker schreef:Soms gebruik je slechts de helft, en dan is het een prima oplossing. Ook voor de scheiding van linker en rechter kanaal kan het een uitkomst zijn, maar je hebt gelijk, je hebt wel meer gloeistroom.

Type nummer ontgaat mij even, maar er is een single triode variant van 12AX7 en 12AT7.
Dan heb je ook maar 150mA gloei.

Beetje afhankelijk van de toepassing, maar vaak heb je ook niet zoveel gain nodig natuurlijk.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 23 sep 2020, 19:32

Toch nog even gegraven, EC92 en EC95, volgens mij moet er ook nog een high mu variant zijn.

Uiteraard kun je ook altijd nog voor de ECC85 gaan.
Wordt ook weleens gebruikt als phase splitter in wat Philips ontwerpen.

Doordat voedingen tegenwoordig vrij klein en goedkoop zijn te maken, gebruik ik vaak de "kneusjes" varianten op 5V, 4.5V, 9.5V, 12V en andere gekke spanningen. Die kun je vaak voor een prikkie kopen omdat niemand ze wilt hebben.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op wo 23 sep 2020, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 23 sep 2020, 19:34

Ec91 :-) en voor de ecc82 de ec86.

Er is 1 catch: voor ecc81 en 82 kloppen de triodes precies, de '83 is anders. Dan kom je toch weer bij de ebc's uit.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 23 sep 2020, 19:56

En de 12SL7 en 12SN7 gaan vaak ook voor een prikkie weg.
Blijkbaar houden puristen niet van 12V, maar het is vrij eenvoudig om even een spanningsverdubbelaar te bouwen.
Er is ook een variant met een gedeelde cathode type nummer ontgaat me wederom even.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 23 sep 2020, 21:46

Klopt. Ik gebruik zelf de 20EZ7. Dat is een 6EU7 (wat weer een SQ ECC83 is), maar dan voor 20 volt gloeistroom. Hij heeft een middenaftakking, dus 10 volt is genoeg. En om problemen te voorkomen gloei ik ze met gelijkstroom. Klinkt als een klok :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 sep 2020, 23:09

Pcdg schreef:Klopt. Ik gebruik zelf de 20EZ7. Dat is een 6EU7 (wat weer een SQ ECC83 is), maar dan voor 20 volt gloeistroom. Hij heeft een middenaftakking, dus 10 volt is genoeg. En om problemen te voorkomen gloei ik ze met gelijkstroom. Klinkt als een klok :-)
Wel heel andere aansluiting en geen gloei-midden.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 24 sep 2020, 7:43

Een andere pinout is bij zelfbouw toch geen bezwaar. Maar wat betreft die middentap heb je gelijk: die zit er niet. Geen idee hoe ik daar nu bij kwam...

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 25 sep 2020, 18:31

satefan schreef:Ik heb volgens mij ergens in de oude doos nog 3 12ax7 buisjes liggen. Voor het bedrag voor de verzending zijn ze van jou. Ze liggen er al 10 jaar denk ik, ik weet niet eens meer welk merk het is. Ik zal ze in de loop van de dag eens proberen te vinden.

groet,

Satefan
Heb je een pb gestuurd! :goeie:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » vr 25 sep 2020, 18:41

De golden lions in de versterker zijn 12AT7A Maakt dat verschil ten opzichte van 12AX7 ? Toch interessante en leuke tips voor variaties in de reacties hier. :goedzo:

Terug naar “Versterkers”