EL84 PP UL bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: EL84 PP UL bouwen

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 8:14

douwebakker schreef:Het schema klopt wel maar wat zou het effect zijn als de schermrooster tabs worden verwisseld.

Bedoel je dat ik de schermroosters van de el ook eens moet proberen om te draaien Douwe?

Ik heb ze bij elkaar gesoldeerd Democles, maar zou dat nog eens kunnen controleren.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 8:54

Ik bedoel dat de anodewikkeling en de daarbij behorende aftakking voor het schermrooster bij elkaar horen..
Douwe
Ps Je kunt ook even de UL aansluitingen op de trafo los halen en de draden op rechtstreeks op de 300V lijn aansluiten.
Eigenwijs is ook wijs!

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 17 sep 2020, 9:14

douwebakker schreef:Ik bedoel dat de anodewikkeling en de daarbij behorende aftakking voor het schermrooster bij elkaar horen..
Douwe

Dat dacht ik ook, op de foto zit dat duidelijk anders.
Afbeelding

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 17 sep 2020, 9:16

Ik denk dat je juist wat tegenkoppeling aan moet brengen om dat oscilleren tegen te gaan.
Kijk ook even naar de weerstanden van 100R naar de schermroosters. Ook die moet je zo kort mogelijk op de buisvoet zetten.

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 9:46

Dat oscilleren was opgelost toen ik de draden van de anode had omgewisseld, ik kan ze nog rechtstreeks aansluiten zoals Douwe aangaf.
Ik heb de alps potmeter nog geaard omdat deze in hout zit.
Ook wat foto's gemaakt van de scoop tijdens het meten, kan het kloppen dat als je de volume verder opendraaid dat de sinus zich begint op te splitsen in 2,3, of 4 signalen? gemeten aan de luidsprekeruitgang.
Ik merk dat links en rechts nog steeds verschillend uitgangssignalen geven in vermogen als ik meet. maar het lijkt pas plaats te vinden in de UGT.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 9:47

peterl schreef:Dat oscilleren was opgelost toen ik de draden van de anode had omgewisseld, ik kan ze nog rechtstreeks aansluiten zoals Douwe aangaf.
Ik heb de alps potmeter nog geaard omdat deze in hout zit.
Ook wat foto's gemaakt van de scoop tijdens het meten, kan het kloppen dat als je de volume verder opendraaid met 1000hz dat de sinus zich begint op te splitsen in 2,3, of 4 signalen? gemeten aan de luidsprekeruitgang.
Ik merk dat links en rechts nog steeds verschillend uitgangssignalen geven in vermogen als ik meet. maar het lijkt pas plaats te vinden in de UGT.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 9:53

Hoi Peter, op de onderste foto zie ik je audiosignaal en een 50 Hz signaal. Heb je de massa van de scoop wel goed aangesloten?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 9:55

Hoi Peter, op de onderste foto zie ik je audiosignaal en een 50 Hz signaal. Heb je de massa van de scoop wel goed aangesloten?
En zit de koude kant van de potmeter wel aan massa?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 10:35

douwebakker schreef:Hoi Peter, op de onderste foto zie ik je audiosignaal en een 50 Hz signaal. Heb je de massa van de scoop wel goed aangesloten?
Douwe

de koude kant van de potmeter??
Je bedoelt 1 zijde van de potmeter zit aan massa, en de potmeter zelf ook nu, was hout heb daar een litze tussen gelegd.
Maar ik heb ook goed nieuws, vanut de computer heb ik 1khz aangestuurd en dan krijg ik op 1 kanaal 28 v op op de + en 20.6v op de min
het andere kanaal geeft op de + en - 7,6v en loopt ook niet op dus daar moet iets fout zitten.
Klopt het ook dat als ik op de ingang een superstrakke sinus zie dat die in de versterker vervormd?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 10:53

Vervorming is niet goed natuurlijk. Je moet het volume dusdanig instellen dat er net geen noemenswaardige vervorming zichtbaar is. Met aangesloten 8 ohm weerstand op de uitgang uiteraard.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 17 sep 2020, 10:55

peterl schreef:
douwebakker schreef:Hoi Peter, op de onderste foto zie ik je audiosignaal en een 50 Hz signaal. Heb je de massa van de scoop wel goed aangesloten?
Douwe

de koude kant van de potmeter??
Je bedoelt 1 zijde van de potmeter zit aan massa, en de potmeter zelf ook nu, was hout heb daar een litze tussen gelegd.
Maar ik heb ook goed nieuws, vanut de computer heb ik 1khz aangestuurd en dan krijg ik op 1 kanaal 28 v op op de + en 20.6v op de min
het andere kanaal geeft op de + en - 7,6v en loopt ook niet op dus daar moet iets fout zitten.
Klopt het ook dat als ik op de ingang een superstrakke sinus zie dat die in de versterker vervormd?

Nee dat de sinus er vervormd uit komt is niet goed 1 khz blok gebruik ik
Aan de vorm van de blok kan je zien wat er misgaat
Er is een Blad met al die afwijkingen van de Blok en wat dat betekend Moet ergens op forum staan
Ik denk dat ik het zelf geplaatst heb :-k
Zal een zoeken
shit draadje vergeten :oops:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 17 sep 2020, 11:06

https://verstraten-elektronica.blogspot ... ulsen.html
Paul Edit Peter kijk een even een paar minuutjes naar deze uitleg
Dan kun je al veel zien aan de Blok wat en waar het fout gaat
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 17 sep 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 17 sep 2020, 12:02

peterl schreef:Maar ik heb ook goed nieuws, vanut de computer heb ik 1khz aangestuurd en dan krijg ik op 1 kanaal 28 v op de + en 20.6v op de min
Klinkt nogal raadselachtig, wat is hier "de plus en de min".En 28V ? sinus-topwaarde ? effektieve waarde ? gelijkspanning?
Zou er wel een sinus moeten blijven uitzien.
Is wel verschillend met een versterker met tegenkoppeling, daar is het signaal binnen de versterker vervormd.Is dan een vervorming om de eigen versterker vervorming tegen te werken zodat het uiteindelijk resultaat wel goed is.
Misschien 's de weerstanden (ohmmeter) van de trafowikkelingen na te zien, lijkt of er ergens iets niet klopt.
trafo.png
Twee maal vier metingen, als 't goed is zou één stel allemaal moeten geven.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 15:03

Ik zie dat er wat mis is gegaan met mijn antwoorden, deze zijn niet doorgekomen, slecht internet op zolder.
Maar ik heb nu 8v op beide uitgangen als ik instuur met het 1khz signaal, de signalen van beide kanten van de versterker zijn nu gelijk en 8v op de beide luidspreker uitgangen. Is wel wat minder vermogen als ik dacht maar 8 watt dus. Vanavond kan ik weer verder met het meten, krijg nu blokgolf op de ingang t/m de potmeter daarna bepaald het volume de blokgolf.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 15:15

Maar 8 Watt is helemaal niet zo slecht.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 17 sep 2020, 15:19

En hoe klinkt je versterker nu? Met muziek, niet met sinussen en blokgolven... :-)

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 16:39

De muziek klinkt zeker goed, 8 watt is is ook zeker niet zo slecht. alleen de hitte van de trafo baart me zorgen, loopt wel op tot 80 gr, ik hoop dat dat goed gaat.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 17 sep 2020, 16:41

peterl schreef:De muziek klinkt zeker goed, 8 watt is is ook zeker niet zo slecht. alleen de hitte van de trafo baart me zorgen, loopt wel op tot 80 gr, ik hoop dat dat goed gaat.

Potver dat is veel te gek Die heb je toch nieuw gekocht Peter bij AskJanFirst ?

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » do 17 sep 2020, 16:50

Ik heb dat nou al verschillende keren gehoord: gloednieuwe trafo’s die bloedheet worden.

Het heeft mij doen besluiten om maar even helemaal geen nieuwe voedingstrafo’s te kopen, maar stevige vintage exemplaren, bijvoorbeeld van Philips of Siemens. Die worden nauwelijks heet en met de richtprijs van twee tientjes kan je er nauwelijks een buil aan vallen.

Mvg, Paul

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 17 sep 2020, 16:57

Ik heb hier zat nieuwe trafo,s die niet warm worden Mijn ringkernen van Torroidy zijn nauwelijk handwarm
En mn Oude nieuwe P130 P141 van Amroh ook niet Heb er ook uit 1975 hagelnieuw van NTR worden ook niet warm
Dus NIET alles is slecht Maar Peter ik zou een mailtje sturen Misschien doe je ze overbelasten ?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 17 sep 2020, 16:59

peterl schreef:De muziek klinkt zeker goed, 8 watt is is ook zeker niet zo slecht. alleen de hitte van de trafo baart me zorgen, loopt wel op tot 80 gr, ik hoop dat dat goed gaat.

Misschien is de trafo wat aan d krappe kant qua vermogen. ik zou even de eindbuizen van 1 kanaal weghalen en dan testen. 80 graden is niet normaal.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 17:10

Hij is 2x 120ma volgens de gegevens, begreep van Anne toen dat dat meer dan genoeg was.

democles

Berichtdoor democles » do 17 sep 2020, 17:14

Als ik jou was zou ik toch de uitgangstrafo met de ohm meter meten,zoals Anne voorstelde.

Het kan ook zijn dat de trafo zo heet wordt omdat daar wat mis zit.

En volgens het schema van de trafo hadden de Anodes op andere aansluitingen moeten zitten? :?

Mooi dat het zo werkt, maar ik zou het toch willen weten,als ik jou was,.

En 80 graden is veel te gek :shock:

Kun je een foto maken van de volume pot zodat we zien waar je de massa,s hebt lopen naar de versterker?

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 19:14

Hier zijn de foto's en de aansluiting van de UGT.

peterl

Berichtdoor peterl » do 17 sep 2020, 19:20

Ah!buis schreef:
peterl schreef:Maar ik heb ook goed nieuws, vanut de computer heb ik 1khz aangestuurd en dan krijg ik op 1 kanaal 28 v op de + en 20.6v op de min
Klinkt nogal raadselachtig, wat is hier "de plus en de min".En 28V ? sinus-topwaarde ? effektieve waarde ? gelijkspanning?
Zou er wel een sinus moeten blijven uitzien.
Is wel verschillend met een versterker met tegenkoppeling, daar is het signaal binnen de versterker vervormd.Is dan een vervorming om de eigen versterker vervorming tegen te werken zodat het uiteindelijk resultaat wel goed is.
Misschien 's de weerstanden (ohmmeter) van de trafowikkelingen na te zien, lijkt of er ergens iets niet klopt. trafo.png Twee maal vier metingen, als 't goed is zou één stel allemaal moeten geven.
Anne

deze ga ik straks even doormeten Anne.

Terug naar “Versterkers”