Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing

Berichtdoor ray5150 » wo 19 aug 2020, 23:29

Wieger61 schreef:Ik had verwacht dat nieuwsgierige en kundige zelfbouwers het boven beweerde door nabouw zouden gaan toetsen. Uit pure nieuwsgierigheid, verlangen naar kennis en vernieuwing.

Zonder schema en binnen 24 uur ?, dat zou werkelijk een wereldrecord zijn. :shock:

Wieger61 schreef: Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet controleren vol verachting zouden wegwimpelen: Kan niet waar zijn! Ik blijf me daarover verbazen.

Laten we stellen dat mensen met een technische achtergrond (over het algemeen) over een wat gevoelige bullshit-detector beschikken...

Wieger61 schreef: Vooral omdat op audiogebied nog zoveel niet begrepen wordt en dus nog vele verrassingen mogelijk zijn.

Oh? dat zal je toch eens wat nader moeten uitleggen. anno 2020 is het verzenden van tientallen digitale HD TV zenders over een frequentie van pak'm beet 500 tot 1000 Megahertz over een koperdraadje geen enkel probleem, laat staan het draadloos verzenden van videobeelden over 2.5 Gigahertz, maar het blokje tussen 0.02 en 20 Kilohertz bevat jouw inziens dus nog wat zwarte gaten... jaja. :-s

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 19 aug 2020, 23:51

ray5150 schreef:
Wieger61 schreef: Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet controleren vol verachting zouden wegwimpelen: Kan niet waar zijn! Ik blijf me daarover verbazen.

Laten we stellen dat mensen met een technische achtergrond (over het algemeen) over een wat gevoelige bullshit-detector beschikken...

Of misschien inmiddels al jaren zelf professionele dingen ontwikkelen en productie processen hebben begeleid voor een aantal bekende hifi, studio en PA merken :sure:

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 9:01

Maar nog niemand heeft die versterker gehoord, of heeft het concept achter de marketingsaus getoetst en toch is hun negatieve oordeel al in graniet gehakt. Ik heb meer respect voor uitvinders als Putzeys die de door granieten dogma's vastgelopen ontwikkeling van standaard versterkers ontvlucht (uit interview) en tegen de stroom van wantrouwen en dedain zich op het zwarte schaap classe D werpt, de potentie daarvan onderzoekt, zich daar een gefundeerde mening vormt en het concept naar grote hoogte stuwt.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op do 20 aug 2020, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 20 aug 2020, 9:33

Jij rookt echt goed spul :lagge:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 aug 2020, 9:35

Ja dat is duidelijk. En zo vroeg op de morgen al. :lagge:

Wieger61 schreef:Maar nog niemand heeft die versterker gehoord, of heeft het concept achter de marketingsaus getoetst en toch is hun negatieve oordeel al in graniet gehakt. Ik heb meer respect voor uitvinders als Putzeys die de door granieten dogma's vastgelopen ontwikkeling van standaard versterkers ontvlucht (uit interview) en tegen de stroom van wantrouwen en dedain zich op het zwarte schaap classe D werpt en dat naar grote hoogte stuwt.

Meneer Herb Reichert heeft hem toch gehoord en doet daar uitgebreid verslag van........... Wel even opletten hoor tussen het ranten door :roll: :relax:
Peter de Jong

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 9:58

Shadow schreef:Jij rookt echt goed spul :lagge:

Heb ik niet nodig, dank je.

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 20 aug 2020, 10:05

ray5150 schreef:Laten we stellen dat mensen met een technische achtergrond (over het algemeen) over een wat gevoelige bullshit-detector beschikken...

:lol: hoe het ook meet of klinkt, klasse A en D samen in 1 zin heeft voor hopies audiofielen dubbele woordwaarde. Marketing ++
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

dre

Berichtdoor dre » do 20 aug 2020, 14:24

Pjotr schreef::lagge: Ach voor 10K kun je wel mijten gaan zoeken :D Hier moet Wieger dan toch een natte broek van krijgen: https://www.stereophile.com/content/lkv ... -amplifier

Quote:

"Every recording I played via the LKV Veros PWR+ was sounding richer and wetter than class-D is supposed to. It occurred to me that perhaps the LKV's un–class-D atmospherics..... bla bla bla ......."

Een versterker die "natter" klinkt :think: Dat moet welhaast aan de serendipiteit van de reviewer liggen.

Goede vertaald! :mrgreen:

Vloeiender zou ik zelf kiezen. :lol:
Потому что это возможно!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 20 aug 2020, 16:00

Wieger61 schreef:Maar nog niemand heeft die versterker gehoord, of heeft het concept achter de marketingsaus getoetst en toch is hun negatieve oordeel al in graniet gehakt. Ik heb meer respect voor uitvinders als Putzeys die de door granieten dogma's vastgelopen ontwikkeling van standaard versterkers ontvlucht (uit interview) en tegen de stroom van wantrouwen en dedain zich op het zwarte schaap classe D werpt, de potentie daarvan onderzoekt, zich daar een gefundeerde mening vormt en het concept naar grote hoogte stuwt.

Ok, laat ik dan maar even iets meer serieus reageren, puur uit respect.
Ik laat even het hele hoorbaarheidsaspect voor wat het is, maar focus even op de techniek.

Als je weet hoe een gemiddelde versterker schakeling eruit ziet, vooral met Class-D, kom je er al snel achter dat er niet zoveel verschillende smaken zijn.
Wat dat betreft erg vergelijkbaar met buizenversterkers, waar je in principe ook altijd op dezelfde building-blocks uit komt.
Misschien is dit wat dat betreft nog wel wat simpeler dan een transistor Class-AB trap.
Bij de laatste is bijvoorbeeld temperatuur stabiliteit een variabele waar nogal wat verschillende manier voor zijn.
Hierdoor gaan schakelingen er ineens anders uitzien (hoewel in de basis ze nog steeds niet zoveel verschillen)

Bij een Class-D versterker is dit niet zo, en komt alles neer op hoe je het signaal bemonstert/moduleert (het PWM gedeelte)
Het is in principe gewoon een ADC/DAC converter die veel stroom kan leveren.
Dit kun je op verschillende manieren doen, maar uiteindelijk zien Class-D versterkers er praktisch gezien allemaal hetzelfde uit.
Daarom zei ik ook al eerder dat het niet veel meer is dan een paar extra componentjes en baantjes anders routen om van een Delta Sigma een UcD te maken. (niet helemaal 100% waar, maar het scheelt niet veel meer dan dat).
Simpelweg heb je de modelator, dead-time, MOSFET driver (met bootstrap), je half-bridge power MOSFETS en dan je LC low-pass filter. Eventueel iets meer wanneer je een full-bridge versterker maakt.
Voor een Ucd ziet dit stuk er niet veel anders uit dan een IRS2092 versterker. (bij een IRS2092 is alleen het merendeel geïntegreerd in een compacte chip)
Het enige echt grote verschil is de post-feedback loop (dus na de spoel) vs pre-feedback (voor de spoel).

Bij Class-D is vooral board design nogal belangrijk plus het type spoel (bij post-feedback iets minder belangrijk).
Je ziet bij beiden dat veel designers daar op hun bek gaan waardoor je een hoop ellende krijgt of veel meer vervorming door een verkeerd type spoel te kiezen. Composite iron core spoelen, met soft saturation bijvoorbeeld of een spoel met te lage saturation current kiezen (die fout wordt VEEL gemaakt)

Waar je wel verschillende performance kunt zien (met elk hun pros en cons), is het type modulatie techniek.
Daar zijn inmiddels hele boeken over geschreven dus daar ga ik niet teveel op in, maar belangrijk om te onthouden is dat je board-design nauwelijks verandert.
Doordat je board design nauwelijks verandert, betekend dat dus ook dat je bill of materials (BOM) en dus prijs nauwelijks veranderen. Afhankelijk van de aantallen, maar elke engineer die weet wat hij doet, kan een 100W-1000W Class-D PCB maken voor ergens rond de 15-45 euro (totale kostprijs) Daarvan zijn de stekkers en metaalwerk nog het duurste trouwens.

Het stuk waar ik dus over val, is dus niet alleen de astronomische prijzen die ik soms voorbij zie komen voor bepaalde Class-D versterkers, maar ook het feit dat deze meneer een HEEL klein onderdeeltje vervangt in de voortrap, waardoor het ineens heel veel beter moet zijn? Vanuit technisch oogpunt is dat curieus te noemen.
Ook al zou dat zoveel beter moeten zijn (laat ik dat standpunt maar even aannemen), dan rechtvaardigt zo'n kleine verandering niet de extra prijs die je ervoor moet betalen. We hebben het in dit geval over componentjes die hooguit 5-30 cent per stuk kosten, nee laten we eens echt wilde componenten kiezen, we gaan voor 2 euro.

Persoonlijk heb ik er niks op tegen dat mensen bepaalde voorkeuren hebben.
Het gaat vooral om jou eigen plezier en daar moet je ook gewoon van genieten!
Alleen mijn rechtvaardigheidsgevoel radar gaat wel flink af als ik soms zie wat voor prijzen mensen ervoor moeten betalen.
Vooral als je weet wat er onder de motorkap gebeurt.
Dit is dan vaak ook niet meer in het kaliber van een een dure auto waar alles aan klopt, veel aandacht is besteed aan de bekleding en overige dingen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 17:12

Dank voor de uitleg :-) Mij interesseert totaal niet de prijs (Amerikaans) of marketingsaus (oninteressant), of de bouwkwalieit van die versterker, maar het klankverschil tussen classe A en classe D en de mogelijke technische oorzaak daarvan. Ik kan over de klank helaas niet op eerste hand oordelen omdat ik alleen class D (Hypex FA123, handig en top) in huis heb en geen mogelijkheid heb die met een versterker van bijv Nelson Pass (ook duur) te vergelijken. Beide schijnen top te klinken, maar duidelijk anders en ik begrijp dat dit niet uit metingen of schema's is af te leiden. Blijkbaar doorgronden we de audiotechniek nog niet helemaal zoals boven sommigen beweren en kunnen we nog verrast worden. Gelukkig maar :) Daarom ben ik nieuwsgierig of genoemde combinatie van beide klankmatig een meerwaarde oplevert. Helaas mis ik de vaardigheden dit met zelfbouw te testen. Daarom deze post. Misschien dat hier iemand geïnteresseerd is in een onverwachte uitkomst en al stiekem aan het knutselen is.

Van Putzeys had ik al begrepen dat hij zijn koperbaantjes zorgvuldig legt, maar ook dat zijn verbeterde modelberekeningen zouden bijdragen aan de hoge kwaliteit van zijn versterkers. De technische details daarvan kan ik helaas niet beoordelen. Maar hij schijnt welzeker iets bijzonders te hebben gecreëerd.

PS: Als het niets bijzonders was, waarom was het dan niet al lang gedaan? Volgens hem omdat veel ontwikkelaars te lui zijn zaken (wiskundig) te doorgronden. In ieder geval te bevooroordeeld, zegt hij. Wellicht is dat grootspraak. Kan ik niet beoordelen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 20 aug 2020, 19:19

Je kunt de marketing niet weg laten, als je iets wil verkopen moet je enorme verbeteringen claimen en het mág simpelweg niet goedkoop zijn, anders kan het al niks zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 aug 2020, 19:41

En verder geeft de gemiddelde audiofiel graag heel veel geld uit voor alleen al een illusie. En ja, de meesten nemen genoegen met middelmaat. Daar heeft Putzeys een punt. Maar we kunnen nou eenmaal niet allemaal de wijsheid van een Putzeys in pacht hebben. Om even op Wiegers ranten in te gaan: Ik heb hier door de jaren heen eigenlijk nergens afkeuring of wat dan ook van die strekking over Putzeys gelezen. Niet over zijn persoonlijke capaciteiten, zijn publicaties en niet over zijn knutsels. Eerder het tegendeel :sure: Dit draadje doet mij een beetje denken aan een zekere DON met zijn windmolens.

Overigens kun je gewoon bij Purifi de losse modulen van Putzeys kopen voor ca. 300 euries. Dus wat let je als zelfbouwer..... En anders koop je het compleet bij Audiophonics. Heb je het zelfde als die LKV Veros PWR+ Power Amplifier. Voor minder dan 1/6 van wat dat ding moet opbrengen.
Peter de Jong

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 20:17

Marketing, prijzen of Putzeys interesseren me in de kern niet. Wat me enkel interessant lijkt: klinkt het LKV-concept beter? En als ja, waarom, al denk dat die vraag te moeilijk is. Ik heb geen €10k om dat te beoordelen.
Ik check Audiophonics.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 20 aug 2020, 20:44

Wieger61 schreef:Wat me enkel interessant lijkt: klinkt het LKV-concept beter?

In absolute zin, vind ik dat persoonlijk een hele saaie discussie.
Vooral omdat het nogal subjectief is, zeer sterk afhankelijk is van context/use case en voor veel mensen ook niet haalbaar.
Buiten het feit of het wel waar is of niet, maar dat laat ik maar even in het midden.

Daarnaast kan ik mijn mening gaan geven over hoe bepaalde mensen denken en wat zij precies allemaal doen en laten.
Sommige mensen doen dat wel, ik vind dat persoonlijk niet netjes en niet gepast, dus daar ga ik me dan ook niet over uitlaten.

Er is alleen een ding wat ik niet begrijp.
Als mensen zoveel uitgeven voor audio (ik heb tonnen voorbij zien komen), snap ik niet waarom ze niet gewoon een band huren voor een privé concert?
Voor 10 ruggen wil David Gilmour of Eric Clapton vast wel een avondje voor je spelen als hij enigszins in de buurt is.

Maar goed, ik denk dat we in cirkeltjes praten.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 22:09

Inderdaad, een mening hebben over het denken, doen en laten van mensen die te dure versterkers bewonderen, of te dure versterkers juist verachten, is niet kies. Ik werd alleen even moe van mensen die bij voorbaat weten dat het niets is. Daar wordt ik niet veel wijzer van. Inderdaad levert dit draadje niets op. Pech.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 20 aug 2020, 22:19

Wieger61 schreef:Inderdaad, een mening hebben over het denken, doen en laten van mensen die te dure versterkers bewonderen, of te dure versterkers juist verachten, is niet kies. Ik werd alleen even moe van mensen die het allemaal al gezien hebben. Daar wordt ik niet veel wijzer van. Inderdaad levert dit draadje niets op. Jammer.

Ja ik snap dat het frustrerend kan zijn.

Misschien dat elders mensen zijn die zich hier meer in interesseren?
Het kan ook zijn dat bepaalde discussies mensen hebben af geschrokken?
Als dat zo is, excuses.
Mensen hebben niet allemaal dezelfde gedachtes.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 20 aug 2020, 22:57

Verschillen kunnen ook boeiend zijn, merk ik op dit forum.

Misschien moet ik eens een uitgeklede Pass Lab kloon voor een UcD32 hangen en die vergelijken met een goeie opamp ervoor ...

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 22 aug 2020, 10:41

One World Concepts schreef:Bij Class-D is vooral board design nogal belangrijk plus het type spoel (bij post-feedback iets minder belangrijk). Je ziet bij beiden dat veel designers daar op hun bek gaan waardoor je een hoop ellende krijgt of veel meer vervorming door een verkeerd type spoel te kiezen. Composite iron core spoelen, met soft saturation bijvoorbeeld of een spoel met te lage saturation current kiezen (die fout wordt VEEL gemaakt)

Klopt, allemaal leermomentjes 8) Deze tube gaat over coil keuze in stepdown convertors dus niet helemaal hetzelfde toepassingsgebied maar wel leuk uitgelegd. Wel even om het schwartzeneggert accent heen luisteren 8)

[ Bekijk op youtube ]

Ook handig :
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 22 aug 2020, 11:43

Ach misschien geeft een “foute” spoel juist een fijn geluid. Groot deel van het “buizen” geluid wat sommige mensen fijn vinden komt met name door de trafo heb ik me laten vertellen. De trafo tussen de buizen en de luidspreker gaat in verzadiging en heeft hysteresis wat dan voor de warme sound zorgt. Beetje vergelijkbaar met de vette sound die men vroeger maakte in de postproductie door de mastertape expres te oversturen. De verzadiging van de magneet deeltjes Zorgde dan voor het geleidelijk aftoppen van de pieken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 aug 2020, 11:48

jvenema schreef:Ach misschien geeft een “foute” spoel juist een fijn geluid. Groot deel van het “buizen” geluid wat sommige mensen fijn vinden komt met name door de trafo heb ik me laten vertellen. De trafo tussen de buizen en de luidspreker gaat in verzadiging en heeft hysteresis wat dan voor de warme sound zorgt. Beetje vergelijkbaar met de vette sound die men vroeger maakte in de postproductie door de mastertape expres te oversturen. De verzadiging van de magneet deeltjes Zorgde dan voor het geleidelijk aftoppen van de pieken.

Dat is dan weer in tegenspraak met de geclaimde ultra lage vervorming (zie openingspost).
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 22 aug 2020, 14:30

jvenema schreef:Ach misschien geeft een “foute” spoel juist een fijn geluid. Groot deel van het “buizen” geluid wat sommige mensen fijn vinden komt met name door de trafo heb ik me laten vertellen. De trafo tussen de buizen en de luidspreker gaat in verzadiging en heeft hysteresis wat dan voor de warme sound zorgt. Beetje vergelijkbaar met de vette sound die men vroeger maakte in de postproductie door de mastertape expres te oversturen. De verzadiging van de magneet deeltjes Zorgde dan voor het geleidelijk aftoppen van de pieken.

Ik heb in een lezing bij de AES door Bruno begrepen dat een foute spoel desastreus is voor een fijn geluid in de UcD technologie waar de spoel onderdeel is van de tegenkoppellus. Dit heeft te maken met wat er gebeurt als gevolg van hysterese in het tijdsdomein van de regellus. Zijn conclusie was dat, om deze nare effecten onhoorbaar te maken, er nog veel meer tegenkoppeling moest komen. Daarvoor heeft hij een algoritme bedacht dat er in zijn sheets als een matrix uitzag en daarmee een nieuwe innovatie toegevoegd aan de ncore technologie. Dus de sterk verhoogde open lus versterking en de manier waarop hij dat heeft gedaan is het verschil tussen ncore en purify. Grote uitdaging daarbij is stabiliteit onder alle omstandigheden. Het resultaat zou zijn dat een bepaalde korreligheid in het geluid van het middengebied verdwenen is, die bij ncore nog wel hoorbaar is.

Dit is daarover te lezen onderaan de pagina van deze link, waarbij overigens geen enkele informatie wordt prijsgegeven hoe het is gedaan: https://purifi-audio.com/2020/05/13/com ... mplifiers/
The core problem was that no sampling theory even existed that could handle unevenly spaced samples. And so, work on actual circuits was suspended until that homework was done. It was finished over the 2017 winter holidays. Finally we can predict exactly how the amplifier will behave all the way to clipping. This even includes the unequal delays caused by dead time distortion. Loop design is now done by a numerical optimisation routine that finds a filter curve maximising the combination of error attenuation and headroom. That’s when you turn on your soldering iron.

De demo die werd gedaan vond ik veelbelovend klinken, alleen die vond plaats op de purify driver in een tweeweg basreflex. Heel moeilijk om dan de kwaliteiten van versterker, driver en luidsprekerkast van elkaar te kunnen onderscheiden. Ik hoop binnenkort zelf in de gelegenheid te zijn om de ncore- en purifyversterker A/B te vergelijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » za 22 aug 2020, 15:33

Dat vergelijk lijkt me erg intressant!

Volgens mij heb ik dit al eens gevraagd, maar als hysterese in de spoel de oorzaak is, bestaat er dan geen betere spoel, als upgrade voor de NCore...?

Gr. Walter

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 22 aug 2020, 15:47

Ik denk het wel, maar daar kom je alleen achter door precies te weten wat de huidige spoel doet en dan proberen er eentje te vinden die met behoud van positieve eigenschappen beter presteert op de negatieve. Ervan uitgaande dat de huidige spoel al zodanig is gekozen dat hij een prima compromis van eigenschappen heeft. Als je niet goed weet wat je doet kan je zelfs veroorzaken dat de versterker instabiel wordt, dus spoeltjes wisselen en dan alleen op gehoor gaan bepalen wat misschien beter is lijkt me niet de juiste weg.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 aug 2020, 15:54

Je moet er ook niet zelf aan gaan prutsen maar dat aan Putzeys overlaten :lol: Maar zonder gekheid, denk dat Bruno echt wel alle beschikbare materialen bekeken heeft, incl. het wat exotische nano crystalline materiaal.
Peter de Jong

Walt

Berichtdoor Walt » za 22 aug 2020, 16:19

Ik vraag me sterk af of er echt geoptimaliseerd is met die spoel, zo’n module moet immers zo min mogelijk kosten qua inkoop, en het negatieve effect van die spoel was blijkbaar nog niet zo bekend, en laten we wel wezen, zelfs een simpele tweak als een zekering laat de NCore een klasse beter klinken...

Gr. Walter

Terug naar “Versterkers”