Krachtiger buizenversterker - vervanger van Annastasia nodig?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Krachtiger buizenversterker - vervanger van Annastasia nodig?

Berichtdoor democles » zo 16 aug 2020, 18:38

Niks los halen,zit wel goed,zie de foto van TD.
Is een twee kamer wikkeling.
De bedrading naar de buizen controleren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 16 aug 2020, 18:47

Waar ik tegen aan liep toen ik die Annastacia bouwde dat beide kanalen in tegenfase stonden toen met de scope aan het meten was
Ondanks dat ik ze hetzelfde had bedraad
Blij dat ik de 0 ohm van de UGT nog niet aan gnd gedaan had
Heb niet lang getobd daar over en de aansluiting aan de buizen omgedraaid
Maar nu enigzins benieuwd wat er gebeurd zou zijn :think:
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » zo 16 aug 2020, 18:51

Ja anodes wisselen :D

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 16 aug 2020, 18:53

democles schreef:Ja anodes wisselen :D

Beide ook de UL op het Schermrooster Demo

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 16 aug 2020, 19:21

Zo te zien op de foto zijn hier de schermroosterweerstanden helemaal verdwenen. Wat anders, de bedrading voor de gloeispanning is wel erg dun uitgevoerd.
Eigenwijs is ook wijs!

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 16 aug 2020, 21:01

Behalve dat mijn OCD voor netjes bouwen nogal op de proef wordt gesteld :mrgreen: :mrgreen: zie ik geen fouten zo gauw. Ook de schermroosterweerstanden zitten er, iig kan ik de bovenste gewoon zien zitten.

Ik zou even wat spanningen nameten nu je toch een dummyload hebt. Misschien leren we daar wat van.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 1617
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 16 aug 2020, 21:17

De G2 Zijn wel hele kleintjes aan de zwarte draad Douwe
En ik vind de weg na de kathode weerstanden zo onduidelijk is de zelfde kleur en dikte draad als aan de G2
En inderdaad een beetje vreemd gezicht 0.34 mm² voor 1Amp en 1mm² Voor 5-10 mA Douwe
Maar Muug is slim bezig geweest en er labels aan gehangen dus hij weet precies waar wat verbind

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 16 aug 2020, 22:06

OpaBert schreef:Waar ik tegen aan liep toen ik die Annastacia bouwde dat beide kanalen in tegenfase stonden toen met de scope aan het meten was
Als C1 en C2 , de koppel-Cs tussen fasedraaier en eindbuizen, naar de andere eindbuis verbind (aansluiting verwisseld) draait ook de fase aan de uitgang om.
De bedrading van Muug is wel erg ruim, meer kans op terugwerking.Ook de aardverbindingen worden dan erg lang.
Ze gaan allemaal naar één aardpunt lijkt het, net buiten beeld.Niet zoals ik 't zou doen maar werkt meestal wel.
De weerstanden aan het schermrooster liefst wel bij de buisvoet.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 16 aug 2020, 22:26

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:Waar ik tegen aan liep toen ik die Annastacia bouwde dat beide kanalen in tegenfase stonden toen met de scope aan het meten was
Als C1 en C2 , de koppel-Cs tussen fasedraaier en eindbuizen, naar de andere eindbuis verbind (aansluiting verwisseld) draait ook de fase aan de uitgang om.

Anne

Klopt maar dat wist je wel Maarik heb dat ook ff geprobeerd om daar zeker van te zijn Alleen dan kwamen die 0.47uF 630Vdc condensatoren gekruist te zitten

Ah!buis schreef:
De bedrading van Muug is wel erg ruim, meer kans op terugwerking.Ook de aardverbindingen worden dan erg lang.
Ze gaan allemaal naar één aardpunt lijkt het, net buiten beeld.Niet zoals ik 't zou doen maar werkt meestal wel.
De weerstanden aan het schermrooster liefst wel bij de buisvoet.
Anne

Misschien heeft muug nog een foto waarop we ook het aardpunt kunnen zien :D

Muug

Berichtdoor Muug » ma 17 aug 2020, 8:50

Jan Geert schreef:Behalve dat mijn OCD voor netjes bouwen nogal op de proef wordt gesteld :mrgreen: :mrgreen: zie ik geen fouten zo gauw.

Ik zou even wat spanningen nameten nu je toch een dummyload hebt. Misschien leren we daar wat van.

Mijn solderingen zijn niet om aan te zien. Dat klopt. Maar de opbouw is exact dezelfde als bij TD. Dus je verwijt TD nu dat hij een chaoot is. :mrgreen:

Het aardpunt.... Daar is al heel veel over geschreven, en toch bouw ik gewoon TD's Annastasia na. Nu, de bak ligt weer op zijn rug, ik ga de aarding herdoen en jullie opmerking over de dikte van de bedrading is ook genoteerd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 17 aug 2020, 9:00

Muug schreef:
Jan Geert schreef:Behalve dat mijn OCD voor netjes bouwen nogal op de proef wordt gesteld :mrgreen: :mrgreen: zie ik geen fouten zo gauw.

Mijn solderingen zijn niet om aan te zien. Dat klopt. Maar de opbouw is exact dezelfde als bij TD. Dus je verwijt TD nu dat hij een chaoot is. :mrgreen:

Het aardpunt.... Daar is al heel veel over geschreven, en toch bouw ik gewoon TD's Annastasia na. Nu, de bak ligt weer op zijn rug, ik ga de aarding herdoen en jullie opmerking over de dikte van de bedrading is ook genoteerd.

Maak je niet Dik Muug
Je hebt gewoon een beetje pech
En ik vind het knap dat je zonder kennis Zonder meet apparatuur zover gekomen bent
Ik denk dat iedereen dat hier met me eens is :goedzo:

Muug

Berichtdoor Muug » ma 17 aug 2020, 9:30

OpaBert schreef:Maak je niet Dik Muug

Is nog niet gebeurd op dit forum.
Dat probeer ik trouwens ten allen tijde te vermijden, want het is alleen maar genant.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 17 aug 2020, 9:33

Jammer dat die Corona weer de kop opsteekt
Moeten nog voorzichtiger blijven
Hoop dat het zo ook lukken gaat :D

Muug

Berichtdoor Muug » ma 17 aug 2020, 21:32

Weekje verlof, dus er is wel wat tijd om te focussen en te solderen en te meten. :rock:

(bedrading van de gloei moet ik nog vervangen, staat op de planning, maar ik heb nog geen betere/dikkere bedrading. Morgen eens bij de lokale elektrozaak passeren)

Heb ik vandaag in slow motion gedaan:
1) wat gesleuteld aan de aarding, Ah!Buis ziet hiermee zijn laatste wens in vervulling gaan. :D Hij had een schemaatje waarin ie het trafo scherm, de aardingen van de gloeien (dus van de 7027 en ECC99) en van de HS-voeding op het chasis aansloot. Heb ik gedaan. De aardingen van de diverse ingangen heb ik ook aan het chassis gehangen, op een andere plaats wel, aan hetzelfde punt trouwens als de randaarde. De aardingen van het versterkergedeelte heb ik gewoon aan het steraardepunt laten hangen. Ongetwijfeld zullen er nog verbeteringen mogelijk zijn. :oops: Ik zou fotootjes kunnen plaatsen, maar of jullie mijn 3D-spinnenweb op jullie netvlies kunnen verdragen :mrgreen:

2) de spanningen in de versterker nog eens doorgemeten. Eens met de dummyloads eraan en ook eens met speakertjes van 4ohm. Kwestie van dubbelchecken. Op mijn schema staan nog de waarden die ik gemeten had bij de laatste controle, nog voor ik er de eerste keer muziek had op aangesloten. Al wat jaren geleden dus. Die waarden waren zeer voorbeeldig, zijnde heel dicht tegen de waarden die TD mat. Dus ik wist wat ik moest verwachten.
2a) Aan de voeding meet ik volgens mij deze correcte waarden: B+ = 362V (volgens TD 380 maar ik had eerder 358 gemeten) en B++ = 355V (volgens TD 344 en ik had eerder 344 gemeten).
2b) Aan de 7027s meet ik correcte waarden, slecht heel licht afwijkend van wat ik toen had gemeten.
2c) De waarden aan de ECC99's in beide kanalen zijn raar. Ze zijn links en rechts gelijk, en raar, want sterk afwijkend van wat ik enkele jaren geleden gemeten heb, en dus ook van wat ze horen te zijn. Hier zijn ze, in volgorde van de elektroden:
1- 123V ipv 91,2V
3- 1,96V ipv 2,44V
6- 317V ipv 243,7V
8- 34V ipv 96,2V
Wat is hier aan de hand? :shock:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 17 aug 2020, 21:45

Ik zet er het schema er bij
En wat ik van je bouw bij de ECC99 hebt geschreven heb geknipt bladzijde 1 meen ik
Edit
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De gloei kan je (afhankelijk van je voeding) serie of parallel zetten.
Zoals je op de tekening ziet, is 9 de middenaftakking, en zitten de gloeidraden tussen 4 en 5.

Serievoeding: 9 niet aansluiten, en 12,6V zetten tussen pin 4 en 5. Elke gloeidraad krijgt dan 6,3V.
Parallelvoeding: 4 en 5 samennemen, en tussen pin 9 en 4+5 zet je dan 6,3V.

Dit heeft dus als voordeel dat je de buis op 2 verschillende voedingsspanningen kan voeden

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klopt niks meer van Muug de ene helft lijkt geen stroom meer te trekken
En de andere helft staat op de poot 6 een te hoge spanning en op de kathode een te lage Daar snap ik ook niks van Muug
Ben niet slimmer dan jij Maar zou toch eens kijken wat er gebeurd als de twee ECC99 omwisselt
Neem aan dat je geen nieuwe hebt liggen :?:
Je hebt er 2 inzitten als je die om prikt blijven die waarden dan gelijk ?
Waar ik ook benieuwd naar ben of die 0.47 uF Auricap dingen nog heel zijn
Die zijn 400 volt maar in koude toestand staat er ff 450 volt Wat van TD geen probleem is :think:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 17 aug 2020, 23:13

Muug schreef:1) wat gesleuteld aan de aarding, Ah!Buis ziet hiermee zijn laatste wens in vervulling gaan. :D Hij had een schemaatje waarin ie het trafo scherm, de aardingen van de gloeien (dus van de 7027 en ECC99) en van de HS-voeding op het chasis aansloot. Heb ik gedaan. De aardingen van de diverse ingangen heb ik ook aan het chassis gehangen, op een andere plaats wel, aan hetzelfde punt trouwens als de randaarde. De aardingen van het versterkergedeelte heb ik gewoon aan het steraardepunt laten hangen.
Hier klopt iets niet.Enkel netaarde en trafoscherm aan het chassis.De rest blijft zweven, enkel bij de ingang nog aan het chassis evt via een 100Ω (parallel met 10...10nF C).
2a) Aan de voeding meet ik volgens mij deze correcte waarden: B+ = 362V (volgens TD 380 maar ik had eerder 358 gemeten) en B++ = 355V (volgens TD 344 en ik had eerder 344 gemeten).
Dat is dicht genoeg in de buurt, lichtnet geeft ook niet altijd hetzelfde.
2c) De waarden aan de ECC99's in beide kanalen zijn raar. Ze zijn links en rechts gelijk, en raar, want sterk afwijkend van wat ik enkele jaren geleden gemeten heb, en dus ook van wat ze horen te zijn. Hier zijn ze, in volgorde van de elektroden:
1- 123V ipv 91,2V
3- 1,96V ipv 2,44V
6- 317V ipv 243,7V
8- 34V ipv 96,2V
Wat is hier aan de hand? :shock:
Dat is een ECC99 die 't laat afweten :( .
Anne

Muug

Berichtdoor Muug » ma 17 aug 2020, 23:45

Anne, dan zouden de twee ECC99's het op gelijke wijze laten afweten (wat altijd kan natuurlijk), want ik meet op beide kanalen dezelfde waarden. :?

Vraagjes:
1) De voedingstrafo levert de gloeispanningen van de buizen. Daar is - op de trafo - telkens een "nul" bij. Wat moet ik daarmee dan doen? Gewoon aan dat steraardepunt laten? Of gewoon helemaal niks mee doen?
2) over de 4 en 5 van de ECC99 staat nu 6,7V (de 9 aan de aarde). TD schrijft op zijn schema: 4+5 en 9. Dus ik moet effectief het volgende doen? Parallelvoeding: 4 en 5 samennemen, en tussen pin 9 en 4+5 zet je dan 6,3V. (Zoja, dan kan hier een verklaring zitten voor het lage versterkingsniveau.)

democles

Berichtdoor democles » di 18 aug 2020, 0:15

Ja, 6,3V op pin 4/5 en 9.
Dus 1x draadje van de 6,3v op pin 4 en 5 (pin 4 en 5 doorverbinden) en 1 op pin 9.

De nul aan steraarde zetten! niet los laten hangen!
Laatst gewijzigd door democles op di 18 aug 2020, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Muug

Berichtdoor Muug » di 18 aug 2020, 0:16

Even snel reageren: ik heb net die parallelvoeding gesoldeerd. De gemeten waarden zijn nu normaal. Morgen wat muziek erover om te zien of er 1) nog een hoge piep is (ik veronderstel van wel) en of het volume nu luider gaat (sterk vermoeden van yes).

@democles: thanks, we waren tegelijk aan het typen. :D

Muug

Berichtdoor Muug » di 18 aug 2020, 10:01

Beste mensen,

Dank! Duizendmaal dank!

Vanmorgen alles aangesloten, versterker ingeschakeld, de ECC99's branden duidelijk helderder...Géén hoge piep, slechts een hele lichte brom.... de naald raakt het zwarte oppervlak.... the magic happens!!!! De muziek klinkt duidelijk luider, even het maximum opzoeken..... daar ben ik niet eens geraakt want ik vreesde dat mijn drivers uit de speakers gingen rammelen!!!!!

Eindelijk EINDELIJK is het goed.

Nu gewoon nog de bedrading van de gloei aanpakken, de massa in orde krijgen, dat beetje brom eventueel proberen oplossen en als OpaBert het nog ziet zitten dan kunnen we deze versterker volgend jaar na de corona eens op zijn meettoestellen aansluiten.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 18 aug 2020, 10:04

Muug schreef:Beste mensen,

Dank! Duizendmaal dank!

Vanmorgen alles aangesloten, versterker ingeschakeld, de ECC99's branden duidelijk helderder...Géén hoge piep, slechts een hele lichte brom.... de naald raakt het zwarte oppervlak.... the magic happens!!!! De muziek klinkt duidelijk luider, even het maximum opzoeken..... daar ben ik niet eens geraakt want ik vreesde dat mijn drivers uit de speakers gingen rammelen!!!!!

Eindelijk EINDELIJK is het goed.

Nu gewoon nog de bedrading van de gloei aanpakken, de massa in orde krijgen, dat beetje brom eventueel proberen oplossen en als OpaBert het nog ziet zitten dan kunnen we deze versterker volgend jaar na de corona eens op zijn meettoestellen aansluiten.

Doen we :goedzo:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 18 aug 2020, 10:46

Dag Muug, ik ben heel blij voor je dat het is gelukt. Op een klein brommetje na dan. Eigenlijk na 7 jaar het volle buizen geluid. Geniet ervan.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 aug 2020, 11:39

Mooi dat ie 't doet natuurlijk, maar hoe kan het dat de gloei van de ECC99 ineens verkeerd zit ?
Moet wel goed gezeten hebben gezien de metingen vroeger wel juist waren.
En die lichte brom, is dat de versterker alleen of na iets aansluiten op de ingang ?
Oh ja, en die nul van de gloeiwikkeling aan de massa, steekt niet zo nauw waar.
Anne

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 18 aug 2020, 12:10

Haha! Dat verschilt nog niet eens zoveel met mijn probleem met een 10x te hoge kathodeweerstand op een ECC83. De pest met buizen is dat ze (bijna) altijd wel íets doen, al worden ze zwaar mishandeld. Als het component gelijk op zwart zou gaan had je het probleem 7 jaar geleden al te pakken gehad :-)

Muug

Berichtdoor Muug » di 18 aug 2020, 13:19

Ah!buis schreef:Mooi dat ie 't doet natuurlijk, maar hoe kan het dat de gloei van de ECC99 ineens verkeerd zit ?
Moet wel goed gezeten hebben gezien de metingen vroeger wel juist waren.
En die lichte brom, is dat de versterker alleen of na iets aansluiten op de ingang ?
Anne

Anne, ik begrijp er ook niks van. Misschien werkt die ECC99 gewoon correct als die schermroosterweerstand 10K is....
De zeer lichte brom - enkel te horen op 10cm afstand - is er ook als er niks aangesloten is op de ingang.

Terug naar “Versterkers”