Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing

Berichtdoor Wieger61 » di 18 aug 2020, 21:20

Op de site van Stereophile las ik de lovende beoordeling van de LKV Veros PWR+ Power Amplifier (https://www.lkvresearch.com/lkv-veros-power-plus.html), die beter, levendiger, ruimtelijker zou klinken dan een Ncore alleen. De truc: de Purifi 1ET400A voorzien van een class A voortrap met matched JFET's (ipv een opamp?). Misschien een idee om over te nemen.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing

Berichtdoor ds23man » di 18 aug 2020, 21:30

Niet alles geloven wat je leest...
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 18 aug 2020, 21:40

Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 aug 2020, 21:48

Shadow schreef:Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?

Ik zou zeggen, een reden temeer :(
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 18 aug 2020, 22:12

Ik word zelfs altijd een beetje melig van dingen als;
is the most musically accurate power amplifier output stage available
.

Dus blijkbaar betekent dat we vorige keren bij het neusje zijn genomen, want er bleek toch weer iets beter.

Ook vind ik het nog steeds knap dat met discrete elektronica blijkbaar zoveel beter kan zijn dan ASIC's (application-specific integrated circuits) die op z'n minstens 5 orders van grootte nauwkeuriger gefabriceerd worden, buiten PCB design om.
Misschien is er dan toch echt wel een parallelle wereld waar andere fysica wetten en economische regels gelden. 8-[ :hide:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 aug 2020, 22:54

One World Concepts schreef:Ik word zelfs altijd een beetje melig van dingen als;
is the most musically accurate power amplifier output stage available
.

Dus blijkbaar betekent dat we vorige keren bij het neusje zijn genomen, want er bleek toch weer iets beter.
De grap zit 'm in het "available". De nieuwe was er nog niet en toen was de vorige de beste :sure:
Anne

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 aug 2020, 6:32

Shadow schreef:Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?

Bruno is er niet uit gebonjourd. Ik doelde meer op het feit dat er heel erg hoog opgegeven wordt over de conventionele voeding terwijl Bruno daar in het verleden heel duidelijk over is geweest dat die geen voordelen biedt boven een goede smps.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » wo 19 aug 2020, 9:09

Je ziet langzamerhand steeds meer kant en klare oplossingen komen op basis van de Purifi Class D bordjes: https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-amplifier-class-d-stereo-purifi-2x400w-4-ohm-p-14393.html

Ik overweeg al een tijdje om 6 (2 x 3) class D amps in een chassis te steken met de DSP module van Hypex. Leuk project voor de winter wellicht.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 19 aug 2020, 9:22

Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval....

satefan

Berichtdoor satefan » wo 19 aug 2020, 9:35

Leeuwarden schreef:Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval....

Dat is mooi. Maar forum-enthousiasme is nou niet bepaald een graadmeter ;-). Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 aug 2020, 10:02

One World Concepts schreef:
Ook vind ik het nog steeds knap dat met discrete elektronica blijkbaar zoveel beter kan zijn dan ASIC's (application-specific integrated circuits) die op z'n minstens 5 orders van grootte nauwkeuriger gefabriceerd worden, buiten PCB design om.
Misschien is er dan toch echt wel een parallelle wereld waar andere fysica wetten en economische regels gelden. 8-[ :hide:

Goed punt, ja. ik ga er nu even voor het gemak van uit dat de halfgeleiders die in bijvoorbeeld een TL072 zitten ook wel een beetje op elkaar afgestemd zijn.
Overigens is de definitie van de term "beter" in deze natuurlijk op tientallen verschillende manieren uit te leggen. :lol:

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 19 aug 2020, 10:19

Laten we in ieder geval ervan uitgaan dat de intentie van de verkoper/producent is om er beter van te worden. Verder komt bij mij ook het gevoel van de wet van het afnemende meer nut naar boven.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 aug 2020, 10:23

Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog. :goedzo:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 19 aug 2020, 10:53

ray5150 schreef:Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog. :goedzo:

10% ? Jij bent geen zakenman.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 19 aug 2020, 10:56

ray5150 schreef:Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog. :goedzo:

Dat is best simplistisch gesteld. Er zijn ontwikkelkosten, marketing-kosten, mensen moet een salaris verdienen, er moet garantie gegeven worden etc etc etc. Wij zelfbouwers kijken uiteraard naar de kostprijs van zo'n printje en denken dan dat we dat zelf beter en goedkoper kunnen. Maar die vlieger gaat maar deels op.

Satefan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 aug 2020, 10:56

satefan schreef:
Leeuwarden schreef:Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval....

Dat is mooi. Maar forum-enthousiasme is nou niet bepaald een graadmeter ;-). Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.

Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje weten :D Overigens zijn de specs van de Purify helemaal niet slecht: https://purifi-audio.com/eigentakt/ Maar 400W in 2 ohm? Dat is 20A max :shock:
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 19 aug 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 aug 2020, 11:54

Pjotr schreef:
satefan schreef:Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.

Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje weten :D
Je moet de boel natuurlijk niet enkel aan die AP hangen maar ook aan je oren ! :lol:
Anne

satefan

Berichtdoor satefan » wo 19 aug 2020, 15:28

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
satefan schreef:Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.

Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje weten :D
Je moet de boel natuurlijk niet enkel aan die AP hangen maar ook aan je oren ! :lol:
Anne

Hoe was t ook alweer?

Meten is weten wat je meet als je weet wat je meet?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 19 aug 2020, 15:40

Waar is mijn bericht zojuist heen gegaan? :-s
nog een keer dan maar...
Laatst gewijzigd door One World Concepts op wo 19 aug 2020, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 19 aug 2020, 15:41

satefan schreef:

Dat is best simplistisch gesteld. Er zijn ontwikkelkosten, marketing-kosten, mensen moet een salaris verdienen, er moet garantie gegeven worden etc etc etc. Wij zelfbouwers kijken uiteraard naar de kostprijs van zo'n printje en denken dan dat we dat zelf beter en goedkoper kunnen. Maar die vlieger gaat maar deels op.

Satefan

Mijn eerdere bericht was gezien vanuit een professioneel oogpunt, niet vanuit een DIY oogpunt.
Normaliter rekent een bedrijf ongeveer kostprijs maal 2,5-3 om de kosten te dekken.
Als je daar ruim boven zit, doe je echt iets verkeerd, ben je gewoon niet efficiënt bezig maar reken je dat wel door naar je klant.
Of je zit in een markt waar je voor een rijstkorrel een hoop geld kan vragen.

Bedenk ook even dat je echt een stuk minder betaalt wanneer er aantallen gemaakt worden of OEM producten worden afgenomen.
Dat is vaak 1/2 tot 2/3 van de consumentenprijs en in sommige gevallen nog wel minder (zeker voor losse elektronica componenten)
Een 200-1000W versterker op een 4-laags PCB kun je wel voor 15-35 euro ontwikkelen, beetje afhankelijk wat er allemaal op moet (vooral fancy metaalwerk maakt het duurder).
Verschil met dat en een UCD/Ncore is dat je enkel een paar baantjes/componentjes anders moet routen, de BOM en prijs verandert er niet of nauwelijks door.

Als je een eigen bedrijf hebt (gehad) zie je al heel snel dat salarissen veruit hoogste kostenpost zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 aug 2020, 16:18

Bedenk ook dat in de "componentenkosten" sec ook nog eens meer dan 3/4 aan personeelskosten zitten in de westerse landen. De Chinezen maken niet voor niets zoveel mogelijk na op component niveau.
Peter de Jong

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 19 aug 2020, 21:32

Ik had verwacht dat nieuwsgierige en kundige zelfbouwers het boven beweerde door nabouw zouden gaan toetsen. Uit pure nieuwsgierigheid, verlangen naar kennis en vernieuwing. Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet controleren vol verachting zouden wegwimpelen: Kan niet waar zijn! Ik blijf me daarover verbazen. Vooral omdat op audiogebied nog zoveel niet begrepen wordt en dus nog vele verrassingen mogelijk zijn. En omdat je daarvoor wel moet openstaan, ook na je twintigste teleurstelling, wil je die kunnen horen. Serendipiteit.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 aug 2020, 21:41

Wieger61 schreef:Ik had verwacht dat nieuwsgierige en kundige zelfbouwers het boven beweerde door nabouw zouden toetsen. Uit pure nieuwsgierigheid, verlangen naar kennis en vernieuwing. Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet kunnen controleren vol verachting zouden wegwimpelen. Ik blijf me daarover verbazen. Vooral omdat op audiogebied nog zoveel niet begrepen wordt en dus nog vele verrassingen mogelijk zijn. En daarvoor moet je wel openstaan, ook na je twintigste teleurstelling, wil je die kunnen horen. Serpendipteit.

Dan koop jij toch zo'n LKV Veros PWR+ Power Amplifier Wieger! zit niks anders op dan. Uiteraard is er vast wel iemand die voor je wil toetsen Wieger. Maar dan moet je daar denk ik minstens €60/uur voor over hebben. En ook wat duidelijker zijn. Gaat het nou om een Purifi dinges of een UcD/NCore dinges?
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 aug 2020, 21:55

Serendipiteit : een mijt in bed zoeken en een meid vinden :lol:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 aug 2020, 22:28

:lagge: Ach voor 10K kun je wel mijten gaan zoeken :D Hier moet Wieger dan toch een natte broek van krijgen: https://www.stereophile.com/content/lkv ... -amplifier

Quote:

"Every recording I played via the LKV Veros PWR+ was sounding richer and wetter than class-D is supposed to. It occurred to me that perhaps the LKV's un–class-D atmospherics..... bla bla bla ......."

Een versterker die "natter" klinkt :think: Dat moet welhaast aan de serendipiteit van de reviewer liggen.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”