EL84 PP UL bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker

Re: EL84 PP UL bouwen

Berichtdoor douwebakker » za 26 sep 2020, 11:54

Er zit per kanaal maar 1 instelpotje. Die is om de amplitude van de sturing gelijk te maken. Een lf toon van 400 a 1000 Hz op de ingangen l en r aanbieden. Vervolgens kun je met de scoop de sturing van beide buizen meten en op het zelfde nivo instellen.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 12:33

Bedankt Douwe, ga ik eens proberen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 13:11

douwebakker schreef:Er zit per kanaal maar 1 instelpotje. Die is om de amplitude van de sturing gelijk te maken. Een lf toon van 400 a 1000 Hz op de ingangen l en r aanbieden. Vervolgens kun je met de scoop de sturing van beide buizen meten en op het zelfde nivo instellen.
Kan dus ook met de koptelefoon.
Zonder geluid op de ingang (een toon of zo) is er enkel brom.En die komt vooral via de anodeweerstanden van de ECC82.En die zijn al gelijk, krijg je die in balans op minimum potmeter.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 13:48

Ik heb de meetgegeven gedaan en aan de potmeter ziet de sinus er wat rommelig uit maar bij de ingang van de ecc is hij weer zuiver, maar nu komt het.
Ik kan met de potmeter de bijde sinusen van het linker en rechter kanaal gelijk zetten, dat er dus evenveel insturing in de el komt.
Maar op de plaats waar de potmeter zit rooster 2 krijg ik een dubbele sinus en waar de potmeter niet zit is er 1 sinus.
De beide sinussen op de roosters 9 zijn ook gelijk en zuiver.
Foto's zijn van verschillende metingen dus kijk niet naar de grootte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 26 sep 2020, 13:57

peterl schreef:Ik heb de meetgegeven gedaan en aan de potmeter ziet de sinus er wat rommelig uit maar bij de ingang van de ecc is hij weer zuiver, maar nu komt het.
Ik kan met de potmeter de bijde sinusen van het linker en rechter kanaal gelijk zetten, dat er dus evenveel insturing in de el komt.
Maar op de plaats waar de potmeter zit rooster 2 krijg ik een dubbele sinus en waar de potmeter niet zit is er 1 sinus.
Foto's zijn van verschillende metingen dus kijk niet naar de grootte.

Ik denk door dat het signaal bij een kant de scoop slechter triggert Het signaal is wel even groot maar is wat opgetild ten op zichte middenlijn Peter Kan je dat wat hoger draaien ?
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 26 sep 2020, 14:01

Er zit een 50 of 100Hz brom bij.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 14:12

Die zit dan op de volume potmeter en/of de selector. Maar waarom, meet ik die op de instelpotmeters en niet op de andere kanalen.
Ik kreeg 5 min geleden mijn meet probe binnen dus die ga ik meteen testen dan.
Na de formule 1 ga ik weer testen. :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 14:31

peterl schreef:Maar op de plaats waar de potmeter zit rooster 2 krijg ik een dubbele sinus en waar de potmeter niet zit is er 1 sinus.
De schone kant is in tegenfase met de ingang, die bij de trimpot is in fase.Misschien zitten de draden van de ingang en de scoop wat dicht bij elkaar want 't lijkt of er wat oscillatie op de sinus zit.
Wat zijn de roosters 9 :?
Ook al de scoop op de plaats van de koptelefoon gezet om een minimum te vinden ?
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 14:44

Ik had de scoop nog niet op de plaats van de koptelefoon gezet, ga ik straks ook proberen.
Ik kon wel de 2 beide sinussen op elkaar afregelen op rooster 2 zodat ze gelijk van grootte waren.

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 15:47

Dit is het signaal dat ik kreeg tussen de elco en de massa, met de scoop op 10x. Ik kon ze nu wel op dezelfde waarde inregelen met links en rechts.
met de probe krijg je een veel zuiverder signaal(gelukkig) te zien. Ik heb vanaf de ingang tot de uitgang het signaal gemeten, het wordt wel versterkt maar ik kan geen afvlakking zien met volle uitsturing, nu moet ik zeggen dat ik met de telefoon niet zoveel signaal kan insturen als met de computer, dat scheelt erg veel in vermogen. Dit is geen echte sinus maar meer een blokgolf achtige?? kwam van de elco en de massa. ik had 1000hz ingestuurd.

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 16:26

Ik heb ook nog een 10-100hz sweep gedaan op de toongenerator en daar kon ik wel vervorming zien toen ik ong. 90% volume had, de sinus vlakte af aan de onderzijde.
Kan ik op deze manier zien wanneer mijn versterker vervormd?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 26 sep 2020, 17:12

Ja, daar begint ie te vervormen. Als je het volume nog verder opdraait zal de bovenkant ook wel afplatten.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 20:36

Kun je op de scoop tot zo goed als niks regelen op de plaats van de koptelefoon ?
Het plaatje daar en de eenzijdige afplatting doen vermoeden dat de twee eindbuizen niet gelijk zijn.Een van de twee ver versleten ?
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 20:50

Dat mag ik niet hopen Anne, zijn nieuw en gematched. Maar wat je daar ziet is eerst een uitsturing op ong. 50% en dan op 95% en daar vind die afplatting plaats. het signaal wat ik er in had gestopt was10-100hz sweep.
Maar wat ik vreemd vind dat ik als ik het 1000 hz signaal op de versterker zet en ik de (4 elco's) loskoppel en op 1 kanaal aansluit ik alleen het signaal groter of kleiner kan maken t.o.v. het andere kanaal. maar niet het idee heb dat ik hetzelfde kanaal kan beïnvloeden van de 2 buizen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 26 sep 2020, 21:03

Peter ik heb ooit een bladzijde ingescand Zal ook wel op internet staan
Maar als je een Blokgolf op je versterker zet en de blokjes ziet helpt dit aardig wat Om te zien wat je versterker doet
Succes er mee O:)

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 21:57

Ik heb toen die audiobestanden gedownload maar dat waren sinus signalen, hoe kan ik een blokgolf opwekken?
Heb het met de telefoon geprobeerd maar die is niet zuiver.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 sep 2020, 23:00

peterl schreef:Dat mag ik niet hopen Anne, zijn nieuw en gematched. Maar wat je daar ziet is eerst een uitsturing op ong. 50% en dan op 95% en daar vind die afplatting plaats. het signaal wat ik er in had gestopt was10-100hz sweep.
Met twee dezelfde eindbuizen en de sturing in balans (trimpot) zouden de boven en onderkant tegelijk moeten afplatten bij oversturen.Als dat niet zo is dan is er ergens een onbalans, de sturing of de buizen of de kathodeweerstanden (spanning op beide kathodes hetzelfde ?) danwel de UGT.
Maar wat ik vreemd vind dat ik als ik het 1000 hz signaal op de versterker zet en ik de (4 elco's) loskoppel en op 1 kanaal aansluit ik alleen het signaal groter of kleiner kan maken t.o.v. het andere kanaal. maar niet het idee heb dat ik hetzelfde kanaal kan beïnvloeden van de 2 buizen.
Dit kan ik niet volgen :?
Anne

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 26 sep 2020, 23:12

Ja goeie vraag Gaat het met een computer en een Programma downloaden installeren en via de hoofdtelefoon aansluiting op de geluidskaart afspelen
Ik moet ergens nog een paar van die programma's op de Computer hebben
Anders even wat bouwen met een NE555 kun je al een goed blokje maken
En voor een paar euro koop je al zo iets Ik heb geen ervaring met dit ding maar 4€ en nog 4€ heb je het thuis

https://www.budgetronics.eu/nl/experimenteer/ne555-blokgolf-signaal-generator/a-24508-16

Maar met een XR2206 heb je echt al een mooi generatortje met heel veel mogelijkheden
Er zijn ook kitjes van te koop, niet alleen in het verre oosten je veel met audio wilt doen zijn dit leuke instappers
https://nl.aliexpress.com/i/33025267306.html
Er zijn heel wat mooie Functie generator,s ontworpen met dit IC Ik heb over dat IC een heel boek :lol:
Nog uit de goeie ouwe tijd
Kijk eventjes op MP
Voorbeeld
https://link.marktplaats.nl/a1290482979?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

Met een Arduino kan het ook nog

peterl

Berichtdoor peterl » za 26 sep 2020, 23:24

Dank je Bert, ga eens kijken.

Anne
Wat bedoel je Anne dat je niet begrijpt dat het niet werkt of waarom het niet werkt?
Ja het is vreemd dat er maar 1 kant afplat en niet beide kanten.
en wat betreft die 2 elco's als ik die loskoppel en daar de scoop op zet dan kan ik wel wat regelen, maar dat is alleen de grootte van het signaal, waarmee ik bijv. de 2 uitgangen gelijk kan afregelen, want het lijkt of er 1 uitgang iets meer vermogen geeft volgens het scoop signaal.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 sep 2020, 13:00

peterl schreef:Maar wat ik vreemd vind dat ik als ik het 1000 hz signaal op de versterker zet en ik de (4 elco's) loskoppel en op 1 kanaal aansluit ik alleen het signaal groter of kleiner kan maken t.o.v. het andere kanaal. maar niet het idee heb dat ik hetzelfde kanaal kan beïnvloeden van de 2 buizen.

Anne
Wat bedoel je Anne dat je niet begrijpt dat het niet werkt of waarom het niet werkt?
Bijv waar 4 elco's vandaan komen en "hetzelfde kanaal van 2 buizen".Als je met kanaal één kant van de balans bedoeld is dat ook één buis, bedoel je de andere versterker dan zijn er wel twee buizen maar die zouden niet beïnvloed moeten worden door de eerste versterker.
en wat betreft die 2 elco's als ik die loskoppel en daar de scoop op zet dan kan ik wel wat regelen, maar dat is alleen de grootte van het signaal, waarmee ik bijv. de 2 uitgangen gelijk kan afregelen, want het lijkt of er 1 uitgang iets meer vermogen geeft volgens het scoop signaal.
Er zit iets scheef, als de twee zijden van de eindtrap niet gelijk versterken geeft de koptelefoon een minimum bij ongelijke sturing.Dan is de instelling met gelijke signalen naar de roosters niet optimaal en niet hetezelfde.De bedoeling is dat beide eindbuizen het werk gelijk verdelen.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » zo 27 sep 2020, 14:13

Ik ga nogmaals meten Anne.

Maar met een XR2206 heb je echt al een mooi generatortje met heel veel mogelijkheden
Er zijn ook kitjes van te koop, niet alleen in het verre oosten je veel met audio wilt doen zijn dit leuke instappers

Ik heb dit generatortje besteld Bert, hoe kunnen ze het er voor maken. Hoe dan? :think:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 27 sep 2020, 16:24

peterl schreef:Ik ga nogmaals meten Anne.

Ik heb dit generatortje besteld Bert, hoe kunnen ze het er voor maken. Hoe dan? :think:

Ik er een generator mee gemaakt 1980 ? Geen idee meer, we hadden we de printen voor een vrienden prijs iets van 25 gulden van Digisys en ondedelen en eigenbouw kastje met aluminium van Fokker in Papendrecht gekregen [ dat vloog weg uit de kwaliteitscontrole daar :lol: :lol: ) dus alleen wat hoekprofiel en m3 boutjes en de onderdelen denk toch wel 100 gulden betaald we bouwden dat met 3 tegelijk Peter
Daar koop je nu een Heel mooi ding voor
Hardbats heeft m nu in gebruik Misschien kan hij een foto laten zien
Leuk Peter suczeven O:)

peterl

Berichtdoor peterl » zo 27 sep 2020, 16:38

Ah!buis schreef:
peterl schreef:Maar wat ik vreemd vind dat ik als ik het 1000 hz signaal op de versterker zet en ik de (4 elco's) loskoppel en op 1 kanaal aansluit ik alleen het signaal groter of kleiner kan maken t.o.v. het andere kanaal. maar niet het idee heb dat ik hetzelfde kanaal kan beïnvloeden van de 2 buizen.

Anne
Bijv waar 4 elco's vandaan komen en "hetzelfde kanaal van 2 buizen".Als je met kanaal één kant van de balans bedoeld is dat ook één buis, bedoel je de andere versterker dan zijn er wel twee buizen maar die zouden niet beïnvloed moeten worden door de eerste versterker.
Er zit iets scheef, als de twee zijden van de eindtrap niet gelijk versterken geeft de koptelefoon een minimum bij ongelijke sturing.Dan is de instelling met gelijke signalen naar de roosters niet optimaal en niet hetezelfde.De bedoeling is dat beide eindbuizen het werk gelijk verdelen.
Anne

Anne, ik heb 2 dingen aangepast;
Ik weet niet of dat uitmaakte maar ik heb 2 instelpotmeters verplaatst , deze waren van pootje 2 naar 1 geplaats op de ecc82 i.p.v 2 naar 6.
Het andere wat ik heb gedaan is nu een 400hz signaal insturen en toen een koptelefoon tussen de elco's en massa plaatsen, en ja daar kon ik de toon horen en als ik aan de instelpotmeter draaide kon ik deze vrijwel stil krijgen.
Bij het andere kanaal kwam ik tekort met de potmeter(max waarde) en heb er nog een weerstand van 10k bij tussen geplaatst, en toen kon ik deze ook stil krijgen.
Hoop dat ik het nu goed heb gedaan. :hide:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 sep 2020, 19:58

De triode 6-7-8 is de ingangsversterker en 1-2-3 de fase omkering.
Vanuit 6 wordt het signaal naar 2 gevoerd en vanuit 1 tegengekoppeld naar 2 om de versterking 1x te maken.Daarvoor moet de weerstand 1-2 groter zijn dan die van 6-2.
Als je de weerstanden omkeerd krijgt de onderste eindbuis (schema) minder dan de bovenste.
Als je daarmee een stille koptelefoon bereikt heeft de bovenste buis dus meer nodig dan de onderste.Vergelijk maar met de scoop.
En dat is niet in orde.
Welke spanning is er op de kathode van beide eindbuizen. En verandert de instelling als je de eindbuizen verwisseld ?
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » zo 27 sep 2020, 20:27

Anne, Ik denk dat we langs elkaar heen praten, ik had hem op deze manier aangesloten, en heb hem nu omgedraaid, maar het vreemde is dat de voedingstrafo nu ook maar 65 gr wordt.?

Terug naar “Versterkers”