TEST/LAB versterker ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: TEST/LAB versterker ?

Berichtdoor ray5150 » ma 24 aug 2020, 9:51

Pjotr schreef:Valt mee. Grote voordeel van de CA is juist dat ie probleemloos met heel weinig vervorming ook 1 ohm en 2 ohm aanstuurt. Zolang je maar onder de stroomlimiet van de LM blijft. Er is overigens op veler verzoek een nieuwe versie in de maak. Die is nu met gebalanceerde ingangen en heeft de voeding op de print zitten. Hoeft alleen een trafo aan en kassie er om.

IMG_3209_NCA.jpg

Da's een hele mooie ontwikkeling. ik denk dat je daar best wel wat forum leden blij mee gaat maken. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 9:59

Dank je Ray. Laten we Joppe's topic er verder nu niet mee lastig vallen. Als ie helemaal rijp is maak ik er wel een apart topic voor :D Ik wil er ook mee aangeven dat je niet met iedere versterker zomaar lager dan 4 ohm aanstuurt. Veel versterkers gaan dan behoorlijk over hun nek.
Peter de Jong

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 24 aug 2020, 12:12

Ik heb zojuist die van marktplaats gekocht de UCD, ik hoop dat het wat is. nog bedankt voor alle hulp !

en 60 euro is ..... moeilijk te verslaan denk ik

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 aug 2020, 12:35

Super :goedzo:

beijert

Berichtdoor beijert » ma 24 aug 2020, 12:47

Ik heb er ook één besteld. Gewoon voor in de woonkamer.
Mark

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 24 aug 2020, 16:11

ik vind hem wel HEEEEEel lelijk :) lekker 2000 :) philips doet echt hun best op dingen zo min mogelijk aantrekkelijk te maken en alleen een bepaalde goedkope markt aan te spreken :) dat terwijl paar veranderingen het een iets meer trijdloos ding had kunnen zijn... ach ja :)
maar 6 kanalen is top, eindelijk 3 weg dingen proberen... mits ik eerst weer een nieuwe dsp koop haha

hihi ik weet niet of hij van dit forum komt maar hij zei nog. "PS Leuk youtube kanaal heb je " :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 16:59

:foto:

:D
Peter de Jong

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 aug 2020, 18:01

Ook ik heb er 1 besteld.

die 3 blauwe gaten (?) in het midden maakt 'm inderdaad best lillek..

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 aug 2020, 19:32

Haha ineens ziet die man al z’n handelswaar verdwijnen :think:

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » ma 24 aug 2020, 21:50

Pjotr schreef::foto:

:D

Even gezocht en gevonden:

2000911255.jpeg

s-l960.jpg

Die 3 'gaten' zijn dus displays.
Plintje verbergt extra ingang.

Ziet er nog best okay uit eigenlijk. :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 aug 2020, 22:05

WrineX schreef:ik vind hem wel HEEEEEel lelijk :) lekker 2000 :) philips doet echt hun best op dingen zo min mogelijk aantrekkelijk te maken en alleen een bepaalde goedkope markt aan te spreken :) dat terwijl paar veranderingen het een iets meer trijdloos ding had kunnen zijn... ach ja :)
maar 6 kanalen is top, eindelijk 3 weg dingen proberen... mits ik eerst weer een nieuwe dsp koop haha

hihi ik weet niet of hij van dit forum komt maar hij zei nog. "PS Leuk youtube kanaal heb je " :)

Da’s mfb Rene denk ik :lol:

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » di 25 aug 2020, 18:59

Ik ben gespot zie ik :wink:

De pakketjes zijn onderweg, Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik zou wel de ingangsselectie en DSP bypassen voor het beste resultaat. Bij elektrotanya kun je de schema's vinden.

Interessante metingen, apart dat die HOP functie roet in het eten gooit. De HOP functie is bedoelt om interferentie bij middengolf ontvangst tegen te gaan. Was hier nog wat uitgekomen qua optimalisatie?

Zover ik kan zien staat de overspannings beveiliging boven de 60 volt, de toegepast elco's zijn echter 50 volt. Misschien kan iemand het eens narekenen.

Of dit het echte schema van de UCD400 is weet ik niet:
UCD400 Clone.gif
wellicht interessant.

Mijn idee was om stroom tegenkoppeling toe te voegen aan de UCD net zoals in de Kii Three is gedaan. Gratis minder vervorming van de luidspreker (bij de meeste). Voor de woofer heb je dan wel MFB nodig.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 25 aug 2020, 20:53

Door een weerstand parallel te zetten aan de R3124 voor het ene kanaal en R3168 voor het andere kun je wat spelen met de deadtime. Daar heb ik inderdaad toen de 4 kanalen van de scope voor gebruikt, maar ik heb ook THD metingen gedaan met REW via een externe USG geluidskaart (scarlett focusrite 2i2) een 24 bits geval die behoorlijk lage THD heeft als ik de uitgang gelijk op ingang meet.

De weerstand is 560 Ohm en daaraan parallel staat een 3k9 PTC dat samen komt op 480-490 Ohm uit, wat ik ook meet. Bij hogere temperatuur zal de 3k9 meer worden, dus dan gaat de totale weerstand meer richting 560 Ohm. De tijd dat beide MOSFET’s openstaan kleiner worden en dus minder warmte produceren, de THD zal dan wel toenemen.

Ik heb gemeten met 10K, 4k7, 3k3 en 2k2 parallel aan de 560 Ohm en PTC. De totale THD nam wel af, echter ging de vervorming van hoofdzakelijk 2e harmonische naar hoofdzakelijk de 3e harmonische. Nu schijnen oneven harmonischen voor gehoor minder prettig te zijn dan de even, dus leek het aanpassen van de weerstand niet erg nuttig.

Alleen de 10k parallel gaf een lichte verbetering te zien. Dit zou overeenkomen met het verlagen van de weerstand van 560 Ohm naar 530 Ohm. Bij 4K7 parallel werd het vanwege de oneven harmonischen al slechter naar mijn mening. Dit zou beteken dat 500 ipv 560 Ohm al een te lage weerstand zou zijn. Omdat hiermee maar een betrekkelijke kleine winst gehaald kan worden en een relatief kleine verdere verlaging al een verslechtering gaf, heb ik dit maar zo gelaten. De instelling zoals die was leek redelijk optimaal te zijn.

A2R org.png

A2R 10k.png

A2R 4k7.png

A2R 3k3.png

Dus het vervangen van de 560 Ohm weerstand door een weerstand van ergens tussen de 520 en 540 Ohm kan een verbetering geven, maar het optimale gebied lijkt vrij smal te zijn en kan bij een andere module ook net weer anders uitvallen.

Ik ging ervanuit dat HOP signaal nodig was als je versterker in brug schakeling wil gebruiken, omdat dan de klok van de twee kanalen hetzelfde moet zijn. Met het HOP signaal kun je dat forceren. Aan de andere kant als je die fixed op een waarde zet, zal het ook zeker kunnen helpen met je midden golf. De module kan in brug gebruikt worden, echter word dat in de DFR9000 niet gedaan, dus het HOP signaal is daar niet nodig voor een brugschakeling.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » wo 26 aug 2020, 10:18

Mooie meetresultaten. Best wel kritisch lijkt het. Heb je ook het effect op de ruststroom gemeten?

In een service manual stond dit:
The purpose of a selectable clock frequency is related to the disturbance of the tuner which is built-in together with this amplifier. In MW, the
software of the set microprocessor will select the other clock frequency in case the amplifier clock interfers with the tuned station

Heb je nog filtering gedaan richting de scarlett ingang om geen last te hebben van de 400kHz oscillatie restanten op de LS uitgang?

De uitgang van de scarlett focusrite 2i2 is trouwens ook niet helemaal schoon, als ik die rechtstreeks aansluit op de eindversterker zie ik de VU uitslaan als je volume max zet op de scarlett. Wellicht interessant om te controleren, geen idee of de UCD er last van heeft.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 13:00

Bij mijn metingen in de DFR9000 stond de tuner niet aan en toen werd het signaal hoogomig gelaten, dus de module moest toen maar zelf zijn oscillatie frequentie uitzoeken, wat ook feitelijk de bedoeling is van class D. Dus leek het me het beste om in los gebruik buiten de DFR9000, dit ook zo te doen.

Omdat de twee modules nogal andere THD getallen lieten zien bij metingen, ben ik gaan kijken waarom dat nu zo was. Dus toen ook met scope het CLK signaal bekeken bij de mindere module, daar was niets op te zien, maar voor de zekerheid dat toen toch even aan massa gelegd en de THD verbeterde behoorlijk.

Toen dus de C’s die CLK signaal de versterker invoeren eruit gehaald en de vervorming was duidelijk beter. Ook bij de andere module gaf dit verbetering, maar in mindere mate.

Heb bij de deadtime metingen niet naar de ruststroom gekeken, maar als de MOSFET’s langer tegelijkertijd openstaan dan zal de stroom gemiddeld wel toenemen. nu maakt het in rust zijn of niet bij class D niet veel uit, omdat je toch blijft schakelen. Probleem is meer thermisch dat je de MOSFET’s opblaas als de overlap te groot word. Via de twee MOSFET’s loopt er dan direct stroom tussen de +Vb en de -Vb. De aan weerstand is dacht ik 0.16 Ohm van de MOSFET, dat twee keer is 0,32 Ohm, op een spanning verschil van ongeveer 80V is dat een stroom van 250A en daar blijven ze niet heel bij, dat is een flinke hoeveelheid warmte.

Het aan en uitschakelen van de MOSFET’s is natuurlijk niet echt digitaal, die hebben een bepaalde aan en uit curve. Hierdoor is de weerstand nog niet zo laag en de stroom niet zo hoog, maar als de overlap te groot word, dan gaat het heel snel heel erg fout. Dit aspect is inderdaad nogal kritisch heel veel ruimte voor verbetering is er niet en als je te ver gaat, dan komen er rooksignalen.

Maar met het meten van de stroom kan je denk ik inderdaad zien of er ergens een gevaarlijk knik punt komt wat betreft de belasting van de MOSFET’s. De THD word het al snel niet beter bij verlagen van de weerstand, zeker als je meeneemt dat de oneven harmonische sterker worden.

Die zin in service manual over het HOP signaal heb ik gemist, heb daar meer naar de schema’s gekeken. Ben er verder vanuit gegaan daar de module ook in brugschakeling gebruikt kan worden, dat het daarvoor was, maar dan was een vaste frequentie wel voldoende, dan zijn er geen twee nodig. Het lijkt erop dat zolang je de midden golf niet gebruikt, dat de boel dan in zelf oscilleren staat. En in de DFR9000 kan je een module niet in brugschakeling gebruiken, dus als het daar actief gebruikt word, dan zal het inderdaad wel voor de midden golf zijn.

Heb ook metingen gedaan hoe de “los” lopende schakelfrequentie verloopt bij verschillende belastingen en bij twee verschillende ingangsfrequenties. De vermelde peak to peak spanningen is de uitgangsspanning van de functie generator, dus de ingangsspanning op de versterker module. De gain van de module is ongeveer 5. De belastings weerstand was 4 Ohm.

Screenshot 2020-08-26 at 12.04.01.png

Gezien de frequenties bij het “los” laten oscilleren lijkt het erop dat als de midden golf word gekozen, dat hij dan 375kHz zal gebruiken als vaste frequentie, want een frequentie die wat varieert is dan niet zo fijn met interferentie. En als de radio zender in de buurt komt van de 375KHz dat hij dan schakelt naar 410kHz. Een hogere schakel frequentie is meer warmte, dus de 410kHz zal wel niet de voorkeurs frequentie zijn neem ik aan.

Afstand tussen de twee frequenties is 35kHz dus je kan altijd minimaal 17,5kHz van je afstem frequentie wegblijven. En midden golf zenders zitten op een steek van 9 of 10kHz, dus kun je geen content boven de 9 of 10KHz uitzenden. Boven de 10KHz hun je dus alles wegfilteren dus een interferentie op 17,5kHz of zelfs verder weg kun je goed onderdrukken.

Nu loopt de middengolf band vanaf 531kHz tot 1602kHz of 1715kHz (Noord-Amerika), dus zie ik daar niet zo snel een interferentie komen met 375kHz of 410kHz die hinderlijk zou kunnen zijn. Maar waarschijnlijk is de interferentie tussen de harmonischen van de 375/410KHz en de zender een probleem.

Het is de bedoeling dat ik de UcD modules in een actief tweeweg systeem ga gebruiken. Ik heb twee wavecor woofers die ik via een vriendelijk forumlid heb gekregen en die wil ik combineren met de BMR56 met een relatief lage crossover voor een tweeweg.

Heb er eerst aan gedacht om twee DFR9000‘s aan te schaffen om zo twee voedingen te verkrijgen, maar vond de voeding van de DFR9000 wel erg groot om in een actieve speaker te gebruiken. Dus toen besloten om de voeding te gaan gebruiken die ik in eerdere post heb aangegeven.

Project heeft wat stil gelegen vanwege de ziekte van mijn vrouw, die uiteindelijk op 4 augustus is overleden. Maar de bedoeling is wel om het project weer binnenkort op te pakken.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 14:05

Waauw, dit alles hierboven gaat mij de pet te boven om eerlijk te zijn (gecondoleerd overigens).
Ik heb maar even een reallife testje gedaan, en eigenlijk had ik verwacht niet veel te kunnen zien.

Hier een Tweeter (nog niet af) van mij nearfield gemeten dus let niet op de frequentie response (kleine open baffle):) op deze afstand.

Pic 1 de tweeter op de Onkyo.
onkyo.jpg

Pic 2 de tweeter op de lelijke Philips :)
PHilips.jpg

WTF! het ziet er naar uit dat alle informatie omtrend 3e harmonische nu verzuipen. goed resultaat !! 3e harmonische in nu nog de helft.... begin bijna te twijfelen of er iets geks mis was met de onkyo...

Dit is overigens op laag/medium volume gemeten. wonderbaarlijk dat het zon verschil is. ik zou hem graag nog eens meten op hoger volume . maar het omzetten van alle kabels is ***** werk. ik heb geen banaan aansluitingen aan de versterker kant... dus het is pielen met te grote kabels... ik geloof het wel
onkyo.jpg

Hij voelt crappy kwar bediening plastic knoppen lichte nare rotary knoppen etc..een menu structuur en bediening waar ik even aan moet wennen . maar eenmaal op max volume :) prima te bedienen met een focusrite :)

je kunt zelfs 2 kanalen als sub kanaal gebruiken ... niet verkeerd !

en dat voor 60 euro..

bedankt voor de goede tip !

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 14:17

Met een belastingsweerstand aan versterker en eventueel parallel daaraan een weerstands deling om spanning een beetje naar input level terug te krijgen kan je ook de vervorming van alleen de versterker meten. Dan kan je zien of die Onyo inderdaad zoveel 3e harmonische geeft.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 14:33

Oh viel me net wel iets op, er zit een erg irritant piepje wat mee moduleert wanneer je een sinus aan gooit of een sweep doet. met name in het laag goed te horen.....

hier een audio fragment sinus op 22 hz zodat het laag het niet overstemt best vies.....

hier een audio fragment

https://youtu.be/fCMEO5LIUjs

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 26 aug 2020, 14:36

WrineX schreef:Oh viel me net wel iets op, er zit een erg irritant piepje wat mee moduleert wanneer je een sinus aan gooit of een sweep doet. met name in het laag goed te horen.....

hier een audio fragment sinus op 22 hz zodat het laag het niet overstemt best vies.....

hier een audio fragment

Is dat wanneer je meerdere UCD's/versterkers aan hebt staan?

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 14:38

One World Concepts schreef:
WrineX schreef:Oh viel me net wel iets op, er zit een erg irritant piepje wat mee moduleert wanneer je een sinus aan gooit of een sweep doet. met name in het laag goed te horen.....

hier een audio fragment

hoe bedoel je ? alleen de philips :) gebruik alleen L+R + LS en RS kanalen de anderen heb ik uit gezet. (sub/ Back surround)

kan de stekker er nog uit trekken van de onkyo.. maar lijkt me dat uit ook voldoende is :)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 26 aug 2020, 14:48

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:

hier een audio fragment

hoe bedoel je ? alleen de philips :) gebruik alleen L+R + LS en RS kanalen de anderen heb ik uit gezet. (sub/ Back surround)

kan de stekker er nog uit trekken van de onkyo.. maar lijkt me dat uit ook voldoende is :)

Sorry, ik was even in de war met jvenema.
Het kan namelijk zo zijn dat wanneer Class-D versterkers net iets verschillen in schakelfrequentie, je een soort residu hoort (verschil frequentie tussen de verschillende schakelfrequenties)

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 15:05

Ik heb in de DFR9000 alleen even wat grove metingen gedaan, wat is de voedingsspanning, wat is het HOP signaal, enable etc en doet de boel het globaal. Daarna modules eruit en met maar een module per keer bezig geweest en dan ook nog maar vaak een kanaal waar ik aan meten was. Maar inderdaad kunnen de schakelfrequenties wat verschillen en op de een of andere manier doorwerken. Feit dat met een inactief HOP signaal er al het nodige doorwerkte in de vervorming zegt ook wel iets.
Je zou eventueel aan het enable signaal moeten meten of de modules die je niet gebruikt ook werkelijk uitgezet worden. Misschien blijft de niet gebruikte module wel enabled en gaat die toch oscilleren zoals een class D moet doen en gaat dat interfereren. In los gebruik heb ik daar geen last van.
Je zou de flat ingangs kabel los kunnen gooien om dit uit te proberen op de modules die je niet gebruikt. Volgens mij zal de enable dan er wel af gaan en via PDOWN de boel uitzetten. Je kan daar ook even meten wat de ENABLE signalen zijn van alle drie de modules.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 15:30

jvenema schreef:Ik heb in de DFR9000 alleen even wat grove metingen gedaan, wat is de voedingsspanning, wat is het HOP signaal, enable etc en doet de boel het globaal. Daarna modules eruit en met maar een module per keer bezig geweest en dan ook nog maar vaak een kanaal waar ik aan meten was. Maar inderdaad kunnen de schakelfrequenties wat verschillen en op de een of andere manier doorwerken. Feit dat met een inactief HOP signaal er al het nodige doorwerkte in de vervorming zegt ook wel iets.
Je zou eventueel aan het enable signaal moeten meten of de modules die je niet gebruikt ook werkelijk uitgezet worden. Misschien blijft de niet gebruikte module wel enabled en gaat die toch oscilleren zoals een class D moet doen en gaat dat interfereren. In los gebruik heb ik daar geen last van.
Je zou de flat ingangs kabel los kunnen gooien om dit uit te proberen op de modules die je niet gebruikt. Volgens mij zal de enable dan er wel af gaan en via PDOWN de boel uitzetten. Je kan daar ook even meten wat de ENABLE signalen zijn van alle drie de modules.

ermm.... weet ik veel ? waar heb je het allemaal over? hihi ik ben maar een leek ! ik wil hem gewoon gebruiken :)
ik heb deze versterker gekocht omdat hij 3 van die modules bevat (die het vrij goed zouden doen vervorming/power). in de veronderstelling dat je hem kunt gebruiken zonder alles te hoeven fixen. :) wellicht een domme gedachten in dit geval haha.
ik was van plan maar 4 van de 6 kanalen te gebruiken dus de power supply zou het iets makkelijker trekken

Het center kanaal fluite eerst zelfs zonder signaal, gewoon irritant geluidje zoals geschakelde voeding, als je een klap op het ding geeft verdwijnt hij.... nu is hij stil en moduleert ook niet mee op een signaal.

Kanaal 1 en 2 (L en R)moduleren het toontje mee op het laag, fluiten niet zonder signaal.

ik zal even kijken of de laatste 2 kanalen ook schoon zijn dan verplaats ik nog een kanaal.... beetje stomme oplossing.

EDIT zojuist de tijdelijk oplossing gevonden :) erg debiele config.

Laag links zit op center kanaal
Laag rechts zit op surround back deze 2 zijn samen een zo''n stereo print vermoed ik.

Hoog links zit op LS
Hoog Rechts zit op RS ook samen een printje.

Links en rechts (FRONT) ook een bordje en die klinken smerig.

Enige wat ik nog gek vind is waarom het center kanaal eerst fluite zonder signaal... en na een klap niet meer , dus wellicht moet hij toch eens open. wellicht zit er wat niet lekker vast ofzo..... ?
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 26 aug 2020, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 15:44

Er zit ook een pot in voor DC offset, die kan ook wel eens verlopen en wellicht gaat het zich dan ook minder netjes gedragen. Als hij toch open is even controleren en eventueel opnieuw instellen. Standaard zit pot vast gelijmd na afregelen in de fabriek. Bij mij kon dat duidelijk wat beter afgeregeld worden zoals gezegd na zoveel jaar kunnen deze instellingen wel eens veranderen.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 26 aug 2020, 15:47

jvenema schreef:Er zit ook een pot in voor DC offset, die kan ook wel eens verlopen en wellicht gaat het zich dan ook minder netjes gedragen. Als hij toch open is even controleren en eventueel opnieuw instellen. Standaard zit pot vast gelijmd na afregelen in de fabriek. Bij mij kon dat duidelijk wat beter afgeregeld worden zoals gezegd na zoveel jaar kunnen deze instellingen wel eens veranderen.

hmm ik heb nog niet binnen in gekeken, is dat potje makkelijk te vinden ? kun je de dc offset gewoon meten op de outputs? ik ben echt een versterker noob dus.

kan het zijn dat het potmetertje net als volume pots smerig is ? dat hij beetje alle kanten op springt ? vandaar dat de klap het voor het center kanaal tijdelijk gefixed heeft >?

Terug naar “Versterkers”