To buffer or not to buffer: 6-channel preamp obv PGA2311

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: To buffer or not to buffer: 6-channel preamp obv PGA2311

Berichtdoor Pjotr » zo 23 aug 2020, 12:40

Waarom 12 XLR's? Je hebt 6 toch kanalen? Overigens is er ook zoiets als mini-XLR of Tiny-XLR. Ik zou als je het zo beschrijft gaan voor een PGA EBay bordje compleet en er zelf een bordje met DRV135's achter klussen.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 23 aug 2020, 15:08

Pjotr schreef:Waarom 12 XLR's? Je hebt 6 toch kanalen?

Omdat ik alle uitgangen dubbel heb ivm full sub/sat configuratie voor midden en achter.

Pjotr schreef:Overigens is er ook zoiets als mini-XLR of Tiny-XLR. Ik zou als je het zo beschrijft gaan voor een PGA EBay bordje compleet en er zelf een bordje met DRV135's achter klussen.

Kijk, dat is inderdaad interessant.
Dat ebay pga bordje, check. Het is niet veel werk, als ik me kwaad maak kan het in een week af zijn. Zoals gezegd heb ik het bordje gesloopt en bouw ik het opnieuw, conform de aanwijzingen in de PGA datasheet. Hoe lastig kan dat nou zijn: de chip is zo ontworpen dat alle (analoge) signaal stuf aan 1 kant zit, en de digitale besturingsstuf aan de andere kant. Dan hoef je er toch geen spaghetti van te maken? En doe nou gewoon die voorgeschreven lokale ontkoppeling. En even de digitale en analoge voeding gescheiden. Implementatie komt best wel nauw als ik de artikelen van Hinrichs lees. Bijvoorbeeld raadt hij aan diodes met <50ns recovery te nemen. Gewoon even goed doen. Later als ik groot ben ontwerp ik misschien zelf een print en lat ik die etsen.

Ruimte in de kast voor een drie-tal DRV's achter de pga: check. Als ik er nu rekening mee houd qua indeling is het geen probleem. Wel even kijken naar de voeding. Het 'voordeel' van de pga2311 is dat alles op 5v loopt. Ik zie in de link van Ds23man dat een DRV of vergelijkbaar al vanaf 4v werkt. Ik heb 2 relatief potige 9v trafo's voor analoog en digitaal, ik zou zelfs nog wat hoger kunnen gaan zitten, zeg 8/-8v en dan cascade terug naar 5v voor de pga. 2 extra regelaars en 2 caps raak ik nog wel kwijt.

Als ik dan iig 1 set cinch kan vervangen door tinyXLR is conversie van single ended naar balanced eigenlijk prima te doen. Even kijken: een datasheet vertelt me dat dit een gat van 0.44" nodig heeft. Dat is maar iets groter eigenlijk dan de 10mm gaten die er nu voor cinch al in zitten. En die zitten niet gek dicht op elkaar. Een rijtje cinch chassis vervangen door tinyXLR is geen enkel probleem. Dus: check
Beide uitgangssets kan ook, maar ik heb geen subs met plateamps die xlr doen.

Dit gaat pas spelen als er ook met balanced eindversterkers gaat worden gewerkt. :sure: Maar zeker gezien de mogelijkheid om dan de eindversterkers zonder problemen op locatie te parkeren met lange interlinks eraan maakt dit toch wel een erg leuke optie. Eerder converteren kan ook, maar dan moet ik weer verloopkabels maken. De TAG heeft alleen cinch. Voor die magere 5kilo-euro die dit ding ooit kostte kan je natuurlijk geen balanced inputs verwachten. :roll:

Gaaf idee! Bedankt!
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 1617
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 aug 2020, 15:42

Of je je eindversterkers nu veraf of dichtbij gaat zetten maakt weinig uit: Gebalanceerd voorkomt sowieso veel aardlus ellende met meerdere amps tegelijk op 1VV. En als je toch nieuwe printen voor de FPGA's gaat maken dan kun je daar gelijk de DRV135 (of vergelijkbaar) op klussen.
Peter de Jong

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 23 aug 2020, 17:25

XLR is alleen de stekker, het gaat hier over gebalanceerd signaal.
Je kunt prima een stereo 3,5mm jack plug pakken om daar vervolgens gebalanceerd signaal over te gooien.
Zolang je maar een stekker hebt met 3 aansluitingen zit je in feite goed.

Als het printontwerp simpel moet, er budget voor is of als je tientallen meters aan kabels hebt, kun je voor een dedicated single-ended naar balanced driver gaan inderdaad.
Anders kun je ook net zo goed een opampje nemen, voor veel praktische toepassingen is CMRR goed genoeg.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 24 aug 2020, 9:50

Ik zou dan eerder een 6.3 stereo jack nemen ipv een 3.5 mm connector, is toch (mijns inziens) net even wat degelijker dan een 3.5 mm aansluiting.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 aug 2020, 10:39

Jah, kan natuurlijk met van die brakke mini jakkes :roll: En er zijn ook nog 3/16" (4,75mm) TRRS stekkers voor studio patch panels. Maar als het om kleine 3-polige stekkers gaat is er echt wel te kust en te keur wat een stuk degelijker en betrouwbaarder is. Die Rean mini XLR zijn degelijk en betaalbaar. En anders is er nog de goede oude bisex BNC plux, Twinax:

Twin-Twinax-BNC.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 24 aug 2020, 16:42

ray5150 schreef:Ik zou dan eerder een 6.3 stereo jack nemen ipv een 3.5 mm connector, is toch (mijns inziens) net even wat degelijker dan een 3.5 mm aansluiting.

Het was enkel ter illustratie. Gewoon om even aan te geven dat er meerdere wegen zijn naar Rome en je niet perse vast zit aan XLR.
Het hangt er overigens ook maar vanaf hoe vaak jij de stekkers denkt om te wisselen.
Daarnaast zijn er ook prima zeer robuuste 3.5mm stekkers.
Ik heb er bv hier een op een AKG koptelefoon zitten en die is al honderden keren omgewisseld.
Ook in de professionele wereld zijn er voldoende stekkers te vinden die WEL degelijk zijn.
Wat dat betreft is het een beetje jammer dat dit type stekker zo'n slechte naam heeft gekregen doordat het altijd zo brak en goedkoop moet.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 24 aug 2020, 19:46

Probleem in mijn beleving was meestal niet de stekker met de 3,5mm Jack maar meestal snoer net achter de stekker. En inderdaad als er wat duurder beter snoer gebruikt werd dan heb ik er ook geen probleem mee gehad, maar de goedkope versies .....

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 31 aug 2020, 15:44

Wat dingetjes gedaan in het weekend. Als ik het nu zo indeel heb ik ruimte over voor een setje DRVs of aanverwant, en eventueel een extra trafo mocht ik daarvoor meer spanning nodig hebben. Ik heb nog een soortgelijke 15+15v trafo. Er komt nog een koperen scheidingswandje om het audiobordje heen.

IMG20200831152459.jpg

Ik heb dit weekend bij Baco een tinyXLR plug in handen (handjes) gehad, en die dingen zijn echt wel klein. Ze hadden geen chassisdelen daar, alleen pluggen, dus ik bestel het hele zootje toch maar bij Mouser.
Ik had een tijdje geleden een setje interlinks voor het project gesoldeerd. Een beetje uit nuffigheid, maar ook omdat ik dan lekker met 6 verschillende kleurtjes pluggen kon werken (Neutrik/ Rean heeft dat) en dat is best handig als je soms van sacd speler wisselt en dan aan wilt kunnen sluiten zonder alles naar voren te trekken om te zien welke kabel waar uitkomt. De kabel die ik gebruikt heb is 2 aders + afscherming (Tasker), dus die zou ik kunnen blijven gebruiken? Ik kan eigenlijk die xlr aansluitingen er al op zetten als ik dat wil, en voorlopig ongebalanceerd aansluiten. Als er dan een xlr eindversterker aan komt te zitten is het vrij eenvoudig door te migreren.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 31 aug 2020, 16:06

jvenema schreef:Probleem in mijn beleving was meestal niet de stekker met de 3,5mm Jack maar meestal snoer net achter de stekker. En inderdaad als er wat duurder beter snoer gebruikt werd dan heb ik er ook geen probleem mee gehad, maar de goedkope versies .....

Een 6.5mm stereo jack zou ook nog kunnen, die zijn ook een stuk kleiner dan een XLR plug.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 31 aug 2020, 16:14

Ik stel toch nog even wat andere vragen, wel gerelateerd aan, maar niet direct óver dit project.

Als gezegd gebruik ik op het moment een Primare SPA31.7 MC VV. Die heb ik onlangs goedkoop opgepikt, de digitale ingangen locken niet meer, maar ik had alleen het analoge gedeelte nodig.
Aangesloten valt het nogal tegen. Ik kan van alles over de 'klank' gaan zeggen icm de TAG McLaren EV in vergelijking met mijn Pio AX-10 (die wint het met gemak), maar dat is niet eerlijk omdat er volgens mij nog wel wat meer mis is met die Primare. Het ding ruist namelijk onbedaarlijk. Dat is 's avonds laat hoorbaar op de luisterpositie (4meter), en dat is dus echt best wel hard. En hoor ik daar nu een piepfluitbromkroeink door de center speaker, die op oscillatie duidt?
Als je de Primare op standby zet gaat het overigens niet weg. Pas bij 'hard' uitschakelen treedt er stilte in.
Een service manual van dit specifieke apparaat is niet te vinden, maar wel van de directe voorganger P30, en van de geintegreerde broertjes SPA20 en SPA21. Alle 3 hebben ze exact dezelfde analoge pre-amp circuits, de oudere met de CS3310, de nieuwere met de PGA2311. Dit is een drop-in replacement. FF checken op de circuitboard van mijn SP31.7 laat zien dat ook hier weer dezelfde preamp in zit. Geen verrassing natuurlijk. Het schema is derhalve als volgt:
implementatie cs3310 pga2311 in primare sp30 en 31 series.png

Er zit verder alleen nog een 100R serie/ 100k pull-down voor, en een relais natuurlijk. Ik zit hier zo eens naar te kijken, en er zijn 2 dingen die mij helemaal niet bevallen:

1. TI geeft duidelijk aan (ook in TI helpdesk forum posts die ik vond) dat de VA+ en VA- ontkoppeling naar ground direct op de pinnen van de PGA absoluut noodzakelijk is voor een stabiele implementatie. Primare heeft ervoor gekozen dit volstrekt te negeren. Vreemd genoeg zit die ontkoppeling er wel op de VD+, ook met de waarden gesuggereerd in de datasheet, dus die lijken ze bij Primare in ieder geval gelezen te hebben. Er zit alleen een 100n tussen VA+ en VA- zelf, zoals die in de CS3310 datasheet staat. Ben Hinrichs gebruikt dit overigens ook in zijn PGA2311 ontwerp. De hoofdvoeding zit niet gek ver weg, in ieder geval op hetzelfde bord, maar in totaal zeker 15cm oid.
2. die R192/R194, wat doen die daar? Correct me if I'm wrong, maar gezien vanuit de PGA maken die onderdeel uit van de bronimpedantie, toch? En de truc van deze chips is nu net om die onder de 600 ohm (en zeker onder de 2k!) te houden. Geen kunst aan met moderne bronnen, maar wat doet die 10k in serie met de ingang daar in 's hemelsnaam dan?

Enfin, in ieder geval zal ik als mijn eigen bakje goed werkt het ding eens uit elkaar halen. Het kan zijn dat een cap revisie het probleem van de digitale ingangen, en eventueel ook van die ruisende/ oscillerende analoge vv oplost. Af fabriek zal het best wel hebben gewerkt, toch? Het ding is toch al weer meer dan 15 jaar oud, en zal gezien het gedrag van de on/off/standby waarschijnlijk jaar in jaar uit op spanning hebben gestaan.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 31 aug 2020, 16:42

In principe moet je gewoon elke IC goed ontkoppelen en dus ook elke opamp.
Je kunt eigenlijk niet iets hebben als "teveel" ontkoppelen (kan eigenlijk wel, maar dat zijn wel specifieke gevallen)
Dus altijd direct met 100nF zowel op de plus als op de min.
Nooit begrepen waarom een developer daar op zou willen bezuinigen.
Sterker nog, tegenwoordig met SMD gooi ik meestal direct er nog een 1uF aan, en als het om digitaal gaat nog een ferrietje of een laagohmig weerstand in serie met de rail + 10nF.

Wat ik zou doen om dit te troubleshooten, is die 1k (R132) even loshalen en aan ground te gooien.
Op die manier kun je bevestigen waar de ruis echt vandaan komt.
Eventueel kun je dat ook doen verderop in het circuit, zorg er wel altijd voor dat je hem los van de uitgang van de trap ervoor haalt.

Ik vind het altijd lastig om bij voorbaat te zeggen waar het probleem kan zitten.
Soms is het gewoon een ontwerpfout (en dat gebeurt regelmatig!!), soms zijn het opgedroogde condensatoren of een brakke soldeerverbinding etc etc etc

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 31 aug 2020, 17:14

Jan Geert schreef:
Ik heb dit weekend bij Baco een tinyXLR plug in handen (handjes) gehad, en die dingen zijn echt wel klein. Ze hadden geen chassisdelen daar, alleen pluggen, dus ik bestel het hele zootje toch maar bij Mouser.

Yep zoek dan naar de versie van Amphenol, hier staan de typenummers: https://www.amphenol-industrial.de/en/Mini-XLR-Series Die gebruik ik veel. Farnell heeft ook nog aardig wat van Rean op voorraad: https://nl.farnell.com/rean/rt3mpr/conn ... mini%20xlr Voor de prijs hoef je het niet te laten :mrgreen:
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 31 aug 2020, 17:38

Volgens de datasheet standaard 10uF +100nf bypass direct op Va+ en Va-. Daar houdt iedereen zich eigenlijk wel aan, beetje no-brainer, maar hier dus niet.
Enne... bezuinigen op capjes in een preamp van 3.5k euris, het moet niet gekker worden.... misschien 'ontwerpfilosofie'? :^o

Het moet overigens wel duidelijk zijn dat de ruis in alle 5 de kanalen in gelijke mate zit, al zit de waarschijnlijke oscillatie alleen in Center. Dat is wel een andere PGA weer waar ook de SW op zit, maar daar hoor je natuurlijk geen fluittoon uit komen.

Vandaar dat ik aan de voeding zat te denken, dat is het gemeenschappelijke onderdeel

Die 1k haal je niet zomaar even los om te proberen, dit is allemaal SMD :cry: En die buffer zit verder alleen op de uitgang. dit is het hele analoge vv circuit. Dus geen trappen verderop.

Er zit inderdaad geen buffer vóór de PGA, maar dus wel een dubbele erachter.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 31 aug 2020, 17:50

Pjotr schreef:Yep zoek dan naar de versie van Amphenol, hier staan de typenummers: https://www.amphenol-industrial.de/en/Mini-XLR-Series Die gebruik ik veel. Farnell heeft ook nog aardig wat van Rean op voorraad: https://nl.farnell.com/rean/rt3mpr/conn ... mini%20xlr Voor de prijs hoef je het niet te laten :mrgreen:

Thanks, handig die typenummers want je zoekt je in de Mouser website anders een slag in de rondte. AG3MCC zal ik nodig hebben. Pluggen: met of zonder lock (AG3FJ/L?)

Alles is te vinden bij Mouser, het kost alleen zoveel tijd. Vooral om te snappen wat nou het verschil is tussen al die typen, vaak van hetzelfde merk. De link naar de datasheets die ze gewoonlijk geven is geen overbodige luxe.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 31 aug 2020, 18:30

XLR == X-plug met Lock en Rubber inserts. Dat laatste was een vraag van microfoon fabrikanten om bewegingsruis te verminderen. Vandaag de dag niet meer relevant. XLR is per definitie met lock. Die op de site van Amphenol aangeduid worden met "lock" hebben zo te zien een extra warteltje om ze vast te schroeven ann het chassisdeel. Is meer bedoeld voor microfoons daar waar het wat steviger en betrouwbaarder moet zitten. Die heb jij niet nodig. Is ook niet handig als je de pluggen zo dicht op elkaar zet. Neem de gewone, die hebben sowieso de standaard lock!
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 31 aug 2020, 21:53

Ik heb voorlopig even een setje REANs besteld. Voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten. Bevalt de kwaliteit niet dan nemen we de amphenol. Die is een paar keer zo duur. Maar het is niet alsof ik de stekkers iedere dag los moet kunnen halen. Dus als het zit dan zit het.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 31 aug 2020, 22:14

Rean of Amphenol ontloopt elkaar niet w.b.t. kwaliteit. Het is allebei prima degelijk spul. Het assortiment van Amphenol is alleen wat groter.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 01 sep 2020, 0:06

Jan Geert schreef:Alles is te vinden bij Mouser, het kost alleen zoveel tijd. Vooral om te snappen wat nou het verschil is tussen al die typen, vaak van hetzelfde merk. De link naar de datasheets die ze gewoonlijk geven is geen overbodige luxe.

Ter info : je kunt bij Mouser ook PDF's downloaden in de stijl van de papieren catalogus. de typenummers zijn actief, als je erop klikt word je naar de juiste pagina met prijzen geleid. werkt best wel prettig.
https://nl.mouser.com/CatalogRequest/Ca ... loads.aspx

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 06 sep 2020, 21:47

Dit weekend even doorgegaan met de mechanische werkzaamheden. Printsteunen plaatsen, afscherming signaalcircuits en ook 1 van de uitgangen vervangen door TinyXLR:
IMG20200906144602.jpg

Ook heb ik alvast de bordjes voor de balanced line drivers gemaakt, inclusief 15-0-15 trafo. Past allemaal netjes

IMG20200906213935.jpg

Nu moeten er nog wat draden worden getrokken en afgemonteerd. Wel oppassen dat ik de in- en uitgangen niet zo kort afknip dat de stekkertjes niet meer van de headers af kunnen. Ik heb ook labels op de print geplakt om snel te kunnen zien wat wat is.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 06 sep 2020, 21:51

Die REAN TinyXLR heeft overigens geen type voor female chassis in het assortiment. Wel male stekkers overigens. Vreemd. Waarom niet?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 06 sep 2020, 22:04

Dat zou je aan Rean moeten vragen :D Oorspronkelijk waren die mini XLR bedacht voor kleine microfoons en daarop zitten altijd mannetjes connectors als chassisdeel. Overigens zijn ze destijds oorspronkelijk bedacht door Switchcraft (erg duur) en die heeft wel gewoon zowel mannetjes als vrouwtjes in het assortiment. En Amphenol heeft ook vrouwtjes chassis.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 06 sep 2020, 22:26

Misschien toch maar een set Amphenol female chassis met male stekkers van de Mousert laten komen dan, voor de eindversterkerkant. Andersom gaat ook natuurlijk ook, maar 'zoals het hoort' is wel zo netjes als ik toch bezig ben.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 06 sep 2020, 22:40

I.d.d. zoals het hoort! Dat is wel mooi geregeld met XLR. Als je ze toch gaat bestellen bij Mouser wil je er dan gelijk 4 vrouwtjes chassis voor mij mee bestellen? Zie PM.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » ma 07 sep 2020, 11:31

Ik ben even bezig met het kijken naar line drivers om te bestellen. Ik kom uit bij:
DRV134
THAT1646
AD SSM2142

Is er enige voorkeur uit te spreken tussen deze 3? ZO te zien zijn ze iig pin-compatible, maar zijn ze ook fundamenteel verschillend van elkaar?

En zomaar uit nieuwsgierigheid: normaal is dit een 8-pin ic, maar waarom zijn er dan ook 16pin versies van met de helft van de pootjes niet aangesloten (NC)? Ik kan er geen nuttige toepassing voor verzinnen.

Terug naar “Versterkers”