EL84 PP UL bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Re: EL84 PP UL bouwen

Berichtdoor Pcdg » di 15 sep 2020, 13:59

Dat had ik laatst ook met een paar nieuwe keramische buisvoeten. Na een paar keer gaat het een stuk gemakkelijker.

Je kan er de eerste keer even een paar versleten buizen in steken. Wanneer de buis barst is er nog niets aan verloren. Of nog beter: noval stekkers. Ik heb er een paar gevonden in een bakje bij radio service Twente.

Je bouwt erg netjes trouwens. Dat is een goed uitgangspunt voor succes.

mvg, Paul

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 14:30

Heb ze gekocht bij Amplimo, waren netjes in papier verpakt, denk dat ik er eerst maar een ander pinnetje in steek, ben echt bang dat als ik zou doordrukken de buis kapot gaat.

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 14:32

Pcdg schreef:Dat had ik laatst ook met een paar nieuwe keramische buisvoeten. Na een paar keer gaat het een stuk gemakkelijker.

Je kan er de eerste keer even een paar versleten buizen in steken. Wanneer de buis barst is er nog niets aan verloren. Of nog beter: noval stekkers. Ik heb er een paar gevonden in een bakje bij radio service Twente.

Je bouwt erg netjes trouwens. Dat is een goed uitgangspunt voor succes.

mvg, Paul

Dank je Paul, dat probeer ik altijd wel, overzichtelijk te bouwen. Hoezo is er niets verloren als de buis barst???

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 15 sep 2020, 14:40

Het is allemaal een hoop rommel, twee weken terug 1 buisvoet vervangen
En nu hoor ik het weer knisperen Weet alleen niet of het dezelfde is ,
Kom ik aan de buis kraakt het meteen Dus ik ben er klaar mee met die Chinese buisvoeten ,
En Anne heeft gelijk als het echt zo moeilijk gaat , beter een andere buisvoet erin. En heb je er geen ? Dan een handdoek erom
Als hij barst is het geen bloedbad Peter
shit draadje vergeten :oops:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 15 sep 2020, 14:51

Nou... als de buis barst dan heb je toch liever dat het een tot de draad versleten versleten PCH81 was die aan gruzelementen is dan een NOS, Matched Telefunken ECC803S met halogetter en crionische behandeling....

althans, dat zou ik vinden :-)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 15 sep 2020, 14:53

Pcdg schreef:Nou... als de buis barst dan heb je toch liever dat het een tot de draad versleten versleten PCH81 was die aan gruzelementen is dan een NOS, Matched Telefunken ECC803S met halogetter en crionische behandeling....

althans, dat zou ik vinden :-)
:shock: NOS, Matched Telefunken ECC803S met halogetter en crionische behandeling :shock:
Dat klinkt erg duur :shock:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 15 sep 2020, 14:58

ik verzin de marketingtermen ook niet zelf Bert. Wanneer je genoeg betaald kan je ook buizen per stuk gematched krijgen... :mrgreen:

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 15:33

Pcdg schreef:ik verzin de marketingtermen ook niet zelf Bert. Wanneer je genoeg betaald kan je ook buizen per stuk gematched krijgen... :mrgreen:

:rofl: :rofl:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 15 sep 2020, 15:50

Pcdg schreef:ik verzin de marketingtermen ook niet zelf Bert. Wanneer je genoeg betaald kan je ook buizen per stuk gematched krijgen... :mrgreen:

Dan moet ik mijn buizen verzameling eens gaan herwaarderen en op de markt laten zetten :mrgreen:
Met jouw marketing termen gaat dat makkelijk richting 100,000€ euro :lol:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 15 sep 2020, 16:13

Pcdg schreef: Wanneer je genoeg betaald kan je ook buizen per stuk gematched krijgen... :mrgreen:
Dat is niet zo gek hoor. Soms wel handig dat de twee triodes in een buis zo goed mogelijk gelijk zijn.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 15 sep 2020, 18:55

Och ja, dat is waar ook. Dat zijn twee buizen in een ballon. :-)

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 20:07

Zo, het chassis is volgebouwd, morgen in de kast plaatsen en alles aansluiten, dan kunnen de buizen er op.
Gloeispanning al getest, vingers crossed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 15 sep 2020, 20:28

peterl schreef:Zo, het chassis is volgebouwd, morgen in de kast plaatsen en alles aansluiten, dan kunnen de buizen er op.
Gloeispanning al getest, vingers crossed.

So vorige week nog niks en nu al bijna klaar Lijkt Demo wel :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 15 sep 2020, 21:32

Is niet erg goed te zien maar de verbinding voeding-versterker, vooral de massakant, lijkt me niet helemaal goed.Moeten bij voorkeur geen gemeenschappelijke verbindingen hebben.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 21:47

Anne, bedoel je dan de massa?
Want ik heb 1 gemeenschappelijke massa gemaakt met een aantal tussen massa's die geen massa maken.
En bedoel je dan dat de voeding zijn eigen massa moet hebben?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 15 sep 2020, 22:48

peterl schreef:Anne, bedoel je dan de massa?
Want ik heb 1 gemeenschappelijke massa gemaakt met een aantal tussen massa's die geen massa maken.
En bedoel je dan dat de voeding zijn eigen massa moet hebben?
De voeding is een ding, de versterker een ander.Voeding en versterker hebben geen gemeenschappelijjke draden, er zijn enkel twee verbindingen.De voeding heeft een plus en een min uitgang en de versterker een massa en een plus aansluiting.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » di 15 sep 2020, 22:56

Dus ik begrijp hieruit dat de min van de voeding niet aan massa komt Anne?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 15 sep 2020, 23:17

peterl schreef:Dus ik begrijp hieruit dat de min van de voeding niet aan massa komt Anne?
:o de min van de voeding komt aan de massa van de versterker.Bij voorkeur bij de eindbuizen (kathodeweerstanden-ontkoppel-C's) en de plus eerst naar de UGT's.
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 7:50

Maar dat heb ik toch gedaan Anne?
Ik heb de min van de versterker op het contact plaatje gesoldeerd en die is doorverbonden naar het centrale massa punt vooraan bij de smoorspoel.
Wat begrijp ik niet.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 16 sep 2020, 8:44

Misschien bedoelt Anne dat je de Massaverbinding tussen de twee elco’s los moet maken (onder de smoorspoel in het schema) en de eerste elco Apart met massa moet verbinden.

Ik vrees nu wel dat er hier sinds 2011 een versterker de sterren van de hemel speelt met precies die fout... :cry:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 9:44

Pcdg schreef:Misschien bedoelt Anne dat je de Massaverbinding tussen de twee elco’s los moet maken (onder de smoorspoel in het schema) en de eerste elco Apart met massa moet verbinden.

Ik vrees nu wel dat er hier sinds 2011 een versterker de sterren van de hemel speelt met precies die fout... :cry:

Dat was mijn eerste gedachte ook Paul dat hij dat bedoelde, tot de smoorspoel eigen massa en daarna de versterker eigen massa.
Maar dan krijg je wel 2 massa punten, en ik begrijp dat er een ster of lijn massa moet zijn.
Ik neem niet aan dat hij ontploft als ik er zo de spanning op zet :lol:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 11:21

Heb met een 1 mm boortje alle buisvoet gaatjes gecontroleerd en er zat er 1 verstopt!!!
moest ik openboren met het 1 mm boortje(buispen dikte.)
Heb de versterker voor het eerst opgestart, zekeringen blijven allemaal heel en de gloeispanning van alle buizen werkt en na 5 tot 10 sec klinkt het in de luidsprekers alsof de versterker vol open staat(volume is losgekoppeld) en als je het frame aanraakt gaat hij galmen(brommen), geen echte brom maar een heel lichte alsof je de ingangangs draad aanraakt van een normale versterker.(dus aan de massa).

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 11:40

Pcdg schreef:Misschien bedoelt Anne dat je de Massaverbinding tussen de twee elco’s los moet maken (onder de smoorspoel in het schema) en de eerste elco Apart met massa moet verbinden.
De voeding heeft niks met massa te maken, zit "zwevend" in de kast, komt enkel een plus en een min uit.
Het is dus niet de bedoeling om min-draden van de voeding als massa-aansluiting te gebruiken voor de versterker.
Och ja, het valt wel 's mee :D Maar de aantal bouwsels met bromklachten is nog nauwelijks te tellen :( .Voorkomen enz. , je weet wel :sure:
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » wo 16 sep 2020, 11:46

Ah!buis schreef:
De voeding heeft niks met massa te maken, zit "zwevend" in de kast, komt enkel een plus en een min uit.
Het is dus niet de bedoeling om min-draden van de voeding als massa-aansluiting te gebruiken voor de versterker.
Och ja, het valt wel 's mee :D Maar de aantal bouwsels met bromklachten is nog nauwelijks te tellen :( .Voorkomen enz. , je weet wel :sure:
Anne

Dus de elco voor de smoorspoel hoort bij de trafo(losgekoppelt van het chassis, en na de smoorspoel zit alles op het chassis op 1 punt, zeg ik het zo goed Anne?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 sep 2020, 11:55

peterl schreef:Dus de elco voor de smoorspoel hoort bij de trafo(losgekoppelt van het chassis, en na de smoorspoel zit alles op het chassis op 1 punt, zeg ik het zo goed Anne?
Als je 't zo wil noemen, klinkt goed.
De massa van de versterker op één punt aan het chassis, liefst bij de ingang.
Als er dan nog brom ontstaat wanneer je een toestel aansluit, kan die massa-chassis verbinding nog los en vervangen door een 100Ω weerstand (evt. overbrugd door een C).
Anne

Terug naar “Versterkers”