Beveiliging tegen te grote stroom in je eindbuizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Beveiliging tegen te grote stroom in je eindbuizen

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 13:00

Anne heeft een schakeling bedacht om dat te kunnen meten en bij te grote stroom door bijvoorbeeld sluiiting in je buis of weg vallen Negatief
Dat laatste is bij mij gebeurd en gelukkig alles op tijd uit kunnen zetten
Het had zomaar een UGT kunnen kosten of ook nog een voedingstrafo
Ik heb Florick gevraagd daar een print voor te maken
Hij is een stap verder gegaan en ook een beveiliging van het negatief erop gemaakt
Het is in ontwerp fase
Dus als iemand een fout ziet trek aan de bel
De print is gecombineerd met inschakel vertraging met eigen print trafo
Als het uit ontwikkeld is gaat het ontwerp naar JLPCB
Daar ik niet de geestelijke vader ben van dit ontwerp laat ik aan Florick over wat een dergelijke print zou morten kosten
Ik betaal de eerste 5 printen en voor het ontwerpen van de print en uit ontwikkelen Aan Florick
Wat Florick er verder mee doet ligt aan de belangstelling ervoor
Ik heb het Topic gemaakt zodat ik er ook iets aan gedaan heb dan :rofl:
Edit schema vergroot was erg klein
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 27 aug 2020, 17:53, 5 keer totaal gewijzigd.
shit draadje vergeten :oops:

Pcdg

Re: Beveiliging tegen te groete stroom in je eindbuizen

Berichtdoor Pcdg » do 27 aug 2020, 13:17

Een beveiligingsprint tegen eigenwijsheid en doormodderen tegen beter weten in zou ik wel kunnen gebruiken... :rofl:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 13:23

Pcdg schreef:Een beveiligingsprint tegen eigenwijsheid en doormodderen tegen beter weten in zou ik wel kunnen gebruiken... :rofl:

Als je autom negatief gebruikt wat meestal gebruikt wordt hoeft het er niet in
De kathode weerstanden zorgen daar voor meer negatief als een buis meer stroom gaat trekken
Evenals de inschakel vertraging is meestal niet nodig
Maar als je met een bias automaat gaat werken kan het een goede aanvulling zijn :D

democles

Berichtdoor democles » do 27 aug 2020, 13:53

Jaren geleden had ik hier al een print voor gemaakt! (was voor een GM-70 project)
Inschakelvertraging met veiligheid.
En deze is getest en werkt.
Is met twee instel potmeter in te stellen op twee maal ruststroom of meer.

Heb je dat nieuwe schema van Anne al getest?
Voor dat je een print maakt.
Laatst gewijzigd door democles op vr 28 aug 2020, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 15:35

Nee Nog niet gebeurd Peet Florick heeft er nog wat bij gefabriekt en wil er samen met Anne er nog door heen lopen
En ik krijg dat echt niet op gaatjes board

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 15:53

Heb Anne nog niet gezien vandaag ? Misschien buiten een luchtje scheppen

democles

Re: Beveiliging tegen te grote stroom in je eindbuizen

Berichtdoor democles » do 27 aug 2020, 17:35

Als ik jou was zou ik die diode in de NE555 out er in zetten,zie hem niet op de tekening en zonder heb je mogelijk dezelfde toestanden als met die KAKU :lol:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 17:55

democles schreef:Als ik jou was zou ik die diode in de NE555 out er in zetten,zie hem niet op de tekening en zonder heb je mogelijk dezelfde toestanden als met die KAKU :lol:

Go dat wist ik niet Demo is dat de reden dat die Kaku zo gevoelig voor stoor signalen was :?:
Zal florick vragen het aan te passen
Kijken of hij ook dat wist
Ps
Heb ook het schema vergroot

democles

Berichtdoor democles » do 27 aug 2020, 18:44

Goed lezen ,,mogelijk,,

De diode was er uit veiligheid in gezet.
Zitten in al mijn 555 schakelingen en die hebben geen last van storingen :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 27 aug 2020, 19:51

Inderdaad hele dag buiten geweest, mooiste dag van de week :rock:
Je kunt ook gewoon het schema van demo gebruiken, elke eindbuis z'n thyristorschakeling.
Omdat het hier om een bekende toestand gaat, 0,6V in rust en als het er flink boven gaat is 't mis, moet het met een diode per buis ook wel gaan. Bij demo ging het om een SE en een te kiezen instelling.
Dan die diode aan de uitgang.
Bij het relais zit een vrijloop diode, voorkomt spanningspiek bij uitschakelen.Edoch er blijkft een positieve piek van ruim 0,6V (nodig om de diode over het relais te laten geleiden), maar het datablad zegt maximum 0,3V boven de voeding.Om die 0,6V boven de voeding op de uitgang te voorkomen zit er die diode in serie.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 19:59

Ah!buis schreef:Inderdaad hele dag buiten geweest, mooiste dag van de week :rock:
Je kunt ook gewoon het schema van demo gebruiken, elke eindbuis z'n thyristorschakeling.
Omdat het hier om een bekende toestand gaat, 0,6V in rust en als het er flink boven gaat is 't mis, moet het met een diode per buis ook wel gaan. Bij demo ging het om een SE en een te kiezen instelling.
Dan die diode aan de uitgang.
Bij het relais zit een vrijloop diode, voorkomt spanningspiek bij uitschakelen.Edoch er blijkft een positieve piek van ruim 0,6V (nodig om de diode over het relais te laten geleiden), maar het datablad zegt maximum 0,3V boven de voeding.Om die 0,6V boven de voeding op de uitgang te voorkomen zit er die diode in serie.
Anne

Ok Anne en Demo betreffende de diode die moet er 1000% zeker in
De rest laat ik aan florick over en vind het een waardevolle beveiliging tegen kortsluiting in je buizen en kost nauwelijks een paar €
Kan met zelfde relais als in de inschakel ertraging
Ook een diode fel rood dat je kan zien waarom dat je versterker uit gaat :bakkie:
Heb net een koelblok van shadow in 2 stukken gefreesd mijn huidig koelblokje is te klein voor 40 watt
En het blok van Joram een tikkie te groot :mrgreen:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 27 aug 2020, 20:04

democles schreef:Goed lezen ,,mogelijk,,

De diode was er uit veiligheid in gezet.
Zitten in al mijn 555 schakelingen en die hebben geen last van storingen :D

Heb het op Whatsapp aan Florick gemeld Hoop dat hij ff kijkt Demo en Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 28 aug 2020, 13:44

De toevoeging om de negatieve spanning te betrekken in de beveiliging kan eenvoudig zo,
SchFlo.jpg
Kan ook in de schakeling die demo gebruikt heeft,
vert bev.jpg
is wat meer algemeen bruikbaar, niet enkel met de 0,6V kathodespanning vanwege de ruststroom automaat.
Anne

democles

Berichtdoor democles » vr 28 aug 2020, 15:31

Anne,kan dit schema ook met gelijkgerichte 9v,i.p.v. de 12v spanningsregelaar?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 28 aug 2020, 15:43

democles schreef:Anne,kan dit schema ook met gelijkgerichte 9v,i.p.v. de 12v spanningsregelaar?
Als je niet zo nauw kijk wanneer de negatieve spanning herkent wordt wel.
De 12V wordt gebruikt als referentie voor het bepalen vanaf welke spanning er voldoende negatief is.
Zou ook nog met een zener kunnen, maar of 't de moeite is ? Voldoende negatief is een ruim begrip O:)
Anne

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 28 aug 2020, 16:25

Gewoon even een idee/brainstom hoor, maar is het niet beter om een high-side current sensor te bouwen?
Op die manier check je de volledige voedingsrail op detecten (en heeft daardoor normaliter de voorkeur en is dan ook gebruikelijker).
Dat is redelijk goed te doen met een simpel verschilversterkertje.

Eventueel kun je dit heel makkelijk combineren met detecteren van de bias spanning.
Dit moet toch wel te doen zijn met een simpel quad opampje

Zou ik dan direct van de HV halen of op 5V gooien en vanaf de gloeispanning gebruiken.
(evt met buckconverter)
Dat maakt het wel universeler.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op vr 28 aug 2020, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 28 aug 2020, 17:43

Ah!buis schreef:
democles schreef:Anne,kan dit schema ook met gelijkgerichte 9v,i.p.v. de 12v spanningsregelaar?
Als je niet zo nauw kijk wanneer de negatieve spanning herkent wordt wel.
De 12V wordt gebruikt als referentie voor het bepalen vanaf welke spanning er voldoende negatief is.
Zou ook nog met een zener kunnen, maar of 't de moeite is ? Voldoende negatief is een ruim begrip O:)
Anne

De 7812 komt een LDO1085 in
Ik krijg van Florick af en toe een update na onderling overleg op whatsapp
Zou dat liever hier doen Maar kan het moeilijk verplichten :D
De andere spanningregelaar omdat de inwendige weerstand zo hoog is van die printrafoos
Bang dat met inschakelen relais de spanning even onder de 12 volt duikt
Met de lowdrop regelaar heb je een paar volt meer
Althans dat is mijn redenatie O:)

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 28 aug 2020, 18:31

One World Concepts schreef:Gewoon even een idee/brainstom hoor, maar is het niet beter om een high-side current sensor te bouwen?
Op die manier check je de volledige voedingsrail op detecten (en heeft daardoor normaliter de voorkeur en is dan ook gebruikelijker).

Eventueel kun je dit heel makkelijk combineren met detecteren van de bias spanning.

Zou ik dan direct van de HV halen of op 5V gooien en vanaf de gloeispanning gebruiken.
(evt met buckconverter)

Daar zijn hele mooie verschilversterkers voor, dan kan je de daadwerkelijke anodestroom meten, HCPL7800 bijvoorbeeld, een nadeel is wel dat elke high side dan zijn eigen apparte 5V nodig heeft. Je moet dit namelijk zwevend meten met een behoorlijke common mode door de varierende anodespanning.

Dan blijft de vraag altijd nog, welke filtering gebruik je voor het signiaal? want overstroom detecteren is niet zo moeilijk, maar om het betrouwbaar te laten uitschakelen is een ander verhaal.

Een andere optie is om een optocoupler parallel te zetten aan een weerstand in de anodeleiding. Door wat te spelen met de weerstandswaardes kan je dan de detectiegrens instellen.

Een LD1085 erin, daar ben ik nog niet helemaal over uit, een TL431 is namelijk goedkoper en ik weet niet hoeveel de trafospanning inzakt door de belasting van de relais, dat kan best fors zijn, en dan kan ook een LD1085 nog inzakken.

DIP8 vind ik een fijnere package voor de TL431, die heb ik ook voldoende liggen,

Gr,
Florick

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 28 aug 2020, 18:40

One World Concepts schreef:Gewoon even een idee/brainstom hoor, maar is het niet beter om een high-side current sensor te bouwen?
Op die manier check je de volledige voedingsrail op defecten (en heeft daardoor normaliter de voorkeur en is dan ook gebruikelijker).
Is ook wel te doen, is wel minder gevoelig.Moet afslaan bij een overstroom die voldoen ruim is gekozen om niet te vlug te reageren.Als één buis een beetje in de fout gaat valt dat dan niet op, wel met bewaking per buis.
Anne

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 28 aug 2020, 18:44

V4lve Lover schreef:

(evt met buckconverter)

Daar zijn hele mooie verschilversterkers voor, dan kan je de daadwerkelijke anodestroom meten, HCPL7800 bijvoorbeeld, een nadeel is wel dat elke high side dan zijn eigen apparte 5V nodig heeft. Je moet dit namelijk zwevend meten met een behoorlijke common mode door de varierende anodespanning.

Dan blijft de vraag altijd nog, welke filtering gebruik je voor het signiaal? want overstroom detecteren is niet zo moeilijk, maar om het betrouwbaar te laten uitschakelen is een ander verhaal.

Een andere optie is om een optocoupler parallel te zetten aan een weerstand in de anodeleiding. Door wat te spelen met de weerstandswaardes kan je dan de detectiegrens instellen.

Een LD1085 erin, daar ben ik nog niet helemaal over uit, een TL431 is namelijk goedkoper en ik weet niet hoeveel de trafospanning inzakt door de belasting van de relais, dat kan best fors zijn, en dan kan ook een LD1085 nog inzakken.

DIP8 vind ik een fijnere package voor de TL431, die heb ik ook voldoende liggen,

Gr,
Florick

Je hoeft toch enkel een verschil meting te doen?
En als het puur om beveiliging gaat hoeft dit niet eens nauwkeurig, +/-20% kan dus prima.
Dat is puur een kwestie van een serie weerstandje. Feit dat de voedingsspanning inzakt is totaal niet relevant
Dit circuit hoeft ook zeker niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wil je het jezelf helemaal makkelijk maken kun je zelfs nog naar een microcontroller, maar het kan ook prima met wat analoge elektronica.

Met deze setup kun je makkelijk een 2e en zelfs 3e order filter creëren.
Dan kun je best nog redelijk snel schakelen en voldoende "ripple" op de voeding (audio of daadwerkelijke ripple) weg werken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 28 aug 2020, 18:46

OpaBert schreef:De 7812 komt een LDO1085 in
Bang dat met inschakelen relais de spanning even onder de 12 volt duikt
De spanning van een trafo wordt gewoonlijk opgegeven bij max belasting, komt eerder teveel dan te weinig uit.
Die 1085 is veel duuder dan een 7812, maar zelfde aansluiting, maakt voor de print niet uit.
Anne

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 28 aug 2020, 18:48

Je kan ook een 10R 3W weerstand in de negatieve leiding tussen de hoogspanningsvoeding en massa opnemen, en direct naar een comparator schakelen.

Dat zwevend meten zou ik het liefste per anode van de buis doen, simpelweg omdat je dan twee keer de anodestroom meet, dan kan je altijd nog met een led bargraph de bias afregelen. :D ook in versterkers zonder biasautomaat

Ik heb een lichte aversie tegen de oplossing met potmeters, omdat hiervan het werkpunt enkel experimenteel bepaald kan worden, een enkele thyristor is daarbij naar mijn inziens ook voldoende, kom je niet uit met de stroom kan je altijd nog een 1V zener toepassen om de detectiegrens wat naar boven bij te stellen.

Met BAV21 of iets dergelijks schakelt de beveiliging pas bij c.a. 130mA in. met een normaaldistributie van ca 110-150mA

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 28 aug 2020, 18:49

Ah!buis schreef:
Op die manier check je de volledige voedingsrail op defecten (en heeft daardoor normaliter de voorkeur en is dan ook gebruikelijker).
Is ook wel te doen, is wel minder gevoelig.Moet afslaan bij een overstroom die voldoen ruim is gekozen om niet te vlug te reageren.Als één buis een beetje in de fout gaat valt dat dan niet op, wel met bewaking per buis.
Anne

Je kunt toch high-side current sensing doen per buis?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 28 aug 2020, 18:56

V4lve Lover schreef:Je kan ook een 10R 3W weerstand in de negatieve leiding tussen de hoogspanningsvoeding en massa opnemen, en direct naar een comparator schakelen.

Dat zwevend meten zou ik het liefste per anode van de buis doen, simpelweg omdat je dan twee keer de anodestroom meet, dan kan je altijd nog met een led bargraph de bias afregelen. :D ook in versterkers zonder biasautomaat

Ik heb een lichte aversie tegen de oplossing met potmeters, omdat hiervan het werkpunt enkel experimenteel bepaald kan worden, een enkele thyristor is daarbij naar mijn inziens ook voldoende, kom je niet uit met de stroom kan je altijd nog een 1V zener toepassen om de detectiegrens wat naar boven bij te stellen.

Met BAV21 of iets dergelijks schakelt de beveiliging pas bij c.a. 130mA in. met een normaaldistributie van ca 110-150mA

In plaats van een potmeters kun je ook een 12 standen schakelaar gebruiken of dipswitches.
Zoveel keuzes zijn er niet en je hoeft ook niet tot de mili-ampère nauwkeurig af te regelen.
Wat dat betreft kunnen buizen wel wat hebben, beetje anders met hedendaagse elektronica

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 28 aug 2020, 19:06

One World Concepts schreef:
Ah!buis schreef:
Anne

Je kunt toch high-side current sensing doen per buis?
Als je graag moeilijk doet wel ja.Ik zie geen voordeel tov het langs de kathode te doen.
Anne

Terug naar “Versterkers”