EL84 PP UL bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: EL84 PP UL bouwen

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 12:46

Anne,
Als ik de min onder de smoorspoel doorknip leveren de diode's geen spanning meer.
en als ik ze doorverbind begint hij heel hard rond te zingen. En als ik het chassis aanraak bromt hij.
De weerstanden van de gloeispanning in de voeding, waar komen die dan aan?
Ik heb de 2x min van de voeding wel losgekoppeld van de directe massa en naar de eerste elco gebracht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 13:11

Als de afdeling (links) Voeding volledig bedraad is moet er een hoge spanning zijn op de elco links van de smoorspoel.
Om de versterker van stroom te voorzien moet dan de min van de eerste elco verbonden worden met de elco rechts.Daar mogen ook de twee weerstanden aan.
Waar zit nu de massa aan het chassis ?
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 13:22

Bij de smoorspoel zie de pijl.
Dit is de verbeterde voeding.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 17:06

Goed mensen, graag wat reacties wat ik nu kan doen om te testen, ik heb wel een dummy ipv de luidsprekers maar als de buizen resoneren lijkt me dat ook geen goed plan. Geluid klinkt of je een microfoon bij de luidspreker brengt.
Kan ik beginnen met buizen er af te halen?
En waar begin ik dan mee de ecc 82 van 1 of beide?
Ik heb het schema wel 4 x doorgekeken en kan daar geen fout in vinden. (nu weet ik ook dat je soms leesblind bent voor je eigen fouten).

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 16 sep 2020, 17:18

Staat je versterker niet gewoon te oscilleren? Tegenkoppeling verkeerd om aangesloten?

democles

Berichtdoor democles » wo 16 sep 2020, 17:22

Wat Anne bedoeld is dit.

aarding volgorde.JPG

Klinkt dat fluiten uit beide kanalen?

Wissel dan de Anode aansluitingen om van de EL84 ,
Dus per kanaal omwisselen!
2x dus.
XRobverbeterd 1.png

Waarschijnlijk heb je last van meekoppeling,door de Anodes om te wisselen los je dit op.
Het is altijd 50% kans of ze goed staan,begint het te fluiten,dan omwisselen.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 17:23

Klopt hij is aan het oscilleren.
Ga ik straks proberen.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 17:24

peterl schreef:Klopt hij is aan het oscilleren.
Ga ik straks proberen.

Democles, zo heb ik ook mijn massa aangesloten.

democles

Berichtdoor democles » wo 16 sep 2020, 17:27

Goed :goedzo: ,een tekening is vaak beter om te zien wat Anne bedoeld :D

Klopt het trouwens dat je de massa aansluiting van je potmeter niet aangesloten hebt,als ik je foto bekijk?

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 17:55

democles schreef:Goed :goedzo: ,een tekening is vaak beter om te zien wat Anne bedoeld :D

Klopt het trouwens dat je de massa aansluiting van je potmeter niet aangesloten hebt,als ik je foto bekijk?

Had ik vergeten maar inmiddels al gebeurt. :wink:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 18:09

Goed, hij WERKT. :yeah:
Nu nog wat brom oplossen, tijdens het spelen hoor je niets maar zonder rca ingang lichte brom en chassis nog gevoelig met brom.
Chassis brom opgelost, maar kan de versterker volledig uitsturen zonder vervorming. voor mij gevoel komt het volledige vermogen er niet uit.
Spanningen zijn ook lager op de te meten punt, bij de el 84 moet deze 11v zijn is 9v, bij de ecc moet deze 4v zijn is 3,4v
Voeding moet 305v zijn is 290v en de voeding bij de ecc moet deze 260v zijn en is 245v.
Er zit nog een lichte brom achter als ik de volume knop helemaal open draai.
Temperaturen lopen behoorlijk op, voeding wordt 50gr en de el84 110 en ey82120 gr, de ecc 50gr

democles

Berichtdoor democles » wo 16 sep 2020, 18:57

Zonder RCA ingang bromt het meestal iets,wordt dan opgepikt door de ingang.

Een versterker test je daarom met kortgesloten ingangen en de volume pot op max!
Alles wat je dan hoort komt van de versterker zelf.
Ik gebruik daar meestal een kortgesloten RCA plug voor.

Uit je reactie maak ik op dat het omwisselen van de Anodes het probleem oploste?

50 graden voor de voedingstrafo is wat veel maar niet schokkend.
Buizen worden zo warm,dat klopt wel :lol:

Wat was je chassis brom?
Zet even de spanningen in de tekening.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 19:08

Ik had de massa van het chassis op het centrum losgekoppeld, en nu weer aangesloten, maar nadat ik de beide anodes omgewisseld had waren al die grote brom en andere problemen verdwenen.
Zijn die spanningen niet te laag, zeker die van de ingang, scheelt 20v.
Ik kan hem vol uitsturen zonder vervorming, lijkt me dat het volle vermogen er dan niet uitkomt.
Ik heb nog wel een dummy liggen waar ik het vermogen mee kan testen.
Ik heb 3 ingangs kanalen dus daar moet ik dan nog pluggen in maken om te testen.

democles

Berichtdoor democles » wo 16 sep 2020, 19:17

Zet je keuze schakelaar op 1 kanaal en sluit daar de ingangen kort,is genoeg,dus hoef je niet alles af te pluggen :lol:

Over de spanningen kan Anne een beter oordeel vellen,vandaar mijn opmerking alles in de tekening te zetten.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 19:23

Ok, dat ga ik doen, krijg ook veel te weinig vermogen met de dummy, nog geen 1 watt.
Het linker en rechter kanaal geven verschillende vermogens, 1,1v en 1,8 v wisselspanning op de luidspreker uitgang op vol vermogen met de dummy.
Ik heb 400hz op de ingang gezet. en gebruik de telefoon als uitsturing op max vermogen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 16 sep 2020, 19:34

peterl schreef:Ok, dat ga ik doen, krijg ook veel te weinig vermogen met de dummy, nog geen 1 watt.
Het linker en rechter kanaal geven verschillende vermogens, 1,1v en 1,8 v wisselspanning op de luidspreker uitgang op vol vermogen met de dummy.

Dat de versterker enigszins ongevoelig zou zijn was al voorzien. Het verschil in L en R zou niet mogen. Maar je hebt nu een scoop, dus kun je eenvoudig beide kanalen vergelijken. Dat de spanningen wat lager zijn dan verwacht kan veroorzaakt zijn door de andere gelijkrichters en een andere smoorspoel dan die in het originele schema. Daarover moet je je niet te druk maken.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 16 sep 2020, 20:00

Mannen gefeliciteerd met de werking Nog even bij slijpen , maar er komt al wat uit O:)
shit draadje vergeten :oops:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 21:30

Dank je Bert,
Ik heb de scoop van Douwe er achter gehangen en toen bleek er op 1 condensator geen sinus te staan, bleek dat de instelpotmeter op de verkeerde condensator zat. Nu de versterker verder doorgemeten tot de luitspreker uitgang en daar blijkt nog steeds aan 1 zijde minder vermogen uit te komen dan aan de andere zijde, morgen verder.
De voedings trafo wordt best wel warm als hij langer aanstaat loopt hij naar de 60 gr is dat normaal voor een trafo???

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 16 sep 2020, 21:38

peterl schreef:Dank je Bert,
Ik heb de scoop van Douwe er achter gehangen en toen bleek er op 1 condensator geen sinus te staan, bleek dat de instelpotmeter op de verkeerde condensator zat. Nu de versterker verder doorgemeten tot de luitspreker uitgang en daar blijkt nog steeds aan 1 zijde minder vermogen uit te komen dan aan de andere zijde, morgen verder.
De voedings trafo wordt best wel warm als hij langer aanstaat loopt hij naar de 60 gr is dat normaal voor een trafo???

Die 60 graden vind ik veel Maar er zijn fabrikanten die goedkope transformatoren leveren met te weinig ijzer en minderkoper
Ik heb er ook een 61 graden gewoon in onbelaste toestand
De fabrikant er over ingelicht Ennhet Antwoord is dat hij zelfs 115 graden mocht worden
De isolatie op draad kon 175 graden verdragen,
Nu ik ( OpaBert dus ) vind dat eerder een verwarmingselement met een transformator eigenschappen
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 21:55

Die wat lagere spanningen is niets bezonders, hangt van de voedingstrafo af.De wat lagere kathodespanning EL84 hangt samen met de voedingsspanning maar maakt het vermogen niet minder, gaat enkel wat eerder in klasse-B modus.
Om het vermogen te weten, uitsturen totdat de toppen beginnen af te platten, dat is het max.
Dat van dat oscilleren en verhelpen met het omwisselen van de UGT aansluitingen klopt wel als er tegenkoppeling is toegepast.Maar volgens 't schema is er geen tegenkoppeling :think:
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 22:20

Ah!buis schreef:Die wat lagere spanningen is niets bezonders, hangt van de voedingstrafo af.De wat lagere kathodespanning EL84 hangt samen met de voedingsspanning maar maakt het vermogen niet minder, gaat enkel wat eerder in klasse-B modus.
Om het vermogen te weten, uitsturen totdat de toppen beginnen af te platten, dat is het max.
Dat van dat oscilleren en verhelpen met het omwisselen van de UGT aansluitingen klopt wel als er tegenkoppeling is toegepast.Maar volgens 't schema is er geen tegenkoppeling :think:
Anne

Maar nadat ik de anode draden van beide had omgewisseld was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik krijg ook maar 1,8v op de luidsprekeruitgang over de dummy, dan kom ik toch nooit op 10 watt?
Ik heb nog niet met de scoop gekeken, dat ga ik morgen proberen, maar eerst links en rechts gelijk zien te krijgen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 22:54

peterl schreef:Maar nadat ik de anode draden van beide had omgewisseld was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dus klopt het schema niet.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 16 sep 2020, 23:16

Het schema klopt wel maar wat zou het effect zijn als de schermrooster tabs worden verwisseld.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 23:31

douwebakker schreef:Het schema klopt wel maar wat zou het effect zijn als de schermrooster tabs worden verwisseld.
Geeft ook meekoppeling en mogelijk oscilleren.Maar als je anode en schermrooster aansluitingen samen verwisselt blijft de evt fout.
Is hier niet dus moet er ergens een tegenkoppeling zitten die bij omkeren meekoppeling wordt.
Het kleine uitgangsvermogen is ook verdacht, zou er toch iets mis zijn met de aansluitingen van de UGT ?
Een ohmmeting van de wikkelingen zou een aanwijzing kunnen opleveren.
Anne

democles

Berichtdoor democles » do 17 sep 2020, 0:20

Zitten alle 4x draden voor de 16 ohm wel aan elkaar?

Terug naar “Versterkers”