To buffer or not to buffer: 6-channel preamp obv PGA2311

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

To buffer or not to buffer: 6-channel preamp obv PGA2311

Berichtdoor Jan Geert » za 15 aug 2020, 14:41

Goedemiddag allemaal,

Na lang aarzelen toch maar een draadje over mijn projectje om een 6-channel voorversterker te bouwen obv een 3-tal PGA2311 chip. Het bordje dat via ebay uit HK kwam gebruik ik vooral vanwege de display, logic besturing, ingangsrelais besturing etc. Het circuit zelf heb ik opnieuw opgebouwd aangezien de aarde een spaghetti was van digitaal en analoog, de in- en uitgangsconfig me niet beviel, en ik wilde ook op trafo niveau scheiding tussen audio en besturing. Ik houd wel 2x stereo in, 1x 6-channel in en ik heb parallel 2x 6-channel out.
En ook de ontkoppeling die TI dringend voorschrijft als zo dicht mogelijk op de +/- 5v pinnen te zetten is niet echt lekker. Maar dat heb ik vreemd genoeg wel vaker gezien. Deze chip werd veel toegepast in high-end MC processors in het eerste decennium van deze eeuw, en de Primare processor die ik hier heb staan (indertijd nieuw 3500-4000 euro) heeft ze ook, en volledig zonder lokale ontkoppeling. :-& :-& :-&

Maar rondzoekend over implementatie ideeën raak ik in verwarring. Ik richtte me in eerste instantie 'gewoon' op de implementatie zoals Benjamin Hinrichs die indertijd voor Elektor heeft gedaan, nog steeds veruit de meest uitvoerige beschrijving en meting van een toepassing van deze chip. Maar met name in andere schema's van hobbyisten en op DIYAudio wordt vaak geopperd dat er een buffer voor en ook achter 'moet' .
En ik kan echt niet bedenken waarom. Soms wordt het argument gebruikt dat de ingangsimpedantie 600 ohm zou zijn, maar dat is niet het geval, die is namelijk een saaie 10kOhm. De uitgangsimpedantie is een ultralage 0.6 ohm dus een buffer (soms met buizen) om de drive te 'verbeteren' , hoe werkt dat dan :think:
Een ander argument dat ik een paar keer heb gezien is dat een uitgangsbuffer nodig is omdat het een passieve ladder weerstand zou behelzen. Ook ebay verkopers heb ik dit zien opschrijven, om dan vervolgens het feit dat de gain >1 kan zijn te verklaren met een verhaal dat bij meer dan unity gain opeens mysterieus er een opamp wordt ingeschakeld. Maar ook een high-en fabrikant heb ik dit zien verklaren ergens.
pga internal.png

Maar dit lijkt in mijn relatieve lekenogen een opamp buffer waar door een regelbare weerstand in het tegenkoppelingscircuit de gain wordt geregeld. Ja, die kan dus op een bepaald moment >1 worden, maar er verandert niet magisch iets aan de binnenkant waarbij de chip van passief naar actief overgaat.

Dus, na een lang verhaal, een korte vraag: kan iemand een onderbouwd argument geven waarom er een buffer voor of achter moet? Voor implementatie in commerciële producten begrijp ik het ergens, al die buffers en in- en uitgangscondensatoren (riem en bretels) maar is het nodig als je weet wat er voor en achter hangt.

in het kader van: :foto: een plaatje:

IMG20200812094354.jpg

en hierna: 5 maal een CA2 voor erachter :hide: :hide: :hide:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 1617
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Ah!buis

Re: To buffer or not to buffer: 6-channel preamp obv PGA2311

Berichtdoor Ah!buis » za 15 aug 2020, 15:44

Het datablad BB/TI is wel duidelijk,
Buff.png
Het enige wat mis kan gaan is een teveel aan capacitieve belasting (>100pF) aan de uitgang.Wordt meestal met een weerstand (220Ω bijv.) in serie met de uitgang verholpen.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 15 aug 2020, 16:00

100pF is niet veel inderdaad, een beetje wat langere kabel heeft dat al gauw. Ik heb 100 ohm in serie met de uitgang staan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 aug 2020, 16:19

is dit schaalbaar naar 8 channel?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 15 aug 2020, 16:50

de pga2311 is schaalbaar, je kan daisy-chainen wat je wilt. De Primare die ik heb is 8-channel met 4 pga's. Het is m.n. de controller en de software die je ervoor moet schrijven wat bepaalt of het een haalbare optie voor je is. Dit ding kwam met een geprogrammeerde PIC controller & display voor deze toepassing.
s-l1600 -2.jpg

Ik heb nog geen 8-channel bordjes gezien op ebay dus voor wat dat betreft you're on your own. Waarschijnlijk niet echt moeilijk als je er enige ervaring mee hebt, maar niet mijn ding, dus heb ik plug en play, iig voor wat betreft de besturingssoftware. Aan de hardware kant maak ik het mezelf dan weer moeilijker, heb ik toch nog lol.
Voor SACD heb ik ook niet meer nodig.

IMG20200815144726.jpg

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » do 20 aug 2020, 15:10

Nou ja veel reactie krijgt dit niet. :| Ik heb wat gezocht op pga2310 op het forum, dan krijg je meer hits. Dalojan heeft in het verleden wel wat zinnige posts geschreven over de in- en uitgangsconfiguratie van de chip.

Kenmerkend voor wat ik elders op ook bijv. diyaudio is ook deze observatie in de eerste post van een projectje door Ronnydeponny:

Wat mij opvalt is dat de voeding niet veel soeps is en er geen ingangsbuffer is

en die ingangsbuffer is nodig, omdat..................?

Er wordt verder niet op ingegaan, maar er wordt wel weer een opamp voor de pga gezet. Gewoon, omdat dat moet. Of zo. Kennelijk

De voeding verschilt overigens niet echt van die van Benjamin Hinrichs, maar die gebruikt wel aparte trafo's voor analoog en digitaal. Doe ik ook, gewoon omdat het kan, maar of het nou echt iets uitmaakt kan ik niet zeggen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 20 aug 2020, 19:23

Ik heb echt geen flauw idee waar je op doelt, de keer dat ik PGA's wou gebruiken werd me dat hier afgeraden, 'Ruisbakken' was het woord dat gebruikt werd. Dus nee je zal niet veel reactie krijgen denk ik...

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 21 aug 2020, 9:28

Ruis bij correcte maar niet eens high-end implementatie zoals door Hinrichs geeft een -113dba voor een typische voorversterker. Ik heb die opmerking - nou ja, one-liner (Gerhard dacht ik) ook gezien maar kan er dus niks mee.

Ik vind het wel zelf uit. :relax:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 21 aug 2020, 16:48

Jan Geert schreef:Ruis bij correcte maar niet eens high-end implementatie zoals door Hinrichs geeft een -113dba voor een typische voorversterker. Ik heb die opmerking - nou ja, one-liner (Gerhard dacht ik) ook gezien maar kan er dus niks mee.

Ik weet niet zo goed waar men de ruisbakken vandaan haalt?

Ik heb deze jaren geleden gebruikt in ontwerp van professionele (radio) mixers, nooit last gehad van ruis.
(en ook de vele klanten niet)

Idee van de buffer is dat het dan op papier weer beter lijkt. :lol:
Daarnaast maak je wellicht de ingang wat universeler.
Is het nodig? Sja, hangt af van je use-case.
Aan de andere kant zijn het de kosten ook weer niet.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 21 aug 2020, 18:05

Jan Geert schreef:Ruis bij correcte maar niet eens high-end implementatie zoals door Hinrichs geeft een -113dba voor een typische voorversterker. Ik heb die opmerking - nou ja, one-liner (Gerhard dacht ik) ook gezien maar kan er dus niks mee.

Ik weet het verder niet dus ging daar maar op af, als iets gewoon wel goed werkt is dat leuk natuurlijk O:)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 21 aug 2020, 18:26

Dat was in het kader van een niet afgerond projectje waar ik ooit mee bezig was:

https://www.cirrus.com/products/cs3308-18/
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 aug 2020, 20:21

Is een beetje lastige dit. In principe buffer je aan de ingang en aan de uitgang om de invloed van bekabeling van en naar je "ding" te minimaliseren. Qua uitgang is de PGA gespecificeerd om 600 ohm aan te kunnen sturen. Extra buffering daar weer achter zou dan dubbelop zijn en lijkt mij niet nodig. Aan de ingang hangt het er van af. Stuur je het aan vanuit hoogohmig buizenspul zou ik wel bufferen. Maar is het vanuit laagohmig ss spul dan is dat niet nodig. De datasheet zelf zegt daarover: "For optimal performance, drive the PGA2311with a low source impedance. A source impedance of 600Ω or less is recommended. Sourceimpedances up to 2 kΩ cause minimal degradation of THD+N; see Figure 8 for more details."

Als universeel inzetbaar apparaat zou ik wel aan de ingang van de PGA bufferen. Aan de uitgang is het niet nodig. Maar een serieweerstand van 220 ohm zou ik daar zeker wel gebruiken. Zoals ook al eerder opgemerkt.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 21 aug 2020, 21:43

One World Concepts schreef:

Use case in dit geval: multichannel sacd speler of andere digitale bron. Typische bronimpedantie is 100...200 ohm. Ik maakte me meer zorgen over de amplitude van orde grootte 2vrms die je erin jast.
Uitgang: een poweramp is typisch een 10k belasting, 1vrms gevoeligheid is gebruikelijk. Op het moment is dat een Tag McLaren 100x5R, op termijn hopelijk een array CA2 amps.

het kan dat ik de uitgang van 1 van de spelers (XA1200ES) ombouw naar buizen, maar dit zou dan een kathodevolger zijn van ongeveer 350 ohm uitgangsimpedantie.

volgens Dalojan kan je bij de minste dc offset op de ingang schakelklikken krijgen. De datasheet specificeert 0vdc op de ingang als maximum. Niks dus.
Ik laat iig ruimte voor blocking caps mocht het een issue zijn, maar er zitten ook caps in de uitgang van het bronapparaat.
Ik zet er wel een hf filter voor met een 80 ohm/15nf rc filter. En iets van 200 ohm in serie met de uitgang.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 21 aug 2020, 21:59

Jan Geert schreef:
One World Concepts schreef:

Use case in dit geval: multichannel sacd speler of andere digitale bron. Typische bronimpedantie is 100...200 ohm. Ik maakte me meer zorgen over de amplitude van orde grootte 2vrms die je erin jast.
Uitgang: een poweramp is typisch een 10k belasting, 1vrms gevoeligheid is gebruikelijk. Op het moment is dat een Tag McLaren 100x5R, op termijn hopelijk een array CA2 amps.

het kan dat ik de uitgang van 1 van de spelers (XA1200ES) ombouw naar buizen, maar dit zou dan een kathodevolger zijn van ongeveer 350 ohm uitgangsimpedantie.

volgens Dalojan kan je bij de minste dc offset op de ingang schakelklikken krijgen. De datasheet specificeert 0vdc op de ingang als maximum. Niks dus.
Ik laat iig ruimte voor blocking caps mocht het een issue zijn, maar er zitten ook caps in de uitgang van het bronapparaat.
Ik zet er wel een hf filter voor met een 80 ohm/15nf rc filter. En iets van 200 ohm in serie met de uitgang.

Als het uit een digitale bron komt, kun je dan niet beter gewoon een DSP plus DAC pakken? (of enkel een DAC met volume control)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 aug 2020, 22:02

Jan Geert schreef:.....................

Wat moet ik mij voorstellen bij een CA2 amps?
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 21 aug 2020, 22:21

One World Concepts schreef:Als het uit een digitale bron komt, kun je dan niet beter gewoon een DSP plus DAC pakken? (of enkel een DAC met volume control)

Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt denk ik.

Multichannel sacd is analoog uit in 6 kanalen. Tegenwoordig kan je geloof ik met hdmi in principe ook hi-res dsd uit, maar dat is niet de opzet en ik denk niet dat ik dat diy voor elkaar zou krijgen, ik betwijfel of dit ooit als zelfbouw is gedaan.

dus niet digitaal uit, maar een sacd speler of dac als bron, en die hebben voor zover ik weet eigenlijk nooit een uitgangsimpedantie die in de buurt van 600 ohm komt.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 21 aug 2020, 22:23

Pjotr schreef:Wat moet ik mij voorstellen bij een CA2 amps?

De Composiet Amplifier mk2. Als hij af komt. Geen haast, maar wel een erg leuk project in de toekomst, hoop ik.

Zoals je weet sta ik op het lijstje van geïnteresseerden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 aug 2020, 22:50

Ohw ja :oops: :lol: Werd een beetje op het verkeerde been gezet door de toevoeging "array", wat ook op zich een versterkermerk is.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » vr 21 aug 2020, 23:52

met de hoeveelheid ' high-end' merken op de markt krijg ik soms de indruk dat elk woord uit het woordenboek al in gebruik is als versterkermerk :lol:

Maar het wordt dan wel een torentje van 5 eindtrappen 8)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 22 aug 2020, 0:23

Met zoveel kanalen zou je ook voor een PGA4311 kunnen gaan, of een voltage controlled amplifier (eventueel die als een nested amplifier gebruiken om vervorming beter te krijgen)
Ze blijven wel altijd pittige geprijsd trouwens...
DigiPot in feedback loop gooien kan ook, is wellicht meer betaalbaar (is in feite een PGA)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 aug 2020, 6:51

Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 aug 2020, 9:58

Is dat ding gebalanceerd uit? Punt blijft dat je het beste de losse multichannel amps ieder voor zich gebalanceerd aanstuurt. Je voorkomt daarmee veel aardlus ellende. Dat zou je kunnen bouwen met PGA chips met een Analog/BB/TI differentiaal driver sjippie er achter.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 aug 2020, 10:39

Nee, maar gewoon deze dingen erachter:

http://www.thatcorp.com/1600-series_Bal ... _ICs.shtml

Heb nog een partijtje van die dingen liggen waar ik niets mee doe.

De CS3318 is beduidend beter dan de PGA dingen.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 aug 2020, 10:44

Ja, moet JG toch weer zelf gaan zitten fröbelen.
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 23 aug 2020, 12:23

Pjotr schreef:Ja, moet JG toch weer zelf gaan zitten fröbelen.

Ja, ik vond het een beetje lastig te reageren op al het bovenstaande. Ik heb geen probleem te switchen naar een heel andere set-up/ chipset, als het verder binnen het bestek past en grote voordelen biedt. De behuizing kan ik aanpassen achterop, een nieuw achterpaneel kan je maken. Ik had deze kast gekocht met een solid achterpaneel. Wat moeilijker aan te komen, meestal is hij voorgeboord voor een DAC of zo.
Maar full balanced ga ik er niet in krijgen. ik heb namelijk toch wel parallelle uitgangen nodig omdat mijn center/ surrounds allemaal aparte SW kanalen hebben.
Het wordt dan een volledig nieuw project.

Het lastigst is echter dat ik bij alle voorgestelde alternatieve oplossingen zelf een controller/ display met bijbehorende firmware zou moeten ontwikkelen. Niet dat ik dit in principe niet zou kunnen, maar ik heb nu de kennis daartoe niet, en ook niet de tijd realistisch gezien om me dat eigen te maken. Ik heb die ebay set nu juist vanwege het besturingssysteem. Ik heb de print herontworpen, en de pga's komen nu nieuw van Mouser.
Ik heb op diy audio best wat projecten gezien uit het verleden die inderdaad een besturingssysteem bij een bestaand bord beogen te maken. Niet mijn ding ben ik bang.

De CS33xx is een tweelingbroer van de pga, met dezelfde pinout. Ik ben door heel wat schema's en manuals gelopen uit de hoogtijdagen van deze chips, en vaak zag ik dan de cs vervangen worden door een pga in een volgende versie. Mijn Primare is daar een voorbeeld van: P30 met cs3310, mijn SP31 is identiek qua vv circuit, alleen is de cs3310 vervangen door pga2311. Geen idee waarom dat is, het viel me gewoon op. Obsolence zal daar niet mee te maken hebben, voor beide kan je nog steeds kitjes kopen, al kunnen dat ook gerecyclede chips zijn.

Ik vind die CS3318 wel interessant maar ook hier zou ik dan zelf de besturing erbij vogelen. En converteren naar balanced geeft met 12 xlr sockets op de achterkant. Lijkt me wel bij de vraag van HJ te passen.

Terug naar “Versterkers”