TEST/LAB versterker ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

WrineX

TEST/LAB versterker ?

Berichtdoor WrineX » za 22 aug 2020, 17:53

Ik snap dat het hier om luidsprekers gaat, nu maak ik vaak mijn eigen drivers en om deze te meten is het handig om een goede bron te hebben. iemand enig idee voor een betaalbare of DIY oplossing? ik meet in mijn push pull midrange nummers onder de 0.1-0.3% THD (zie plaatje @ 98-100 dB 1 meter) dus een versterker mag daar niet meer aan bij dragen. ik gebruik nu een rotte Onkyo receiver maar schijnbaar doet hij het zo slecht nog niet. maar de vraag is wat valt er te winnen op het gebied van resolutie? 100 watt in 4 Ohm is een must. en liever een die nog wat lager in impedantie kan gezien niet alle testjes de correcte impedantie hebben, daarnaast een beveiliging is een must. dingen willen wel eens mis gaan :) en ondanks deze beveiliging is mijn oude versterker helaas toch in rook op gegaan letterlijk....

iemand ideeën ? zoek meer een betaalbaar lab apparaat dan iets wat toonbaar is en 4 kanalen of 2 versterkers :) als ze 2 kanalen hebben zou top zijn.

ik houd me namelijk 0 bezig met versterkers, dus weet er ook vrij weinig van af helaas :)

Groetjes Joppe
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

satefan

Re: TEST/LAB versterker ?

Berichtdoor satefan » za 22 aug 2020, 19:23

Een klasse D versterkerbordje? Genoeg vermogen en zeer lage vervorming.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 22 aug 2020, 20:10

satefan schreef:Een klasse D versterkerbordje? Genoeg vermogen en zeer lage vervorming.

Kijkt u eens;

Philips DFR9000 UCD class D Hypex
€ 60,00
https://link.marktplaats.nl/m1590366833 ... ialbuttons

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 21:20

De Philips DFR9000 is inderdaad een leuk apparaat, er zitten drie 2x125W versterker modules in. Alleen is de voeding niet toereikend om alle 6 de kanalen vol uit te sturen. De geschakelde voeding kan maar ongeveer 300 Watt leveren dacht ik en is qua printplaat onderdelen vrij groot. Er zijn mensen die de voeding hiervan vervangen hebben.

Je kunt de modules ook eruit halen en los gebruiken en een eigen voeding geven. Een mogelijke geschikte voeding is:
https://www.audiophonics.fr/fr/alimentations-smps/smps240qr-module-d-alimentation-a-decoupage-240w-40v-p-11198.html
Deze ga ik gebruiken voor een actief tweewegsysteem, het mid/hoog gedeelte zal tov het laag nooit "vol" gaan dus dan is 240 watt wel voldoende, anders is een iets zwaardere voeding misschien verstandiger.

Philips_DFR9000 UcD aangepast schema1.pdf

De UcD module in de DFR9000 is wat generiek van opzet, hij kan ook in andere contexten gebruikt worden. Een module kan b.v. ook in brugschakeling gebruikt worden, maar hier is elke module een twee kanaals versterker en zijn bepaalde componenten weggelaten, deze zijn in schema met oranje aangegeven.

De klok van beide kanalen zal "los" niet gelijk lopen wat een probleem is als je de twee kanalen in een brugschakeling wil gebruiken, de klok moet dan gelijk lopen tussen beide kanalen. Via het HOP signaal is het mogelijk om een vaste klok op beide kanalen te forceren. Het circuit hiervan is rechtsonder in schema 2 te vinden.

Philips_DFR9000 UcD aangepast schema2.pdf

Als het HOP signaal hoog is, dan wordt er 410 kHz als klok geforceerd, met een laag signaal 375 kHz. Als je het HOP signaal los laat hangen, dan zullen beide kanalen zelf gaan oscilleren, zoals gebruikelijk bij class D.

Echter merkte ik dat er op de een of andere manier vanuit het clock circuit toch storing de module binnenkomt. Door het verwijderen van C2100 en C2150 en vanwege de symmetry ook C2109 en C2153, zakt de gemeten THD met een factor 2 a 3. De verwijderde condensators zijn in schema 1 met geel aangegeven. De weerstanden R3100, R3114, R3150 en R3155 kunnen ook verwijderd worden, maar is niet noodzakelijk.

Als je de gain iets wil verlagen voor nog iets lagere THD dan kun je de 22K terugkoppel weerstanden vervangen (R3101, R3115, R3151, R3156) door de 12K die je kan verwijderen (R3100, R3114, R3150 & R3155). De buffertrap die je dan voor de UcD module plaats moet dan een iets hogere gain hebben om dit te compenseren. Dit heeft alleen zit als deze buffer een duidelijk lagere THD heeft als de UcD versterker module.

All Photos - 1 of 1.jpeg

Met rode rechthoeken is de plaats van de aanpassingen aangegeven.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 21:53

Amp1.png

Amp2 R.png

De ene module had meer last van verstoring uit clock circuit, dan de andere module, maar ook bij de module die zich wat beter gedroeg was er verbetering na verwijdering van een aantal condensators.
Laatst gewijzigd door jvenema op za 22 aug 2020, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 22:12

THD Amp1 R 35 watt.png

En een meting van hoe verlaging van de gain de THD verlaagd.

In schema staat dat de terugkoppel weerstanden 22k zijn, echter na verwijderen meten ze als 18K en deze zijn vervangen door 12K weerstanden, die elders van print verwijderd waren, omdat die niet nodig zijn als clock forceren niet nodig is.

WrineX

Berichtdoor WrineX » za 22 aug 2020, 22:23

wauw, dat klinkt goed , wat grappig dat hypex goedkoper is om aan te schaffen in philips vorm dan los :) zeker de moeite waard zo lijkt. bedankt ook voor de uitgebreide tips om ze te verbeteren met mooie metingen ! top !!
60 euro voor 2 kanalen... dat is niet te verslaan denk ik.
ik heb meteen een berichtje gestuurd. of het nu stereo is 2x150watt.. of 3 x 2 x150 gezien de advertentie nogal onduidelijk is.

"zitten 3 stereo class D versterkers in, 2x 150 watt" dus 3 x stereo lijkt me 6 kanaals... 2x150 lijkt me stereo of 3 x 2 x 150 :)

Oei dat klinkt interessant ik snap dat de voeding onder bemeten is :) maar 4 x 125 zou voldoende zijn voor mij. , weet je of de units gebalanceerde voeding gebruiken of hoe dat mogen heten :) met een + 0 - neem aan van wel gezien je verhaal over hoe het belast is. grote trafo paar caps en een gelijkrichter lijkt me niet een enorm probleem :) vind de de behuizing toch lelijk dus kan ik wellicht strippen. waarschijnlijk gaat dat nooit gebeuren hehe je kent het. top idee. en zeeeeeeeeer goed kwar prijs. kan het bijna niet geloven. al jaren op zoek naar een degelijke 4 kanaals amp
Laatst gewijzigd door WrineX op za 22 aug 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 22 aug 2020, 22:44

Oh, wat is de maximale spanning warmee je die modules kan voeden?
Is 2x 48 Volt teveel?

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 22:46

Er zitten 3 modules in die elk 2 x 125 watt (of 150 watt) zijn. Dus in totaal heb je dan 6 x 125 watt, echter de voeding kan dat niet aan.
Ze gingen er waarschijnlijk vanuit dat niet alles tegelijk piekt. De twee kanalen op een module worden ook in tegen fase gebruikt. De grote belasting zit meestal in het laag, dus als het ene kanaal de plus lijn belast, zal andere kanaal de min lijn belasten.

Dus ze hebben wel een beetje hun best gedaan om de belasting te spreiden, maar voeding is feitelijk onderbemeten.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 22 aug 2020, 22:51

...ik heb namelijk 2 dikke MSPSU's liggen die rond de 50 Volt enigzins regelbaar zijn, zodoende.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 22:56

Dacht dat de voeding in de DFR9000 ±38 Volt was, zelf gebruik ik nu ±40V, dat was wat relatief goedkoop er het dichtste bij komt en die is ook eventueel iets terug te regelen, maar de 2 volt meer zal wel loslopen.

Dacht dat de UcD180 van Hypex iets van ±45V gebruikte en dat zijn 180 Watt modules. Voor meer vermogen, zal je bij gelijke belastingsweerstand meer spanning nodig hebben. Mij lijkt ±48 dan wel wat veel van het goede. Zal me niets verbazen als Hypex wat zwaardere FET's in de eindtrap gebruikt, die de hogere spanning en stroom tov de Philips Ucd aankan. Om dan van ±38 naar ±48 volt te gaan lijkt me iets te ver gaan.

De MosFet's in de phillips UcD (STP14NF12FP) hebben als spec 120V en 14A en de spoel moet je ook rekening mee houden, bij welke stroom die in verzadiging gaat.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/389/stp14nf12-956374.pdf
Laatst gewijzigd door jvenema op za 22 aug 2020, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 22 aug 2020, 23:01

Okay, bedankt voor je antwoord. :goedzo:

Die 2x 125 Watt, is dat aan 4 Ohm?

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 23:10

Ja is in 4 Ohm, kun je ook ongeveer herleiden aan de ±38V voedings spanning.
Uit de spec is ook duidelijk dat voeding bij de DFR9000 het probleem is.
Screenshot 2020-08-22 at 23.09.06.png

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 22 aug 2020, 23:18

Is het wel een Constant Voltage voeding, of zakt ie in bij belasting?

(Sorry, is misschien beetje of topic aan het worden...)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 22 aug 2020, 23:19

Even terug naar de originele vraag.
De vraag was of er nog iets te winnen valt?
Daarbij zou ik dan willen vragen of je verwacht meer te willen doen?

Doorgaans pak je namelijk 1 orde van grootte beter dan het resultaat wat je wilt bereiken.
Dus voor 0,1% THD , zou je voor 0,01 THD kunnen gaan (maximaal).
Het werkt iets fijner om echter nog iets beter te gaan zitten, op 0,001% THD.
Maar nogmaals, dat hangt helemaal vanaf wat je er precies mee wilt gaan doen?

De reden dat ik het naar voren breng, is omdat op een gegeven moment niet alleen een versterker belangrijk is, maar bijvoorbeeld ook de geluidskaart en microfoon.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk of dit een kant-en-klare versterker moet zijn, of dat je zelf wat wilt bouwen (nested-composite versterkertje), of 2e hands prima is, wat het budget is?
Ik heb hier bv een oude Technics SU-V460 die ik prima kan gebruiken als test/lab versterker en die vervormingscijfers ook prima haalt.
Zulk soort versterkers kom je toch regelmatig tegen op Marktplaats voor echt een prikkie.(< 40 euro)
Zijn daarnaast in minder werkende staat heel erg goed om te bouwen.

Class-D versterker kun je wel gebruiken, maar je moet even goed letten op het weg filteren van de schakel-frequentie.
Doe je dat niet dan zul je soms wat hogere THD cijfers kunnen zien.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 23:25

De Yamaha stagepas 500 gebruikt een vrijwel identiek UcD schema van Philips en is gespecificeerd als >200W in 4 Ohm, echter met een ±44V voeding.
De MosFet's daarin (2SK3607-01MR) wel wat zwaarder met 200V Vds en 18A Id https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/169/2SK3607-01MR-pdf.php

YAMAHA STAGEPAS 500_UCD_SCH[1].pdf

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 23 aug 2020, 0:12

One World Concepts schreef:Even terug naar de originele vraag.
De vraag was of er nog iets te winnen valt?
Daarbij zou ik dan willen vragen of je verwacht meer te willen doen?

Doorgaans pak je namelijk 1 orde van grootte beter dan het resultaat wat je wilt bereiken.
Dus voor 0,1% THD , zou je voor 0,01 THD kunnen gaan (maximaal).
Het werkt iets fijner om echter nog iets beter te gaan zitten, op 0,001% THD.
Maar nogmaals, dat hangt helemaal vanaf wat je er precies mee wilt gaan doen?

De reden dat ik het naar voren breng, is omdat op een gegeven moment niet alleen een versterker belangrijk is, maar bijvoorbeeld ook de geluidskaart en microfoon.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk of dit een kant-en-klare versterker moet zijn, of dat je zelf wat wilt bouwen (nested-composite versterkertje), of 2e hands prima is, wat het budget is?
Ik heb hier bv een oude Technics SU-V460 die ik prima kan gebruiken als test/lab versterker en die vervormingscijfers ook prima haalt.
Zulk soort versterkers kom je toch regelmatig tegen op Marktplaats voor echt een prikkie.(< 40 euro)
Zijn daarnaast in minder werkende staat heel erg goed om te bouwen.

Class-D versterker kun je wel gebruiken, maar je moet even goed letten op het weg filteren van de schakel-frequentie.
Doe je dat niet dan zul je soms wat hogere THD cijfers kunnen zien.

nou het fijnste zou zijn een 4 kanaals bak, die lager meet dan de huidige onkyo :) een onkyo SR 505E
https://www.cnet.com/products/onkyo-tx- ... 1-channel/

budget is er nagenoeg niet :) haha, ik zou er ook muziek op luisteren maar een lagere THD zou kunnen helpen in het geval van metingen die toch al vrij laag zitten. natuurlijk loop je op den duur in problemen met de DAC en pre amp en niet te vergeten de microfoon. overigens zijn daar geen harde cijfers van wanneer lagere volumes gebruikt worden dan 130 dB.... tot op heden zie ik nuances en de mic veranderd niet dus het moet de speaker in kwestie zijn :) daarbij een betere mic dan dat ik heb kost wat meer dan een simpele 2e hands versterker :( op zich zelf geen mega dure mic maar erg veel waar vor het geld , een Isemcon EMX7150

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 23 aug 2020, 0:16

Met meten gebruik je maar 1 kanaal toch? En zonder budget is die Philips je beste vriend...

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 23 aug 2020, 0:26

Shadow schreef:Met meten gebruik je maar 1 kanaal toch? En zonder budget is die Philips je beste vriend...

hmm daar zeg je wat :) die 150 zou hij moeten kunnen leveren in 1 kanaal. kom daar overigens nooit aan, eerder een paar watt :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 aug 2020, 10:42

WrineX schreef:
Shadow schreef:Met meten gebruik je maar 1 kanaal toch? En zonder budget is die Philips je beste vriend...

hmm daar zeg je wat :) die 150 zou hij moeten kunnen leveren in 1 kanaal. kom daar overigens nooit aan, eerder een paar watt :)

Waarom moet je dan meer dan 100W aan versterker hebben? :shock: Neem dan gewoon een LM3886 chipampje. Die is redelijk vandaal-proof van zichzelf :relax:
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 23 aug 2020, 14:58

Wat ons weer op Peters CA versterker brengt, dat zou ook een goede kandidaat hiervoor zijn.
Aan de andere kant, gezien het kennis niveau op het gebied van versterkers van TS lijk me de gebruikte Philips een veel praktischer keuze.
Om een CA succesvol op te kunnen bouwen en werkend te krijgen is toch wel redelijke electronica ervaring benodigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 aug 2020, 15:52

Valt mee. Grote voordeel van de CA is juist dat ie probleemloos met heel weinig vervorming ook 1 ohm en 2 ohm aanstuurt. Zolang je maar onder de stroomlimiet van de LM blijft. Er is overigens op veler verzoek een nieuwe versie in de maak. Die is nu met gebalanceerde ingangen en heeft de voeding op de print zitten. Hoeft alleen een trafo aan en kassie er om.

IMG_3209_NCA.jpg
Peter de Jong

erik1977

Berichtdoor erik1977 » zo 23 aug 2020, 19:32

ray5150 schreef:Wat ons weer op Peters CA versterker brengt, dat zou ook een goede kandidaat hiervoor zijn.
Aan de andere kant, gezien het kennis niveau op het gebied van versterkers van TS lijk me de gebruikte Philips een veel praktischer keuze.
Om een CA succesvol op te kunnen bouwen en werkend te krijgen is toch wel redelijke electronica ervaring benodigd.

Met de hulp van het forum heb ik het ook gered, zonder ervaring. Leuk leerproject.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 23 aug 2020, 19:59

Word het niet eens tijd dat dit topic naar "Versterkers" word verplaatst ipv de luidsprekers sectie ?

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 23 aug 2020, 22:10

UH ja dat is mijn fout :) excuses !

Terug naar “Versterkers”