recap

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

recap

Berichtdoor snoef3 » wo 09 sep 2020, 18:04

vast een saai onderwerp maar ik lees nooit hoe je het geluidsmatig kunt merken dan het nodig is.
Wanneer moet je aan een recap gaan denken? Hoe kan je dat horen?

In mijn geval gaat het om een parasound hca1000a van iets meer dan 20 jaar oud op translator impact 2

douwebakker

Re: recap

Berichtdoor douwebakker » wo 09 sep 2020, 18:09

Parasound! Niets aan doen
Eigenwijs is ook wijs!

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 09 sep 2020, 18:14

douwebakker schreef:Parasound! Niets aan doen

Want die blijven gewoon goed?
Dank voor je snelle reactie.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 09 sep 2020, 18:25

snoef3 schreef:vast een saai onderwerp maar ik lees nooit hoe je het geluidsmatig kunt merken dan het nodig is.Hoe kan je dat horen?
Brom en/of gebrek aan laag weergave :dank: .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 09 sep 2020, 18:47

ik vind recappen een lelijk woord. Het zou verboden moeten worden. Als het nu een inferieur merk betrof met goedkope chinese elco's, maar voor een hoogstaand product als jouw Parasound is het absuluut onzin. Met zo'n operatie laat je ook nog de waarde van je versterker halveren. Daarom . Doe het niet.
Eigenwijs is ook wijs!

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 09 sep 2020, 18:52

snoef3 schreef:
douwebakker schreef:Parasound! Niets aan doen

Want die blijven gewoon goed?
Dank voor je snelle reactie.

Nou ja.... Ik heb hier nog een DAC1000 uit die serie staan en dat ding zit helemaal volgestouwd met premium Nichicon en Black gate caps. Die zijn wel goed, maar ook die hebben niet het eeuwige leven. Gewoonlijk hangt het ervan af hoe dichtbij hun limiet ze worden ingezet, en de temperatuur waarin ze werken, hoe lang ze mee gaan.

Je kan er een paar uit halen en als steekproef even nameten.
Maar als je geen brom oid hebt zou ik me niet te veel zorgen maken.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 1617
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 sep 2020, 19:05

20 jaar is nog vrij jong voor een kwaliteits apparaat.
(ik ga er nu even van uit dat er ook kwaliteits onderdelen zijn gebruikt.)

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 09 sep 2020, 19:12

Dank allemaal. Ik hoor geen brom. Doodstil als ik muziek op pauze zet en volume verder open draai.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 sep 2020, 19:24

Als het niet bromt of ruist, lekker weer vergeten tot dat het dat gaat doen :D Quad gold destijds ook 'kwaliteitsspul'. Maar in menig 303 kon je na 10 jaar geheid de voedings- en uitgangselco wel vervangen. Daar kun je het ook goed horen: Beginnen zachtjes wat te brommen en dat wordt dan op den duur steeds luider. Er is geen touw aan vast te knopen. Sommige elco's gaan 50 jaar mee. Laatst een 30 jaar oude Krell gereviseerd. Zitten computer grade Spraque elco's in en die maten nog als nieuw. Dus tja..... Soms kun je het ook zien, dan is de afdichting niet meer goed en zie je op de print wat wit-bruine aanslag van het elektroliet. Het klopt dat het ook afhangt hoe zwaar ze belast worden en hoe heet ze worden. Maar heel vaak is het ook het rubber van de afdichting wat vergaat. Meeste fabrikanten gaan uit van 15 jaar voor standaard spul.
Peter de Jong

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 09 sep 2020, 19:32

Dan zal ik nog een keer een visuele inspectie doen. Maar spul staat op een lastige plek. Moet alles ontkoppelen om de eindversterker er onderuit te halen. Nu even geen zin in. Maar dank nogmaals.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 09 sep 2020, 20:12

Vergeet ook niet dat de print ook niet beter wordt van al dat gebak en gebraad. Pootjes van een elco kunnen in een massavlak zitten, lastig te desolderen, of je hebt zo een padje vd print getrokken bij onjuist (gebruik) gereedschap.
Dus idd, bij geen klachten, lekker laten zitten.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 09 sep 2020, 20:28

Ja, ik laat ze lekker zitten, staat nooit hard, versterker bevalt verder goed, (vlgs John Curl, ontwerper ervan zou de hca1500a smoother klinken maar die wordt nooit te koop aangeboden.) Ik ga me denk ik richten op de speakers.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 09 sep 2020, 23:03

Ik begreep dat John Curl voor deze versterker ook aanraadt om de bias wat hoger te zetten. Standaard 10mV, 17mV zou beter zijn?

En pas op, zo te zien zit hier bruine lijm onder de meeste caps. Dat zit in heel veel (consumenten)electronica zo. Hoe vaak ik al niet gezien heb dat dit door 'experts' wordt gediagnosticeerd als lekkende caps..... :roll:

richard

Berichtdoor richard » wo 09 sep 2020, 23:46

ray5150 schreef:20 jaar is nog vrij jong voor een kwaliteits apparaat.
(ik ga er nu even van uit dat er ook kwaliteits onderdelen zijn gebruikt.)
Ik heb zo'n ding waar 20 jaar als garantietermijn is gegeven. Dan verwacht je toch wel dat de gebruikte componenten minstens een factor langer mee gaan. Het kan dus makkelijk.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 sep 2020, 23:53

Ook in high end audio zit meestal gewoon standaard grade spul hoor. Eigenlijk is er voor het meeste PCB spul geen high grade. Hooguit wat kwaliteitsverschil tussen fabrikanten op het gebied van condensatoren.
Peter de Jong

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 10 sep 2020, 0:02

Jan Geert schreef:Ik begreep dat John Curl voor deze versterker ook aanraadt om de bias wat hoger te zetten. Standaard 10mV, 17mV zou beter zijn?

En pas op, zo te zien zit hier bruine lijm onder de meeste caps. Dat zit in heel veel (consumenten)electronica zo. Hoe vaak ik al niet gezien heb dat dit door 'experts' wordt gediagnosticeerd als lekkende caps..... :roll:

die diagnose "lekke elco's" kom ik ook vaak tegen op facebookpagina's over dit onderwerp. Het nare van die lijm is in sommige gevallen wel dat het een beetje geleidend kan worden. Dat is erg vervelend.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 10 sep 2020, 1:00

Ik snap die negativiteit tov recappen niet?
Je vervangt componenten voor nieuwe componenten die niet alleen minder uitgedroogd zijn/slijtage hebben, maar in de meeste gevallen ook nog eens superieur presteren tov 20 jaar geleden?

Dat lijkt me in alle gevallen een win-win situatie, kost enkel wat tijd en een klein beetje geld.
Dat heet gewoon onderhoudt, of rijden jullie ook nog met alle originele onderdelen in een auto van 20 jaar terug?
(mag hopen van niet)

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 10 sep 2020, 5:12

Het is inderdaad zo dat men hier nogal afwijzend staan tegenover onderhoud aan apparatuur, ik hoop inderdaad men met hun auto’s daar niet net zo afwijzend tegenover staan.
Het is dus zo dat deze discussie vaker voorbij komt en ik meng me daar niet altijd in.
Feit is gewoon dat Elco’s 15 tot 20 jaar mee gaan, en dat laatste is echt de max, ik zit mijn hele leven al in het vak en heb dus letterlijk honderden toestellen een recap gegeven, het is betaalbaar en zeer lonend werk (even afgezien van arbeidsuren)
Elco’s hebben dus een beperkte levensduur, het merk wat op de buitenkant van het toestel staat doet daar niets aan af, ikzelf heb de afgelopen 5 jaar extreem veel mooie vintage apparatuur in bezit gehad van Onkyo, Parasound en andere merken, en de kleine Elco’s die hier in hebben gezeten zaten allen op 20 tot 60% van hun originele capaciteit.
Ik heb de juiste meet apparatuur om dit te kunnen meten.
Deze toestellen werkten dan nog, maar de weergave was donker en het geluid bleef aan de luidsprekers vast plakken, elke vorm van ruimtelijkheid ontbrak.
Omdat ik van veel toestellen meerdere exemplaren had was het verschil tussen een onbehandeld en een behandeld toestel goed weer te geven, dat is echt niet gering.
Ook is het zo dat met het verdere afnemen van de capaciteit van bepaalde Elco’s de kans op defecten als gevolg daarvan toeneemt.

In het elektronica vak is het gewoon bekend dat elco’s een beperkte levensduur hebben, hier op zelfbouwaudio is men in het algemeen verbaasd en doet men het af als onzin, dat is best verbazend op zich.
Met de juiste spullen, een niet te hete, regelbare soldeerbout, een tin zuiger en een nette werkwijze, is dit op een hele nette plezierige wijze te doen, als ik klaar ben met een toestel dan zie je niet eens dat er aan gesoldeerd is.
Het resultaat is dat een toestel weer speelt als nieuw en weer een hele tijd mee kan.

Maar zie het inderdaad als je auto op leeftijd, ook deze blijft rijden met oude olie die zijn viscositeit goeddeels verloren is en met een luchtfilter die zwart en vuil is, dus ook dan zou je kunnen zeggen “hij doet het toch ? dan is er niets aan de hand, bovendien is het een Volkswagen, die zijn zo goed dat onderhoud niet nodig is”
Toch als dan de oude olie er uit gooit, het oude oliefilter verwijdert en het blok spoelt om de laatste restjes slutch er uit te spoelen, er een nieuw oliefilter op zet en er mooie Castrol olie in gooit (mijn favoriete merk) , een nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, verdeler en kabels, dan ineens kom je er achter dat de auto inderdaad nog reed, maar dat het veel beter kon.

Iemand die zijn hele leven in een garage werkt zou zo verbaasd en vol onbegrip zijn als je tegen die persoon zou zeggen dat onderhoud aan een auto onzin is en dat olie gewoon je hele leven mee kan, dat is een situatie waar ik in zit als ik sommige reacties lees.

Op de één of andere manier verwacht ik dan toch op een forum als deze dat dit soort basiskennis wel aanwezig is, daar we toch met zijn allen met techniek bezig zijn, maar veelal ontbreekt het er toch aan.

Maar dan, …wie ben ik ..

Op de foto's: printplaten van een Parasound DAC-1600, de meeste condensatoren zaten op 20 tot 60% van hun originele capaciteit, sommige eemplaren hadden echter in zijn geheel geen capaciteit meer, het toestel speelde gewoon probleemloos!! (afgezien van een donkere weergave)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 10 sep 2020, 7:38

+1 Olaf, helemaal mee eens =D>

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 10 sep 2020, 8:40

Enige tijd geleden een Parasound HCA2205at hier gehad voor een servicebeurt, maar daar waren de grote railcaps nog prima, sommige kleinere elco's heb ik (na ze gemeten te hebben) wel vervangen. Meestal in de buurt van een ander warm wordend onderdeel zijn ze slecht, maar lang niet allemaal! Sommige types van Panasonic en Nichicon zijn bekende "lekkers" en die kan je blind vervangen...Daarnaast speakerrelais preventief vervangen en dc offset en bias afgesteld. Uiteraard is het hele ding uit elkaar geweest en schoongemaakt, wat vaak ook al erg nodig is.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 10 sep 2020, 9:10

Mijn bezwaar tegen recappen is dat er veel te gemakkelijk over gedaan wordt. Je moet goed weten wat je doet, de mensen die in dit draadje reageren zullen dat ongetwijfeld, maar voor een minder ervaren reviseur kan het tegenvallen. Dit recappen doe je op oude meuk, lang altijd is de kwaliteit van de printen ook niet wat het tegenwoordig is.

Als je een pootje van een voedingselco wilt los solderen, en dit pootje zit aan 2 zijdes in een kopervlak verbonden door een gemetaliseerd gat moet je behoorlijk wat warmte maken om dit netjes los te krijgen. Een los padje daartegen zit slechts gelijmd op de print, sporen zit (bij oude meuk ook niet altijd) nog soldeermasker overheen, maar een padje is heel simpel om zeep geholpen als je hier op gaat zitten stoken. Vroegah werden printen met pin through componenten vaak gesoldeerd in een golfsoldeerbad. Ook wel met de hand, maar series vaak in de golfsoldeer. Het voordeel daarvan is (net als met de reflow ovens voor smd tegenwoordig) dat het hele oppervlak wordt verwarmd, ipv alleen een punt zoals met een soldeerbout.

Vergeet ook niet dat in principe een pcb bedoelt is om een keer componenten op te solderen, daarna niet meer. Tis maar een heel dun laagje koper dat met wat lijm vastzit... Uiteraard als er een component defect is is repareren / vervangen de enige optie, maar zomaar recappen 'want het zou wel eens beter kunnen worden' zou ik alleen overwegen als je echt weet wat je doet.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » do 10 sep 2020, 9:35

De enige keer dat ik een systematische recap heb gedaan is op een Philips MFB (544). Die was toen 40 jaar oud. Alle caps maten toen originele capaciteit.
Sindsdien ben ik wat voorzichtiger met dit onderwerp.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 10 sep 2020, 9:55

Jan Geert schreef:Ik begreep dat John Curl voor deze versterker ook aanraadt om de bias wat hoger te zetten. Standaard 10mV, 17mV zou beter zijn?

John Curl zelf zegt in diyaudio.com dat hij 17-20mv aanraad. Maar geen idee hoe en en waar te meten. Ik ben niet in goed in solderen maar ik kan wel mv meten.
Daarom zou ik een recap nooit zelf doen maar zou het laten doen.
En ik las nog iets over garantie: 10 jaar op onderdelen

Maar ik ben eruit hoor. Ik ga het pas doen als ik een brommetje hoor.
Dank allemaal.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 10 sep 2020, 9:58

Barry2001 schreef:'want het zou wel eens beter kunnen worden' .

Dit is het enige aan het hele verhaal wat niet klopt.
Het wordt beduidend beter. Een toestel waarvan een deel van de elco's niet meer dan de helft van de oorspronkelijke capaciteit bezit wordt er beduidend beter van.

Overigens riep de soldeer straat wel herinneringen bij mij op. Toen ik nog jong was, (giga lang geleden dus :( ) heb ik in de Philips fabriek aan de soldeer straat gestaan. De dames deden de printen bestukken en ik bediende de soldeer straat.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 10 sep 2020, 13:22

Was dat ook al met zo een golfslagbad voor het tin?
Heb dat ooit een keer gezien bij een fabriek van Philips in Breda,en daar werd serieus gewerkt voor de pro video camera's.
Hans

Terug naar “Versterkers”