EL84 PP UL met CFB ? Met VDV 8010PPE ringkern

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

EL84 PP UL met CFB ? Met VDV 8010PPE ringkern

Berichtdoor OpaBert » za 22 aug 2020, 23:35

Anne met die VDV8010
Is daar net als met de CTA Een CFB te maken zijn
En met een bias automaat
ik kan een wikkeling van 8 ohm los koppelen van die VDV 8010 trafo,s O:)
Wil je weer helpen Anne O:) O:)
Weet niet goed hoe ik het moet los koppelen
Lijkt of ik bij de blauwe draad een los nemen moet
En dan 8Ω tussen blauw en paars heb
En tussen Zwart en Geel 4Ω en tussen geel en Blauw ook weer 4Ω is samen ook weer 8 ohm
Alleen ik snap niet hoe ik aan 3 draden bij geel :think: :think:
Snap jij het Anne en gaat dat CFB met deze trafo ?
Normaliter heb je 2 wikkelingen nodig in de kathode In tegenfase
Afijn ben het draadje kwijt hier :D :regels: zie onderschrift :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Re: EL84 PP UL met CFB ? Met VDV 8010PPE ringkern

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 aug 2020, 11:20

Ziet er naar uit dat het niet volledig gescheiden wikkelingen zijn (te weinig draden :shock: :lol: )
Dan gaat het enkel met de automaat met de extra opamp.
Of eerst uitzoeken.Draden een naam geven, Zwart A - Zwart B - Geel A -Geel B - Geel C - Blauw A - Blauw B - Paars
En dan Zwart A zit aan ... , ... , ...
Zwart B aan ... , ...
Geel A aan ... , ...
enz
Dan is er uit te zoeken of er opsplitsing mogelijk is.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 11:46

Ah!buis schreef:Ziet er naar uit dat het niet volledig gescheiden wikkelingen zijn (te weinig draden :shock: :lol: )
Dan gaat het enkel met de automaat met de extra opamp.
Of eerst uitzoeken.Draden een naam geven, Zwart A - Zwart B - Geel A -Geel B - Geel C - Blauw A - Blauw B - Paars
En dan Zwart A zit aan ... , ... , ...
Zwart B aan ... , ...
Geel A aan ... , ...
enz
Dan is er uit te zoeken of er opsplitsing mogelijk is.
Anne

Zal ik doen Anne
Maar dat wordt avond Mijn Zoon komt van middag voor het eerst met mn kleinzoontje O:)
Dus opa moest alles opruimen ( weg gemoffeld in de kast en la) :D en in nette kleren :( :(

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 13:02

E-mailtje gehad op mn vraag welke versterker hij ooit gebouwd heeft met de vdv8010
Dat was verhelderend Geen O:)
Maar kreeg wel een tip

Kijk eens op onderstaande link, TubeSociety project 2012, de Mable versterker, modificatie-8 van Hans Braam (eigenaar van Amplimo), datum 18-12-2012:

https://mennovanderveen.nl/cms/index.ph ... oject-2012

Onderaan de beschrijving van die modificatie staan 3 links, over de versterker, de voeding en de metingen.

Aldaar is gebruikt de uitgangstrafo de VDV-8020PP, waarvan de 8010-PPS de lichtere versie is. De 8010 gaat ook helemaal goed en is minder kostbaar dan de 8020-PP. De voedingstrafo is een andere, maar ik vermoed dat Amplimo die versie gewoon in voorraad heeft.

We hebben bij TubeSociety deze versterker uitgebreid beluisterd en hij eindigde helemaal bovenaan in de top-3 score-lijst. Echt een aanrader. Zo nodig kun je Hans Braam van Amplimo ook om advies vragen.

Deze route kan ik je aanraden,
Met vriendelijke groet,
Menno

Is dat niet Top :dank: Dat die man de tijd neemt mijn langdradige epistel leest en een advies geeft O:)
Zonder meer een zeer aardige man O:)
Wat hij niet begrepen had is dat ik 2x een 3N604 heeft dus bij elkaar nog meer power dan de 8020
Super Menno Zo ken ik nog een Aenomouse Zijn er al twee

Edit zonder de plaatjes is het lastig erover te praten met elkaar
Ik weet niet of dit Mag heren Moderators
Ben ik fout dan maar zonder de schema,s en alleen een link er naar toe
Het is een afdruk van de pagina menno van der veen uit 2012

18-12-2012
Modificatie 8 is van Hans Braam. Omdat Hans vele fraaie en goede componenten in zijn Amplimo magazijn heeft liggen, heeft hij deze toegepast. De uitgangstrafo’s zijn nu de professionele VDV-8020-pp ringkern trafo’s met extreem breed frequentiebereik. De lekinductie Lsp en primaire wikkel capaciteit Cip zijn beiden nu zo gering dat ze in het audiogebied geen storende invloed meer uitoefenen. Dit is overduidelijk herkenbaar in de metingen. De beide EL84 eindbuizen, in Ultra Lineaire push-pull schakeling, krijgen hun ruststroom van de gemeenschappelijke LM317 stroombron aan de kathodes. De ruststroom bedraagt Vref = 1,25 V gedeeld door 17 Ohm gedeeld door 2 (beide buizen krijgen de helft) = 36,8 mA. Bij een hoogspanning van 310 V (zie de nieuwe voedingstrafo 4N1839 die George ook toepast) is per buis de anode dissipatie 310*0,0368 = 11,4 Watt. Dit ligt vlak bij 12 W, waarom de 17 Ohm weerstand beter 18 of 22 Ohm kan worden, om de levensduur van de eindbuizen te vergroten. Met de instelpot van 25 Ohm kunnen de ruststromen door de eindbuizen gelijk worden gemaakt. Je stuurt 100 Hz sinus in en meet met Arta aan de uitgang de harmonische componenten, met nadruk de tweede. Dan regel je mat de instelpot af op minimale 2-e harmonische component (wat identiek is aan gebalanceerde ruststromen). De stroombron zorgt automatisch voor fasedraaiing waarom een enkelvoudige SRPP stuurtrap voldoende is. Denk er om dat de aansluitingen van de E283CC anders zijn dan van de ECC83 (die buis kan ook). De koppelcondensator is papier in olie van Jensen (zilver) en dat hebben we goed kunnen horen. In de voeding vinden we de E-choke en de gloeidraden van de stuurbuis worden met de Tentlabs Filament Supply schoongemaakt. De fraaie metingen spreken boekdelen: eindelijk werkt de uitgangstrafo perfect, is de voeding schoon en zijn de vervormingen laag en gaat het frequentiebreik van 14 Hz tot f-3H = 95 kHz. Klasse, niet alleen meettechnisch, maar ook gehoorsmatig. Op dit niveau betekenen kostbare componenten dus pure winst.

Excuus als dit niet mag
Kijk eens op onderstaande link, TubeSociety project 2012, de Mable versterker, modificatie-8 van Hans Braam (eigenaar van Amplimo),

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 23 aug 2020, 14:33

Ik was persoonlijk bij de afsluiting van het seizoen. Deze versterker stak met kop en schouders boven de rest uit. Prachtig geluid. Als je deze gaat nabouwen zal je er geen spijt van krijgen.

Het schema is gebaseerd van de oddwatt el 84.
Dennis

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 aug 2020, 15:37

Is anders wel een heel oude opgewarmde kliek :o
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 23 aug 2020, 15:52

Oh, en ik maar denken dat het uit de koker van Menno kwam.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 aug 2020, 16:00

douwebakker schreef:Oh, en ik maar denken dat het uit de koker van Menno kwam.
Ergens, weet niet meer waar, van 't net geplukt november 2015.
Anne

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 23 aug 2020, 16:27

Alleen is dat dan wel een ontwerp met een geschikte ringkern i.p.v. de oude opzet.
Daar ging het toch om?

Is ook een oud ontwerp van 2012 van Bert Fruitema van de beruchte Alfi versterkers, geleend uit het schuurtje van de ontwerper van Amplimo.

Heb hier nog een ontwerp van hem liggen met de constructie uit 2000 RB Electronica

Nog even aanvullend, in het verslag is dan de naam George(Stolk) wel genoemd, hier ook bekend als Kappa7 :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 23 aug 2020, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 16:43

Ah!buis schreef:
Anne

Dit artikel is van 2012 Dus is het Andersom Anne en heeft Oddwat het nagemaakt Waar niks mis mee is , ik doe niet anders :lol:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 16:48

metabaron schreef:Ik was persoonlijk bij de afsluiting van het seizoen. Deze versterker stak met kop en schouders boven de rest uit. Prachtig geluid. Als je deze gaat nabouwen zal je er geen spijt van krijgen.

Het schema is gebaseerd van de oddwatt el 84.

Dat geeft hoop :dank: :dank: en dat is een goeie motivatie om het te bouwen
Misschien 2 kleine monoblokjes Of in een kast als de CTA 4. :D Dat is heel mooi om te zien
Zonder toonregeling knoppen is het wel een beetje kaal Misschien wat Graveer werk erop :-k
Een mooi plaatje erop,graveren van een Band Die kleurboekjes zijn erg mooi om te graveren
Misschien een buizen schema erop graveren :idea: :idea:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 aug 2020, 18:37

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Anne

Dit artikel is van 2012 Dus is het Andersom Anne en heeft Oddwat het nagemaakt Waar niks mis mee is , ik doe niet anders :lol:
Och, het gaat er mij niet om wie er eerder was :sure:
Volgens Oddwatt is het van 2010, blijft een oud verhaal.
De buizen blijven in klasseA en kunnen niet eens helemaal uitgestuurd, de stroombrom heeft bijna 3V nodig.Is wel op te lossen met een negatieve hulpspanning.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 23 aug 2020, 18:55

Nee het maakt mij ook niet uit wie het bedenkt, maar het leek me in eerste instantie en bedenksel van Menno. Veel ontwerpen zijn een variatie op reeds eerdere. Deze schakeling kan goed klinken maar heeft een slecht rendement.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 19:19

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:Ergens, weet niet meer waar, van 't net geplukt november 2015.
Anne

Och, het gaat er mij niet om wie er eerder was :sure:
Volgens Oddwatt is het van 2010, blijft een oud verhaal.
De buizen blijven in klasseA en kunnen niet eens helemaal uitgestuurd, de stroombrom heeft bijna 3V nodig.Is wel op te lossen met een negatieve hulpspanning.
Anne

Hoi Anne ik had jou er al eens eerder een schampere horen maken over dat OddWatt ding
Mij maakt het ook geen fluit uit ik kan alleen maar nabouwen en een beetje prutsen eraan
, ik moet Tweaken zeggen dan klinkt het beter straks :lol:
Blijkt dus eerder een kopie van een kopie
En niet echt de moeite waard het regelrecht te bouwen
Sta er wel van te kijken dat Menno van de Veen dit aanbevolen heeft :think:

douwebakker schreef:Nee het maakt mij ook niet uit wie het bedenkt, maar het leek me in eerste instantie en bedenksel van Menno. Veel ontwerpen zijn een variatie op reeds eerdere.
Deze schakeling kan goed klinken maar heeft een slecht rendement.

Bouwen we toch wat beters Douwe Anne schud dit zo uit zijn mouw
Misschien helpt het om te vermelden op die 3N604 trafo ongebruik een 30 volt wikkeling zit

Bedankt Anne en Douwe dat jullie daar even een vinger op de zereplek hebben gelegd :dank: :dank: :dank:

Maar eerst nog die AnneBill afmaken daar heb ik een fout in gemaakt of uit zichzelf ontstaan
Verder in dat topic AnneBill

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 23 aug 2020, 19:53

OpaBert schreef:Sta er wel van te kijken dat Menno van de Veen dit aanbevolen heeft :think:

Het is juist goed dat Menno eens wat anders doet. Altijd hetzelfde gaat maar vervelen.
Eigenwijs is ook wijs!

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 23 aug 2020, 20:48

Je kan ook natuurlijk ook weer de zoveelste Bill bouwen.
Of je probeert eens een ander schema zodat je er misschien achter komt wat voor jou het prettigst klinkt.
Dennis

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 21:17

metabaron schreef:Je kan ook natuurlijk ook weer de zoveelste Bill bouwen.
Of je probeert eens een ander schema zodat je er misschien achter komt wat voor jou het prettigst klinkt.

Ja dat vind ik zo moeilijk te beoordelen Daar doe je een week over
Elk stukje muziek heeft zo zijn eigen dingen en mn ruimte ( ook tussen mn oren ) veranderd de klank
Gordijnen open of dicht is de ene keer fijn en met een ander nummer weer niet :think:
Maar ik ben Zeer! Benieuwd hoe een Bill klinkt Ik kan alleen maar oordelen over mn PM Bill met ringkernen
Maar dat is misschien appels en peren vergelijken :-s

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 23 aug 2020, 22:12

Kijk dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur en gemoedstoestand waar je oren opdat moment de voorkeur naar hebben. Wat mij heeft geholpen is veel verschillende buizen en schakelingen beluisteren. En de Tubesociety en aantal luisterdagen hebben daaraan bijgedragen. Ik heb diversen buizenversterkers gebouwd en momenteel draai ik met een 2a3 shishido schakeling , heel oude schakeling maar zeer muzikaal.
Maar mijn punt is probeer van alles om te weten wat jij mooi vindt.
Dennis

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 aug 2020, 22:35

douwebakker schreef:Het is juist goed dat Menno eens wat anders doet. Altijd hetzelfde gaat maar vervelen.
+1 Mag idd best eens wat anders.
Bijv seriebalans of circlotron om van die UGT af te komen. Scheelt heel wat in gewicht en makkelijker tegenkoppelen.
Maar ja, voor een beetje vermogen moeten er nogal wat (eind)buizen parallel.Weegt niet zoveel maar maakt 't wel lastiger (ingewikkelder) ook wegens het verschil tussen buizen.
Anne

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 23 aug 2020, 23:07

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:Het is juist goed dat Menno eens wat anders doet. Altijd hetzelfde gaat maar vervelen.
+1 Mag idd best eens wat anders.
Bijv seriebalans of circlotron om van die UGT af te komen. Scheelt heel wat in gewicht en makkelijker tegenkoppelen.
Maar ja, voor een beetje vermogen moeten er nogal wat (eind)buizen parallel.Weegt niet zoveel maar maakt 't wel lastiger (ingewikkelder) ook wegens het verschil tussen buizen.
Anne

In zoiets zie ik niks
Maar ik wil een buizen versterker bouwen Waarom :?: omdat ze Er zo eenvoudig eruitzien ,
Mij maakt het geen bal uit of iedereen het al heeft gebouwd :D Als het goed is wordt het al snel door iedereen gekocht of gemaakt
Dat is toch een groot compliment aan de ontwerper ? O:)
Ik ben hier al zo ver weg geschoven van wat ik in het begin wilde
Geen torren er in :!: ondertussen mag er al een stroombron in met 4 van die insecten of zelfs Een8 potige erin ( bias automaat)
Geen gelijk richtbuis maar Diodes
Grotendeels om mee te gaan in die trend van het kan nog beter !
En ik krijg toch meer en zin om die versterker van Hans vd Braam te bouwen
Met misschien een negative spanning erbij van 3 volt omdat - puntje te ondervangen ik weet maar voor de helft hoe
Zal morgen proberen het op een papiertje te zetten Ik ga Zzzzzzzz O:)

Nog eventjes dan deze
https://drive.google.com/file/d/0Byhj26 ... dBSU0/view

Terug naar “Versterkers”