TEST/LAB versterker ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: TEST/LAB versterker ?

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 16:01

contact spray kan nooit kwaad, hoewel ik denk dat het volume misschien via een chip geregeld word met zo'n potmeter die pulsen afgeefd.Er zitten binnenin ook veel kabelverbindingen die misschien ergens geen goed contact maakt. even eruit en erin is vaak dan al voldoende.
De potmeters voor DC offset zijn goed bereikbaar op print als de doorzichtige plastic kap binnenin eruit is. Aan weerszijden op de korte kant van print naast langwerpig koellichaam.
Je kan inderdaad gewoon de DC offset op luidspreker uitgang meten.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 16:25

jvenema schreef:contact spray kan nooit kwaad, hoewel ik denk dat het volume misschien via een chip geregeld word met zo'n potmeter die pulsen afgeefd.Er zitten binnenin ook veel kabelverbindingen die misschien ergens geen goed contact maakt. even eruit en erin is vaak dan al voldoende.
De potmeters voor DC offset zijn goed bereikbaar op print als de doorzichtige plastic kap binnenin eruit is. Aan weerszijden op de korte kant van print naast langwerpig koellichaam.
Je kan inderdaad gewoon de DC offset op luidspreker uitgang meten.

ja ik bedoelde een vieze potmeter van de DC offset. de rest gebruikt rotary encoders zo te zien. (zijn ook vies trouwens)
wellicht van de week eens open schroeven. klinkt nu goed. maar zou toch fijn zijn om alle 6 kanalen tot mijn beschikking te hebben :)

bedankt voor de tips !

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » wo 26 aug 2020, 21:30

Gecondoleerd Jimmy.

Is het niet handiger om de ingangen rechtstreeks met de opamp voor de UCD te koppelen? Dus bij 2217 2237 2254 2279 etc
DFR9000 audio print.png
Centre R is iets lastiger.

Het is een klein klusje:
20200826_205841.jpg

Ingangs elco's ook verwijderd bij de ingangen. Oranje 1uF C hergebruikt van de video print, deze print kun je eruit laten evenals de DAP tuner.

Ik meet het volgende bij 12.5 volt RMS output.

Onbelast:
DFR9000 12,5 volt RMS onbelast.png

Belast met 6 ohm:
DFR9000 12.5 volt RMS in 6 ohm.png

Belast met Reckhorn woofer 4 ohm:
DFR9000 12.5 volt RMS in Reckhorn 4 ohm.png

Ik zal die HOP C-tjes er nog uithalen morgen.

PS Zo zie de 2i2 eruit in en uit gekoppeld:
Focusrite 2i2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 22:35

Hieronder de THD meting van de scarlet met de uitgang direct aan de ingang gekoppeld. Het gaat hier om de 2i2 gen3 versie.
Scarlet THD dBV.png

Scarlet THD per.png

USB DAC vs M-Track.png

Ik heb verder niet gekeken naar het voorversterker gedeelte van de DFR9000, omdat ik de modules wil gebruiken in een actieve speaker, ik zal daar zelf een print voor moeten ontwerpen waarschijnlijk iets met een LM4562. De bedoeling is om de UcD module gebalanceerd aan te sturen. Ik ben op een breadbord bezig om schema wat ik gesimuleerd heb uit te proberen.

Maar Bart van one world solutions had me ook nog een schema suggestie gegeven, dus dat ga ik ook uitproberen. Kortom word vervolg, ik zal nog schema in service manual nog eens bekijken, had daar niet veel aandacht aan besteed, omdat ik de module gebalanceerd wil aansturen en wat ik zo snel zag deed de voortrap dat niet, dus heb ik er ook verder niet zo naar gekeken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 26 aug 2020, 22:58

Probeer eens een tandje lager te meten. Meeste 1 bit oversamplers hebben de laagste vervorming ergens rond de -10dB fs of zelfs nog lager.
Peter de Jong

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » wo 26 aug 2020, 23:54

Waar ben ik nou weer aan begonnen...

Ahum, enfin, ik zie net dat ie hier vandaag bij de receptie is bezorgd, morgen ophalen.

Misschien dit topic omdopen, en misschien kan ik met wat plaatjes alle bevorderlijke tweaks overzichtelijk maken, al was het maar voor mezelf.

Spotgoedkope Meanwell voedingen op MP gezien ook, maar zullen wel Chinese klonen zijn..

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 27 aug 2020, 0:24

Jerommel schreef:Waar ben ik nou weer aan begonnen...

Ahum, enfin, ik zie net dat ie hier vandaag bij de receptie is bezorgd, morgen ophalen.

Misschien dit topic omdopen, en misschien kan ik met wat plaatjes alle bevorderlijke tweaks overzichtelijk maken, al was het maar voor mezelf.

Spotgoedkope Meanwell voedingen op MP gezien ook, maar zullen wel Chinese klonen zijn..

ik wee tneit of je deze kan voeden met een meanwell. zouden wel eens een 0 nodig kunnen hebben vermoed ik ? koninghartman heeft echte meanwells voor weinig. koop daar mijn voedingen altijd

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 0:40

Pjotr schreef:Probeer eens een tandje lager te meten. Meeste 1 bit oversamplers hebben de laagste vervorming ergens rond de -10dB fs of zelfs nog lager.

De spec van de output van de Focusrite Scarlett is THD+N < 0.002 en van de line input is die ook THD+N < 0.002. Als er dan met een loopback van uitgang direct naar ingang een THD+N van 0.0037 word gemeten, dan denk ik dat de levels wel redelijk ingesteld stonden.

Verder is het niet zo heel relevant of de instelling mbt level wel precies op het minimum van THD+N zit, zolang de THD+N maar duidelijk lager is als het device under test en als het level ook goed consistent kan worden ingesteld en dus de bijdrage van de THD+N van de audio interface gelijk is bij verschillende metingen.

Ik heb elke keer het niveau zo ingesteld dat de kleuren ring rond de gain knop nog net groen was en dus net niet amber. Het niveau is dan -6dB en goed consistent in te stellen. Het gaat erom dat verschillende metingen goed met elkaar vergelijkbaar zijn om op die manier te kunnen beoordelen of veranderingen een verbetering zijn of niet.

Maar ik kan wel eens een signaal uitsturen, dan de gain instellen op -6dB en vervolgens het uitgangs signaal van de generator die de focusrite aanstuurt 4dB lager te zetten en dan te kijken wat dat doet.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 1:06

WrineX schreef:

ik wee tneit of je deze kan voeden met een meanwell. zouden wel eens een 0 nodig kunnen hebben vermoed ik ? koninghartman heeft echte meanwells voor weinig. koop daar mijn voedingen altijd

Het heeft een symmetrische voeding nodig (+38V, 0, -38V) en veel meanwell voedingen zijn enkel.

Ik heb mijn voeding bij Audiophonics.fr vandaan. https://www.audiophonics.fr/en/smps-power-supply-c-615.html

Ik gebruik een 240W ±40V voeding per UcD module. Ik ga module gebruiken in een actieve tweeweg en ga ervan uit dat mid/hoog kanaal niet vol uitgestuurd gaat worden en dat 240W dan wel voldoende is.

Maar ze hebben ook een 500W ±40V voor 89 euro en een 800W voeding voor 135. En wellicht weten andere ook andere webshops met geschikte voedingen en redelijke prijzen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 27 aug 2020, 1:23

jvenema schreef:
WrineX schreef:

Het heeft een symmetrische voeding nodig (+38V, 0, -38V) en veel meanwell voedingen zijn enkel.

Ik heb mijn voeding bij Audiophonics.fr vandaan. https://www.audiophonics.fr/en/smps-power-supply-c-615.html

Ik gebruik een 240W ±40V voeding per UcD module. Ik ga module gebruiken in een actieve tweeweg en ga ervan uit dat mid/hoog kanaal niet vol uitgestuurd gaat worden en dat 240W dan wel voldoende is.

Maar ze hebben ook een 500W ±40V voor 89 euro en een 800W voeding voor 135. En wellicht weten andere ook andere webshops met geschikte voedingen en redelijke prijzen.

Je kunt twee Meanwell voedingen gebruiken om zo een symmetrische voeding te maken.
Een trafo kan natuurlijk ook altijd nog gewoon.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » do 27 aug 2020, 1:28

Sterker nog, ik zal er 4 in serie moeten zetten en in het midden de 0 aftakken, want ze zijn 24 Volt per stuk, maar kunnen door een weerstandje te vervangen verder omlaag geregeld worden zodat ze 20 Volt zijn per stuk.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 1:55

4 meanwell voedingen is best wel een behoorlijke hoeveelheid “spul” tov een UcD module. Mijn SMPS voeding is ongeveer eenvijfde van een enkele meanwell voeding. Het komt misschien iets duurder uit, maar dat het redelijk compact is, is toch ook wel fijn. Heb niets tegen een meanwell voeding, integendeel, heb ik zelf ook gebruikt met een TPA3116 bordje maar dat was een enkele 150W 24V voeding per stereo bordje.
redelijke kans dat het met afregelen wel in de buurt van de 20V kan komen. Ik had 24V en heb die op 26V afgeregeld, maar hij kon nog wel hoger, dacht richting 28V, naar beneden heb ik niet getest maar het zou me niets verbazen als je er dicht bij zou kunnen komen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 2:33

Rene_Nhz schreef:Is het niet handiger om de ingangen rechtstreeks met de opamp voor de UCD te koppelen? Dus bij 2217 2237 2254 2279 etc

Dan sla je inderdaad een hoop over, je mis dan natuurlijk wel volume regeling etc, maar tevens ook de mogelijke verstoringen. Het is een niet inverterende buffer schakeling dus hoge impedantie. De ingangsimpedantie die de ingang dan ziet word dan de 22k weerstand naar GND wat redelijk is.

Ik neem aan dat je de oude sturende uitgang los gooi, dan lijkt dit inderdaad een makkelijke valide manier om vanaf ingang op de DFR9000 redelijk direct de eind modules aan te sturen.

Hou wel rekening met signaal niveau, want de totale gain van opamp plus UcD module is misschien net te weinig. Als ik snel reken ongeveer 20 bij elkaar. Om dan volledige uitsturing te hebben zal je iets van bijna 4Vpp moeten aanbieden op de ingangen wat best veel is.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 27 aug 2020, 9:33

Wat is eigenlijk het voordeel om de versterker symmetrisch aan te sturen als je het gebruikt in een actieve luidspreker (plate amp)? Ik neem aan dat je de UCD symmetrisch uit de DSP wilt aansturen.

Wat vind je van de UCD400 clone ingangstrap? schema

Heb je gekeken of de BMR56 minder vervorming geeft als je het met stroomsturing aanstuurt? Is eenvoudig te proberen met 27 ohm serie weerstand en dan volume gelijk maken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 10:53

DSP ga ik met ADAU1701 doen een leuk goedkoop ding maar SNR is niet helemaal top. Ding heeft twee ADC, maar ik heb er maar een nodig, dus geef ik ze hetzelfde signaal en tel de twee digitale signalen op, dat scheelt weer ruis. Zelfde soort verhaal met de uitgangen. Zitten 4 DAC’s op, maar in tweeweg heb je er maar 2 nodig. Dus ik ga twee DAC’s per kanaal gebruiken en geef de ene DAC gewoon het geinverteerde signaal van de andere. Op die manier heb ik dus een symmetrische uitgang uit de DSP. De UcD module heeft een differentiële ingang het is niet zo dat een kant altijd aan GND zit.

Dus lijkt me het gemakkelijkste om in tussen trap die alleen even nog wat gain moet toevoegen symmetrisch te blijven. Was inderdaad van plan om iets alla UcD400 clone ingangstrap te maken, sterker nog iets wat er sterk op lijkt staat nu op mijn breadbord.

Echter wou ik niet de uitgangen gebruiken van DSP bordje dat via de condensator verloopt, maar de andere directe en de schakeling gebruiken van datasheet van de ADAU1701 om te bufferen en gelijk 2de orde filter rond de 50kHz te hebben, de optie om met een actieve filtering eruit te gaan schijnt iets beter te zijn.

Je zit dan wel met de 1.65V offset maar door de twee delen van buffertrap een aparte voeding te geven waarvan de voedingen zweven tov van elkaar zou dat moeten lukken. Dit staat in opbouw op breadbord en moet dan met DSP bordje eraan getest worden of het allemaal werkt.

Bart van one world solutions gaf me een andere schakeling mogelijkheid die het in een stap deed. Feitelijk twee differentiële buffers naast elkaar die dan de 1.65V weg poetsen, met daarbij gelijk 2de orde filter etc. Dus die schakeling ga ik ook bouwen en testen op breadbord en dan een keuze maken.

Reden is dus niet lange verbindingskabels en dan storing onderdrukking, maar meer dat beide uiteinden die ik met elkaar moet verbinden al symmetrisch zijn, dus lijkt me het makkelijker/beter om het tussenstuk dan ook maar symmetrisch te doen.

Heb nog niet gemeten aan de drivers, plan was om dat te doen als versterker gedeelte dat de boel gaat aansturen op orde is. Maar kan zeker even kijken wat er gebeurt met een serie weerstand naar de BMR56. Als het wat brengt is het wel handig. Het mid/hoog kanaal zal toch wat minder te doen hebben dan het laag kanaal, dus als ik die wat harder moet aansturen vanwege de serie weerstand, dan is dat weer gunstig voor de SNR. Had al lopen denken naar manieren om SNR van dat kanaal te verbeteren, omdat na het highpass filter van actieve crossover de signaal niveau’s daar wat lager zijn. Als het werkt dan lost het gelijk dat deel van puzzel op.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 27 aug 2020, 14:16

Je kunt de 1701 uitgangen ook parallel zetten heb je ook ruis winst. Ik zie het voordeel nog niet echt om het symmetrisch te maken richting de UCD op een plate amp waar de afstanden klein zijn. Kan geen kwaad uiteraard.

Grappig dat die HOP c-tjes ook 10nF zijn geweest:
HOP c.png
Verklaart misschien het verschil tussen vervormingscijfers van de modules?

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 15:53

Rene_Nhz schreef:Grappig dat die HOP c-tjes ook 10nF zijn geweest Verklaart misschien het verschil tussen vervormingscijfers van de modules?

???? alle modules zijn qua componenten hetzelfde, los van de spreiding, dus zie de verklaring hier niet zo.

Verder kun je niet zomaar analoge uitgangen parallel zetten, dan moet je weer een inverterende buffer hebben met sommatie weerstanden etc, of ziets. Met gebalanceerd uit verdubbel je gelijk de spannings swing en heb je de winst in ruis gelijk binnen.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 27 aug 2020, 22:06

2e UCD ook direct aangesloten, zonder de TDA7468 dus:
20200827_195935.jpg

Ik de HOP Ctjes eruit gehaald, niet elk kanaal gaf veel winst, kanaal 4 wel. Metingen met 12,5 volt RMS en 10 ohm weerstand.

Origineel
Ch4 org 10 ohm.png

Gemodificeerd:
Ch4 mod 10 ohm.png

Ctjes gemeten, ze zijn 12nF en ongewijfeld geen NPO/COG kwaliteit, dat is de reden van extra vervorming lijkt mij.

Goed dat je dit ontdekt hebt =D>

Boosdoeners:
20200827_214324.jpg

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 22:26

Ik had de C’s naar GND er ook uit gehaald (C 2109, 2153) vanwege de symmetry en uiteindelijk de 12K weerstanden ook, omdat ik die gebruikt heb om de feedback weerstanden die als 22K in schema staan te vervangen, terwijl die in werkelijkheid 18K waren.
Denk niet dat de kwaliteit van de C’s een probleem was, want toen ik bij de “slechte” module het CLK signaal naar GND verbond als patch toen was de THD ook al beter en toen zat de C er nog gewoon in. Denk dat het toch een verstoring uit clock circuit was.
Ik kwam er uiteindelijk ook achter, omdat twee kanalen van een module duidelijk andere THD had dan de andere. Vandaar de zoektocht met dit als resultaat. Dezelfde patch ook op de beter module gedaan, gaf daar iets verbetering maar duidelijk een stuk minder dan de andere module.
Dus de verbetering is module/kanaal afhankelijk, maar denk dus niet dat de kwaliteit van de C zelf het probleem was.

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 22:42

Ik zat in de situatie dat bij een module beide kanalen duidelijk zich slechter gedroegen dan de andere module. Omdat gedrag bij mij per module duidelijk anders was en niet per kanaal, ging ik ervan uit dat probleem zijn oorsprong moest hebben uit een stuk circuit dat door beide kanalen per module gedeeld werd.

De circuits die door beide kanalen op een module gebruikt worden zijn er niet zo heel veel, dus dat allemaal nagelopen en met het kortsluiten van CLK naar GND vond ik dus iets. Als een kanaal op een module zich anders had gedragen dan de andere, dan weet ik niet of ik dit had gevonden. Dus er zat ook duidelijk een geluksfactor bij.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 27 aug 2020, 22:50

Evengoed =D>

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 27 aug 2020, 23:37

jvenema schreef:Ik zat in de situatie dat bij een module beide kanalen duidelijk zich slechter gedroegen dan de andere module. Omdat gedrag bij mij per module duidelijk anders was en niet per kanaal, ging ik ervan uit dat probleem zijn oorsprong moest hebben uit een stuk circuit dat door beide kanalen per module gedeeld werd.

De circuits die door beide kanalen op een module gebruikt worden zijn er niet zo heel veel, dus dat allemaal nagelopen en met het kortsluiten van CLK naar GND vond ik dus iets. Als een kanaal op een module zich anders had gedragen dan de andere, dan weet ik niet of ik dit had gevonden. Dus er zat ook duidelijk een geluksfactor bij.

tja ik heb dus een moduke die fluit :) front linsk en rechts... rest werkt naar behoren nu

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 27 aug 2020, 23:53

Verwissel anders een UcD module van plaats, dan kun je erachter komen of de fluit in de module zit of in het stuk ervoor, misschien komt de fluit wel uit een ander gedeelte DSP of zo.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » vr 28 aug 2020, 8:59

WrineX schreef:tja ik heb dus een moduke die fluit :) front linsk en rechts... rest werkt naar behoren nu

Je zou kunnen proberen ook de HOP C-tjes eruit te halen. Wellicht hebben de condensatoren last van piezo effect, pikken ze mechanische trillingen van de uitgangsspoelen op. Mogelijk is dat de verklaring dat na de klap het tijdelijk weg was.

Mocht dat niet werken ik heb nog wel een reserve UCD voor je.

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 28 aug 2020, 10:06

De vraag is of fluit uit de UcD komt of van de schakeling ervoor, door even de modules te verwisselen en te kijken of de fluit met module meeverhuist of niet weet je of fluit uit deUcD module komt of van daarvoor. Gezien wat er aan schakeling ervoor zit zou het ook zomaar van daarvoor kunnen komen. Gezien effect van klap, is het denk ik ook verstandig om even alle kabels even uit de connectors te halen en er weer in te doen. Een slecht contact daar ergens kan ook rare effecten geven.

Wat ik me herinner is de front L+R UcD module de module aan de voorkant gelijk naast de voeding en de andere twee zitten naast elkaar meer naar achteren.Je kan even kijken met loshalen van een connector of je inderdaad de goede module heb. De witte flatkabel is ingangssignaal en de stuur signalen HOP, ENABLE plus gaat er een signaal uit voor een thermische beveiliging. Als module te heet zou worden volgens die NTC sensor, dan word de module via het ENABLE signaal uitgezet.

De connector met de zwarte draden is de voeding. Elke rail +Vb, -Vb en GND heeft dacht ik drie draden. De connector met de blauwe draden gaat naar de luidspreker terminals. Dus je kan makkelijk door wat los te trekken kijken wat welke module is, dan verwisselen en kijken waar de fluit dan zit. Je weet dan of de fluit puur in de UcD module zelf zit, of ergens ervoor vandaan komt.

Philips_DFR9000_15.jpg

In Service Manual staat beschrijving van hoe uit elkaar te schroeven en schema's etc.
https://www.manualslib.com/manual/1239695/Philips-Dfr9000.html

Terug naar “Versterkers”